Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni on ekaluokalla steinerkoulussa, saksaa ja englantia ovat jo aloittaneet opiskelemaan

Vierailija
02.12.2009 |

roomalaiset numerot opettelivat ensimmäisenä matematiikassa. käsitöissä neulovat. kolmannella luokalla kun väriliidut vaihtuvat kaunokirjoituksen tullessa kuvioihin, liidun tilalle ei tule lyijykynää vaan mustepullo ja sulkakynä! soittavat myös puista pentatonista hulua musiikkitunnilla jo nyt.

koulu on tehnyt hyvää todella vilkkaalle pojalleni, hän rakastaa koulunkäyntiä ja yhteishenki koulussa on suuri. lisäksi tapa opiskella tuntuu ihanalle

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannella vielä edes lukea sujuvasti. Mallista kopionti voi sulkakynällä sujuakin, mutta ei oikea kirjoitustaito.

Vierailija
2/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittehän, että steinerissa temperamenttiopilla on suuri merkitys: opettaja arvioi jokaisen lapsen temperamentin (temperamenttiin vaikuttavat myös lapsen ulkonäkö, tapa liikkua jne) ja lasta kohdellaan opettajan arvioiman temperamentin mukaisesti, luokan istumajärjestys jne perustuvat temperamenttiin.

Lisäksi steinerissa ensimmäiset vuoden perustuvat opettajan jäljittelyyn ja matkimiseen, vasta myöhempinä vuosina lapset saavat ajatella itse.

Steinerpedagogiissa on paljon hyvää, mutta se kaipaisi kipeästi itsekritiikkiä ja päivitystä nykypäivään - tämän muuten myöntää myös moni steinerlainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ainoastaan eurytmiaa, joka perustuu opettajan matkimiseen ensimmäisinä vuosina.

Vierailija
4/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en missään tapauksessa vaihtaisi näitä pois...

Liikuntaa oli muutakin kuin "keppijumppa". Pelattiin pesäpalloa ja käytiin uimassa ym.

Minä rakastin niitä näytelmiä joita tehtiin syksyllä, talvella ja keväällä. Kaikki ne laulut, lorut ja runot. Ja se että sai itse tehdä omat kirjat! Tottakai opelta kopioitiin laskutehtävät ym. mutta itse laskut laskettiin jokainen itse.

Toki oli/on asioita joita voisi parantaa ja "tehostaa", mutta se kokonaisuus!! Sellaista pitäisi jokaisen lapsen saada kokea koulussa...

Vieläkin 15v. jälkeen muistan monia lauluja ja runoja, joita omille lapsilleni kerron.

ja tiedän myös paljon niitä ihmisiä jotka ovat menestyneet myös "tieteellisillä aloilla", vaikka ovatkin steinerin käyneet.

Vierailija
5/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eka-tokaluokalla ulkoillaan esim. talvella hiihto, luistelu, mäenlasku.

ulkona oltu myös pelejä, esim.tervapataa.

Nämä siis kouluaikana, ei välitunnilla.

Vierailija
6/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mahtavia taitoja siellä oppiskaan! Meidän kaikki kolme lasta inhoavat ja vihaavat koulunkäyntiä, vaikka ovat ns. hyviä oppilaita. Ennen kouluunmenoa kaikki olivat innokkaita askartelijoita ja tekivät jo paljon vaativampia käsitöitä kuin sitten koulussa. Tyttö tykkäisi ommella ja virkata, mutta koulussa tehdään lähinnä jotain liimailutehtäviä käsitöissä. Pojat tekevät kotona pienoismalleja ja rakentavat isänsä kanssa kaikennäköistä, esim. koirankopin ja hienon majan. Koulun teknisiä töitä kutsuvat palikkatunneiksi, siellä kun naulaillaan palikoita toisiinsa, kuulemma.

Meidän lapset rakastavat ulkoleikkejä, hiihtoa, mäenlaskua, luistelua, retkeilyä, uintia..mutta koululiikunta on ikävää ja tylsää, kun ope ei pojan mukaan osaa edes pelien sääntöjä. Suurin osa kouluaineista on tylsiä, koska opiskelu on tehty tylsäksi ja puuduttavaksi.

Olisi pitänyt valita asuinpaikka sen mukaan, mistä löytyy steinerkoulu. Ap, sun lapset on todella onnekkaita!

Vierailija
7/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni on oppinut myös kehräämään, huovuttamaan, virkkaamaan, kylvämään, leipomaan, tanssimaan, rakentamaan leikkimökkiä, valamaan kynttilöitä, näyttelemään, lausumaan runoja, hoitamaan kasvimaata... ym Näitä taitoja en itse olisi osannut laselleni opettaa.

historiaa, biologiaa, matematiikkaa, äidinkielen kieliopin perusteet, maantietoa?

Vierailija
8/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tammikuussa 2010 syntyvä lapseni tulee aikanaan menemään Steiner-kouluun. Ei ole oikeita tai vääriä valintoja ("tavallinen" vai Steiner) - kaikki riippuu vanhempien omasta arvomaailmasta, persoonallisuudesta, taipumuksista ja kiinnostuksen kohteista. Ja kyllä niitä "historiaa, biologiaa, matematiikkaa, äidinkielen kieliopin perusteita, maantietoa" ym ehtii takuuvarmasti oppimaan vaikka kuinka paljon myöhemminkin - kaikki aikanaan ja sopivassa tahdissa, ei ole mikään kiire.

Vierailija
9/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme ulkomailla ja lapseni (2v ja 4v) ovat täällä yksityisessä Montessori-tarhassa. Opetuskieli on maan paikallinen kieli ja lisäksi PÄIVITTÄIN on tunti englannin kielen opetusta. (kotona puhumme suomea ja lapset käyvät kerran viikossa myös Suomi-koulussa)

Oppilaita luokalla on max. 12-15 (nuoremman ryhmässä vähemmän) ja opettajia 5. Tekevät juuri kuvailemasi kaltaisia askartelutöitä, mm. pesevät välipala-astiansa itse (siis aina kaksi lasta on ns. "tiskausvuorossa", joka on haluttu työ lasten keskuudessa). Molemmat opiskelevat "matematiikkaa" ja kirjoittamista. Isommalla on myös viikoittain pianotunnit (3 lapsen ryhmissä), urheilutunnit yms. joka päivä jokin erityistunti. Joka kuukausi on myös jokin retki, esim. teatteriin, eläintarhaan, museoon, paloasemalle tms.

Molemmat viihtyvät tarhassa erittäin hyvin, ja ovat siellä ns. virikehoidossa (isompi 6h/pvä, pienempi 3h/pvä) eli äiti on kotona. Näin monipuolisia virikkeitä en pystyisi lapsilleni itse tarjoamaan.

Kallista on, mutta kyllä koko rahan arvoista.

Vierailija
10/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tässä pedagogiikassa nimenomaan on niin, että lasten annetaan olla lapsia mahdollisimman pitkään eikä tiedollisia asioita opeteta pienille alkuunkaan. Aivan päibvastaista kuin esim. Montessorin mukaan, joka tuki lasten oppimista heidän herkkyyskausiensa mukaan, kiinnostuksen ja vastaanottavaisen mielensä mukaan.

Moni ottaa Steineristä lapsensa juuri siksi pois, koska eteneminen on niin verkkaisaa,lukemaan ei aleta opettamaan jne, ollaan sitä mieltä ettei lapsille pidä pitkään aikaan antaa muuta kuin esim. leikkiä.

Siellä lapset kuvittelevat leikeissä esim. olevansa ruusutarhassa, poimivat kenties kukkaksia jne. muttei oikeasti ole kuin leikkiä mielikuvituksen kanssa.

Lapsilta on kielletty jalkapallon pelaaminen, sitä pojat just haluaisivat esim. välitunneilla ja liikunnassa.

Paljon varmaan hyvää, alussa pehmeä sisäänajo, lapset istuvat lampaantaljalla ja....

Vierailija
11/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä lapsi oppii kädentaitoja ym ihan kotona, vanhemmilta ja isovanhemmilta. Kesällä rakensi majaa isoisän kanssa, virkkaa mummin kanssa, leivotaan, lauletaan, runoillaan, kasvatetaan kasvimaata jne - kuuluvat meilläa ihan arkeen.

Vierailija
12/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tämä "ei tiedollisia asioita vielä ollenkaan" on ollut ehkä ok ja lapsen kehityksen mukaista 100 vuotta sitten, mutta maailma muuttuu ja ihminen sen mukana. Mielestäni steiner aliarvioi lapsia nykypäivänä ja esim. jos lapsi on jostain tiedollisella tasolla kiinnostunut niin se on pahasta jos ei ole steinerin oppien mukaan "oikean ikäinen". Yksilöllisyyttä ei tunneta vaan kaikki tapahtuu yli 100 vuotta vanhan kaavan mukaan.

Vierailija
13/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettÄ eikö normaalit vanhemmat tarjoa lapsilleen juuri tuollaisia mahdollisuuksia tehdä ja kokea asioita? Eikö se ole ihan normaalia lorutella ja kertoa satuja, askarrella, ommella yms kotona ja olla luonnossa. Itselläni on kyllä pedagoginen tausta, mutta silti kuvittelin, että kaikki vanhemmat siirtävât omaa tietotaitoaan lapsilleen ihan luontevasti arjen keskellä. MielestÄni siihen ei steineria tarvita... Mutta joo, en ole kyllä muutenkaan siitä pedagogiikasta samaa mieltä. Joka tapauksessa, nykyvanhemmilla taitaa olla liian kiire, jos ei ehdi lasta perehdyttää tavallisimpiin kädentaitoihin ja opettaa elämâssâ käytännöllisiä asioita ihan kotona jo.

Vierailija
14/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen tyytyväinen kouluun.Olen kuullut kyllä haukumisia sellaisten osalta, joilla ei lapsia steinerkoulussa ole. Kyllä meidän lapset osaavat kieliä ja matikkaa oikeinkin hyvin. Ja opet on vaativia mutta mukavia. Kehuvat ainakin minun lapsiani mutta ottavat myös yhteyttä jos on jotain huonoa sanottavaa.

Vierailija
15/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka jokaisessa steiner-ketjussa kyynisenä ja (kateellisena muitten kokemasta paremmasta??) tuomitsevana hyökkäät ko.koulua ja koulukuntaa kohtaan; tiedätkö faktoja?oletko itse kenties käynyt koulusi lukio mukaan luettuna steinerissa??

en voi ymmärtää tietämätöntä asiantuntemusta.

Vierailija
16/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teiltä jotka oikeasti asiasta tiedätte. Milloin Steinerissa keskimäärin opitaan lukemaan, kuinka paljon opetetaan lukuaineita ensimmäisinä vuosina ym. Kyllä kai ne jossain vaiheessa opetetaan kun kuitenkin sama peruskoulun oppimäärä tulee kaikkien suorittaa ja saman yo-kirjoitukset aikanaan ovat edessä.Tiedättekö faktaa minkälaisia yo-papereita Steinerlukiosta tulee? Olen kiinnostunut laittamaan lapseni Steiner-kouluun koska luulen että se olisi herkälle pojalle ihanteellinen vaihtoehto. Arveluttaa vain juuri tuo että jos siellä ei opeteta mitään "oikeaa" vaan on pelkkää leikkiä ja eurytmiaa. Missä Steinerissa ap:n lapsi on? Onko ketään kuka osaisi kertoa Helsingin Steinerista?

Vierailija
17/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on ihan tavis koulun ekalla, silti on itsekseen opetellut kaikki kertotaulut sekä jakolaskujen perusteet. Nyt kertolaskut onnistuu miettimättä, samoin aika vaikeatkin jakolaskut.

Neiti päätti myös, että espanja ja englanti ovat mielenkiintoisia kieliä, ja on itse opetellut niistä muutamia sanoja, lauseita ja lukusanoja. Kirjastosta lainailee vaan sellaisia kirjoja + cd:tä, joista oppii näitä kieliä.

Koulusta tykkää, vaikka selkeästi se ei hänelle mitään haastetta tuo toistaiseksi.

Vierailija
18/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teiltä jotka oikeasti asiasta tiedätte. Milloin Steinerissa keskimäärin opitaan lukemaan, kuinka paljon opetetaan lukuaineita ensimmäisinä vuosina ym. Kyllä kai ne jossain vaiheessa opetetaan kun kuitenkin sama peruskoulun oppimäärä tulee kaikkien suorittaa ja saman yo-kirjoitukset aikanaan ovat edessä.Tiedättekö faktaa minkälaisia yo-papereita Steinerlukiosta tulee? Olen kiinnostunut laittamaan lapseni Steiner-kouluun koska luulen että se olisi herkälle pojalle ihanteellinen vaihtoehto. Arveluttaa vain juuri tuo että jos siellä ei opeteta mitään "oikeaa" vaan on pelkkää leikkiä ja eurytmiaa. Missä Steinerissa ap:n lapsi on? Onko ketään kuka osaisi kertoa Helsingin Steinerista?

Aivan kaikkea "oikeaa" opetetaan, kemiaa,ruotsia, mun lapsella esim.vielä viidet kokeet ennen joulua, tänäkin aamuna ruotsinkirjat keittiön pöydällä kun kertasi kokeisiin ennen koulua. Helsingin koulusta en tiedä, minun kokemukseni ovat pienemmästä steineristä.

Vierailija
19/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavis koulussa on lapsi ja itse opiskeluna ja telkkariohjelmista on oppinut egnlantia. Me ollaa otettu digi boksistakin pois kaikki teksti. Ja meilläkin käydään ahkerasti kirjastosta lainaamassa enkun kielisiä lasten kirjoja ja lehtiä.

Mun lapsi on ihan tavis koulun ekalla, silti on itsekseen opetellut kaikki kertotaulut sekä jakolaskujen perusteet. Nyt kertolaskut onnistuu miettimättä, samoin aika vaikeatkin jakolaskut.

Neiti päätti myös, että espanja ja englanti ovat mielenkiintoisia kieliä, ja on itse opetellut niistä muutamia sanoja, lauseita ja lukusanoja. Kirjastosta lainailee vaan sellaisia kirjoja + cd:tä, joista oppii näitä kieliä.

Koulusta tykkää, vaikka selkeästi se ei hänelle mitään haastetta tuo toistaiseksi.

Vierailija
20/77 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole halunnut laittaa lastansa steinerkouluun, kun aika on koittanut, ovat pitäneet sitä hmmm...pelleilynä.

Eikä kukaan heistä ole normaalia taitavampi kielissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan