Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on ekaluokalla steinerkoulussa, saksaa ja englantia ovat jo aloittaneet opiskelemaan

Vierailija
02.12.2009 |

roomalaiset numerot opettelivat ensimmäisenä matematiikassa. käsitöissä neulovat. kolmannella luokalla kun väriliidut vaihtuvat kaunokirjoituksen tullessa kuvioihin, liidun tilalle ei tule lyijykynää vaan mustepullo ja sulkakynä! soittavat myös puista pentatonista hulua musiikkitunnilla jo nyt.

koulu on tehnyt hyvää todella vilkkaalle pojalleni, hän rakastaa koulunkäyntiä ja yhteishenki koulussa on suuri. lisäksi tapa opiskella tuntuu ihanalle

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kääntämisestä ammattina. Siis sellaisena, että sillä oikeasti elättää itsensä ja perheensä, vuodesta toiseen. En ota kantaa käännöstieteen opintoihin, en ole sellaisia itse ikinä suorittanut. Harva tuntemani kääntäjä itse asiassa on. Isolla osalla on filologin tausta ja ainakin meidän opintoihimme kuului pakollisena oleskelua maassa, jossa kieltä puhutaan. Ja säännöllisesti teemme erilaisin apurahoin opintomatkoja. Itse käyn vähintään kerran vuodessa USA:ssa jne. 54

enkä silti puhu ruotsia.

Vierailija
42/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse opiskelin Helsingin Rudolf Steiner -koulussa aloitimme ensimmäisellä luokalla ruotsin ja saksan, englannin vuoro tuli vasta seitsemännellä luokalla.

Lapseni on ekaluokalla steinerkoulussa, saksaa ja englantia ovat jo aloittaneet opiskelemaan

roomalaiset numerot opettelivat ensimmäisenä matematiikassa. käsitöissä neulovat. kolmannella luokalla kun väriliidut vaihtuvat kaunokirjoituksen tullessa kuvioihin, liidun tilalle ei tule lyijykynää vaan mustepullo ja sulkakynä! soittavat myös puista pentatonista hulua musiikkitunnilla jo nyt.

koulu on tehnyt hyvää todella vilkkaalle pojalleni, hän rakastaa koulunkäyntiä ja yhteishenki koulussa on suuri. lisäksi tapa opiskella tuntuu ihanalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enhän minäkään väittänyt, että opin sen englannin niillä matkoilla. Minä päivitän kielitaitoani. Se on eri asia.

54, joka nyt lakkaa selvän asian jankkaamisen tähän

Vierailija
44/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain on saksa ja englanti, joissain ruotsi ja englanti ensimmäiseltä luokalta lähtien.

Vierailija
45/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain on saksa ja englanti, joissain ruotsi ja englanti ensimmäiseltä luokalta lähtien.

Vierailija
46/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se alkaa seitsemännellä luokalla..

Vierailija
47/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kieliä alemmilla luokilla sitten luetaan?

Vierailija
48/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

steinerkoulusta kellään? millaiset opettajat? millainen ympäristö?

Vierailija
49/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kieliä alemmilla luokilla sitten luetaan?

Vierailija
50/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikealla yliopistokoulutuksen kanssa tekemistä?

Sen tiedän, että steinerlaiset menestyvät yo-kirjoituksissa keskimääräisesti yhtä hyvin kuin muut. Sielläkin on huonot, hyvät ja keskinkertaiset.

Vierailija
51/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

steineropet ovat valmistuneet omasta steineropinahjostaan, snellman- korkeakoulusta. Sen opinnot ovat kaukana yliopisto-opinnoista.

Vierailija
52/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se on ihan keskellä maaseutua.

Vierailija
53/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se on ihan keskellä maaseutua.

ihan viidakon lait? :D entä opettajat? Muutama vuosi oli tullut joku uusi jota tutun tuttu oli kovin kehunut? Olen jo pitkään pyöritellyt ajatusta laittaa lapseni ko. kouluun ja nyt olisi päätöksien paikka..

Vierailija
54/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika syrjässähän se on ja varmaan aika pienet piirit.

68

Vierailija
55/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hurjaa siinä on, että koulu on syrjässä? Mielestäni hurjaa olisi se, että lapseni koulu sijaitsisi esim Sörnäisissä.

Vierailija
56/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ainakin vierastan.

Vierailija
57/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika!

Te jotka olette kiinnostuneet Steiner kouluista, ottakaa yhteys lähimpään kouluun ja kyselkää!

Kouluissa on avoimet ovet- päiviä 2-4 kertaa vuodessa, tervetuloa seuraamaan opetusta :)

Ja kyllä, Steiner koulussa oppii aivan saman perusopetussuunnitelman sisältämät asiat kuin tavallisessa peruskoulussa mutta sen lisäksi muita asioita.

Asioita opitaan yhdistelemällä kokonaisuuksia eli esim. keskiaika- teema ulottuu lähes kaikkiin aineisiin.

Painotus on kädentöissä ja syy-seuraus yhteyksien sekä kokonaisuuksien hahmottamisessa. Oppilasta tuetaan persoonalliseen kasvuun ja jokaista kunnioitetaan yksilönä. Lapsia ei niputeta. Lahjakkuutta tuetaan (eri alojen).

Lapsen annetaan olla lapsi, mielikuvitusta ja luovuutta tuetaan.

Suvaitsevuuskasvatus hyvin esillä.

Tuetaan henkisiä arvoja, ei materialismia.

Lasten vanhemmat tuntee usein toisensa, yhteishenki hyvä ja kiusaamista vähän.

Itse pidän siitä että on sama opettaja lähes koko kouluajan (toki aineenopettajat lisäksi)

Opettaja on aidosti kiinnostunut oppilaistaan (mm. kotikäynnit)

Luomu kasvispainotteinen ruoka monissa kouluissa.

oppimismateriaalit laadukkaita, mm. kuvaamataidon materiaalit, laadukkaat paperit, mehiläisvahaliidut ym.

No siinähän niitä hyviä puolia tulikin :)

T: kaksi lasta steinerissa, kolmas menossa sinne

Vierailija
58/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaamista on ihan siinä mitä muissakin kouluissa on, ero steinerissa on siinä, ettei siellä osata kunnolla puuttua kiusaamisiin, kiusaamista usein vähätellään.

Itse en pitäisi opettajan matkimista ja jäljittelyä luovuuden tukemisena. Ja temperamenttioppi todellakin niputtaa lapset tiettyihin lokeroihin eikä mielestäni ainakaan korosta yksilön kunnioittamista.

Vierailija
59/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni on nyt 9. lk:lla ja minulla on samassa koulussa kolme nuorempaa. Ketään ei ole koskaan kiusattu, ja jos joskus on jotain sanomista lasten kesken tullut, asioihin on todellakin puututtu nopeasti. Opettajat tuntevat jokaisen lapsen hyvin ja pitävät tärkeänä sitä, että kaikki pääsevät joukkoon mukaan ja ovat yhtä lailla välituntileikeissä jne.

Vanhemmat tuntevat toisensa ja opettajat hyvin, osasyynä esim. se että ekalla luokalla vanhempainiltoja taisi olla joka kuukausi. Lisäksi on talkoita ja muita tapahtumia joissa koulun vanhemmista muodostuu yhteisö.

Pienten luokkien liikunta (josta joku oli huolissaan) on nimeltään leikkiliikuntaa ja ihan samoja juttuja on yleisurheilusta luisteluun ja uinnista pallopeleihin kuin muissakin kouluissa. Pienet luokat vain kirjaimellisesti myös leikkivät ulkoleikkejä enemmän.

Kaikki lapseni ovat oppineet lukemaan nopeasti, ja kirjainten ja lukemisen opettelu aloitettiin ensimmäisellä luokalla. Mitähän muita ennakkoluuloja tässä ketjussa tuli esille? Väitän että vanhemmissa ei takuulla ole normaalia enempää uusavuttomia mutta sen sijaan ihmisiä joille kädentaidot ja taideaineet ovat tärkeitä. Minä pidän todella hienona että lapseni oppivat kouluaineiden ohella puutarhanhoitoa, viljelyä ja esimerkiksi sepän taitoja joita niitäkin saa koulun aikan kokeilla.

Opetussuunnitelma täyttää aivan samat tavoitteet kuin peruskoulujen. Opettajat ovat todella sitoutuneita työhönsä ja oppilaat ovat saman luokan kanssa ensimmäisestä luokasta eteenpäin. Tämä hitsaa luokan hienosti yhteen. Esikoisen luokka oli syksyllä viiden päivän vaelluksella Lapissa, mukana oli kolme opettajaa. Tämäkin on mielestäni hyvä esimerkki opettajien asenteesta oppilaisiin - ilman opettajien vapaaehtoista panosta tällaista vaellusta ei olisi saatu toteutettua.

Minäkin kehoittaisin käymään tutustumassa lähimpään kouluun jos kiinnostaa. Kouluun voi ottaa yhteyttä ja kysellä tarkemmin vaikka ei olisi avointen ovien päiväkään tulossa.

Vierailija
60/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyllä koulutukseltaan ihan luokanope ja lisäksi on opiskellut edellä mainitussa Snellman-korkeakoulussa. Hän on itse myös aikoinaan käynyt steinerin. Muistan miten kade olin kun hän kertoi omasta koulunkäynnistään; oli teatteriprojekteja, jotain Martin päivän juhlia, puutarhajuhlia ja käsityöt ja kuvaamataidon työt oli tosi upeita. Kerran pääsin seuraamaan heidän joulujuhlaansa, enpä ole ikinä ollut hienommissa, tunnelma oli suorastaan taianomainen. Eniten olin kuitenkin kateellinen, kun hän kertoi, että he saavat itse tehdä oppikirjansa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan