miksei saisi yli 8 kk vauvaa yöimettää
Neuvolassa kovasti kehotettiin lopettelemaan 6 kk vauvan yöimetykset. Kahdeksan kuukautiselta vauvalta pitäisi yöimetykset olla jo ehdottomasti loppu. Huomenna 8 kk neuvola...Taitaa tulla satikutia...Mutta onko imetyksestä yöllä jotain haittaa, kun äiti ei siitä ainakaan kärsi? Ollaanko muissakin neuvoloissa tiukkoja asian suhteen? Pitäisi varmaan muutama yö vieroittaa ja huudattaa, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Kommentit (39)
Esikoista imetin 1v 4kk, ja myös öisin parin tunnin välein. kuopus nyt 7 kk ja edelleen imetän öisinkin. kiinteitä alettiin maisteleen vähän reilu 5 kk eikä vieläkään olla perunaa syöty!! ;)
teette niinkuin teille on parasta. jotkut terkkarit on kyllä niin ehdottomia joidenkin asioiden suhteen.
ja suositukset vaihtelee maittain hyvin paljon joten ei ne suomen suositukset aina oikeita vaihtoehtoja ole!
Mutta jos on hampaat niin altistuvat happohyökkäyksille turhan usein.
Aiheesta äidinmaidon sokerin vaikutus hampaisiin on tehty ihan mieletön määrä tutkimuksia. Hammaspeikko ei hyödy mitään äidinmaidosta.
Olen puhunut aiheesta mm. hammaslääkärin, hammashoitajan, yleislääkärin ja terveydenhoitajan kanssa.
Aiheesta äidinmaidon sokerin vaikutus hampaisiin on tehty ihan mieletön määrä tutkimuksia. Hammaspeikko ei hyödy mitään äidinmaidosta.
Olen puhunut aiheesta mm. hammaslääkärin, hammashoitajan, yleislääkärin ja terveydenhoitajan kanssa.
Laitapa linkkejä niihin lukuisiin tutkimuksiin.
Aiheesta äidinmaidon sokerin vaikutus hampaisiin on tehty ihan mieletön määrä tutkimuksia. Hammaspeikko ei hyödy mitään äidinmaidosta. Olen puhunut aiheesta mm. hammaslääkärin, hammashoitajan, yleislääkärin ja terveydenhoitajan kanssa.
Meille taas on hammashoitaja, hammaslääkäri ja terveydenhoitaja sanonut että kun tulee hampaat olisi hyvä lopettaa yöimetys. Syystä että sokeri ei tee hyvää hampaille, ja sitähän äidinmaito sisältää.
Säähän vitsin murjasit!!! Kerro toi mun lasten hammaslääkärille. :D
Kyllä muuten äidinmaito on niin sokeripitosta että oksat pois.
Hammaspeikko ei hyödy??? No, koko yön kestävä happohyökkäys -hyöty on siinä.
hammaslääkäreiltä (varmaan niitä päivittävät tarpeen mukaan), mutta pari kiinnostavaa linkkiä löytyi heti tuohon hammas-asiaan liittyen.
http://www.imetys.fi/itu/hampaat.php
http://vennipartanen.blogspot.com/2008/12/imetys-ja-hampaat.html
Eli ilmeisesti ei niin haitallista olisi nykytiedon mukaan. Itse olisin ennen tämän viestiketjun lukemista väittänyt toisin. :)
Meidän 1,5v kuopus syö öisin kerran, samoin ovat sisarukset syöneet yli vuoden iässä ja kaikilta loppunut ilman huudatuksia ennen kahta vuotta.
kuin aikuisellekin. Aivojen on hyvä levätä kunnolla. Säästä lasta ja anna hänelle pitkät yöunet. Jos lapsi syö päivällä hyvin, hän ei tarvitse yöllä jatkuvasti ruokaa, kuten ei aikuinenkaan. Muutamassa yössä yöheräilyt jäävät pois kun olet systemaattinen ja jaksat tehdä vielä muutaman kerran itse ne heräilyt (tuudittamaan lapsi takaisin uneen).
Iänkaiken vanhat suositukset ovat yöimetystä vastaan, mutta lapsi tilaa yöimetyksillä maitoa päiväksi lisää. Ja lapselle ei todellakaan ole häiritsevää herätä öisin, me emme nuku koko yöytä syvää unta, vaan olemme välillä hyvinkin lähellä valvetilaa. Vauva usein haluaa silloin ruokaa. Yöimetyksien varhainen lopetussuositus liittyy aikoihin, jolloin äidit menivät töihin varhaisn ja HEIDÄN piti saada nukkua. Jos vauva spontaanisti herää, niin ei se vauvaa häiritse. Lisäksi on todellakin totta, että kariesbakteeri ei pysty käyttämään juurikaan äidinmaidon sokereita. Moni antaa kuitenkin korvikkeita, ja niiden sokerit valitettavasti reikiyttävät hampaita. Ja tästä löytyy lukuisia tutkimuksia.
Imetä pitkään ja rauhassa.
Mä yöimetän, mutta ihan sen takia että 11kk herää yöllä. Ei rauhotu tuttiin tai silittelyyn. Rauhottuu tissille ja imee kunnolla. Sitten nukkuu taas.
Herättääkö joku lapsen syömään kun ei yli 6kk muuten herää?
koska ovat imetyssivuilla, jolloin niiden funktio on vähän toinen.
Meillä neiti söi öisin 11kk:n ikään. En myöskään kokenut rasitteeksi. Tehokas imu ja jatkettiin unia.
Jos alkaa pyörimään, heijaan hänet sisävaunuissa takaisin uneen.
Jos alkaa pyörimään, heijaan hänet sisävaunuissa takaisin uneen.
Tuossa taas ei ole järjen hiventäkään.
kuin aikuisellekin. Aivojen on hyvä levätä kunnolla. Säästä lasta ja anna hänelle pitkät yöunet. Jos lapsi syö päivällä hyvin, hän ei tarvitse yöllä jatkuvasti ruokaa, kuten ei aikuinenkaan. Muutamassa yössä yöheräilyt jäävät pois kun olet systemaattinen ja jaksat tehdä vielä muutaman kerran itse ne heräilyt (tuudittamaan lapsi takaisin uneen).
ei kai nyt kukaan lasta ala herättämään?? mutta meilläkin 7 kk herää öisin eikä ilman tissiä rauhoitu. ja huudattamaan en ala. mua ei imetys häiritse kun perhepedissä nukutaan.
ja toiseksi, jos sua ei häiritse herääminen niin mikäs siinä.
Mua henk.koht vituttaa ne äidit, jotka valittaa että vajaan vuoden vanhaa pitää syöttää yöllä koska itte on sitten niin väsyny.... Huoh. loptettais sitten sen imettämisen.
Mun mielestä nuorempi lapsi on myös helpompi opettaa olemaan syömättä yöllä, kolmen lapsen kokemuksella, joiden yösyötöt on lopettu puolen vuoden iässä.
myös se, että joillakin äideillä ilmeisesti juuri yöimetys ylläpitää maidontuotantoa (yöllä maidon eritystä säätelevää hormonia muodostuu enemmän) + yöimetysten lopettaminen saattaa vähentää/jopa lopettaa maidontulon (minulla ei nyt ole mitään faktaa, oma kokemus+ musitikuvia lukemastani vain).
Hampaista taas - kannattaa muistaa että äidinmaito on hampaille haitallista lähinnä silloin JOS suussa on streptokokki mutans -bakteeria JA sokeripitoisen/tärkkelyspitoisen ruoan jäämiä yöllä. Eli hampaiden perusteellinen harjaus illalla on tärkeää sekä kariesbakteerin tarttumisen välttäminen. Ainakin 1-vuotiaalle voi jo antaa ksylitolia helposti sulavana puristeena (mm Ksylisuu). Tärkeää on myös välttää sokeria lapsen ruokavaliossa kun lapsi saa äidinmaitoa. Jos itse pitäisi valita sokerin ja äm:n välillä, valitsisin sen että lapsi saa äidinmaitoa (jossa on mm lapsen puutteellista immuunipuolustusta tukevia vasta-aineita). Sokeria ehtii sitten isompanakin popsia.
(ÄM:stä ja reikiintyimsiestä luin aikoinaan kiinnostavan väitteen, että joillakin sellaisilla lapsilla, jotka hengittävät suun kautta nukkuessaan = suu kuivuu, yöimetys itse asiassa jopa suojaa hampaita, koska se aktivoi syljeneritystä ja sylki taas suojaa hampaita kariekselta).
neuvolan terveydenhoitaja sanoi minulle, ettei minkään ikäisen lapsen yöimetyksestä ole haittaa lapselle.
Keskimäärin 6-8 kk ikäiselle (tai vanhemmalle) vauvalle ei tule enää energiavajetta, jos häntä ei imetetä öisin. Tuo raja tulee siis siitä, että jos äiti kokee yöimetykset rasittavana, niin tuon ikäisen vauvan imetyksen voi halutessaan lopettaa.