Sukujoulu tiedossa - mitä kun lapset saavat aivan eri määrän ja eri arvoisia lahjoja?
Mitenhän lapset osaavat suhtautua joulupukkiin, joka tuo joillekin lapsille hienoja ja kalliita leluja säkkikaupalle ja yksi tulee todennäköisesti saamaan aika vaatimattoman määrän lahjoja (jotka vieläpä aika edullisia, ei mitään joulun hittileluja)? Huomaavatkohan lapset tällaisen eriarvoisuuden - tuleekohan vähän ja halpoja lahjoja saavalle (6v.) paha mieli?
Mitä luulette?
Kommentit (78)
asian jotenkin nain. Tiedamme etta olet ollut kiltti poika ja pukki varmasti tuo sinulle yhta paljon lapsia kuin serkuillesikin. MUTTA serkkujen toiset mummot ja papat ja serkkupoikien vanhemmat ovat ostaneet LISAA lahjoja pukin tuomien lisaksi. SIKSI serkkupojilla on enemman lahjoja kuin sinulla. Aiti ja isa eivat katsoneet tarpeelliseksi ostaa liian paljon lahjoja sinulle koska meista oli kivaa vain odottaa noita pukin tuomia lahjoja. Tai jotain sinne pain.
Tätä voisin itsekin käyttää nyt jouluna jos tulee ongelmia!
Minä siis kirjoitin tässä 10 min sitten että meillä on sama ongelma miehen veljen perheen kanssa. Heillä siis myös sama kuin ap:lla että miehen veli on nainut tosi rikkaan perheen. Nämä isovanhemmat ostavat todella kalliita lahjoja koko tuolle perheelle. Meidän lapset taas saavat tyyliin sukat minun vanhemmiltani.
Itsekin olen alkanut vastustaa tätä materialistista maailmaa. MInusta 10 pakettia pitäisi olla ihan riittävä määrä lapselle, jos osa on mieluisia paketteja.
Itsekin olen iloinen vaikkapa 3 lahjasta ja yritän opettaa sen lapsillenikin:).
Joku puhuu että ei nyt kauhean paljon ajateltu lapselle lahjoja ostaa, korkeintaan 10 pakettia... MITÄ HELV***??? Ai se on vähän?? Me ei edes olla mitään köyhiä, mutta varmasti kolmea pakettia enempää ei meiltä ole lapselle tulossa, en edes ajatellut että se olisi vähän...??
Mä taas paketoin kaikki joulukuussa ostettavat jutut :) Tykkään, että on paljon paketteja. Ja niin tykkää perhekin. Siksi jouluna availlaan sit kaikki mahdolliset hankinnat shampoopulloista lähtien :D
Mutta se onkin meidän PERHEEN tapa. Vietetään joulu omalla porukalla.
että yksi reppana saa huonompia lahjoja, niin eikö nyt joku täti tai setä voi sitten ostaa vaikka 2-3 vähän parempaa lahjaa eli vaikka laittaa jonkun 60 euroa lahjoihin? Kyllä nyt 6v:lle jo tuolla summalla saa aika kivoja lahjoja peruslahjojen lisäksi, niin ei tule niin paha mieli?
Jos eivät omat vanhemmat kerran tajua ostaa...
"Jos eivät omat vanhemmat kerran tajua ostaa"
No oiskohan kyse siitä ettei rahat riitä???
Tapaamme olla yhdessä miehen veljen perheen kanssa ja heillä menee mielestäni tuo lahjapolitiikka överiksi. Heillä kaksi lasta, 8 ja 4v ja he saavat ainakin 30 pakettia, eikä mikään niistä ole halpa lahja...
vietetään kahden perheen kesken joulua ja siinä toisessa perheessä lapset saavat vähintään 30 lahjaa, viime vuonna taisi olla kahdelle lapselle yhteenä 50 pakettia. Eivät ehtineet avaamaan kaikkia koko illan aikana. Oma lapsi on sen verran pieni vielä että ei ymmärtänyt tuota täysin, toki häntkin nauratti että toisten kasa oli niin iso että lapsia ei näkynyt enää sen takaa.
Tuossa perheessä vanhemmat ovat eronneet ja etä-isän suku jotenkin sekoaa juhlien aikana, noita lahjoja ostetaan koko vuoden edestä, aivan liikaa.
se sinun poika pahoittaa päiväkodissa mielensä, kun kaveri kertoo saaneensa 20 lahjaa ja poikasi 3!
Tästä syystä käytämme lapsilla sanontaa: Pukki tuo yhden lahja loput tulevat muilta.
Olisi paras viettää jouluaatto kotona oman perheen kanssa.
Itse en moiseen sukujouluun lähtisi.
Mauri Kunnaksen joulupukkikirjassa on oivasti kerrottu asia ilman, että usko joulupukkiin menee. Eli jos et ole lukenut, kirja kertoo Korvatunturin touhuista ja lahjojen valmistuksesta ym. lopussa todetaan, että nykypäivänä vanhemmat ostavat suurimman osan lahjoista, mutta jokainen lapsi saa aina yhden paketin myös korvatunturilta. Näin taika säilyy, mutta pystyt selittämään, miksi toisilla paljon lahjoja. Tässä on vielä vaikka aikaa lainata se kirjastosta ja lukea ja keskustella lahja-asia sen avulla läpi.
Lisäksi voisitko keskustella vanhempiesi kanssa siitä, että ostaisivat tällä kertaa hyötylahjojen sijaan leluja, koska teillä ei ole niihin suuremmin varaa. Varmaan ymmärtävät, kun ovat nähneet serkkujen lahjamäärät aiemmin? Lisäksi, voitko keskustella veljesi kanssa siitä, että he avaisivat osan lahjoista kotonaan?
Minä lähden ostamaan tuon Mauri Kunnaksen kirjan heti :)
Olen yllättynyt, miten monilla on vastaava "ongelma" - enpä tullut ajatelleeksi, että tietysti asia koskettaa monia muitakin perheitä, sillä ei kaikilla serkuksilla ja heidän perheillään ole samanlainen ekonominen asema.
ap
Lisäksi, voitko keskustella veljesi kanssa siitä, että he avaisivat osan lahjoista kotonaan?
Vähän sama kuin sanois, että älkää tulko sillä teidän bemarilla, jotta meille ei tuu paha mieli, kun meillä on vaan tää lada.
Mauri Kunnaksen kirjalle täältäkin ääni, se on tosi hyvä!
ei kaikilla serkuksilla ja heidän perheillään ole samanlainen ekonominen asema. ap
vaan siitä että on ihan hulluutta ostaa kymmenittäin lahjoja.
Olen yllättynyt, miten monilla on vastaava "ongelma" - enpä tullut ajatelleeksi, että tietysti asia koskettaa monia muitakin perheitä, sillä ei kaikilla serkuksilla ja heidän perheillään ole samanlainen ekonominen asema. ap
Mä ainakaan en näe mitään järkeä laittaa tonnia jonkun neljä vuotiaan lahjoihin, vaikka sitä rahaa olis kuinka paljon tahansa. Ollaan suvussammekin puhuttu tästä yhdestä perheestä, joilla lähtenyt lahjonta ihan lapasesta, ja muilla ei ole kyse siitä, ettei rahaa olisi. halutaan vain opettaa lapsille, että on muutakin kuin se materia ja että ihan kaikkia viimeisimpiä muotivillityksiä ei ole pakko omistaa ja silti voi olla ihan onnellinen.
Mun mielestä olis AP:n tapauksessa ihan oikein, että vanhemmat sopisivat etukäteen, että osa lahjoista jaetaan vasta myöhemmin ja aattoiltana kaikilla lapsilla olisi suunnilleen sama määrä lahjoja.
Kyllä varakkaampien pitää tajuta se, että kaikilla ei ole samoja resursseja tai haluja ostaa huikeita lahjoja.
Ihan turhaa pahoittaa lapsien mieliä.
Asia on nyt hoidossa, onneksi äitini on tajunnut itsekin tilanteen ja aikoo sopia veljeni kanssa, että pukki tuo vain kohtuullisen määrän leluja ja muut avataan sitten myöhemmin. Ja lapsemme saa kuulemma lego-poliisiaseman lahjaksi:-).
ap
joulun salaisuudet.
Kerrot ketkä todellisuudessa lahjat ostavat. Kerrot myös sen että perheillä on erilaisia tapoja, jotkut ei halua ostaa paljon leluja jne.
Tuot myös esiin sen että kaikilla ei ole yhtä paljon rahaa.
6-vuotias ymmärtää kun kerrotte että opiskelet ja silloin ei ole tuloja kuin välttämättömiin menoihin.
Sanot lapselle että kun valmistut ja saat työpaikan sitten on mahdollisuus ostaa kalliimpia lahjoja.
Pian tämä totuus tulee kuitenkin ilmi meneehän lapsi pian kouluun ja siellä kuulee viimeistään totuuden.
Selität että joulu on satu aivan pienille lapsille ja lapsesi on sen verran iso että tämän salaisuuden voi jo paljastaa.
Eiköhän poju ole ihan tyytyväinen noihin poliisi-juttuihin mitä saa. Tuo legopaketti on niin hieno ja varmasti toiveiden täyttymys, ettei haittaa, vaikka muut saisivat autorataa ja pleikkaa (joista meidän lapsi ei vielä tajua mitään, vaikka onkin vähän vanhempi kuin toinen serkuista) - yleensä jos saa itse jotain tosi mieleistä ei muiden ei-niin-kivat-lahjat jaksa kiinnostaa, vaikka olisivatkin kalliita ja hienoja (serkut eivät kuitenkaan saa poliisileluja, sillä heillä tuo innostus oli jo viime vuonna ja silloin hankittiin kaikki mahdollinen - meillä poliisit ovat taas nyt ihan ykkönen).
ap
ap
Ja teille tulee ihanaa aattona, kun kasaatte pojan kanssa sitä legoasemaa, eli teette tietenkin koko perhe sitä yhdessä, ettekä vaan heitä legokasaa pojalle koita selvitä -tyyliin, ja painele itse seurustelemaan aikuisten kesken.
lapset niin suloisesti vielä uskovat pukkiin :-).
No, keksin yöllä (juu, unettomaksihan tämä asia veti), miten pelastaa tilanne edullisesti. Teen lapselle itse erikoishienon poliisiasema-teltan ja poliisin virkapuvun (juu, meillä poliisileikit ovat nyt hitti!) virkamerkkeineen, ei maksa paljoa kierrätyskankaista ja silti ovat varmaan tosi mieleisiä pojalle. Teemaa voisi jatkaa edullisilla hankinnoilla, vaikka leikki-käsiraudoilla...ja isille sopiva vanginpuku:-).
ap