Lapseni on ekaluokalla steinerkoulussa, saksaa ja englantia ovat jo aloittaneet opiskelemaan
roomalaiset numerot opettelivat ensimmäisenä matematiikassa. käsitöissä neulovat. kolmannella luokalla kun väriliidut vaihtuvat kaunokirjoituksen tullessa kuvioihin, liidun tilalle ei tule lyijykynää vaan mustepullo ja sulkakynä! soittavat myös puista pentatonista hulua musiikkitunnilla jo nyt.
koulu on tehnyt hyvää todella vilkkaalle pojalleni, hän rakastaa koulunkäyntiä ja yhteishenki koulussa on suuri. lisäksi tapa opiskella tuntuu ihanalle
Kommentit (77)
sopisiko Steinerkoulu oppimisvaikeudesta kärsivälle lapselle? Lapsellani on aika hankala työmuistin kapeus ja normaali koulu ei ainakaan sovi hänelle. Oppimiskyky ei riitä.
ja kritiikin perusteet ovat aivan muuta kuin kummin kaiman kokemuksiin pohjautuvia. Eli tietoa ja kokemusta asiasta kyllä löytyy :)
Kuten tässä ketjussa kirjoitin, steinerpedassa on myös paljon hyvää, mutta myös todella paljon huonoa. Steinerpedan ongelma on se, että se ei ole pahemmin uudistunut yli 100:aan vuoteen. Itse en myöskään hyväksy, että opettaja arvioi lasten temperamentin (johon siis liittyy myös ulkoisen muodon ja liikkumisen arviointia) ja tämän opettajan tekemän arvionnin perusteella lasta myös kohdellaan.
Mielestäni 7-8v lasten paras oppimismuoto ei ole jäljittely ja matkiminen (näihin kuitenkin perustuu steinerin ensimmäisten vuosien opetus) - näin ehkä oli 100 vuotta sitten..
Ikävä kyllä steinerlaisten vieraiden kielten taito on heikohko.
Steinerkouluissa on huimia eroja: osassa on pienet luokat, osassa aivan ylisuuret. Steinerin ongelmana on myös se, että kiusaamisiin ei puututa kunnolla (mm. eräässä suomalaisessa steinerkoulussa kiusatun vanhemmat joutuivat tekemään asiasta poliisiasian kun koulu ei hoitanut asiaa). Kiusaamista vähätellään, lisäksi tunneilla on äärimmäisen levotonta. Tukitoimia vaativia oppilaita roikutetaan normaaliopetuksessa, mikä ei ole kenenkään etu.
englantia ekalta asti ja saksaa neljänneltä, jos haluaa niin viidennestä eteenpäin sitoutuu lukemaan peruskoulun loppuun asti.
Jokatoinen keskiviikko on kaksi tuntia harrasteaineita...
Lapsemme rakastavat koulunkäyntiä, esikoinen jo lähti lukioon yli 9keskiarvolla...
löytyy paljon tietoa, Montessoripäiväkodeista ja montesori-pedagogiikasta.
Montessoripäiväkodeissa on paljon lapsia joiden vanhempi/vanhemmat ovat lääkäreitä. Lääkärit tietävät tästä pedagogiikasta koulutuksensa takia, ja kun lapsella on ehkä jotain kehitysviivästymää tai muuta, laittaa lääkäri lapsensa Montessoriin.
Opettajien lapsia on myös paljon, he saavat koulutuksessaan tietoa Maria Montessorista ja haluavat lapsensa tähän.
Päiväkodeissa ja kouluissa on paljon muidenkin perheiden lapsia, mutta "silmiin pisti" lääkääreiden ja opettajien kirjo vanhemmissa. On varmaan hyvä päivähoitomuoto lapsile.
Tutustu tai kysele, voin vastailla. Katso vaikka Suomen Montessoriyhdistys jossa pääset klikkaamaan eri päiväkoteihin, niiden toimintasuunnitelmiin, arvoihin, varhaiskasvatussuunnitelmiin jne. Kuvia on paikan päältä yleensä ja kerrottu mitä lapset tekevät.
yo-kirjoitusten taso ei eroa tavallisesta koulusta. Kävi Helsingin ruotsinkielisen steiner-koulun, ja olen tavannut paljonkin miehen vanhoja koulukavereita (luokkahenki hyvä ja tiivis kun viettäneet koko kouluiän samalla porukalla). Ihan hyvin kaikki ovat menestyneet, useimmat käyneet korkeakoulun, ehkä keskimääräistä enemmän on luovan alan ihmisiä (elokuva-ohjaaja, telkkarishown vetäjä, graafinen suunnittelija jne). Yksi porukka on perustanut it-alan firman. Mun mies väittelee parin kuukauden päästä (luonnontieteistä). Vain pari ei ole käynyt korkeakoulua.
teiltä jotka oikeasti asiasta tiedätte. Milloin Steinerissa keskimäärin opitaan lukemaan, kuinka paljon opetetaan lukuaineita ensimmäisinä vuosina ym. Kyllä kai ne jossain vaiheessa opetetaan kun kuitenkin sama peruskoulun oppimäärä tulee kaikkien suorittaa ja saman yo-kirjoitukset aikanaan ovat edessä.Tiedättekö faktaa minkälaisia yo-papereita Steinerlukiosta tulee? Olen kiinnostunut laittamaan lapseni Steiner-kouluun koska luulen että se olisi herkälle pojalle ihanteellinen vaihtoehto. Arveluttaa vain juuri tuo että jos siellä ei opeteta mitään "oikeaa" vaan on pelkkää leikkiä ja eurytmiaa. Missä Steinerissa ap:n lapsi on? Onko ketään kuka osaisi kertoa Helsingin Steinerista?
mutta steiner on. Siksi olisi kiva kuulla onko jonkun oppimisvaikeuksinen pärjännyt/hyötynyt steineristä.
35
ja enkkua on opiskeltu siitä asti, kun lapset 2 ja 3 v. Kielikoulun opettaja käy päiväkodilla kerran viikossa, on alkeisryhmä ja jatkoryhmä. Lapset osaa sellaisiakin sanoja, mitkä mullekin on ihan outoja (kirjoitin laudaturin englannista).
Että ei se Steinerkoulu autuaaksi tee. Itse kyllä näkisin, että esim. suomen kielen kielioppisäännöt olisivat lapselle jatkossa tärkeämmät kuin vaikka roomalaisten numeroiden oppiminen taikka huovutus. Itse tunnen kaksi Steiner-koulun käynyttä, moelmmat olivat jotenkin ihan "sulkeutuneita" tapauksia, jäljessä monissa taidoissa muista ikätovereistaan ja raukkaparat ei tunteneet omilla kotinurkillaan ketään, kun raahattiin kouluun 20 km päähän.
Mutta hienoa, jos joku tykkää...
lapseni on oppinut myös kehräämään, huovuttamaan, virkkaamaan, kylvämään, leipomaan, tanssimaan, rakentamaan leikkimökkiä, valamaan kynttilöitä, näyttelemään, lausumaan runoja, hoitamaan kasvimaata... ym Näitä taitoja en itse olisi osannut laselleni opettaa.
3v. hoiti jo meidän ulkokukat, viime kesänä perusti kanssani kasvimaan, harrastaa tanssia, leipoo aina kanssani, on huovuttanut...
Kävin steinerkoulun Mikkelin markkinoilla ja suu auki katsoin millaisia kötöstyksiä myivät siellä.
Minulle perinteisen koulun kasvatille on ollut selvää, että myytäväksi menevät tuoteet pitää olla ulkonäöllisesti priimaa.
Syöminenkin jäi väliin kun koulun oma sakki oli etusijalla.Maksavat asiakkaat jutuivat odottamaan.
Koulun oppilaat ja vanhemmat juttelivat vain keskenään, asiakkaat oli ihan toissijaisia.
roomalaiset numerot opettelivat ensimmäisenä matematiikassa. käsitöissä neulovat. kolmannella luokalla kun väriliidut vaihtuvat kaunokirjoituksen tullessa kuvioihin, liidun tilalle ei tule lyijykynää vaan mustepullo ja sulkakynä! soittavat myös puista pentatonista hulua musiikkitunnilla jo nyt. koulu on tehnyt hyvää todella vilkkaalle pojalleni, hän rakastaa koulunkäyntiä ja yhteishenki koulussa on suuri. lisäksi tapa opiskella tuntuu ihanalle
ja niistä omista kouluajoista huomaan koulun muuttuneen aikalailla lasta kuuntelevampaan suuntaan, hyvä että ap on tyytyväinen valitsemaansa kouluun, ja lapsi viihtyy, niin minäkin olen tyytyväinen meidän perheen valintaan. Steineriä harkitsimme mekin jossakin vaiheessa koska meidänkin lapsemme on vilkkaan puoleinen, ja koulun aloitusta jännitettiin, mutta hyvinhän tuo on sujunut, kehuja satelee, ja näkee että lapsi viihtyy(ja oppii).Onneksi näitä vaihtoehtoja löytyy :)
steinerissa ei ole sellaisia edellytyksiä tukitoimiin, mitä oppimisvaikeuksinen tarvitsee. Lapsesi tarvitsee erityistö tukea, siihen ei steinerkoulu pysty (opettajien koulutus ei anna valmiuksia eikä tietoa asiasta eikä steinerkoulun filsosofiaan kuulu kunnolliset tukitoimet).
Steiner-koulun käyneitä. Mitenköhän he ovat sitten noin hakoja kielissä, jos koulu on nimenomaan kielissä surkea?
ei niiden kielitaito mitenkään erityisen hyvä ollut, sitä en tiedä olivatko steinerin käyneitä vai ei.
Ei läheskään kaikki kääntäjät ole käännöstieteen opiskelijoita tai entisiä sellaisia.
Mutta melko suuri osa kääntisläisistä ryhtyy kääntäjiksi. Kommenttini oli tarkoitettu aiemmalle vastaajalle, jonka oletus oli, että kääntäjät ovat hakoja kielissä..
olen itse opiskellut kääntämistä parissakin eri opinahjossa. heti eka vuonna ällistytti miten huono kielitaito monilla oli. sisään pääsi siis todella surkealla kielitaidolla. ekasta paikasta lähdinkin siksi, ettei sillä mielestäni ollut mulle tarpeeksi annettavaa, kun opettajatkin olivat aika tylsiä.
seuraavassa yliopistossa, joka ei ollu pelkkä kääntäjänkoulutuslaitos kuten eka, meininki oli onneksi ihan erilainen. opettajat, jotka eivät olleet pelkkiä kääntäjiä, olivat paaaaljon parempia. valmistuinkin nopeaan tahtiin. sen kuitenkin ehdin huomata että aina jos jonkin erikoiskurssin piti oikea kääntäjä, sai pidätellä naurua... kääntäjillä oli melkein aina aivan naurettavan huono kielitaito! yksi vanhahko suomentaja joka on suomentanut kymmeniä kirjoja, kertoi päättäneensä vaihtaa kieltä, vaikkei sitä osannut juuri lainkaan, siksi oli tullut yliopistoon sitä opiskelemaan. toinen nuorempi kääntäjä, joka oli kuitenkin muutaman kirjan jo suomentanut, paljasti ettei ollut koskaan käynyt missään sellaisessa maassa, jossa ko. kieltä puhutaan. että silleen.
vaan kääntämisestä ammattina. Siis sellaisena, että sillä oikeasti elättää itsensä ja perheensä, vuodesta toiseen.
En ota kantaa käännöstieteen opintoihin, en ole sellaisia itse ikinä suorittanut. Harva tuntemani kääntäjä itse asiassa on. Isolla osalla on filologin tausta ja ainakin meidän opintoihimme kuului pakollisena oleskelua maassa, jossa kieltä puhutaan. Ja säännöllisesti teemme erilaisin apurahoin opintomatkoja. Itse käyn vähintään kerran vuodessa USA:ssa jne.
54
jotka ilolla muistelevat kouluaikojaan. Kaikki ovat korkeakoulutettuja ja yksi heistä "normaalin koulun" opettaja, joka ilmoittanut lapsensa kuitenkin steineriin.
Jokainen tavallaan. Ei kai tästäkin tarvitse tehdä kilpailua tai riitaa?
Meillä lapset menossa steineriin ja ainakin tämä koulu oli Suomen lukioiden paremmuusjärjestyslistauksessa 2009 sijalla 82 kun kokonaisuudessaan listalla oli 414 lukiota + 48 aikuislukiota (jotka menestyivät huonommin kuin tämä koulu) j se taso riittää minulle.