Lentokoneen turvajärjestelyistä lapselle!
Kaikessa yksinkertaisuudessani kysyn teiltä, tietääkö kukaan miten sylilapsen turvajärjestelyt mahdollisen tapaturman sattuessa menevät? Tarkoitan esim. Happinaamareita jotka tulevat lentokoneen katosta. Tuleeko sieltä oma myös sylilapselle vai miten järjestetty...?
Kommentit (30)
ei saatu edes pelastusliiviä kesällä Tui:n lennolla... Happimaskeista en tiedä, siinä uskossa olen ollut että jokatoisella tms. rivillä on ylimääräinen ja niille siis sijoitetaan sylilapset istumaan. Kerran ainakin jouduimme vaihtamaan paikkaa tästä syystä (meillä oli iso porukka reissussa ja itse valkattiin paikkamme penkeistämme)
Ja turvavyö saatiin. Mutta ei kyllä liiviä jaettu.
Jos lentokone putoaa, niin siinä ei juuri turvavöillä, pelastusliiveillä tai happinaamareilla ole mitään väliä. Ainoastaan ilmakuopissa turvavöillä voi olla jotain merkitystä.
Paljon isompi juttu ovat ne turvajärjestelyt matkakohteessa. Ei ole eka ketju jossa vanhemmat vouhkaavat lentokoneen turvavöiden käytöstä, mutta sitten kun päästään kohteeseen niin kivutaan lapsen kanssa tuk tukiin... Ei järjen häivää. Yhden turvavyöttömän taksimatkan riski kehitysmaakohteessa tai liki sellaisessa (esim. Egypti, Thaimaa, Intia, Kiina, Brasilia, Meksiko,...) on suurempi kuin 1000 turvavyöttömän lentomatkan turvallisuusriski.
Etkö voisi ostaa paikkaa kaukalolle?
Me saimme 9 vuotta sitten kiinnittaa oman turvakaukalon Finnairin koneeseen, vaikkei se siina edes kunnolla ollut kiinni, koska vyot niin lyhyet, ja vauva oli siina nousun ja laskun.
Nykyaan kai tuollainen tulisi kysymykseenkaan!
Meille ei ole koskaan annettu ylimaaraista happinaamaria, vyo toki joka kerralla. Ja matkustelua nyt 9 vuotta kahden lapsen kanssa takana, Finnairilla, Sas:illa, El Alilla, Air Maroc'lla, Ryan Airilla, Blue 1:lla, Easy Jetilla ja muilla...
lennetty finnairilla, ryanair, easyjet, air baltic. Turvakaukalon sai Finnairilla kun lapsi oli vuoden ikäinen, kaikissa lapselle vyön, airbalticissa tyynyn seinän väliin kun lapsi on sylissä. Finskiltä puuhapussin lapselle, ihan hyvä se oli.
niin ensin vedät syvät henkoset itsellesi ja annat hapen vasta sitten lapselle. SIKSI että pystyt itse huolehtimaan lapsestasi. Sitten vuorottelette.
Mutta pakkolaskutilanteessa näkisin tilanteen vaarallisemmaksi, eli kun pitää saada pää nojattua johonkin. Kun on vauva sylissä se on vaikeaa ja vaarallista molemmille.
Etkö voisi ostaa paikkaa kaukalolle?
turvavyö, joka kiinnitetään sun turvavyöhön. hän saa myös ylimääräisen happinaamarin.
Tiedätkö jaetaanko happinaamarit automaattisesti heti lähdön yhteydessä vai vasta hätätilanteen sattuessa? T: myös asiasta kiinnostunut vaikkei
hätätilanteessa on muutakin tekemistä! ;)
Onko finnairilla näitä vöitä ja happimaskeja käytössä?
Tietääkö kukaan onko Tuiflylla näitä vöitä ja naamareita?
lukemassa lentoyhtiöiden kotisivuilta. Sieltä kyllä löytyy ko.tiedot. Jos epäröitte, lähettäkää emailitse kysely tai soittakaa asiakaspalveluun.
Tai ainakin oli vielä joku vuosi sitten, kun lapsi oli sylivauva vielä koneessa.
Mietin tuota ap:n kysymystä, joka tietysti on ihan periaatteessa aiheellinen. Tuli kuitenkin vaan mieleeni erään lennonjohdossa työskennelleen henkilön kertomus siitä, että yleensä onnettomuustilanteessa matkustamon ilmanpaine laskee niin yllättäen ja nopeasti, että matkustajat menevät nopeasti tajuttomaksi. Että voi olla kyllä vähän teoreettinen tuo ap:n kysymys, jos oikein huonosti käy. Itse sain kuulla tämän loungessa ennen ensimmäistä mannertenvälistä lentoani... No, harvemmin tuolla taivaalla mitään käy, vaikka lentoliikennettä on koko ajan paljon. Turvallista matkaa.
Hieman helpotti tuo huoli :) t: ap
happimaskit ja turvavyöt sylilapselle.
Itse olen lentänyt nyt muutaman kk:n sisällä neljällä eri lentoyhtiöllä alle 2v:n kanssa ja jokaisella lentoyhtiöllä oli nuo tarvikkeet antaa lennon ajaksi. Ja ne jaettiin ennen kuin kone lähti liikkeelle, lentoemot myöksin opastivat käytön.
Ei huolta ap :)
juuri palasimme matkalta ja sylivauvalle tuli ennen lähtöä happinaamari ja oma turvavyö
joka itse irrottaa lapsen turvavyöstään ja ottaa syliin laskun ajaksi? Kyseessä kiukutteleva yli kaksivuotias, jolla oma paikka koneessa.
Näissä Finskin nykyisissä Airbus-koneissa on joka penkkirivillä 1 ylimääräinen happimaski sylilasta varten. Siksi 2 sylilasta ei saa istua siinä, missä on 3 paikkaa vierekkäin. Sen sijaan samalla rivillä voi istua 2 sylilasta, mutta käytävä siis välissä.
Ennen vanhaan MD80-koneissa ylim.happinaamari oli vain vasemmalla puolella, eli vauvat pantiin aina sinne puolen istumaan.
Finnairilla annetaan aina ennen lentoa vauvaa varten pelastusliivi ja jatkovyö. Jos ette näitä saa, niin pyytäkää.
Älkääkä varastako niitä pelastusliivejä, älkääkä repikö niitä pusseja auki! Älkää myöskään viekö mukananne niitä jatkovöitä!