Sukujoulu tiedossa - mitä kun lapset saavat aivan eri määrän ja eri arvoisia lahjoja?
Mitenhän lapset osaavat suhtautua joulupukkiin, joka tuo joillekin lapsille hienoja ja kalliita leluja säkkikaupalle ja yksi tulee todennäköisesti saamaan aika vaatimattoman määrän lahjoja (jotka vieläpä aika edullisia, ei mitään joulun hittileluja)? Huomaavatkohan lapset tällaisen eriarvoisuuden - tuleekohan vähän ja halpoja lahjoja saavalle (6v.) paha mieli?
Mitä luulette?
Kommentit (78)
vaikuttaa asiaan. Eli iloinen mieli vaan kaikille ja iloitkaa suvusta ja niistä lahjoista joita on, älkääkä surko sitä mitä ei ole.
että yksi reppana saa huonompia lahjoja, niin eikö nyt joku täti tai setä voi sitten ostaa vaikka 2-3 vähän parempaa lahjaa eli vaikka laittaa jonkun 60 euroa lahjoihin? Kyllä nyt 6v:lle jo tuolla summalla saa aika kivoja lahjoja peruslahjojen lisäksi, niin ei tule niin paha mieli?
Jos eivät omat vanhemmat kerran tajua ostaa...
toimii mielestäni hyvin. en ole nimittäin kovin "joululahjaihminen"..
Sille ketä ei saa mitään kivaa, niin voisiko muut sukulaiset ostaa hänelle jotain?
Kyllä 6v. tajuu sen, kun muut saa hitti leluja.
Oma poikani täyttää kohta 6v. ja saa juuri niitä ihania leluja.
Pojille on ehdoton tänä vuonna bakugan ja gormiti lelut, star wars legot.
Mutta ajattelisin, että jos lapsen lahjojen joukossa on edes yksi oikein toivottu ja mieleinen lahja, niin lapsi ei varmaan oo pettynyt. Eli kannattaa kuitenkin panostaa edes yhteen lahjaan hyvin, vaikka muu olisi sitten vaatimattomampaa kastia.
Mutta sukujoulussa on se kiva puoli, että kaikki lapset yleensä leikkivät sitten kaikkien uusilla leluilla. Eli kyllä niistä lahjoista yhteensä kertyy niin paljon iloa lapsille, että vaikea kuvitella, että joulu ihan kurjakaan olisi.
paha mieli. Miksi tuottaa lapselle mielipahaa jonka seurauksena kokee olevansa huonompi, tuhmempi ehkä tämä tulee vaikuttamaan lapsen itsetuntoon jatkossa.
Itse vietin lapsuuden joulut näin. Olin siitä köyhemmästä haarasta sukua. Serkkuni saivat mielettömiä lahjavuoria (yli 40 lahjaa per hlö), itse alle 10 pakettia ja suurin osa käytännöllisiä lahjoja. Kyllä se harmitti, niillä serkkujen leluilla leikittiin sitten joululomat. Nykyään näkyy niin, että lapseni elävät yltäkylläisyydessä.
Olen kylmästi selittänyt lasilleni (nyt 7 & 14v), että jotkut vaan hankkivat enemmän lahjoja. Mutta iäti muistan pienemmän ilmeen 2 v sitten, kun oli sanottu etukäteen, että kun on kiltti, saa paljon lahjoja... Pisti vihaksi. lapset ymmärsi hyvin, kun jälkeenpäin keskusteltiin asiasta. sanoin lapsille, että huomasitteko, ettei ne yltäkyltäiset lapset osanneet edes iloita lahjoistaan.
mä itse ainakin lapsena laskin aina kaikki omat ja siskon lahjat ja soitin heti parhaalle kaverille, että monta lahjaa ja mitä se oli saanut, ja jos itsellä oli huonompia ja vähemmän, niin harmitti.
lapsellemme mielipahaa - ei kait kukaan?
Mutta meillä on opiskelijoina aika niukasti rahaa käyttää leluihin kun taas toisten perheiden lapsilla on ostovoimaiset vanhemmat sekä sukulaiset (mitä ei siis meidän lapsella) ja he ovat aina saaneet todella paljon hienoja ja kalliita lahjoja, kymmenittäin.
Meillä oli tarkoitus hankkia lapsellemme muutama kiva, mutta aika vaatimaton lahja, mihin lapsemme varmaan olisi kotioloissa tyytyväinen. Mutta entä kun nyt tuleekin vertailukohteeksi muiden lahjamäärä ja niiden laatu - voi olla, että omat lahjat voivatkin tuntua vähäisiltä niiden
rinnalla? Tai sitten ei - enpä tiedä. Mutta ei ole kivaa, jos yksi pieni pahoittaa jouluna mielensä.
Pitää varmaan alkaa katsella huuto.netistä jotain ekstraa, tingin sitten muiden sukulaisten lahjoista, koska rahaa ei kuitenkaan riitä kaikkeen...vai mitä teen?
SUkulaiset tuskin ymmärtävät "ongelmaani".
Siellä niitä jaetaan kaikille saman verran.
Sitten kun nämä rikkaammat penskat palaa kotiin niin siellä onkin pukki käynyt myös ja kuusen alla vielä iiiso lahjakasa! ;)
Meillä toimitaan näin aina. Tosin eri syystä. En jaksa raijata kaikkia lahjoja monen sadan km:n päähän ja sitten takaisin.
Meillä on vain yksi lapsi ja mitään hirveästi
ei osteta. Ehkä max 10 lahjaa. Muutenkin ostetaan
pojalle kaikenlaista.
Aikuisille ei osteta lahjoja.
Mummi ja vaari eivät osta paljon. Mummo ostelee ehkä kenkiä tms. HOitaa meidän poikaa paljon, joten lahjoja ei vaadita.
Ettei lapsesta tule materialisti?
T: 8 (se joka lapsena kärsi ja nyt hukuttaa omat lapsensa materiaan)
opetetaan lapsi matearialistiksi...hyvä, hyvä...
Kun rahat on niukilla, niin kai sä nyt kuitenkin ensin ostat omalle lapselle, ja vasta sitten muille sukulaisille, jotka ei edes tarvi sun lahjoja, kun ne saa omilta vanhemmiltaan enemmän kuin riittävästi.
Luulen, että tilanne on hallinnassa - kaikille lapsille jaetaan kohtuullinen määrä lahjoja ja serkut saavat sitten kotonansa avata muut lahjansa. Meidän poika on varmasti tyytyväinen legopakettiin ja pariin muuhun lahjaan, kun kerran saa sitä mistä todella paljon pitää.
ap
niin sitten on helpompi alkaa esivalmistella lasta "pettymykseen". Jutella etukateen teidan tilanteesta jne.
Jos taas lapset uskovat viela pukkiin, on tilanne kinkkisempi. Koska sen pettymyksen paalle lapsi kokee viela olevansa myos tuhmempi... Tata pitaisin suurempana ongelmana.
Paras tilanne olisi keskustella suvun aikuisten kesken ja loytaa kultainen keskitie. Toivottavasti valinne sukuun ovat laheiset ja lampimat.
vaan mitä ne ovat. Me ei koskaan anneta pehmeitä paketteja, vaan aina kovia( paitsi pehmolelut).
3 lahjaakin voi olla hyvä, jos ne on toivelahjoja.
Ei ketään lasta jaksa kinnostaa 20 lahjaa tyyliin villasukka, paita ym.
Lelu on aina varma lahja.
Eli muille sukulaisille ei sitten osteta. Tästä on kyllä livetty esim. omat vanhempani ovat ostaneet myös minulle jonkun lahjan. Musta se on hyvä systeemi. Lasten juhlahan se joulu oikeastaan on! Mutta jos sun pitää ostaa jollekin aikuiselle niin osta vaikka nätti kynttilä, suklaarasia tms. ja paljon karkkia lapsellesi! Meillä lapset saa harvoin karkkia niin muistelevat vieläkin sitä joulun namipussia. Keskimmäinen on vasta 3v mutta muistaa että sai "paperikarkkeja"...Meillä olisi periaattessa mahdollisuus ostaa kalliimpiakin lahjoja lapsille mutta musta liiallinen lahjojen saanti tekee lapsille pahaa. Sitten mikään lahja ei tunnu miltään kun repivät vaan lähjän paketteja auki. Ja leikkivätkö edes kaikilla sitten. Meillä on ostettu lapsille joku yksi lahja mitä ovat toivoneet ja mikä on sitten ollut tärkeä ja mieleinen. Sitten ovat saaneet namia ja paketit kummeilta ja isovanhemmilta. Meillä on 3 lasta ja johan me hukuttais tavaraan jos joka joulu ja synttäri tulisi kauhea määrä leluja.
Ja tekisin selväksi kyläpaikkaan että lahjat avataan jo kotona, etteivät odota lahjojen avausta siihen kunnes te tulette. Ei lapsi huomaa lahjojen eroja, jos ei ole mukana katsomassa kun niitä avataan.
Enpä voi sanoa muuta kuin että onneksi itse en ole joutunut tuohon tilanteeseen omani kanssa, kun ollut molempien perheissä eka lapsenlapsi. Opiskeluaikana me vanhemmat ostettiin vain 1 lahja lapselle. Onneksi mummit, kummit, tädit ja sedät ostivat sitten lisää.
Omani on myös pienestä pitäen oppinut arvostamaan lahjana niitä vähempiarvoisiakin paketteja. Ilahtuu yhtä paljon tarrakirjasta ja tarroista kuin baby bornista. Mutta tietty jos toinen saa 50 pakettia ja toinen vain 10 pakettia, niin kyllä siinä lapsi kuin lapsi miettii miksi näin :-(
Harmi etten minä ole rikas, muuten lähettäisin teidän lapselle pari sikahienoa lahjaa ihan myötätunnosta. Jos voitan lotossa lauantaina, lupaan näin tehdä.
Jos todellakin olisi varaa, perustaisin av:n joululahjakeräyksen köyhempien av kirjoittajien perheisiin. Nyt juuri tosin osallistuisin siihen vastaanottavana osapuolena olemiseen, niin ei onnistu millään :-/ Aina ei ole ollut näin ja ensi jouluna näin ei todennäköisesti enää olekaan.