1,5-vuotiaani keskivertopäivän ruokamäärän.. Kertokaa mulle miten saan tytön kasvamaan??!?
aamupala 0,5-1 dl puuroa
lounas siivu kurkkua ja kaksi lihapullaa
välipala pieni pala leipää
päivällinen 0,5-1 dl makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta noin teelusikallinen
iltapala noin puolikas kiwi.
Tämä on siis normaalimäärä terveenä. Lisänä vain d-vitamiinitipat ja rasvatonta maitoa noin 6 dl.
Kommentit (39)
17, sorry nyt, mutta painoa on ainakin 2 kiloa liikaaTajuat varmasti, että pituuteen nähden tyttö on varsin sutjakka. Pitkä tyttö hänestä varmasti tulee. Itse olin saman pituinen ja painoinen saman ikäisenä (niin kuin oma tyttöni nyt) ja aina olen ollut hoikka/laiha lapsi ja aikuinen ja nyt 40v.
Ei ap
Meillä poika 1v8kk on tänään syönyt pienen leivän, tipan maitoa, pienen askin rusinoita ja pillimehun. Normipäivä. Jos käy tuuri niin hän saattaa syödä päivällisellä pari lusikallista ruokaakin.
Miksi ihmeessä juotat rasvatonta lapselle, joka syö huonosti ja ei kasva???
Meillä on kumpikin ollut kituruokaisia tuonne 3-4 -vuotiaaksi. Ihan kulutusmaitoa annoin aina, meillä oli aina punaiset maidot pienelle ja muulle perheelle rasvatonta. Hoikkia lapsia ovat aina olleet.
Esimerkiksi meillä tämä nuorempikin saattoi 2-vuotiaana syödä:
- aamulla kaksi haukkua leipää ja puoli siivua juustoa
- yksi pala omenaa
- puolikas nakkia ja yksi haarukallinen muusia
- välipalaksi haukku välipalakeksiä
- kaksi lihapullaa
- pieni pala leipää
Tuolla tasolla liikkui meidän poikakin vielä 2-vuotiaana. Kasvoi ihan mukavasti ja todellakin lisäsin ruokaan aina voita ja maitona kulutusmaito.
minä olen antanut näin
aamulla: maitoa 2dl ja 2dl puuroa.
lounas: klo 11.00 n. 2-3dl esim perunamuussia ja jauheliha kastiketta tai kalakeittoa,pastaa ja keitettyä vihannesta ym
välipala: juogurtti, hedelmä tai pala leipää ja maitoa
Päivällinen klo 17 kuten lounas aina itse tehty ruoka.
iltapala: muroja, marjakeittoo ja maitoa
Onko neuvolassa oltu huolissaan kasvusta? Eli vaikka lapsi keskimääräistä hoikempi tai lyhyempi, niin jos hän kasvaa tasaisesti, ei ole mitään huolta (kunhan hän menee suunnilleen normaalin vaihteluvälin sisään).
Meillä käytettiin omalla lapsella rasvalisää ruuissa (eli sekoitin niihin aina pikkulusikallisen rypsiöljyä, jopa puuroon). Siinä vaiheessa, kun kasvussa ja syömisessä oli ongelmia, pääsimme myös ravitsemusterapeutille. Meidän tyttö syö myös usein ylimääräisen välipalan aamupalan ja lounaan välissä.
17, sorry nyt, mutta painoa on ainakin 2 kiloa liikaaTajuat varmasti, että pituuteen nähden tyttö on varsin sutjakka. Pitkä tyttö hänestä varmasti tulee. Itse olin saman pituinen ja painoinen saman ikäisenä (niin kuin oma tyttöni nyt) ja aina olen ollut hoikka/laiha lapsi ja aikuinen ja nyt 40v.
Ei ap
yhden suursyömäri tyttö. SÄäliksi käy pieni läskipallero.
Ja myöhemminkin tullut kausia ettei ruoka maistu. Silloin söivät paljon vähemmän kuin Ap:n lapsi.
Olen ajatellut ettei siitä kannata stressata jos kasvu on ok.
Nyt pojat on 9v ja 7v)ihan normaalimittaisia hoikkia poikia.
Nyt jo syövät kunnolla mutta eivät vieläkään mitään suuria määriä.
minä olen antanut näin
aamulla: maitoa 2dl ja 2dl puuroa.
lounas: klo 11.00 n. 2-3dl esim perunamuussia ja jauheliha kastiketta tai kalakeittoa,pastaa ja keitettyä vihannesta ym
välipala: juogurtti, hedelmä tai pala leipää ja maitoa
Päivällinen klo 17 kuten lounas aina itse tehty ruoka.
iltapala: muroja, marjakeittoo ja maitoa
Varmaan ole kiinni siitä, mitä lapselle ANNETAAN, vaan siitä, mitä lapsi suostuu syömään, ääliö.
Ja ap:lle: jotkut vain ovat pieniruokaisia. Sille ei voi yhtään mitään, kaikki pakottaminen vain pahentaa tilannetta. Toisaalta eipähän tarvitse myöskään huolia lihavuudesta.
Mä olen itse antanut meidän ruipelolle voita ja punaista maitoa. Tosin sittemmin vaihdettiin maito kevytmaitoon, kun lapset piti sen mausta enemmän. Mutta jos sulla on laiha lapsi, joka syö huonosti, niin älä nyt suotta ainkaan mitään rasvatonta/vähärasvaista hänelle tarjoa. Nykyään kun tiedetään, ettei ne rasvat, varsinkaan eläinperäiset ole ollenkaan niin haitallisia, kuin aiemmin uskottiin. Transrasvat sitten erikseen. ELi parempi laittaa lapselle voita leivän päälle, kuin tarjota ranskalaisia pottuja näin tiivistettynä.
lapsi ei kuole nälkään lautanen edessään. nuo määrät ovat musta ihan ok:) lisää puuroon ja ruokiin oliivi- tai rypsiöljyä ja maidon voisi ehkä myös vaihtaa kevytmaitoon. tee lämpimistä ruuista tuhteja käyttämällä esim. proteiinimakaronia ja runsaasti hyvää lihaa / soijaa, papuja tms. runsaasti rasvaista kalaa.
onko lapsesi nirso vai vain pieniruokainen? jos melkein kaikki uppoaa, panosta laatuun:) muutenkin unohda ravintoköyhät einekset ja halvat lihavalmisteet ja tarkoa terveellistä kotiruokaa.
Minun tyttöni on 1v 8kk ja syö aamulla sekä illalla n. 2 dl puuroa, lämpimän ruuan 2 krt päivässä (tänään söi toisella ruualla juuri makaronilaatikkoa arviolta pari desiä, eilen muussia reilusti ja kolme nakkia kurkun ja tomaatin kera) ja välipalaksi yleensä hedelmäsosepurkki, Kidius-jugurtti tai voileipä. Maitoa juo hyvin myös.
Tyttö syö siis reiluhkosti, vähintään saman kuin liki nelivuotias veljensä. Siltikään ei paina kuin n. 11 kiloa, pituutta tosin on 86 senttiä.
Jotkut vain taitavat olla huonoja syömään... Tarjoa mahdollisimman monipuolista ruokaa, jos vaikka joku uusi ruoka kiinnostaisi?
17, sorry nyt, mutta painoa on ainakin 2 kiloa liikaa Tajuat varmasti, että pituuteen nähden tyttö on varsin sutjakka. Pitkä tyttö hänestä varmasti tulee. Itse olin saman pituinen ja painoinen saman ikäisenä (niin kuin oma tyttöni nyt) ja aina olen ollut hoikka/laiha lapsi ja aikuinen ja nyt 40v. Ei ap
yhden suursyömäri tyttö. SÄäliksi käy pieni läskipallero.
meillä 1v10kk poika.12,5kg ja 85cm pitkä. Päivän ruokailut: aamupala: 1 desi maitoa ja 1dl puuroa tai jugurttia lounas: 1dl maitoa ja 1,5dl kinkkukiusausta (välillä hedelmä paloja päälle kun pyytää itse) välipalaksi taas lämmintä ruokaa 1,5dl ja desi maitoa. (ei pysy täynnä leivästä tai jugurtista vaan kiukuttelee ruokaa) päivällinen n.3tuntia tuosta edellisestä ruuasta.desi maitoa, herneitä,perunaa ja lohta 1,5dl. iltapalaksi desi puuroa tai jugurttia ja 1,5dl maitoa +pala leipää ja kurkkua. lisäksi hän pyytää maitoa ja tavallisia maissimuroja ruokien välillä joita annamme.poika ei ole lihava vaan isokokoinen ja harteikas.ikinä ei ole neuvolasta valitettu liiasta painosta ja kolme lämmintä ruokaa saa neuvolan mukaan antaa päivässä.päiväunia hän ei nuku vaan 12h yöunet. kyllähän mein poika näköjään aika paljon syö.
jos vatsa ja ruokahalu ovat noin isoja niin antaisin kyllä paljon enemmän vihanneksia. tuossa on max 100g.. ja miksi sä annat sille naposteltavaksi muroja kun pyytää??
Meidän poika 1v 2kk on myös vähäruokainen. Kasvaa hurjasti pituutta, mutta paino ei meinaa nousta kun ruoka ei maistu. Meillä auttaa turkkilainen jugurtti jota lisäilen moneen eri ruokaan, myös puuroon sekä sekoitettuna hedelmien/marjojen kanssa. Lisään n. 1-2 tl rypsiöljyä itse tehtyihin ruokiin, ja annan punaista maitoa (hän juo sitä todella vähän, ehkä max 2 dl päivässä). Välipalalla on usein kermajuustoa hedelmien ja leivän kera. Leivän päällä kunnon voita.
meillä on myös pieniruokainen ja -kokoinen tyttö. Koko nyt 5v: 99cm ja 14,7kg.
On ollut ihan vauvasta asti tosi pieniruokainen. Suostuu maistamaan, mutta ei halua syödä paljoa. Tykkää hedelmistä ja kasviksista ja lihasta, eli on ns. luonnollinen karppaaja :) (minä taas en...)
Aina on kasvanut hitaasti, mutta on ollut aina erittäin terve ja skarppi ja fiksu. Ei mitään syytä huoleen neuvolan puolesta. Minua lähinnä ärsyttää laittaa ruokaa, jota ei syödä.
KUNNES: nyt parin viikon ajan tyttö on syönyt kokonaisia lautasellisia ja jopa pyytänyt lisää. Pyytänyt oma-aloitteisesti iltapalaa ja sen jälkeen ilmoittanut olevansa väsynyt ja haluavansa nukkumaan klo 20...
salaa haaveilen, että tämä vaihe kestäisi tosi kauan :D
Kyllä nämä vaihtelevat niin lapsi- ja tilannekohtaisesti, että jos ei lapsella ole mitään hätää niin antaa syödä tai olla syömättä. Kyllä se siitä vaihtelee lapsen oman tarpeen mukaan.
aamupala 0,5-1 dl puuroa
lounas siivu kurkkua ja kaksi lihapullaa
välipala pieni pala leipää
päivällinen 0,5-1 dl makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta noin teelusikallinen
iltapala noin puolikas kiwi.Tämä on siis normaalimäärä terveenä. Lisänä vain d-vitamiinitipat ja rasvatonta maitoa noin 6 dl.
puuroon voisilmä. Kurkku ja lihapullat on ok lounas, kasvis ja proteiini. Tee lihapullat vain lihasta. Anna välipalana esim. turkkilaista jogurttia ja marjoja. Päivällisellä taas proteiinia ja rasvaa. Iltapalana jotain tukusampaa kuin hedelmä. Juomaksi täysmaito ja ruuanlaitossa käytä reilusti rasvaa.
samalla ruokamäärällä... Välipala on usein vähän runsaampi, samoin illalla menee vähän enemmän hedelmää.
Koko elämänsä on syönyt vähän. Kasvu on ollu hidasta, mutta omalla käyrällään on mennyt. En ole ollut sen takia huolissani. Siskontyttäreni syö triplasti sen mitä omani, silti ovat ihan samanmallisia ja kasvavat samaa tahtia. En tajua, miten toiset lapset kuluttaa niin paljon, toiset taas älyn vähän. Molemmat liikunnallisia touhuajia.
17, sorry nyt, mutta painoa on ainakin 2 kiloa liikaa
Tajuat varmasti, että pituuteen nähden tyttö on varsin sutjakka. Pitkä tyttö hänestä varmasti tulee. Itse olin saman pituinen ja painoinen saman ikäisenä (niin kuin oma tyttöni nyt) ja aina olen ollut hoikka/laiha lapsi ja aikuinen ja nyt 40v.
Ei ap