Kuuluuko kukaan muu täällä ns. "luovaan luokkaan"?
Me ei olla duunareita eikä akateemisia eikä keskiluokkaa vaan mies on (pop)muusikko (säveltäjä, ym) minäkin teen musiikkia mutta lähinnä harrastukseksi. Kirjoitan myös kaikenlaista, mutten työkseni ainakaan vielä. Isona musta tulee kirjailija/runoilija/sanoittaja, nyt teen pienipalkkaisia "hanttihommia".
En pysty samaistumaan av:n luokkajakoihin, onko täällä muita samanlaisia perheitä?
Kommentit (70)
Ehkä sulla on vaan itselläsi ymmärrys hukassa?
Tässä aiheesta suomeksi:
http://www.annakontula.net/kirjoitus_postmodernia.html
ap
wt-mammat, akateemiset-mammat ja luovan luokan mammat, niin ap:lle ei tule paha mieli. Ja jos olet lahjakas ja aikaansaapa, niin miksi et hae apurahaa?
ite-taiteilijat eivät ole luovaa luokkaa vaikka tekevät taidetta.
Tsemppiä ap valitsemallasi (?) tiellä...!
Kuinka vanha muuten olet?
5
hemmetin tekemistä ap:lla tai muilla työttömillä kitaransoittajilla on tuottavuuden kanssa?
Oletko katkera jostain? Kirjoittaminen työnähän voi olla mitä vaan. Minä olen lahjakkuudestani kuullut vähän merkittävimmiltäkin tahoilta kuin joku av:n nettipätijä:D
siis kun ei ole oikeesti lahjoja niin ei ole. Mitä sitä selittelemään. Minäkin kirjoittelelen paljon työkseni, mutta siitä maksetaan oikein kunnolla.
Nyt vasta olenkin vakuuttunut siitä että sulla on käsitteet hukassa, ap.
lahjakkuuttaan, niin sulla ap on varmasti jotakin julkaisuja, joita voisit tänne linkittää?
tai vaikka copy-pastella pistää pikkupätkät runojasi jos ei nimeäsi halua kertoa.
Taitaa sua olla lahjakkuudesta kehunut vaan jonkun kansalaisopiston kirjoittelijakurssin vetäjä ex-kirjailija, joka olis ollut sulta toosaa vailla.
jos meriitit on av-palstalle kirjoittelu ja ei ole julkaissut mitään
Nyt vasta olenkin vakuuttunut siitä että sulla on käsitteet hukassa, ap.
Mikä sinua painaa? Pänniikö se, että joku haaveilee luovasta työstä?
Kontula on sosiologi ja vaikka ap selvästi ei VIELÄ ole luovaa luokkaa (miehensä on, mutta ei hän), hän haluaa siihen vielä lukeutua.
Anna ap:n "pirrastaa". Hän selvästi mieltää, että luova työ on ihailtavaa ja hienoa. Jokaisella meistä - sinullakin - on omat arvostuksensa elämänura-asioissa. Ja niin pitää ollakin.
-toimittaja, joka ei pidä omaa ammattiaan kauhean luovana-
olet saanut tosi ikäviä viestejä!
En ole ennen kuullut tätä luova -luokka asetelmaa. Mutta Suomessa taitaa olla paljonihmisiä, jotka tekevät työtä, jota vois luokitella luovaksi.
Olen itse (lasten leikkipuistoissa akun oli omat lapset kotihoidossa) jäänyt kyllä vaille vertaistukea, kun oma perhekuvio ei ollut tämä, "mies töissä ja itse kotona vakinaisesta työstä, johon palaan hoitovapaan jälkeen".Koin sen välillä raskaaksi ja sen myös, että työ piti jakaa sillä tavalla,että kumpikin sais tehdä mut sutten kumpikaan ei saanut kunnolla, kun luova työsattuu olemaan aika kokonaisvaltaista.
Olen tehnyt kans kaikenlaista koulututasoani vastamatonta pienipalkkaista työtä.
Ymmärsin mitä tarkoitit, kun ei oikein kuulu mihinkään luokkaan.(eikämyöskään tässä tasapäistävässä ja yhden normin mukaisesa yhteiskunnassa huomioida)
Mutta jos meinaat vaikka musiikkibisnestä niin mitäköhän tekemistä tuottavuuden kanssa olisi vaikka musiikintekijöillä, muusikoilla, säveltäjillä, tuottajilla siinä kuviossa..hmm..
En kyllä valitettavasti voi alkaa vääntää rautalangasta kaikkea, mutta tuosta linkistäni saa kyllä jonkunlaisen käsityksen luovasta luokasta elämäntapoineen ja arvoineen. Kyllä se jonkunverran eroaa perinteisestä työläiset vs. porvarit -ajattelusta ja tunnistan meidät ja tuttavapiirin tuosta kyllä.
ap
hemmetin tekemistä ap:lla tai muilla työttömillä kitaransoittajilla on tuottavuuden kanssa?
mutta itse olen kirjailija ja mies tutkija, ja ehkä me siis voisimme kuulua ko. ryhmään. Akateeminen koulutus meillä on molemmilla, mutta tulotasomme puolestahan me kuulumme lähinnä köyhiin :-)
Meidän tuttavapiirimme koostuu hyvin samantapaisista ihmisistä: kirjailijoista, tutkijoista, toimittajista, muusikoista, graafikoista... Hieman ihmettelen, ap, ettei teidän lähipiirissänne olisi muita kaltaisianne? Minun kokemukseni mukaan tällaisissa ammateissa tulee verkostoitua todella hyvin.
Myös insinöörit (di-, ja usein tutkijoita) ja arkkitehdit voisivat mielestäni olla luovaa luokkaa, ainakin heidän uransa muistuttaa usein kovasti meidän tilannettamme.
Se nyt valitettavasti näkyy ettet ole pahemmin kouluja käynyt.
Mutta jos meinaat vaikka musiikkibisnestä niin mitäköhän tekemistä tuottavuuden kanssa olisi vaikka musiikintekijöillä, muusikoilla, säveltäjillä, tuottajilla siinä kuviossa..hmm.. En kyllä valitettavasti voi alkaa vääntää rautalangasta kaikkea, mutta tuosta linkistäni saa kyllä jonkunlaisen käsityksen luovasta luokasta elämäntapoineen ja arvoineen. Kyllä se jonkunverran eroaa perinteisestä työläiset vs. porvarit -ajattelusta ja tunnistan meidät ja tuttavapiirin tuosta kyllä. ap
ihan kuulkaa olen vuosikausia julkisesti tekstejäni esittänyt. Joten en sen suhteen kaipaa täällä keneltäkään av-mammalta mitään hyväksyntää.
Mutta täytyy sanoa että täällä on vielä typerämpää porukkaa kuin luulin. Suurin osa takertuu epäolennaisuuksiin eli siihen mitä minä olen elämässäni saavuttanut ja mitä en vaikka aloitus koski jotain muuta. Ehkä nämä on sitten niitä "miten isken rock-muusikon"-aloitusten tekijöitä. Ei ole minun syyni jos se keskiluokkainen elämä insinöörimiehen kanssa on tylsää.
Kaipasin vastauksia juuri näiltä epätyypillisen luovan työn lapsiperheellisiltä tekijöiltä. Kokemuksia kun työ on muuta kuin kasista neljään kuukausipalkalla, get it? Keskiluokkaisuus ei ole oikein meidän juttu eikä duunaripiiritkään, vaikka sinänsä tuttavapiiristä kaikenlaisia ihmisiä löytyy.
En tiedä mitä täällä jotkut luovalla luokalla käsittävät tai eivät käsitä. Mutta luulen ettei suurimmalla osalla kirjoittajista ole hajuakaan koko alueesta. Tuossa linkki Talouselämän artikkeliin.
http://www.talouselama.fi/kolumni/article168605.ece
ap
mutta ei lapsiperheitä montaa.
ap
mutta itse olen kirjailija ja mies tutkija, ja ehkä me siis voisimme kuulua ko. ryhmään. Akateeminen koulutus meillä on molemmilla, mutta tulotasomme puolestahan me kuulumme lähinnä köyhiin :-)
Meidän tuttavapiirimme koostuu hyvin samantapaisista ihmisistä: kirjailijoista, tutkijoista, toimittajista, muusikoista, graafikoista... Hieman ihmettelen, ap, ettei teidän lähipiirissänne olisi muita kaltaisianne? Minun kokemukseni mukaan tällaisissa ammateissa tulee verkostoitua todella hyvin.
Myös insinöörit (di-, ja usein tutkijoita) ja arkkitehdit voisivat mielestäni olla luovaa luokkaa, ainakin heidän uransa muistuttaa usein kovasti meidän tilannettamme.
että ihmisiä ärsyttää ylimielinen asenteesi. Otsikkosi oli "kuuluuko JOKU MUU luovaan luokkaan", vaikka itse et siihen kuulu. Nuo mainitsemasi insinöörit sen sijaan saattavat hyvinkin kuulua. ;)
Terveisin arkkitehti
Se nyt valitettavasti näkyy ettet ole pahemmin kouluja käynyt.
Mutta jos meinaat vaikka musiikkibisnestä niin mitäköhän tekemistä tuottavuuden kanssa olisi vaikka musiikintekijöillä, muusikoilla, säveltäjillä, tuottajilla siinä kuviossa..hmm.. En kyllä valitettavasti voi alkaa vääntää rautalangasta kaikkea, mutta tuosta linkistäni saa kyllä jonkunlaisen käsityksen luovasta luokasta elämäntapoineen ja arvoineen. Kyllä se jonkunverran eroaa perinteisestä työläiset vs. porvarit -ajattelusta ja tunnistan meidät ja tuttavapiirin tuosta kyllä. ap
mitä kouluja olen käynyt, muutaman av-viestin perusteella:D Ja miten se liittyy aiheeseen? Onko sinulla itselläsi asiat jotenkin huonosti kun tunnet tarvetta alentaa muita?
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Kiva kuulla että muitakin samalla tavalla eläviä löytyy:)
ap
Ihminen voi olla luova kuului sitten ylä-, ala- tai keskiluokkaan. Ei ole olemassa myöskään sporttiluokkaa, tekniikkaluokkaa, hoivaluokkaa, eko/eläin/luontoluokkaa tms.
Nuo on ominaisuuksi joita voi olla ihmisellä luokkajaosta riippumatta!
olen kotiäiti. Ja miehenikin kuuluu, on leipätaiteilija :-)).