Päänympärys vastasyntyneellä?
Tässä kolmatta lasta odotellessa tuli mieleen, että kuinka "isopäisiä" lapsia muille on syntynyt?
Mulla jäi aika kammo esikoisesta kun meinas jäädä jumiin, päänympärys oli
37 cm.
Toinen vain 34 cm ja tuli mukavasti, ei ongelmia.
Nimim. enpä päässyt kirjautumaan sisään ja kysymään tuolta synnytyspuolelta.
Kommentit (16)
Tuo 37cm oli yliaikainen, niillä ei pään luut enää välttämättä niin paljon mene enää kasaan, toinen kai jäi isopäiseksi kun oli jo niin reilun kokoinen reitti mistä tulla. ;D
ja aika iso eppari tehtiin. Ei ponnistamisentarvetta minkäälaista.
Toisella kertaa meinasi mies ja kätilökin mennä paniikkiin..itse olin varmaan ihan sekaisin koska en panikoinut :O. No py oli toisella 37,5.cm. Lapsi oli tulossa kasvot edellä, ponnistelin yht. 30 min ilman kipulääkkeitä. Loppuvaiheessa oli joku terkka painamassa vatsan päältä, jotta vauva ei aina ponnistamisen jälkeen palautuisi lähtökuoppiin. Liukui siis käsittääkseni edes taas. Imukupista
Jälkeenpäin kätilö tuli sanomaan että minulla on kertakaikkiaan tilava lantio. Sanoi että tällaiset synnytykset päätyvät usein sektioon. Aika jännä koska olen ulkoisesti melko kaitapeppuinen ollut aina.
Esikoisen py 38, kuopuksen 35.
Synnytyksistä kuopuksen oli kamalampi, tosin ponnistusvaihe lyhyempi. Ekaa ponnistin tunnin ja vartin.
Kummastakaan ei tullut repeämiä eikä episiotomiaa, esikoista ponnistin myös muutaman minutin vähemmän eli 7min, tosin kuopusta "tehdessä" olin flunssan vuoksi tukkoinen.
Muutenkin iso muksu, lähemmäs 5kg. Komiasti tuli ilman epparia tai ilman sen kummempia repeemiäkään=)
toka 36,5 helppo synnytys ponnistus pari minuuttia
molemmat kaks viikkoa yliaikasia
Kudostyyppi ratkaisee paljon, mulla ei veny repeämättä.
Lasten päänympärykset 33cm ja 33,5cm, ihan normaalin kokoisia lapsia syntyessään. Ja tosiaan...en sitten revennytkään yhtään ja ulos tulivat ihan hyvin.
Epparit + repeämät + imukupit.
Ja 37cm piti synnyttää luomuna (vastoin tahtoani). Sattui niin maan penteleesti.
Mutta hieno poika tuli ;)
Kadehdien katselin muiden 34 cm yms
Ei mahtunut edes laskeutumaan, joten hätäsektiolla saatiin ulos. Isopäinen on muuten isänsäkin...
Poika syntyi nopeasti, ponnistusvaihe 4min. Pää mahtui hyvin, hartiat ja vartalo jouduttiin auttamaan.
silti leikattiin ja tarvittiin imukuppia. Ja ponnistusvaihe kesti lähes 2,5 h.
3 muuta ovat olleet 32-34cm eli ovat muutenkin helpompia synnytyksiä.