Apua, vauva "puskee ulos" eli painetta alapäässä rv27. Onko normaalia?
Ei tähän kipua liity, mutta maha on pinkeänä ja alapäässä paineen tunnetta. Lepo helpottaa, kävely pahentaa.
Kuulostaako normaalilta?
Kommentit (8)
Vauva on kääntynyt pää alaspäin, ja jos sulla on niinkuin minulla, niin vieläpä laskeutunut (tai ainakin kohta laskeutuu) alemmas lantioon. Mulla ei ihan noilla viikoilla vielä, mut molemmissa raskauksissa kuitenkin rv 30 tienoilla.
Varaudu siihen, et pahenee loppua kohti, se paineen tunne varsinkin. Ja "paikat" turpoaa ihan tunnistamattomiksi, kun vauvan pää painaa jotain verisuonia niin kertyy verta sinne alueelle joka aiheuttaa turvotuksen... On vaan niiiiiin hienoa olla raskaana =)
Onko sulla sellaista tukivyötä? Mulla se auttoi noilla viikoilla, jostain 35 eteenpäin ei enää mahtunut enkä raaskinut uutta ostaa muutaman viikon takia, mutta siitä oli kyllä iso apu ja pystyin liikkumaan ihan normaalisti aina sinne rv35 asti. Liikunnalla saisi lisättyä sitä verenkiertoa, joka taas vähän ehkä vähentäisi sitä turvotuksen(kin) aiheuttamaa painontunnetta...
Tosi tuskallista tuo, loppua kohden varsinkin, ite rv 38 nyt ja tuntuu kuin olisi greippi koko ajan jalkojen välissä =(
niitä on ollut sekä kivuliaita että kivuttomia. Tämä on enemmänkin sellainen tunne, kuin vauva painaisi alapäätä.
ap
Voi olla normaalia, voi olla ettei.
Soita neuvolaan ja menet näytille. Saat näin myös helpotusta mielelle!
Odotan neljättä ja paineen tuntu on "normaalia". Itsellä uudelleensynnyttäjänä silti lapset olleet ylhäällä synnytykseen saakka, vaikka painetta tuntunut.
Maha on pinkeä pelkästään jo siksi että maha on iso.
Jos supistaa paljon (vaikkei olisi kipeitä) niin voi avata paikkoja.
Jos supistukset on pitkiä ja niitä tulee paljon niin ehdottomasti pitää lääkärin kurkata tilanne.
Kaikki ei supistuksia tunne ja raskaudet voi olla täysin erilaisia!
Uiminen voisi olla mukavaa liikuntaa sulle jos kävely on ikävää?
Ei se vauva sieltä puske tai putoa itsestään.. ;) Ei näin näljättäkään odottaessa viikolla 30.
että ehkä tosiaan kannattaa ensin tarkastuttaa itsensä lääkärillä, siis ettei kuitenkaan vauva ole alkamassa syntymään, koska silloinhan reipas liikunta (jota muussa tapauksessa suosittelen) olisi vain suureksi haitaksi...
Paineen tunne alapäässä yhdistettynä supistuksiin luonnollisesti enteilevät synnytyksen käynnistymistä. Kivuttomat vatsan kovenemiset ovat kuitenkin vaarattomia. Ja ainakin omalla kohdallani siinä vaiheessa kun vauva kääntyy pää alaspäin, vatsan muoto muuttuu ja vatsasta tulee pinkeämpi. Neuvolassa kannattaa pyytää pissanäytteen bakteeriviljely labrassa, pissatulehdus (+streptokokki) ainakin minun kohdallani lisää tuota paineen tunnetta ja kivuttomia supistuksia. Lääkkeillä helpotti muutamaksi viikoksi, mutta loppua kohti sille tunteelle ei enää oikein mitään mahda.. Niin, ja raskaanahan ei pissatulehdus välttämättä näy tikuttamalla (neuvolassahan se pissa aina tikutetaan..). Itselläni streptokokki positiivinen, ja kahdesti ollut pissatulehdus tämän raskauden aikana, vaikka tikut ovat näyttäneet puhdasta joka kerta..
Mutta jos siis lääkäärin mielestä ei ole syytä olettaa että synnytys voisi käynnistyä liian aikaisin, niin vaihtoehdoiksi jäänee pissatulehdus, hiiva, tai sitten se luonnollinen pään painuminen lantioon ja sen aiheuttama paineen tunne..
Itsellä alkaa huomenna 27rvk ja vauvan on kääntynyt alaspäin ja pää on todella alhaalla. Itsellä on välillä niin kamalat paineentunteet et oikeen sattuu. Särkyä alaselässä ja jaloissa. Kävely on tukalaaa. Raskausmaha on pieni, mutta kivut ovat luultavasti siitä, että vauva painaa alaspäin. Vessassa saan käydä 100kertoja. Öisin en saa nukuttua kun paineentunteet on kovat. Neuvolassa ei nyt tänään sanottu ainakaan mitään huolestuttavaa. Jos paineentunteet jatkuu niin sit äippäpolille. Tää raskaus on aivan erilainen kun esikoisesta. Tuntuu ku oisin ekaa kertaa raskaana. Kaikki uudet asiat pelottaa ja haluan käydä varmistaa kaikki.
Mulla myös sama juttu et oon koko aika ihan hysteerinen, mitä en niinkään ekassa raskaudessa ollut. Tosi outoa käytöstä siis..mutta kyl tää raskauskin on ottanut veronsa. Kaikki eri raskausvaivat varmaan läpikäyty kohta.Korkeaa verenpainetta ei ole vielä ollut..Nyt alkaa jo alaselässäkin välillä vihoitella ja tuo tenava iskee mua vähän väliä jonnekin taipeisiin päänsä kanssa ku vihlasuja tulee..sa nähdä tuleeko ennen laskettua aikaa.Veljensä syntyi hyvin täsmällisesti 39+6(4h vaille laskettua päivää):)Tsemppiä kaikille masun ja tuskailujen kanssa, ei kande yksin kyl jäädä miettimään asioita aina neuvolatädille voi huoliaan purkaa!
voi vain olla,että sinut laitetaan liikuntakieltoon.
Itselläni juuri alkanut supistelut ensimmäisiä kertoja ja tuntuu kyllä inhottavalta. Viime yönäkin jotain kiinnityskipuja tai jotakin,mutta ei tuntunut mukavalta. Vauvan sykkeet kuitenkin ihan normaalit aamulla..
Käytä tukivyötä kävellessä,minulla auttoi.