Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harvinainen veriryhmä ja raskaus!

Vierailija
02.12.2009 |

Hei kaikille.

Olisin mielenkiinnolla kysellyt, kun oma veriryhmäni on B- ja neuvolassa sanoivat, että minulle tehdään ylimääräisiä testejä tämän takia eli käyn verikokeissa ja jotain.. en kyllä tosin ole ymmärtänyt minkä takia näin tehdään!

Voisiko joku tietoinen kertoa minulle, kun mielestäni vähän hassua?!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy tarkemmin neuvolasta, soita vaikka uudelleen siitä niille täteille siellä palkka maksetaan ja kysy niin monta kertaa et ymmärrät

Vierailija
2/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy neuvolasta: anteeksi mutta miksi näin tehdään?!

Vierailija
4/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy tarkemmin neuvolasta, soita vaikka uudelleen siitä niille täteille siellä palkka maksetaan ja kysy niin monta kertaa et ymmärrät

Että kysy sitten siinä. Toisaalta taas neuvolassa sanoi ettei tämä ole mitään vakavaa tai sellaista, mistä pitäisi huolestua.

Ei ap

Vierailija
5/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se itsellenikin ja miehelleni jotain yritti selitellä, mutta mekään emme tuota oikein ymmärtäneet kumpikaan eli en sitten tiedä tietääkö sen paremmin meidänkään neuvolatäti, mutta todella outoa ja jotenkin ihmetyttää itseä kun täytyy käydä ylimääräisissä verikokeissa, mutta sitten ei tiedä syytä miksi muuta kuin sen että veriryhmä harvinainen..

-AP

Vierailija
6/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tarkoittaa että sun veressä ei ole rhesus-tekijää. Jos vauvan veressä on, niin sun kropassa voi alkaa muodostua vasta-aineita mitkä on vauvalle vaarallisia. Tätä tarkkaillaan ylimääräisillä verikokeilla. Lisäksi synnytyksen jälkeen saat rokotteen. Nykyaikana tämä rh-tekijä tuottaa harvoin mitään ongelmia.

Vierailija
7/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni noin 20% suomalaisista on rh- eli ei se nyt mitenkään kamalan harvinaista ole

Vierailija
8/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hanella on rhesus-positiivinen veri (siis perinyt sen isaltaan). Siita ei tietaakseni yleensa ole haittaa ensimmaisessa raskaudessa, mutta jos et saa siihen hoitoa taman raskauden aikana, ongelma pahenee jokaisessa seuraavassa raskaudessa ja tuleva vauva voi vaikka kuolla niiden vasta-aineiden takia, jos ei asiaan puututa. Hoito on kuitenkin olemassa, eli jos noudatat neuvolan ohjeita, kaikki menee ihan hyvin.

Vierailija
9/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ei ole muuta tekemistä kuin se, että olet rh negatiivinen eli kirjaimen perässä on miinus. Jos vauvasi onkin vaikkapa B+ niin jos verenne sekoittuvat, ym. saatat ruveta tekemään vasta aineita mitä lie vauvaa kohtaa ja kehosi rupeaa hylkimään sitä tai esim synnytyksessä jompikumpi tai molemmat voi saada verenmyrkytyksen.

Ennenvanhaan oli huono juttu, mutta nykyään raskausaikana seurataan verikokein niin huomataan jos jotain ilmaantuu. Kun lapsi syntyy, häneltä otetaan verikoe. Jos hän kuuluu + ryhmään, saat kankkuun piikin, joka auttaa sinua seuraavissa raskauksissasi. Jos taas lapsi on - kuten sinäkin, niin ei tule toimenpiteitä.

Anteeksi huono selitykseni, mutta verikokeilla siis seurataan sinun ja lapsen vointia ja sitten synnytyksen jälkeen saat joko piikin tai et. Sama juttu jos saatkin keskenmenon, tulee sinun saada se piikki 48 tunnin sisällä. (sama raskauden keskeytyksissä)

Ennen vanhaan tosiaan eka synnytys saattoi sujua hyvin, mutta toisen tai kolmannen lapsen synnytyksessä tuli verenmyrkytyksiä, lapsia kuoli, äitejä kuoli jne. Tuolla nykyjutulla ei tälläistä pääse käymään.

eli turhaan olet huolissasi. Googleta rh negaativinen, rhesus tekijät ym. niin saat lisätietoa.

Vierailija
10/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja verikokeilla halutaan se tieto, että oletko mahdollisesti alkanut muodostaa vasta-aineita vauvan vereen (vauvallahan tuo rhesus-tekijä voi olla, jos se on lapsen isällä). Vasta-aineet testataan kolmesti raskausaikana, ja on todella harvinaista, että niitä muodostuu ensimmäisen raskauden aikana tai myöhemmissäkään raskauksissa. Mikäli vauva on rh+, niin saat 72 tunnin kuluessa synnytyksestä anti-D-immunoglubuliini-pistoksen, joka ehkäisee vasta-aineiden muodostumista mahdollisessa seuraavassa raskaudessa.

Kyse on aivan rutiinijutusta, eli ei tarvitse huolehtia. Kyllä neuvolaterkan pitäisi minun mielestäni olla tällaisesta jutusta perillä, ei tuo nyt niin harvinaista kuitenkaan ole...

Vierailija
11/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitoksia vastanneille.

Oli paljon tästä apua itseasiassa ja nyt ymmärrän tämän täysin :)

-ap

Vierailija
12/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle hyvin jo ap nämä asiat selitettiinkin. Itse olen myös b-, ja verikokeita otettiin, muistaakseni kolme kertaa. Näillä kokeilla tosiaan testataan sitä ettei vasta-aineita löydy. Sut testataan myös lapsen syntymän jälkeen, ja jos vasta-aineita löytyy, saat rokoetteen 72:den tunnin sisällä synnytyksestä. Mun kohdalla vasta-aineita löytyi ja sain rokotteen, joten seuraavan raskauden kohdalla ei pitäis olla mitään normaalia poikkeavaa, jos raskaaksi tulen.

Eli sulla ei ole mitään pelättävää, veriryhmä ei ole riski lapselle eikä raskaudelle. Pidät vaan huolen, että jos neuvolassa terveydenhoitajalla on paljon sijaisia tms. muistutat heitä verikokeista, ainakin omalla kohdallani sijaiset ei jotenkin huomioineet näitä ja just se koe jossa tulehdusarvot oli koholla ois jätetty ottamatta.

Vierailija
13/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veriryhmäni on A-. Esikoisen veriryhmä on O-, joten hänen syntymänsä jälkeen en saanut anti-d-immunoglobuliinia. Kuopuksen veriryhmä on A+ ja silloin sain piikin. Nyt 3. kertaa raskaana ilman ongelmia.

Vierailija
14/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät vaan huolen, että jos neuvolassa terveydenhoitajalla on paljon sijaisia tms. muistutat heitä verikokeista, ainakin omalla kohdallani sijaiset ei jotenkin huomioineet näitä ja just se koe jossa tulehdusarvot oli koholla ois jätetty ottamatta.

Itselläni myös seurataan noita, ja oma terkka oli pari kuukautta poissa ja oli sijaisia välissä. Meinasi sitten jäädä lähete viimeiseen kokeeseen saamatta kun en itse osannut kaivata, onneksi oma terkka tuli takaisin sopivasti.

Vierailija
15/16 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko alkanu kehittymään vasta-aineita vai ei, mutta lapsen veriryhmä katsottiin ja sen perusteella sain sen piikin.

Vierailija
16/16 |
03.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko alkanu kehittymään vasta-aineita vai ei, mutta lapsen veriryhmä katsottiin ja sen perusteella sain sen piikin.

jos lapsella on rhesus-tekijä, niin piikki laitetaan. Ei niitä vasta-aineita enää siinä kohti testata. Itsekin sain alkuvuodesta piikin, minä olen O- ja vauva A+, kuten isänsä.