Oma joulu vai sukujoulu?
Pohdiskelen tässä vielä (viimetipassa?), että vietämmekö joulua ihan oman perheen kesken (kolme lasta, mies, minä) vai kutsummeko mukaan appivanhemmat?
Omat vanhempani viettävät joulua lapsettomien sisarusteni kanssa, mutta me emme mitenkään enää mahdu joukkoon. Seinät kaatuvat siellä päälle.
Haluaisin viettää joulua ihan omalla perheellä, mutta mies kutsuisi mielellään vanhempansa meille. Heillä ei ole muita, joiden kanssa juhlia, sillä mieheni sisko perheineen menee puolestaan heidän toiseen mummolaansa (menneet aina). Appivanhempani eivät ole parasta mahdollista seuraa minulle. En kertakaikkiaan jaksa heitä. Viimeiset viikot ennen joulua ovat minulla tosi kiireiset töissä, enkä jaksaisi tehdä mitään ylimääräistäkään vieraiden vuoksi. Jos vietämme joulua vain oman perheen kesken, minulle riittää yksi kauppareissu, valmiit ruuat kaupasta ja imurointi. Jos appivanhemmmat tulevat, joudun tekemään itsekin ruokaa ja siivoamaan koko huushollin. Ja turha sanoa, ettei tarvitse. Tarvitsee, jos he tulevat meille. Saako jouluna olla itsekäs? Saako sanoa, että haluan ihan oman joulun, en kompromissiä?
Kommentit (12)
Mä vaan jotenkin ajattelen, että koska se työ kaatuu kuitenkin mun niskaani, niin mulla olisi enemmän "oikeus" sanoa, että miten sitä joulua vietetään. Miehelle se on ihan sama, sillä se ei ehdi tehdä mitään missään välissä kuitenkaan.
Ap.
niin hän sitten varmaan hoitaa siivouksen ja hankkii ruuat joulupöytään. Huom! Kaikkea saa ostettua valmiina, ei tarvitse kenenkään ruveta itse vääntämään ellei välttämättä halua.
hoitakoon miehesi siivouksen yms. jos ne kerran pitää hoitaa!
niin hän sitten varmaan hoitaa siivouksen ja hankkii ruuat joulupöytään. Huom! Kaikkea saa ostettua valmiina, ei tarvitse kenenkään ruveta itse vääntämään ellei välttämättä halua.
Mies ei siis itse ehdi mitään tehdä. Anoppi varmasti pyydettäessä toisikin itsekin jotain, mutta en kertakaikkiaan voi pyytää häntä tuomaan kaikkea. Tulisi mieleeni, että otetaan heille vain siitä syystä, että tuovat ruuat mukanaan. Minun olisi ihan pakko tehdä paljon itsekin. Anoppi kun kuuluu siihen ikäryhmään, jonka mielestä on pöyristyttävää, jos pinaattikeittoakin joku ostaa pakastevalmiina! Kaikki pitää tehdä alusta asti itse. En millään jaksa katsella naaman vääntelyä, kuinka se ja se ruoka olisi kaupasta! Kaupasta!
Miten hullua, että tällaisesta asiasta tarvitsee vielä nykyaikana keskustella ja kantaansa jotenkin anopilleen puolustella.
Ap.
että jos kerran mies ei ehdi laittaa rikkaa ristiin joulun eteen, ja sullakin on joulunalus töissä sesonkiaikaa, niin eipä siinä jaksa enää jouluja ihan itse valmistaa. Jokin kohtuus on oltava. Ja koska kaupasta saa nykyään kaikkea valmiina, niin sitä vartenhan ne tuotteet on olemassa, ettei tarvi itse tehdä! Niitä on ihan lupa ostaa.
Mutta toki siinä ymmärrän anoppia, että kyllähän itse tehdyt ovat maukkaita. Siitä huolimatta ei tietenkään ole kohteliasta nyrpistellä nenäänsä ja vaatia toista tekemään. Kuka haluaa itse tehtyjä, niin se tekee itse!
appivanhemmat ovat kuitenkin miehesi vanhempia. Vaikka ne olisi kuinka "kamalia", ne ihmiset ovat synnyttäneet, ja saaneet miehesi kasvatettua. Joulu tulee kerran vuodessa, ja montako joulua on appivanhemmillasi enää jäljellä? Lastenlapset ovat todennäköisesti ainakin mielissään, kun tulee mummit ja pappat kylään jouluksi. Oma miehesi haluaisi omia vanhempia joulun viettoon-onko siinä edes mitään keskusteltavaa. Minusta sinävoisit rentoutua. Olette jo naimisissa, ei sun enää tarvitsee tehdä mitään vaikutusta anoppiisi. ostat ruat valmiina, teet minkä voit, jos aikaa on, ja rentoudut. Luulkoon, mitä haluaa, ei sinun tarvitsee selitellä. Voithan sinä toki mainita, että töissä käyvänä äitinä sinulla on sen verran vähemmän aikaa, ettei yksinkertaisesti ehdi tehdä itse ihan kaikkea. Jos ei joulua voi viettää yhdessä, niin mitkä juhlat sitten voi? He ovat kotonaan yksin, kun olisivat voineet olla perheensä kanssa viettämässä vuden kauniimman juhlan. PS. Ja soita anopille, kerro, että ovat sydämmellisesti tervetulleita, ja keskustele, mitä hän voisi valmistaa joulupöytään, kerro jo tässä vaiheessa, että et ehdi tehdä kaikkea itse, jo ostat kaupasta valmiina. Huh, hyvää joulua!
ne jostain ravintolasta tai leipomosta tai vastaavasta. TOsi monet paikat myy just laatikoita ja salaatteja valmiina. Ne voi myös tilata etukäteen ja sit vaan hakea aatonaaattona. Ja ne erottaa "saaarioistenlaatikoista" joska uunivuoka on eri näiköinen vaikka ois alumiinivuokakin, jne. Ja makuin on eri (onko se parempi vai huonompi kuin saarioisten tai itse tehty, on tietysti makuasia)
TOinen keino on se perinteinen anopinhuijaus, eli ostat kaiken valmiina, sitten sotket kotona ne omiin vuokiisi, sekoitat vähän kermaa tai sinappia ja kuorrutat uunissa. Tämän voi tehdä myös salaateille ja kinkulle (salaatteja ei tietty uuniin vaan esim vähän sitruunamehua päälle tms, ja tulee "oman oloinen" - kinkkuun just sinaapia tms.)
Me ollaan menossa minun vanhempieni luokse lappiin jouluksi ja viedään osa ruoista mukana; kaikille helpompaa ja kivempaa kun ei yksin tarvitse kaikkea laittaa ja onpa jokaiselle jotakin tarjolla.
Kunhan siirrät kaiken valmislaatikoista omiin rasioihin. Show sinänsä, mutta kannattaa :). Vähän tuunaat sitten näitä laatikoita.
Joululeivonnaiset - kotitekoisia! - olen ostanut koulunmyyjäisistä.
Ja siivouksen voit tilata ulkopuoliselta, jos kumpikaan ei ehdi.
joten tämä käytäntö hieman uutta mulle. Kertokaa siis naiset, todellako sekoitatte kaupasta ostetut ruoat uusix kotona, ja viette anopille muka kotona tehtyinä? Mitä miehenne siihen sanovat, tietävätkö asiasta? Tosi hauskaa, että näin tehdään, enpä ole ennen kuullutkaan:)
anopille, että meillä vietetään joulua sitten tällä tavalla, mahdollisimman vähällä vaivalla koska aika ja jaksaminen ei nyt riitä muuhun. Ruuat ostamme valmiina eikä siivouksenkaan kanssa ole niin nöpönnuukaa. Jos tämä ei teitä haittaa, olette lämpimästi tervetulleita viettämään joulua kanssamme!
On kyllä kurja, jos teidän toiveet on kovin ristiriitaiset, sillä silloin se tarkoittaa sitä, että toisen täydellinen tyytyväisyys tarkoittaa toisen surua ja hankaluutta. Jonkun kompromissin etsiminen olisi varmaan teidän perheen kannalta hyväksi.