minkä ikäisenä tuttipullo pitäisi jättää lapselta pois?
Kaverini oli kauhuissaan, kun meidän 1v2kk lapsi juo vielä lämmintä maitoa tuttipullosta kolme tai neljä kertaa päivässä. Kyllähän jotkut vielä imettävätkin tämän ikäistä, miksi ei pullosta saisi antaa?
Toinen kysymys onkin tuosta maidosta.. milloin korvikkeen voi jättää kokonaan pois?
Kommentit (29)
poika jätti tuttipullon pois itse 1v4kk ikäisenä sairastelun yhteydessä vajaa pari kuukautta sitten. Kun oli parina iltana oksentanut juomansa maidot ei enää suostunut pulloa suuhunsa laittamaan ja saatiinkin sitten se helposti pois kerralla. Muuten joisi varmasti päikkäri- ja iltamaidot edelleen pullosta, kun itse olin niin laiska vieroittamaan siitä ;) Tavoite oli, että viimeistään kahteen vuoteen mennessä tuttipullo pois, mieluiten ennen 1v7-8kk:tta kun silloin meille tulee toinen lapsi.
Nyt poika sitten juokin entistä enemmän maitoa ruokailun yhteydessä, aiemmin joi silloin lähinnä vain vettä ja päivän maidot tosiaan pullosta. Nokkamukia (tai tuttia) ei ole ikinä huolinut vaan alusta asti ollaan juotettu tavallisesta mukista. Nyt sekin homma onnistuu jo aika hyvin itsenäisesti :)
Niin ja meillä maitoa ei ole lämmitetty ikinä, ei edes korvikkeita kun ne kelpasi hyvin huoneenlämpöisenäkin. Eipähän tarvinnut reissussakaan miettiä, että mistähän löydän lähimmän mikron tms..
meidän poika olisi huutanut kurkkusuorana varmaan kaksi viikkoa, jos pullo ois otettu pois "väkisin" hän heitti pullon pois 2,2 vuotiaana eikä sen jälkeen kysellyt perään. Tyttö heitti pullon pois 1.11 vuotiaana. ÄLKÄÄ STRESSATKO, kyllä se jää pois varmasti ENNEN KOULUUN MENOA!
Tavallinen maito käy heti 1v asti, ja kannattaakin totuttaa mahdollisimman pian pois tuttelista. Pullosta olisi hyvä luopua myös ajoissa, koska mitä vanhempi lapsi on, sitä hankalampaa se luopuminen yleensä on. Nokkamukeja on monenlaisia, mutta kyllä 1v oppii nopeasti juomaan tavallisestakin mukista. Tosin esim. iltamaito pullosta tuonne 1½ ikään asti on minusta vielä ihan ok juttu. Vaikka toisaalta, mikäpä minä olen sanomaan, kun meillä ei ole pulloa käytetty ollenkaan..Rintaa ovat syöneet 1v2kk-1v5kk itse kukin. Tuossa 1v on kuitenkin alettu antaa ruoalla tavallista maitoa mukista. Hoitolapsien kanssa on enemmän tullut nuo pullot ja korvikkeet tutuksi.
KYSYNPÄHÄN VAAN
ja vielä annan unimaidon tuttipullosta lämpimänä, koska kylmää maitoa ei suostu juomaan nokkamukista ja kuitenkin jostain sitä maitoa on saatava... Ajattelin ihan rauhassa vielä olla, kunnes kokeilen taas kerran nokkamukista, jos se vaikka alkais joskus maistuun... =/
-vuotiaita. Olen halunnut, että ovat olleet vieroitettuja ennen kuin seuraava vauveli syntyy. Heh, tämä viimeinen kolmas vaavikin saa ottaa pullosta 2,5-vuiotiaaksi, jos haluaa. Päiväkodissa ovat juoneet koko ajan lasista.
Neuvolan tädille jätin kertomatta. Sanoin vain että hytvin juio lasista. en jaksanut keskustella aiheesta. Tuttipullosta ei ole lapselle yhtään mitään haittaa ja näin sanoo myös hammaslääkäriäitini.
Meillä tyttö ei huolinut 8 kk jälkeen lämmintä maitoa ja siirryttiin suoraan kylmään maitoon niin johan maito taas maistui.. Korviketta ei taas huolittu enään n.11 kk ikäisenä ja siirryttiin suoraan normaali maitoon. Nyt neiti 1,5 ja juuri ollaan vieroitettu tutti pullosta kun haluaa juoda vain muovi mukista :) en itse pitänyt mitään hoppua tutti pullon luopumisesta koska se oli tosi tärkeä aina päikkäreille menessä / nukkumaan menessä. Onneksi tyttö luopui itse kun oli sen aika joten ei paniikkia ;)
Poikani lopetti tuttipullon 11kk ikäisenä, koska kykeni jo juomaan nokkamukista riittävästi maitoa ruokaillessa. Mielestäni lapsen täytettyä 1v on aika luopua tuttipullosta kokonaan! Pullo on vauvoille, ei taaperoille. Pelkästään vanhempien laiskuutta antaa taaperolle tuttipullo.
Olen jopa nähnyt 2 vuotiaan nukahtavan yöunille tuttipullon kanssa!? Surullista kuinka lapsen hampaat kärsivät. Siinä jää ilta hampaiden pesu tekemättä kokonaan ja lapsi pistää yöunille maidoin tahmaisilla likaisilla hampailla.. Ymmärrän että väsyneet vanhemmat menevät mistä aita matalin, ja niin joissakin asioissa joskus on hyväkin. Mutta EI ikinä lapsen terveyteen liittyvissä asioissa!!
Meillä neuvolassa ohjeistettiin 8kk iässä alkamaan vähentään yksi tuttipullollinen pois päivässä. Näin 12kk iässä viimeinenkin jää pois. Poika sopeutui tosi hyvin, koska lopetus tapahtui pikkuhiljaa ja hän sai mahan täyteen ruuasta.
Mitä vanhemmaksi tuttipullon lopetuksen venyttää, sitä vaikeampaa se tulee olemaan!
Tavallinen maito käy heti 1v asti, ja kannattaakin totuttaa mahdollisimman pian pois tuttelista. Pullosta olisi hyvä luopua myös ajoissa, koska mitä vanhempi lapsi on, sitä hankalampaa se luopuminen yleensä on.
Nokkamukeja on monenlaisia, mutta kyllä 1v oppii nopeasti juomaan tavallisestakin mukista.
Tosin esim. iltamaito pullosta tuonne 1½ ikään asti on minusta vielä ihan ok juttu.
Vaikka toisaalta, mikäpä minä olen sanomaan, kun meillä ei ole pulloa käytetty ollenkaan..Rintaa ovat syöneet 1v2kk-1v5kk itse kukin. Tuossa 1v on kuitenkin alettu antaa ruoalla tavallista maitoa mukista.
Hoitolapsien kanssa on enemmän tullut nuo pullot ja korvikkeet tutuksi.