Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaisitko ajaa itsesi synnärille?

Vierailija
07.12.2009 |

Meillä tämä mahdollisesti edessä. Mies töissä 7-17 välillä ma-pe. Viimeiset viikot edessä ja merkkejä lähestyvästä synnytyksestä on alkanut olla enemmän.

Olen esikoisen kanssa yksin kotona. Kun synnytys käynnistyy, vien esikoisen isoäidilleni ja sitten pitäisi päästä sairaalaan. Mieheltä kestää työpaikalta kotiin tuleminen suunnilleen kolme varttia. Sairaalaan matkaa hänellä vain 20 minuuttia.

Jos synnytys käynnistyy päiväsaikaan ja ennen lauantaita, on aika todennäköistä, että joudun itse ajamaan itseni sairaalaan sen jälkeen kun olen vienyt esikoisen mummolle hoitoon.

Kaverit kaikki on töissä päivisin, enkä keksi ketään joka pääsisi päiväaikaan kuskiksi extempore.

Mitenköhän onnistuu ajaminen jos on polttoja? Kertokaa kokemuksianne.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meillä on tilanne samankaltainen. PAITSI että synnärille on n.90km matka :/ Mies on ihan toisella puolella kuntaa töissä, ajaa kotiin noin tunnin ja tästä siis vielä yli tunti sairaalaan. Olen kotona kahden lapsen kanssa, isompi eskarissa 9-13. Mielenkiinnolla odotamme mitä tuleman pitää.

Jännitystä lisää se, että odotamme kaksosia, ja edessä on "pakollinen" suunniteltu sektio, en siis saa missään nimessä synnyttää alakautta, koska kaksi aiempaa on sektioitu. Kunnassa on yksi ambulanssa, olenkin aikeissa ottaa heidän suoran numeronsa, jotenkin hytinä että ampparilla mennään. Synnytys jos siis käynnistyy, pitää mennä makuuasennossa sairaalaan.

Elämme jännittäviä aikoja :D Niin, ja minulla ei myöskään ole omaa autoa käytössä, eli sekin vielä.. Ennen asuimme viiden minuutin päässä sairaalasta, joten onhan tämä hiukka erilainen odotus kaikenkaikkiaan :)

Vierailija
2/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ajoi sitten kyllä synnärille,mutta itse ajoin tuon alkutaipaleen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vauva ole laskeutunut?

Omani ei ole laskeutunut ja sitä olen tässä ihmetellyt kovastikin. Esikoinen laskeutui hyvissä ajoin jo. Tämä toinen ei ole laskeutunut ja viikkoja jo 39. Lisäksi ollut napakoita supistuksia muutamana päivänä.

jos lapsivedet menee... Silloin jos tietää vauvan olevan laskeutunut ja raivotarjonnassa, ei ole mitään vaaraa istua tai jopa ajaa autoa. Jos perätilassa tai vauva ei laskeutunut, silloin mahd. syytä ambulanssin tilaamiseen?

Vierailija
4/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olisko jotain sen kanssa tekemistä että supistusten aikana voi napanuora luiskahtaa ulos? Sehän noissa perätiloissa on ainakin vaarana, saman luulisi olevan syynä jos vauva ei ole laskeutunut.

Vierailija
5/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä eikö mummolan väki voi tulla teille?

En nyt ehdi pahemmin kommentoida muita kuin tähän pakko sanoa, että mummo kulkee rollaattorilla ja ikää yli 80v. Puhun omasta mummostani, en lapsen mummuista. He taas ovat useamman tunnin matkan päässä ja jompi kumpi heistä tulee sitten vapauttamaan mummon kunhan vain töistään pääsevät.

Onpa tullut hyvinkin kärkkäitä mielipiteitä puolesta ja vastaan. Esikoisen synnytys käynnistyi lapsiveden menolla. Poltot alkoivat reilun tunnin päästä vesienmenosta. Jos siihen vertaa, niin ehtisin ajaa itse.

päätettiin miehen kanssa eilen, etten ainakaan jää odottamaan hänen kotiutumistaan. Taksikin tuntuu turhalta, kun ei tule sen nopeammin kuin mieskään - ellei ihan mieletöntä mäihää kävisi ja olisi tässä lähistöllä. Joko ajan itse tai kuttun ambulanssin. Jos itte pystyn ajaan, niin vien lapsen mummolle. Jos en niin lapsi tulee mukaan ja mies vie sitten sairaalasta sen mummolle.

Vierailija
6/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajoin itse synnärille esikoista odottaessani. Lähdin kun väli oli 5-7min. Auki olin 4cm. Supparit oli tosi kipeitä mutta jostain syystä auttoi kun piti keskittyä ajamiseen.

Mä en oikein ymmärrä tota että mikä ihmeen autuaaksi tekevä asia se on että mies ajaa jos pystyy itsekin sen tekemään?

Vierailija
7/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ajoin itse synnärille esikoista odottaessani. Lähdin kun väli oli 5-7min. Auki olin 4cm. Supparit oli tosi kipeitä mutta jostain syystä auttoi kun piti keskittyä ajamiseen. Mä en oikein ymmärrä tota että mikä ihmeen autuaaksi tekevä asia se on että mies ajaa jos pystyy itsekin sen tekemään?

Meillä kyllä perhevalmennuksessa ja erikseen vielä neuvolassa kiellettiin ehdottomasti lähtemästä itse ajamaan, ellei synnytys käynnisty ajaessa. Kovat yhtäkkiset supistukset voivat aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä kun et pysty täysin keskittymään. Yksinhuoltajaäidille suositeltiin taksia tai bussia vaihtoehdoksi.

Ap onko tuo ylipäätään hyvä ajatus viedä esikoista rollaattorin kanssa kulkevan vanhuksen hoitoon, vai minkä ikäinen lapsesi on?

Vierailija
8/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nin kiire tulee, tilaisin ambulanssin, jaottaisin lapsen mukaan synnärille.

Muuten ajattaisin itseni miehellä koko kiekan.

Tai jos mies ei pääsisi,tilaisin taksin.

YLEENSÄ synnytykset ei eteneniin nopeasti,mutta jos yhtään polttoja tulee kesken ajamisen, niin ojaanhan siinä mentäisiin.

Vierailija
9/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä huomioida, että jos lähdet supistuksissa itse ajamaan sairaalaan ja ajat kolarin, ei vakuutus korvaa. Rinnastetaan siis humalassa ajamiseen.

Vierailija
10/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kommentti: on hyvä ajatus. Mummo ja lapsi odottavat sitä kovasti. Lapsi on 6v. Asutaan sen verran lähekkäin, että käydään viikoittain auttamassa mummoa kauppareissuissa ja siivouksessa. Lapsi on silloin tällöin tunnin tai pari verran mummolla hoidossa, ihan vain koska haluavat olla kaksin. Mummolle lapsesta on iso apu ja ennenkaikkea ilo.

Ajamiseen vielä: ajan paljon työkseni. Pystyn tunnistamaan kyllä oman ajokykyni. Olen saanut muutamia supistuksia ajon aikana vielä työssä ollessa. Kun tunnen supistuksen lähestyvän, ajan aina tien sivuun.

Nyt lähdettävä esikoisen kanssa ulkoilemaan.

ap

Ap onko tuo ylipäätään hyvä ajatus viedä esikoista rollaattorin kanssa kulkevan vanhuksen hoitoon, vai minkä ikäinen lapsesi on?

Vierailija
11/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että jos vauva ei ole laskeutunut/kiinnittynyt lähtöasemiin ja lapsivedet menee, voi napanuora jäädä puristuksiin esim. vauvan alle kun äkisti laskeutuu veden mennessä. Tällöin siis suositellaan makuuasennossa synnyttämään menoa. En ole mikään asiantuntija, joten viisammat kommentoikaa...

Omani ei ole laskeutunut ja sitä olen tässä ihmetellyt kovastikin. Esikoinen laskeutui hyvissä ajoin jo. Tämä toinen ei ole laskeutunut ja viikkoja jo 39. Lisäksi ollut napakoita supistuksia muutamana päivänä.

jos lapsivedet menee... Silloin jos tietää vauvan olevan laskeutunut ja raivotarjonnassa, ei ole mitään vaaraa istua tai jopa ajaa autoa. Jos perätilassa tai vauva ei laskeutunut, silloin mahd. syytä ambulanssin tilaamiseen?

Vierailija
12/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka viikkoja jo se 39, eikä lapsi vieläkään laskeutunut. Edellinen synnytys käynnistyi vesienmenolla.

Raivotarjonnassa kyllä on ja käsittääkseni kiinnittynyt. Vaan ylhäällä vieläkin.

Olen kuullut että jos vauva ei ole laskeutunut/kiinnittynyt lähtöasemiin ja lapsivedet menee, voi napanuora jäädä puristuksiin esim. vauvan alle kun äkisti laskeutuu veden mennessä. Tällöin siis suositellaan makuuasennossa synnyttämään menoa. En ole mikään asiantuntija, joten viisammat kommentoikaa...

Vierailija
13/58 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin asiasta sieltä kyllä, mutta en saanut mitään kunnollista vastausta, jotain epämääräistä tyyliin "harvinaista, mutta mahdollista". Olisi kiva saada jonkun asiantuntijan mielipide tästä?

Itse olen vesien menon jälkeen synnärille ajanut, koska supistuksia ei vielä ollut. Tosin oli varmaa että vauva on raivotarjonnassa ja hyvin alhaalla. Eikä kyllä synnäriltä kielletty istumasta, kun sinne soitin. Puhettakaan että olisivat ambulanssia ehdottaneet. Matka meni hyvin ja vauva syntyi vasta 10 tunnin kuluttua =).

Vierailija
14/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehesi ei voisi ajaa töistä kotiin, viedä esikoisen hoitoon ja sitten ajaa kanssasi sairaalaan? Jos en muuta kyytiä saisi ajelisin taksilla.

Vierailija
15/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en olisi toisen syntyessä pystynyt itse ajamaan sairaalaan, sen verran tiheästi ja kipeitä oli supistukset. Ja tilanne edistyi ripeästi, klo 13 ajoin autoa, klo 18.05 oli vauva maailmassa. Klo 16 olisi ehkä just ja just vielä voinut mutta ei klo 16.30 kun lähdimme sairaalaan.

Vierailija
16/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksilla synnyttämään meneminen on vieläpä edullista. Maksaa Kela-korvauksen jälkeen noin 9 euroa suuntaansa. Synnäriltä pyydetään lappu Kela:a varten, josta selviää matkan tarkoitus = synnytys.

Vierailija
17/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääsisi sen nopeammin taksillakaan. Enkä minäkään saisi tänne meille taksia juurikaan tuon nopeammin. Puoli tuntia vähintään menisi.

Paloasema on kyllä täällä lähempänä, joten jos ei ajo onnistuisi, saisin sieltä ambulanssin 10 minuutissa, mutta sitten lapsi olisi otettava mukaan sairaalaan.

ap

Vierailija
18/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajamaan, supistusten lomassa. Vaikka olisi lähtenyt 10 min päästä niiden alettua, tosin lapsetkin syntyneet noin 1 -1 1/2 h kuluttua ekasta supparista.

Vierailija
19/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksin voi tilata ja alkaa valmistautumaan lähtöön. Itse lähdin sairaalaan taksilla puoli tuntia säännöllisten supistusten alkamisen jälkeen. Ehdin olemaan sairaalassa neljä tuntia ennen lapsen syntymää, saamaan peräsuolentyhjennysruiskeen ja epiduraalipuudutteenkin eli ajoitus meni ihan nappiin!

Vierailija
20/58 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vain olisi halunnut.

Mene taksilla, vie lapsi taksilla. Mites tiedät missä kohtaa menee kipurajan väärälle puolelle, et varmasti halua olla just jossain autonratissa sillä hetkelle, vielä lapsi kyydissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan