Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Marrasmurut joulukuussa!

01.12.2009 |

Hip hei!

Aloittelenpa meille taas uutta pinoa. Päivät tuntuvat (ja kai ne kyllä ovatkin!) tosi täysiltä. Monenmoista hulinaa ja huisketta on koko ajan käynnissä. Itseään tai paljon muutakaan ei kyllä juuri kerkeä ajattelemaan...

Neito voi edelleen mainiosti! Siitäkin huolimatta, että sain itse elämäni ekan rintatulehduksen torstaina ja ollut aika coctailit: panadolia, burana, antibiootteja ja kotikaljaa! Vähän jännitti, että miten vauva tähän kaikkeen reagoi, mutta en kyllä yhtikäs mitään muutosta ole huomannut. Tulehdus on selätetty ja tukoksetkin alkavat olla paremmalla mallilla. Rinnanpäät mulla vaan meinaavat kipeytyä edelleen.. Oon yrittänyt päästä rintakumista jo eroon, mutta välillä on vaan pakko imettää sen kans.

Vaipoista mulla on samat kokemukset kuin misujamasulla! Liberot kovia, Pampersit paljon notkeampia. Muilla lapsilla olen käyttänyt Lidlin Cien- vaippoja, joissa mun mielestä on huippu hinta-laatusuhde ja vaikka unohtais koko hinta-asian, niin ainakin meillä ne ovat olleet ylivetovaippoja! Olen siis osittain kestoillut edellisten kanssa: öisin ja kyläreissuilla kertikset ja kotona kestoja. Täytyypä pian taas aloitella neidonkin kanssa!

Olo on hieman väsynyt, mutta todella onnellinen! Pientä ihmeellisen ihanaa vauvaa jaksaisi tuijotella ja nuuskutella tuntikausia:) Miten sitä on mahassaan voinut kasvattaa ja "rakentaa" jotain näin täydellistä?!

- HH ja neito 3 vkoa

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yhden käden tyyli-lyyli asialla!

Vauvan masuvaivat jatkuu, mutta onneksi pitää vain päivät kiireisenä. Yöt nukkuu tosi hyvin mun vieressä, jippii. Samoin ei näy vieläkään koliikkia!!! Itkeä tirautin silkasta onnesta yks päivä. Vaikka se vielä alkais, niin ei kestäis niin kauan...

Toi rintatulehdus on varmaan kipeä. Mulla tuli kerran pitkä imetysväli ja toinen rinta kipeytyi ihan kamalaksi vrk verran.

Hyvin oli neiti taas kasvanut, on nyt 1 kk ja 3,7 kg ja 52 cm.

Mäkin suuukottelen vauvaa vähän väliä ja poika kysyikin eilen, et miks sä äiti pussaat sitä koko ajan. (yritän kyllä häntäkin, mutta pyytää äitiä lopettamaan)

Mies yrittää laittaa esikoista kouluun aamuisin, mutta riitelevät useasti. Meidän neiti ei ole tottunut yksoikoisiin käskyihin ja joudun tämän tästä selvittelemään heidän välejään, argh.

jaahas, jos pääsis nyt saunaan...

yritetään kaikki kirjoitella välillä!

Vierailija
2/46 |
01.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelit olleet tosi masentavat pari viimeistä viikkoa. Enpä kyllä ole ulkoilemalla ulkoillut moneen viikkoon, mutta ikkunastakin kurkkimalla jo masentuu.

Oon käyttänyt tytöllä Liberoita. Pojalla käytössä kestot, bumgeniuksia ja fuzzeja, mutta öisin kertiksiä. Vauvan kanssa ajattelin aloitella kestoilua kohtapuoleen kunhan ensin päästään napasienestä eroon. Kerran jo neuvolassa se laapistettiin, mutta ei lähtenyt kokonaan. Huomenna täytyy sinnepäin olla yhteydessä, että tullaanko uudestaan vai mitä sen kanssa tehdään.

Mä kärsin kanssa harmillisesta babybluesista. Sama oli pojan syntymän jälkeen, joten ei tämä tullut yllätyksenä. Itkettää ja naurattaa vuoronperään eikä kumpaankaan ole mitään syytä =) Kärsin muuten hirveästä vauvakuumesta! Tuossa mulla on 12pvä vanha tyttö ja jo hinkuan seuraavaa, vaikka niin vannoin etten raskaana halua enää koskaan olla =) Taitaa tämäkin olla hormonien kepposia ja toivottavasti ohimenevää...

Imetys sattuu vielä vähän, tytöllä rinnalla aikas suu supussa ja sitä saa olla joka kerta korjaamassa. Imetän lähes aina öisinkin istuallaan kun kyljellään imettäessä tulee selkä kipeäksi. Yöllä tyttö syö tunnin välein ja päivällä sitten 2-4 tunnin välein. Aamupuolella onneksi saan nukkua yhden kahden tunnin pätkän ja tuo on kyllä välttämätön pitämään mut selväjärkisenä.

Tytön ensimmäinen reissu on vkl:na edessä kun mennään serkun yo-juhliin. Seuraavana vkl:na onkin sitten omat ristiäiset mummolassa. Äidillä vain on vaateongelma eikä yhtään intoa lähteä sitä kaupungille ratkomaan. Huoh, mitähän sitä ostais kun ei viittis mitään kovin kallista jos tästä vielä joku päivä palautuis omiin mittoihinsa. Viime viikon kilojentiputussaldo oli -4kg eli kyllä se tästä...

PP:lle tsemppiä vauvan masuvaivojen kanssa! Ei kuulosta helpolle jatkuva kanniskelu.

Adara ja tyttö 12pvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun löysin teidät täältä! Olette olleet niin hyvä tukiryhmä vai miksi vertaisryhmäksi tätä vois sanoa. =) Kirjoittelin just tuonne odotuspuolelle, että mun sektio(39+5) meni hyvin.

Kopsaan odotuspuolelta tähän mun kotimietteet:

Tänään oli terkkarin kotikäynti. Imetän tyttöä ilman lisämaitoa eli siinä mielessä hyvin asiat. Tuo imettäminen vaan tekee pirun kipeää! Luulin, että toisen kohdalla siinä pääsis helpommalla.

En oikein tiedä, onko vauvalla naamassaan hormoninäppylöitä vai märkärupea. :( Terkkarikaan ei oikein osannut sanoa. Näpyt nousivat eilen illalla ja aika nopeaa kuivuvat. Onko kellään kokemusta tästä????

Jemina ja toinen Jemina reilun viikon vanhana

Vierailija
4/46 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kans masuvauvoja, ja tiedän kyllä syynkin, d-tipat! mutta ei niitä voi oikein olla antamattakaan. mie oon käyttäny pojalla molempia liberoita ja pampersseja ja noista pampersit ehd. paremmat. en tiedä luulenko vaan mut liberoista tulee aina vaipan läpi tai vaipan välistä lirahtaa. aina on selkä märkänä.

mulla oli myös babybluesia ekat kaks viikkoa ja pelkäsinki jo pahinta, et alkaa kehittää syn.jälk masennustakin. kun olen muutenki sairastanu masennusta useamman vuoden. mut nyt olo kyllä hyvä,eikä ainakaan vielä näytä että masennus nostais päätään. lääkityshän mulla on ollu koko ajan käytössä. eikä oo mitään vaikutusta ollu vauvaan.

nyt pitää rueta syömään kun kerrahin saa rauhassa kun poika nukkuu niin sikeästi! :)

Vierailija
5/46 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vihdoinkin saan itseä niskasta kiinni ja ilmoittaudun myös tänne puolelle.

Eli meidän toinen poika syntyi (39+1) 12.11 mitoilla 3620g ja 51,5cm. Viikko sitten neuvolassa oli mittoja tullut hyvin, ikää silloin 2vkoa ja painoa piirun alle 4kiloa ja pituus 54cm. Esikoispoika siis tasan 3v, mies tasan 30v ja minä 28v.

Jos vaivoista aloitetaan, niin masu vaivaa meilläkin. Kuten pikkupippurillakin, onneksi enimmäkseen päivällä, viime yönä kyllä valvoin pari tuntia vaavin kanssa. Muuten nukkuu oikein kivasti, syö yleensä kahdesti.

Oliko tuo Disflatyl samantapaista kuin Cuplaton? Millaisia kokemuksia teillä on kyseisistä aineista?

Sammasta on vauvalla ollut, ensin yritettiin puolukalla, sitten sitruunalla ja eilen saatiin lääkekuuri. Harmillista, onko muilla? Sitten käski tuo lääkäri laittaa omiin rinnanpäihin tota sitruunaa, kun vauvalla oli vissiin hiukan verta pulautuksessa. No arvatkaas kirveltääkö se, kun rinnanpäät rikki. Kyllä kirveltää! On kyllä ekat imusekunnit tosi tuskallisia, kumia en vaan viittis ottaa, kun esikoisen kanssa se oli 2kk alusta käytössä.

Ulkona nukkuu yleensä kerran päivässä. Tänään olikin miettimistä pakkasen kanssa, mutta ihan kivasti nukkui kolmisen tuntia.

Kestoja olen kokeillut, meillä kun vauva syö 3-4h välein, niin vuotavat, vaikka on eri merkkejä ollut kokeilussa. Pampersit meillä kanssa käytössä.

Mulla kanssa itkut ja onnet tosi herkässä. Vaikka saankin nukkua yöllä kivasti, ajattelen kauhulla miehen työhönmenoa. Muuten jo tunnen selviäväni, mutta jos joudun yöllä valvomaan pari tuntia ja esikoinen herää 6.30, niin mites siitä selvitään? Kuten Adarakin, mulle tuottaa päänvaivaa eniten tämä kahden lapsen yhdistelmä. Esikoiselle nyt kerhoon menot ym. tosi vaikeita, johtuu ilmeisesti vauvasta. Muuten on kyllä ottanut vauvan tosi hienosti, mutta kaipaa tietty hirveästi huomiota ja syliä kanssa. Mutta miten revetään kahteen paikkaan? Auttakaa, kokeneemmat!

Nyt lopetan pitkän sepustukseni,

Nyyny ja Nasu 3vkoa huomenna

6/46 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs Disflatylistä: apteekkari suositteli sitä minulle jo 8vuotta sitten parempana kuin Cuplaton. En osaa verrata, mutta todella tyytyväinen olen siihen aineeseen ollut. Minusta se auttaa hyvin. On kyllä kalliimpaakin.

Meillä on käytössä BumGeniuksen vaipat, jonka sisään taittelen aina yhden Bamboo Doublerin. Hyvin kestää myös yöllä, jolloin vaihtoväli saattaa olla 6,5 tuntiakin. Päivisin myös neljän tunnin unilla on pitänyt hyvin. Alkuun falskasi puntin suusta kun Anskulla ei ollut ollenkaan jalkamakkaraa, mutta nyt (kun Anskun painaa 3700g) ei ohivuotoja ole ollut ollenkaan.

Jeminalle tervetuloa mukaan tällekin puolelle ja onnea vauvelista!

Aotearoa ja Ansku 7viikkoa

Vierailija
7/46 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta disflatylista mullakin kokemusta, ostin viikko sitten kun pari yötä vauva oli vaan huutanu masuvaivoja. noh heti seuraava yö menikin paremmin kun oli antanu 2x 10 tippaa päivään. noiden aikana on kyllä ruennu mahottomasti piereskelemään ja kakat haisee tosi pahalle välillä mut se on pieni paha jos mahavaivat pienellä helpottaa yhtään.

meillä poika siis 3 viikkoa vanha

Vierailija
8/46 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittely: Itse 38-vee, mies 33-vee ja HHelsingissä asumme esikkomme kanssa, joka syntyi 25.11 Naistenklinikalla. Mitat: 3560g, 49cm, 36cm.

Tänään oli siis neuvola. Hienosti on tyttö tissillä viihtynyt - syntymäpaino saavutettu!

Napakin alkaa jo irtoamaan.

Öisin meillä valvotaan pari tuntia siinä puolenyön jälkeen. Me vanhemmat nukutaan niin sikeaästi, että palvelu ei heti pelaa tytsylle ja siitäkös se rumba sitten alkaakin - vaipat vaihdetaan viis kertaa ja tissilä käydään kolme kertaa... Vaipat on pakko vaihtaa pienestäkin lirusta tuolloin, mitäs ei herätty nopeemmin palvelemaan... Tänä yönä jos kokeilis laittaa kellon soimaan siinä puolilta öin (eli kohta :)) jospa se auttaisi kun olisi hereillä jo valmiiksi... Muuten päivällä menee ilman suurempia huutoja ja masukaan ei kauheasti vaivaa, ainakaan vielä.

Vaipoista: Me aloitellaan kestoilua, mutta öisin ja kyläillessä meinataan käyttää kertiksiä. Pamperseja on varastossa, eli niitä siis käytetään nyt (kertikset ei vaan tunnu imevän meidän tytysyn pisuja kovin hyvin, sitä pisua kun tulee aika paljon...).

Vierailija
9/46 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vielä Jeminalle vauvasta!

Otsikko kertoikin tämän päivän kuulumiset. Yllättävän hyvin ja rauhallisesti on päivä mennyt! Vinkkejä tosin otetaan tännekin vastaan miten revetä moneen paikkaan yhtä aikaa... Meillä pojat ovat ottaneet siskon vastaan aivan ihanasti, kummatkin hoitavat ja pusuttelevat! Nelivuotias vaan on alkanut muuten täysin tottelemattomaksi ja raivostuttavaksi kiusanhengeksi. TOIVOTTAVASTI on ohimenevää.

- Pitikin mainostaa että antibiootit ei ole vaikuttaneet vauvaan! Nyt päivisin ollut vähän enemmän itkuja - aika vähän kuitenkin.

- Joku kyseli ulkona nukuttamisesta. Meillä neito on nukkunut tänäänkin pari tuntia ulkona. Aina on vähän arvoitus, että onko kyseessä pidemmät unet, kun pukee nyyttiä ulos. Välillä kyllä nukkuu kaikki unensa sisälläkin.

- Kestoilu aloitettu eilen. Meillä neidolla toimii aineenvaihdunta sen verran vilkkasti, et tuntuu ihan mahdottomalta ohivuotojen - ja kakkausten määrä ja siis samalla pyykkimäärän räjähdysmäinen kasvu! Onko muuten jollain kokemusta vvv:stä vai millä nimellä pissatustouhuja nyt kutsutaan? Neito nimittäin pissaa joka kerta hoitoalustallensa muutama minuutti vaipan avaamisen jälkeen, joten tästä voisi edetä!

Nyt mies kotiutui. Täytyy mennä morjestasmaan!

-HH ja neito 3 vkoa

Vierailija
10/46 |
04.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä jos toisellakin taitaa olla vaivoina tuo babyblues. Tämän päivän ainoa itkukohtaukseni johtui pelkästään siitä mitä ihmettä laitan huomisiin yo-juhliin päälle kun kaupungilta en mitään löytänyt ja omastakaan vaatevarastosta tuskin mitään sopivaa löytyy. Kait pitää tyytyä mun hätävara-asuun, joka ei kyllä imartele yhtään kantajaansa :/

Ulkona nukuttamisesta. Poikaa nukutin ulkona aina kahdet päikkärit, mutta nyt en ole vielä tyttöä laittanut pihalle nukkumaan. Voi olla etten laitakaan, koska asutaan niin ihmeellisesti, että täytyis olla koko ajan skarppina ettei kukaan vaan vie vauvaa. Muuten ehdottomasti kyllä nukuttaisin.

Mies palas keskiviikkona töihin ja vähän tämä on totuttelemista ennen kuin löytyy selkeä päivärytmi, joka sopii kaikille osapuolille. Aamut etenkin on olleet aikamoista hässäkkää kun vauva on silloin hereillä jopa yli neljä tuntia ja viihtyy tietysti vain sylissä. Muuten on kyllä edelleen tosi tyytyväinen lyyli ja aivan valtavan suloinen. Nyt oikeastaan alkaa tosissaan rakastumaan tyttöön. Mulla on myöhäinen sytytys :)

HuldaHuoleton, meillä myös pyykkikasa on vuoren korkuinen ellen pese vähintään kahta koneellista päivässä. Tyttö puklailee kaaressa niin, että siinä menee lyylin omat ja äidinkin vaatteet pesuun sekä usein myös lakanat. Enkä mistään pienistä pukluista säikähdä. Huh huh.

Mies saunaillassa ja molemmat lapsukaiset unessa. Taidan mennä keittämään glögiä tän hiljaisuuden kunniaksi!

Adara ja tyttö 2vko

Vierailija
11/46 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihdoin pääsin tänne esittäytymään :) Meille syntyi poika 28.11 pitkän odotuksen jälkeen. Poika antoi odottaa itseään 11 päivää yli lasketun ajan. Minun ja mieheni ensimmäinen lapsi, olen 25 ja mieheni 28 - Helsingissä asutaan.

Poika on nyt siis viikon vanha ja hieman tässä harjoitellaan elämistä niinsanotusti. Äiti ja isä kun on noviiseja kaikessa vielä. Hyvin on kuitenkin mennyt, mieheni palasi töihin perjantaina, yrittäjä kun on. Onneksi on tässä kodin lähellä työpaikka niin hädän tullen ei olla kaukana. Poika syö ja nukkuu ahkerasti, mitään säännöllistä rytmiä ei ole. Yöt on pääasiassa nukkunut - viimeyönä heräsi kerran. Toisaalta taas päivä oli mennyt kukkuessa ja syödessä. Mulla oli illalla rinnat aivan tyhjät maidosta ja poika alkoi olla yliväsynyt ja pyysi rintaa koko ajan. Luulen, että hänellä vatsassa kiertää ja siksi ei meinannut saada unta. Yhtenä yönä on ainoastaan ollut pitempään hereillä. Eli melko vähällä on päästy.

Meillä kestovaippaillaan ja suht vaivattomasti on mennyt, vaikka toki pyykkiä tulee. Toisaalta onneksi kone pesee ja meillä on kuivausrumpu, joten suht vaivatonta tuo koneellisten pyöräyttäminen on. Nyt täytyisi ostaa vaan lisää kestovaippoja ja kokeilla uusia merkkejä. Meillä on käytössä nuo äitiyspakkauksessa olleet (ei kovin hyviä) ja muutama itse ostettu froteinen vaippa. Niissä sitten päällä muovikuoret, jotka pitää kyllä kosteuden hyvin sisällään. Taidan kuitenkin ostaa all-in-one vaippoja josko tämäkin asia helpottuisi.

Olen kyllä todella onnellinen pienestä miehestä eikä valvominen tai mikään muukaan harmita tippaakaan. Olen myös todella iloinen ettei tarvitse olla enää raskaana. Minulla nimittäin oli vuoden alussa yksi varhaisen vaiheen keskenmeno (vko 6) sitten 28 päivää väliä ja tärppäsi uudestaan. Eli olin ollut melkein koko tämän vuoden paksuna. Ihanaa myöskin pikkuhiljaa saada kropan normaali toimintakyky takaisin. Baby bluesia ei ole ollut, mutta tämä nostattaa melkein kyyneleet silmiin.

Palataan taas! Kiva kun olette täällä!

Nemilia ja pieni mies 9pv

Vierailija
12/46 |
06.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9 päivän ikäisen tytön kanssa 3 päivää ja 2 yötä lastensairaalassa. Perjantaina kotiuduttiin. Oli se raskasta olla sairaalassa. :( Saatiin synnäriltä mukaan märkärupi. Se on hengenvaarallinen vastasyntyneelle. Tyttö joutui antibioottitiputukseen ja on edelleen siinä lääkehoidossa, mutta kotoa käsin käydään 2 kertaa päivässä sairaalassa.

Yleiskunto meni toisena päivänä huonoksi sairaalassa, kun bilirubiniarvot nousivat 310:een. Tyttö oli siis vuorokauden valohoidossakin ja se oli tosi raskasta, kun jouduin katsomaan vierestä silmät sidottuna olevaa pienokaista, joka huusi kurkku suorana siinä valossa pelkkä vaippa päällään. En saanut nostaa vauvaa siitä valosta pois, kun sen piti olla siinä se vuorokausi. Ainostaan nopeaa sain välillä juottaa pullosta rintamaitoa. Imetys oli vielä niin hidasta ja lapsi ei jaksanut enää imeä rintaa. Ei siinä tullut nukuttua koko yönä, kun toisella oli niin kova hätä ja kuitenkaan en voinut hirveästi tehdä mitään auttaakseni.

Nyt vauva on alkanut tervehtymään antibiootin ansiosta ja valohoito laski bilirubiinin. Huomenna mennään sairaalaan ja lääkäri tekee kontrollin. Katsotaan pitääkö sairaalassa rampuutusta jatkaa. Suuri huolenaiheeni nyt on se, että onnistunko jatkamaan imetystä, kun tyttö hylkii rintaa opittuaan tuttipullolle. Se pullosta juonti on niin nopeaa ja helppoa. Muutenkin tyttö oli jo synnärillä laiska rinnan imeskelijä ja sain koulutettua sen juuri rinnalle, kun tuli tuo sairastuminen...Oltiin kotona pari päivää synnäriltä tulon jälkeen ja en tarvinut enää mitään korvikkeita vaan pelkkää rintamaitoa juotin rinnasta. Onko kellään vastaavaa kokemusta, että vauva olisi huono imijä???? Esikoiseni oli synnynnäinen lahjakkuus, oikea limputtaja. Tyttö ei vaan osaa aukaista suutaan semmoiseen hampurilaissyöntiin niin kuin poika osasi heti eli tytöllä ei pitäisi olla mitään rakenteellista vikaa suussaan, mutta ei vaan osaa enää sitä ylähuulta nostaa niin kuin oikeassa imetysasennossa pitäisi.

13/46 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nemilia: mukavaa, että löysit myös tälle puolelle!

Jemina: hui kauhistus! Mahtoi olla rankkaa, onneksi nyt jo helpottaa! Meillä on kaikki neljä lasta saanut valohoitoa, joten uskon tietäväni miltä se sinusta tuntui :(

Toinen asia oli imetys. Meillä Ansku ei myöskään alkanut imemään kunnolla. Saattoi ottaa rinnasta kiinni ja imaista pari kertaa, sitten alkoikin haaveilu. Vasta pari viikkoa sitten luovuin yrittämästä ja annan maidot nyt kokonaan pullosta. Rintamaidolla mennään vaikka aika rankkaa se onkin lypsää ja keitellä niitä pulloja. Ja minusta tuntui helpommalta kun tajusin itse olla stressaamatta imetystä, joka siis on muiden kolmen kanssa onnistunut hyvin (myös pikkukeskosen). Pääasia, että vauva saa ruokansa. Tyylistä viis.

Voihan olla, että pikkuinen alkaa imeä kunhan vähän kasvaa. Rintakumistakin voisi olla apua. Eikä se pulloruokintakaan maailman pahin asia ole..

Sitten vähän omia kuulumisia. Viimeisin punnitus Anskulla oli 3700g ja nyt on posket vihdoin alkanut kunnolla pyöristyä. Ensimmäinen leukamakkarakin on ilmestynyt! Ansku on tosi rauhallinen. Aamulla ja illalla valvoo muutaman tunnin ja tuijottelee ihanasti. Yöt menee vielä paremmin, viime yö meni ilman herätystä. Aamulla heräsin kyllä ihan paniikissa kun pelkäsin jo, että vauva oli kuollut yön aikana. Onneksi kuitenkin tuhisi tyytyväisenä sängyssään. Yhteensä nukkui heräämättä siis melkein yhdeksän tuntia!

Ristiäisiä vietetään ensi viikonloppuna. Pitäisi kai alkaa miettimään tarjottavia. Nimi on onneksi ollut selvillä jo pitkään. Ainakin yksi asia vähemmän mietittävänä.

Bongasin muuten HuldaHuolettoman tuolta kuumeilupuolelta. Taitaa kuitenkin olla eri Hulda..

Aotearoa ja Ansku 8viikkoa

Vierailija
14/46 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jemina, voi kauhea, on varmasti ollut rankkaa teidän perheellä :/ Jos ei enää huoli rintaa niin pulloruokinta on ihan hyvä tapa lapsen saada ravintoa. Sehän se pääasia on.

Imuotteessa on meidänkin tytöllä toivomisen varaa. Ei aukaise suuta kunnolla ja tuntuu, et koko ajan menee enempi suu suppuun. Nyt on alkanut siksi taas imetys sattumaan ja kun muutenkin käyttää öisin mua huvituttina niin ei tunnu yhtään kivalta. Päivisin rinnalla tyttöä selvästi häiritsee veljen jatkuva karjunta ja huuto. Usein vielä toinen tulee siihen ihan viereen kovaan ääneen selittämään omia juttujaan.

Onko teillä muillakin vauvakuumetta kun vierailette vauvakuumeilijoiden puolella? =) Itsekin olen sinne jo eksynyt pariin kertaan. Voispa aina olla yksi näin pieni (ja tyytyväinen) vauva kainalossa.

Meillä myös ristiäiset ensi viikonloppuna ja nimi vielä mietinnässä. Miestä ei tunnu kiinnostavan koko nimiasia niin jää taas mulle murehdittavaksi. Mä en osaa tehdä näin isoja päätöksiä =)

Tulkaahan muutkin kertomaan vauvakuulumisianne!

Adara ja tyttö 2,5vko

Vierailija
15/46 |
07.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin sairaalassa aamulla ja kiertävä lastenlääkäri määräsi antibioottikuurille jatkoa vielä ainakin yhden päivän eli illalla taas sairaalaan. Huomen aamulla nähdään infektiotautien erikoislääkäri.

Vauvan antibioottitiputusta suoneen on kestänyt nyt 5 päivää eli 6. päivä tuli lisäksi. Normaalisti sen lääkityksen kesto on 5-10 päivää. Tänä syksynä on ollut toinenkin vastasyntynyt märkäruvessa ja 5 päivän antibioottikuuri oli ollut liian lyhyt, kun tauti oli uusinut. :( Ei kannata hoppuilla.

Antibioottitiputus ei ilmeisesti kirvele vauvaa, jos se tehdään tarpeeksi hitaasti. Eilen aamulla se tiputus pistettiin epähuomiossa liian nopeaa tippumaan niin silloin vauva parahteli, kun aine kirveli kanyylissa. Tänä aamuna oli ihan ok, vaikka lääkkeen vauhti oli nopeampi kuin eilen illalla. Ainoastaan alussa ja lopussa parahti. Muuten nukkui rauhallisesti ja tuo antibiootti nukuttaa ihan selvästi vauvaa. Lääkitys sujuu siis muuten ok, jos kanyyli kestää käytön. Kanyyli pistettiin eka kerran keskiviikkona ja lauantai iltana se lakkasi vetämästä lääkettä, joten sen takia se siirrettiin ja pistettiin toiseen käteen. Lääkärit saavat sen ainoastaan pistään, ei sairaanhoitajat. Vauvoilla on niin ohuet verisuonet, ettei se laitto aina välttämättä onnistu ekalla kerralla. Onneksi lauantaina onnistui menemään heti toiseen käteen, kun ekana se ollut toisessa. Ihan alussa sitä kanyylia yritettiin alle 2 viikkoiselle päähän! Siellä oli kuitenkin liian ohuet verisuonet, joten 2 yrityskertaa epäonnistui ja tuli reikiä ja mustelmia vaan päähän tytölle. Sain itse olla huoneessa pistoaikaan, vaikka ekana kyllä sanottiin, että jos tekee pahaa niin voi mennä käytävälle. Olin vieressä, mutta yritin katella muualle.

Lisäksi juttelin lääkärin kanssa imetysongelmista ja hän kertoi, että antibioottilääkitys kuivattaa suuta, joten senkin takia imetys takkuaa. Jospa se tästä vielä hyväksi muuttuisi, jos antibiootti alkaisi vaikuttaa tehokkaasti ja voitaisiin se kohta puoliin lopetella. Yöllä sain hieman imetettyä, kun tyttö makasi vieressäni. Vauva oli itsekkin jotenkin rennompi makuuasennossa. Istualtaan siis imetän pääsääntöisesti imetystyynyn avulla tai siis olen yrittänyt imettää. Tytöllä on vielä aika räsynukkemainen pää eli sekin vaikeuttaa imetystä. Koko ajanhan se pään kannatus vahvistuu, mutta sairaana varmaan liian vähän on jaksanut harjoitella pään kantoakin.

Varmaan pulloruokintakin on ihan hyvää, mutta haluaisin kyllä jatkaa imetystä, kun se tuntuu muuten paljon helpommalta ja kätevämmältä(silloin kun se lähtee sujumaan). Nyt jo pullojen pesu ja pumppaus tuntuu työläältä. Imetin esikoisen tosiaan 1-vuotiaaksi reilusti, joten sen takia se olisi sellainen tuttu ja turvallinen juttu.

Jemina ja 2 viikkoinen tyttö

Vierailija
16/46 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jemina, mitä joudutte käymään läpi! Meidän poika söi keskolassa viikon pullosta, imetystä harjoiteltiin kerran-kaksi päivässä. Pulloista päästiin eroon, ja imetin sitten vuoden. Kaksi kk meni kyllä rintakumilla.

Huh, minkä oksennustaudin kävin läpi, jos nyt puhutaan ihan omasta olosta. Kaksi päivää mahaa korvensi, öisin eniten. Ajatteli, että on närästystä, sitten su iltapäivällä aloin oksentamaan, ja sitä jatkuikin sitten 16tuntia, yöllä tunnin välein. Eilen en enää oksentanut, mutta kyllä vie voimat tollainen aivan täysin. Onneksi on miehellä vimpat isyyslomapäivät menossa, ei tästä tulis muuten mitään, hyvä kun jaksoin vauvan syöttää. Huoletti eniten tuo vauvan maidonsaanti, kun ei pysynyt yhtään mikään sisällä, ei vesi, mehu, ripulijuoma. Ihan hyvin kuitenkin taisi riittää Tänään jo vähän elämä voittaa, kun sai yöllä vähän nukuttuakin, mutta aika matalalla profiililla mennään.

Mitäs muuta, iso kiitos Disflatyl vinkistä Aotearoalle ja Sarpalle! Masuvaivat on vähentynyt. Vauva selviää vaivoistaan aika hyvin ähistelemällä ja paukuttelemalla, ei tule niin paljon huutoa. Meillä on nyt myös tuo sammaslääke käytössä, onko muilla ollut sammasta? Mulla oli rinnanpäät kipeät samaan aikaan ja lääkäri totesi, että niihin sitten sitruunaa. Oli aika epäinhimillinen neuvo, Bepanthenilla olen niitä nyt parannellut, sitruunaa sitten kun ovat ehjät. Rintakumia käytin muutaman kerran, vaikka olin päättänyt etten siihen sorru.

HH: mäkin olen vähän miettinyt tuota pissatusjuttua, tuntuu välillä että pissat tulee aina pyyhkeelle. Näen sen jo, kun pojan pippeli on pystyssä, että kohta roiskuu :)

Anoppi oli eilen ihana, hoiti esikoista koko iltapäivän ja teki mulle mustikkasopat ja lihaliemet jne. Ihanat isovanhemmat!

Vierailija
17/46 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi täällä ainakin kärsitään vauvakuumeesta.. jännä vaikka tossahan vieressä tuhisee yks kk ikänen mukula. :))) vielä sairaalassa ollessa olin vielä varma et meille riittää yksi ja tätä mieltä ollu aina. mut nyt on kyllä kääntyny päälaelle aatteet ja sanoinki tossa miehelle et minun puolesta vois ens vuona vaikka uutta rueta yrittämään. heh isäntä ei vaan ollu samaa mieltä.. juu ei tosiaa :)

pelottaa sit jos se ei tuu ollenkaan enää haluamaan missän vaiheessa(mitä sano) niin mitäs sitten kun toinen haluaa.. :(

meillä oli eka neuvola tänään ja pojalla kk noussu paino yli kilon ja pituutta tullu 4 cm. huh kova on kiri pojalla.

mulla riittää oma maito mut poika ei jaksa pitkään imeä rinnalla ja usein joutuukin antamaan omaa maitoa lisäksi pullosta. meillä pojalla on ihan hyvä ote kun pääsee nänniin kiinni mut sit sillä menee alussa joku 5 min kun se vaan leikkii tissillä.. kielellä vaan lipoo nännii :)) tsih

hmmm. tulikohan nyt miten paljon kirjoitusvirheitä kun niin nopeeta yritin naputtaa..

Vierailija
18/46 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vaan lueskellut kun ei pikku neiti anna oikein kirjoitella ja aikaa on muutenkin ollut aika kiireistä. Nyt vasta pääsen kunnolla kirjoittamaan.

Meillä on vauva-arki lähtenyt hyvin käyntiin. Neiti ei tee muuta kuin syö ja nukkuu. Silloin kun jaksaa olla hereillä niin kovasti tarkkailee ympärillensä ja "murisee" =)

Eilen oli eka neuvola käynti ja siellä todettiin, että painoa oli tullut sopivasti ja pituutta myös. Tällä hetkellä neidin pituus on n,50cm ja paino liikkuu siinä 3600g paikkeilla=)

Itse sain rintatulehduksen heti ekana viikonloppuna. En tajunnut mennä lääkäriin vaan olin 39asteen kuumeessa koko sen viikonlopun. Onneksi mies oli kotona (isyyslomalla) ja hoiti vauvaa ja tajusi varata mulle ajan lääkäriin. Olin tosi vastahakonen menemään lääkäriin, kun olin sitä mieltä et kyl tää kuume laskee. Lääkäri sitten antoi hieman satikutia kun kuuli et kauanko olin ollut kuumeessa. Ens kerral en taida olla niin jääräpäinen enää.

Täällä on vähän sama juttu imetyksen suhteen kuin sarpalla. Neiti kyllä syö rinnalta, mutta ei tule täyteen ja sitten kun ei millään jaksais pitää sitä imu otetta vaan se herpaantuu välillä ja siitäkös neiti suuttuu. Siksi me öisin annetaan korviketta. Onko väärin? Päivällä neiti syö rinnalta, mutta yöllä pullosta.

Vierailija
19/46 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeminalla olikin rankka kokemus. Toivottavasti kaikki on kuitenkin parempaan päin.

Syöntihommista on ollu puhetta. Meillä poika syö pelkästään tissillä. Mun oli otettava rintakumi jo osastolla käyttöön, koska nännit meni heti kättelyssä rikki :( Ollaan pikkuhiljaa opeteltu ilman rintakumia syömään, mutta poika turhautuu jossainvaiheessa ja alkaa jumalaton kiukku tissille. En sitten raaski huudattaa ja annan periksi sille rintakumille. Syö todella ahnaasti sen kanssa. Ilman kumia menee helposti leikiksi=lipittelee vaan. Otteen on kyllä löytänyt, mutta herkästi menee suu suppuun ja alkaa lipomaan.

Mun on tarvinnu miltei päivittäin lypsää maitoa ja tyhjentää rintoja. Poika ei meinaa täydestä tissistä kiinni saada ja imuote onkin todella vaikea saada ihan täydestä tissistä. Pakkasessa alkaa olla jo mukavasti maitoa, joten voin jossain vaiheessa huoletta jättää pojan isälleen ja paeta vaikka ostoksille... kunhan raskin ;)

Vauvakuumetta pienesti jo täälläkin vaikka ei tuo esikoinen ole vielä täyttä kuukautta vanha. Vielä en ole uskaltanu tosissani miehelle edes mainita asiasta. Tosin kyllä hänkin on jo vihjaillut lisää lapsia haluavansa ;) puhui jo viidestä... vitsinä toivottavasti...

Irish ja jätkä 3vko ja risat

Vierailija
20/46 |
08.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin tänä aamuna infektiolääkärin juttusilla ja hän määräsi antibioottitiputusta sairaalassa 2 kertaa päivässä vielä 2 vuorokautta AINAKIN. Silloin olisi 8 päivää täynnä kuuria, mutta 10 on se maksimi. Uuvuttavaa rampata sairaalassa, mutta sitä yrittää ajatella, että parempi vaan kun saa hyvää hoitoa, ettei tauti heti uusisi.

Se oli masentavaa ja yllättävää, kun lääkäri sanoi, että meillä ei ole mikään tavallinen märkärupi, joka tulee alle 3 kuukautiselle. Tämä on ärhäkkäämpi versio. Sen vuoksi ärhäkkäämpi, kun se iski ekana minuun synnärillä. Onneksi mun sektiohaava ei ole vielä tulehtunut. Minunkin antibioottikuuria pidennetään. Niin ja se ikävää, kun kuulemma bakteerin tultua kerran se ei koskaan häviä iholta pois ja aina on vaarana, että märkärupitauti uusii siis tämä ärhäkämpi versio. Virukset kuulemmat tulevat ja menevät kuten vesirokko, mutta siinä mielessä tämä ikävämpi bakteeritulehdus, kun jää jotenkin veriin. :(

Netistä luin kuitenkin, että stafyloskokki bakteeri on hyvin yleinen ihmisillä ja joka toinen kantaa sitä. Se infektiolääkäri sanoi, että siinäkin mielessä ikävä bakteeri, kun aikusilla se ei näy mitenkään tavallisesti(vaatii haavan), mutta kuitenkin ihan oireetonkin ihminen sitä levittää välillisesti eli parikin ihmistä voi olla siinä vastasyntyneen ja vastasyntyneen välissä ja sitten se toinen vastasyntynyt sairastuu. Sen takia se tauti leviää niin helposti sairaalassa, kun hoitajat saattavat levittää tietämättään. Sen takia niillä hoitajilla ja lääkäreillä pitäis aina olla muovihanskat käsissään hoitaessaan vauvoja. Muistelen kuitenkin, että ei niillä ihan aina ollut...Infektio-osastollakin joillakin hoitajilla vahingossa unohtui pari kertaa hanskat, kun ne kädessä on kuitenkin vaikeampi tehdä asioita, kuten kääriä sidettä yms. tarkkaa hommaa. Minun mielestä minuakin pistettiin sormeen ilman hanskoja. Pistoreikäänhän se böbö mula ekana menikin.

Nyt nukkumaan, kun pikkuinenkin nukkuu saatuaan antibioottipläjäyksensä. Terveisin Jemina ja tytsy 2vko ja risat.