onko muilla tällaisiä kipuja?
Elikäs rv. 33+3 , minua särkee lonkkiin ja haaroväli on varsinkin päivän jalkeilla olon jälkeen niin kipeä, ettei istua kärsi. Yöllä sängyssä kääntyminen ja esim. jalkojen levittäminen tekee tosi repivää kipua. Itse paikallistaisin kivut luihin. Kipulääke ei auta.
Kommentit (10)
Jostain luin että tukiside ja lepo voisi auttaa mutta itselläni ainakin tuntuu että pahenevat vain levossa koska öisin ovat pahimmillaan. Tukisidettä en ole koittanut. Pahinta on sängystä ylös nouseminen ja kääntyminen kyljeltä toiselle. Joskus myös lonkat menee ihan jumiin kävellessä.
Vaivasta kannattaa kuulemma mainita myös kun menee synnyttämään, kaikki synnytysasennot eivät sovi.
Tsemppiä!
kiitos arvokkaista neuvoista, eritoten tosta , että kannattaa mainita myös synnyttämään mennessä. Minulla on sellainen tosi paksu ja pitkä tyyny aina kainalossa öisin, on auttanut paljon, ei mies vain mahdu mukaan :D
pitäiskö, kun esim. kävely lenkit lisäävät tuota kipua, liikuntaa sitten rajoittaa vai antaa mennä vain. Siis onko esim. aikaisin tulon mahdollisuus korkeampi tai jotain? Ja entäs seksi?
eikä niille oikein mitään voi. Itellä on ainakin niin, että on parempia päiviä ja huonompia päiviä, ja luonnollisesti iltaa kohti pahenee, yöllä sitten herääkin jokaiseen jalkojen liikautukseen. Tosi kurjaa, mutta kuuluu kuvioon. Liikunta ei ainakaan pahenna vaivaa, jos siis onnistuu. Mulla huonona päivänä on liikunta täysin mahdoton ajatus, parempana päivänä taaperran koiran kanssa sitten kilometrikaupalla etanakävelyä (reippaat liikkeet mahdottomia...) Imurointi on myös osoittautunut mahdottomaksi, johtuukohan siitä etukenoisesta epäluonnollisesta asennosta, heti alkaa pistää niin kuin puukkoa vääntäisi häpyluun paikkeilla, ja vetää molemmat jalat kramppiin..
Nämä kivut eivät kuitenkaan mitenkään enteile aikaista synnytystä, joten siinä mielessä voit tehdä ihan mitä haluat oman voinnin mukaan.
että kaikkea saa tehdä mikä itsestä tuntuu hyvälle, eli tutkiskele omaa oloasi ja jos huomaat että joku asia pahentaa kipuja niin älä tee sitä.
Itselleni on ihan myrkkyä juuri se imurointi kanssa ja uinti. Normaali kävely tuntuu sopivan itselleni.
Niin ja öisin kivut ovat siksi pahimmillaan koska päivällä kun on rasittanut itseään, kipulu yöllä on pahimmillaan. Mutta aamulla kun on sitkeästi levännyt kivut eivät ole niin pahat.
Eli lepo on aina paras lääke niihin kipuihin vaikkei se siltä aina tunnu. Itse aina huomaan että kiireistä päivää seuraa aina kivuliaampi yö.. Joten lepää aina päivällä makuultaan jos vain mahdollista.
Ja synnytykseen nämä kivut eivät vaikuta juuri mitenkään, eivät siis merkitse sitä että vauva syntyisi aikaisempaa. Tämä liittyy ainoastaan siihen että häpyluun liitos pehmenee ja väljenee. Omalla kohdallani lantio on jo niin löysä että liitoksissa tuntuu inhottavaa rutinaa kävellessä, ja lonkat lonksuu ja paukkuu :(
etten olekaan ainoa kipuilija. Puhiun tänään lääkärinkin kanssa tästä ja samat vastaukset sieltä tuli :)
En ole ennen moisesta kuullutkaan? Olen kuvitellut että liitoskivut kuuluvat ihan normaaliin raskauteen, ei itselläni ainakaan kolmessa raskaudessa ja kahdessa synnytyksessä niistä ole mitään kipua kummallisempaa haittaa ollut. Viime synnytyksessä ilman mitään kipulääkettä tunsi sitten ne maksimaaliset "liitoskivut" kun lantio väistyi vauvan tieltä synytmän hetkellä, silloin kyllä kuvittelin kuolevani;)
Rouvaii ja kolmannet liitoskivut 38+4
itsellä kolmas raskaus ja aina pahenee. nyt tämän kohdalla lonkkavaivat alkoi jo hyvissä ajoin keskiraskaudessa, nyt tullut lisää kipuja häpyluuhun ja kävely on välillä kuin ankalla :)riippuu aina päivän touhuista kuinka kipeenä sitte ehtoolla saa olla.
Rouvaii kyselit miten liitoskivut vaikuttavat synnytysasentoon, tässä linkki jossa keskusteltiin asiasta. Ainakaan synnytysjakkaraa ei ilmeisesti suositella. En tiedä asiasta sen enempää...
http://www.vauva.info/foorumi/index.php?showtopic=3181
Violetta
40+0 today!
Ne on liitoskipuja ja ylensä iltaisin kaikista pahimmillaan. Yöllä kääntyminen on ihan tuskaa :( Niihin ei auta mikään ja ne voivat myös jatkua synnytyksen jälkeenkin. Itselläni jatkui esikoisen synnytyksen jälkeen.
Helpotusta voi jonkinverran tuoda kun pistää pari tyynyä polvien väliin kun nukkuu, itse en pysty nukkumaan muuten jos polvien välissä ei ole 3 kpl tyynyjä. Mulla ne kivut alkoivat jo rv 15 tällä kertaa.
Lämpö myös auttaa jonkin verran, ja pahimpina iltoina olen lämmittänyt jalkoväliäni kauratyynyllä.
Tsemppiä!
Hermy rv 37+4