Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minkä ikäisenä tuttipullo pitäisi jättää lapselta pois?

Vierailija
08.12.2009 |

Kaverini oli kauhuissaan, kun meidän 1v2kk lapsi juo vielä lämmintä maitoa tuttipullosta kolme tai neljä kertaa päivässä. Kyllähän jotkut vielä imettävätkin tämän ikäistä, miksi ei pullosta saisi antaa?

Toinen kysymys onkin tuosta maidosta.. milloin korvikkeen voi jättää kokonaan pois?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No korviketta ei tarvitse antaa enää kun tavan maitoon siirtyy siinä alle vuosikkaana.

Vierailija
2/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oikein kylmästä maidosta tykkää, mutta jospa alkaisi pikku hiljaa maistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siitä kannata ottaa mitään stressiä.

Korviketta ei tosiaan tarvitse yli 1v, mutta ne korvikepakkaukset ovat käteviä reisussa ja yöllä, kun ei viitsi alakertaan mennä maitoa hakemaan.

Vois tietty käyttää hyla-tetrojakin.

Niin joidenkin mielestä yli 1 v ei kuulu juoda yölläkään maitoa, mutta jos lapsi nukkuu hyvin lähes putkeen n.21-8 ja juo siinä välillä aamuyöllä vaan pullon maitoa ja jatkaa uniaan, niin en näe mitään syytä lopettaa yömaitoa.

Vierailija
4/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti ja tuttipullo kannattaa jättää pois samalla kertaa, siihen menee pari kolme p'iv'', mutta on sen arvoista.

Vierailija
5/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hörppyyttämällä menee vettä, mutta ei maitoa.. ehkäpä pitäisi antaa ensin tuttipullosta kylmää maitoa ja vasta sitten siirtyä mukiin.

Kiitos vastanneille. Tulee huono äiti-fiilis, kun ei tällaisia asioita itse huomaa.. joka päivä on samat rutiinit eikä niitä tajua muuttaa.

Vierailija
6/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvallesi, kaikki ovat erilaisia. Itse imetin lastamme 1.5 vuotiaaksi asti.

Vierailija
7/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen aikoinaan lopetti pullottelun itse n. 11 kk:n ikäsenä, mutta söi tuttia tasan kaksivuotiaaksi.

Tämä kuopus taas ei syö/ole syönyt tuttia juuri ollenkaan ikinä, mutta pullosta ei luovu sitten millään. Meillä oli aivan vallankumouksellista, kun alkoi tavallista maitoa juomaan tuossa syksyllä nokkamukista ruokailun yhteydessä. Mutta sekään ei käy se sellainen "kova" nokkamuki, vaan siinä pitää olla semmonen pehmee nokka. Toinen muki mistä juo sitten vettä janoonsa pitkin päivää on tuo vuotamaton MAM-muki. Se oikeasti kannattaa ostaa! Ilman sitä meidän poitsu ei joisi varmaan vieläkään muusta kuin pullosta. Ollaan kokeiltu kans kaikkea, ostettiin niitä nokkiakin, jotka saa tavalliseen tuttipulloon laittaa tutin sijaan, mut ei suostunu juomaan niistä iltavelliään. Oon sit vain antanu juoda siitä pullosta edelleen. Välillä kelpaa iltasin jopa tavallinen maito. Poika ei onneks kuitenkaan yöllä pyydä mitään, vaan nukkuu hyvin. Oon mä miettiny kumminki niin, et parempi näin, ku et antais pitkin yötä mehua! Jotkut tottuu siihen.

Vierailija
8/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallista maitoa -ei ole enää vauva. Onhan ruokavalio jo muutenkin sama kuin muulla perheellä

Itse on ole kummallekkaan lapselle antanut käyttöön sen paremmin tuttia kuin tuttipulloakaan. Rintaruokinnan jälkeen (6-8 kk)siirryttiin nokkamukiin ja sen kautta tavalliseen mukiin. Tuttia eivät ole kaivanneet.

Vierailija
9/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuit kylmästä maidosta. Miksi? Jos lapsi tykkää lämpimästä niin kyllähän mikrossa voi tavallisenkin maidon lämmittää, ei se siitä pilalle mene.

Joku Aventin (tai muu) taikanokkamuki voisi olla ihan hyvä ostos pukinkonttiin vaikka ihan vaan tutustumiseen ja harjoitteluun.

Vierailija
10/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos herää yöllä juomaan maitoa, et voi mitenkään sanoa, että nukkuu hyvin putkeen.

eikä siitä kannata ottaa mitään stressiä.

Korviketta ei tosiaan tarvitse yli 1v, mutta ne korvikepakkaukset ovat käteviä reisussa ja yöllä, kun ei viitsi alakertaan mennä maitoa hakemaan.

Vois tietty käyttää hyla-tetrojakin.

Niin joidenkin mielestä yli 1 v ei kuulu juoda yölläkään maitoa, mutta jos lapsi nukkuu hyvin lähes putkeen n.21-8 ja juo siinä välillä aamuyöllä vaan pullon maitoa ja jatkaa uniaan, niin en näe mitään syytä lopettaa yömaitoa.

Vierailija
11/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä stressaa itseäsi tai lastasi! Anna lapsesi olla VAUVA, takaisin paluuta ei ole. Ensinmäiset kaksi vuotta ovat hyvin lyhyt aika ihmisen elämässä. Itse annoin lapsemme juoda aina noin kaksi vuotiaaksi tuttipullosta, enkä koe OLEVANI HUONO ÄITI SEN TAKIA. Lapset kasvaa koko ajan, tämän johdosta on parempi olla stressaamatta sillä mitä "naapurit tekevät tai ajattelevat".

Siirtykää vain tavalliseen maitoon, mutta senkin voitte tehdä rauhassa ilman paniikkeja.

Vierailija
12/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt seuraa kauhea tunnustus (saan varmasti Vuoden huonoin äiti-palkinnon): meidän lapsi 2v 3kk juo vielä maitoa pullosta. aargh. Ja se pitää lämmittää. aargh. Tuttia ei ole syönyt enää pitkään aikaan ja tuo maidon pullostajuontikin on vaan ilta- ja aamumaidot (muuten juo ihan normaalista mukista kylmää maitoa, vettä tai mehua).

Vierailija
13/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hampaiden hyvinvointi. Maito sisältää sokeria ja aiheuttaa happohyökkäyksen. Tunnen perheen, jossa äiti taaperoimetti lapsia kolmivuotiaiksi ja siis myös yöllä. Hampaat olivat todella huonossa kunnossa.

Vierailija
14/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin neuvolasta, että useimmat luopuu tuttipullosta siinä kahden vuoden kieppeillä. Meillä samanikäinen lapsi juo aina iltamaidot ja päikkärimaidot tuttipullosta. Siinä ei ole mitään pahaa, se ei vaikuta purentaan, puheen kehitykseen ym. Väsyneenä lapsella vaan on tarve imeä.

Onhan aina niitä, jotka kovasti yrittävät kasvattaa jo yksivuotiaita ja tekemällä tekevät pesäeroa siihen, ettei yksivuotias enää ole vauva. Mä en ole koskaan sitä käsittänyt. Miksi hankkia lapsi, jos lapsen tarvitsevuus ja pienuus sitten niin kovasti häiritsee?

Vierailija
15/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen joivat parhaiten pillillä :)

Vierailija
16/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ihmisiä on ollut liikkeellä ja tuli hyvä mieli teidän asiallisista ja kannustavista kommenteista, vaikka näin pienestä asiasta olikin kyse :) Autoitte suuresti. Luulin jo olevani ainoa äiti, joka juottaa lastaan tuttipullosta. Harjoittelemme yhä nokkamukiin siirtymistä, mutta ilman stressiä. Tuttia meillä ei olla koskaan syöty, mutta peukaloa kyllä. Siinä onkin seuraava haaste, miten vieroittaa peukusta. Onneksi imee sitä vain hetken ennen nukahtamista.

ap

Vierailija
17/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran jo 2-vuotiaasta lapsesta kyse. Mun 2-vuotias syö viidesti päivässä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala) ja juo maitoa aterioiden yhteydessä.

Mulle sanottiin neuvolasta, että useimmat luopuu tuttipullosta siinä kahden vuoden kieppeillä. Meillä samanikäinen lapsi juo aina iltamaidot ja päikkärimaidot tuttipullosta. Siinä ei ole mitään pahaa, se ei vaikuta purentaan, puheen kehitykseen ym. Väsyneenä lapsella vaan on tarve imeä.

Onhan aina niitä, jotka kovasti yrittävät kasvattaa jo yksivuotiaita ja tekemällä tekevät pesäeroa siihen, ettei yksivuotias enää ole vauva. Mä en ole koskaan sitä käsittänyt. Miksi hankkia lapsi, jos lapsen tarvitsevuus ja pienuus sitten niin kovasti häiritsee?

Vierailija
18/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän sanoi, että voi syödä vielä muutaman kerran päivässä tuttipullosta ihan hyvin. Lapsi on nyt 1 v 2 kk.

2-v. olisi suuhygienistin mukaan hyvä vieroittaa tuttipullosta kokonaan. Tuttia ei ole käytössä.

Me siirryttiin 1-v. synttärin kieppeillä hapanmaitotuotteiden kautta tavalliseen rasvattomaan maitoon, jota lämmitämme pullossa samalla tavalla kuin Nania aiemmin.

Et todellakaan ole "huono" äiti :)

Vierailija
19/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolasta sellainen ohje, että maitoa aterioiden yhteydessä. Poika on nyt 1v3kk ja olen kyllä antanut pullon päiväunille mennessä sekä illalla nukkumaan mennessä. Korvike jätettiin pois n.vuoden iässä.

Vierailija
20/29 |
09.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1 v pitäisi heti paikalla vierottaa tuttipullosta mutta imettää saa vaikka kuinka pitkään. Meidän 1v 1kk pojalle pullohetki on tosi herkkä hetki, ihan niinkuin imetys olisi jos vielä imettäisin. Höpöhöpö kaiken maailman säännöille, varsinkin itse keksityille "1v ei ole enää vauva" -säännöille!