Lentokoneen turvajärjestelyistä lapselle!
Kaikessa yksinkertaisuudessani kysyn teiltä, tietääkö kukaan miten sylilapsen turvajärjestelyt mahdollisen tapaturman sattuessa menevät? Tarkoitan esim. Happinaamareita jotka tulevat lentokoneen katosta. Tuleeko sieltä oma myös sylilapselle vai miten järjestetty...?
Kommentit (30)
Ylipaikkoja tosiaan saa vain jos niitä on koneessa. Ei ole mikään automaatti.
Happimaskia en ole koskaan käteen saanut. Pelastusliivit ja sen turvavyön atkeen.
Kokemusta Finnair, BA, SAS; Blue 1, KLM, Air France nyt ainakin.
"Turvavyöhän" on sellainen lenkki, joka pistetään lapsen vyötärön ympärille ja vanhemman vyön läpi. Ainoa hyöty mikä siitä voi olla on se, että lapsi ei lennä toiselle puolelle konetta. Se ei missään tapauksessa millään tavalla suojaa lasta, lapsi pystyy siinä paikalla sinkoilemaan ja pyörimään mieten vain. Finnairilla on turvavyöt, kovin monella muulla yhtiöllä en ole niitä nähnyt, vaan lapsi vain otetaan syliin nousun ja laskun ajaksi.
Vaikka oma kaukalo olisikin mukana, niin lapsi pitää silti ottaa syliin nousun ja laskun ajaksi. Alle 2-vuotias pitää ottaa syliin myös vaikka lapsella olisi oma paikka ja turvavyö siinä, se ei kelpaa. Syystä minulla ei ole aavistustakaan, koska minusta vyön kanssa omalla paikalla istuminen olisi paljon turvallisempaa kuin sylissä, mutta näin vain on.
Ylimääräiset pelastusliivit on joskus jaettu sylissä matkustavalle lapselle, ei suinkaan aina. Ylimääräistä happinaamaria emme ole saaneet koskaan, mutta en tiedä onko katossa sitten ollut ylimääräisiä.
Paljon suurempi ongelma kuin lentokoneen turvajärjestelyt on yleensä liikenne itse kohteessa. Turvaistuimet kannattaa olla järjestyksessä ja kunnon autot / taksit tms. Liikenne on moninverroin suurempi riski kuin lentäminen, suomalaisia kuolee vuosittain kymmeniä ulkomailla liikennetapaturmissa, lentoliikenteessä ei edes joka vuosi.
Ja olen siis lentänyt lasten kanssa kymmeniä ellen satoja kertoja ja lukuisilla lentoyhtiöillä.
Olen lentänyt monilla yhtiöillä, useimmiten Finnairilla mutta myös ainakin Tuiflyllä, Thomas Cookilla ja mikähän mahtaa mennä Budapestistä Ateenaan... Pelastusliivin tuovat useimmiten mutta esim. Tuilla kun pyysin sellaista niin purseri vastasi vain etä "ette te sellaista tarvi, jos pakkolasku tulee niin mennään metsään". Sinänsä hassua kun Kreikan saaristossa lennettiin!
Ei happinaamaria. Happinaamaria vuorotellen itselle ja lapselle, mutta kuten joku sanoi, niin jos paineet menee, niin ne menee sitten kunnolla eikä siinä kukaan enää naamareita käytä.
lapsen pitäisi tavallaan istua sivulla sylissä jotta ei ei omalla vartalolla murskaa lasta. Minusta turvavyön ainoa tarkoitus on varmistaa, että lapsi pysyy sylissä eikä lähde minnekään.
Lapsen kanssa pitäisi aina istua ei käytäväpaikalla, jottei mahdollisesti karkaava tarjoilukärry yllättäen kolahda lapseen. Helpompi myös pitää lapsi pois käytävältä kun ei istu siinä vieressä. Ei koskaan kannatata päästää lasta käytävälle kävelemään ainakaa yksin ja mielummin antaa vaan liikkua omassa jalkatilassa.
Lisäksi lapsen iästä riippuen koneeseen mukaan kaikenlaista viihdykettä naposteltavaa ja uutta lelua/kirjaa/peliä jne.
syliin vain ilman mitään erityishuomiota. Hyvä etteivät kehottaneet laittamaan lasta edessä olevan istuimen alle.
Kysyin miten toimin vauvan kanssa ilman turvavyötä nousuissa, laskuissa ja mahdollisten ilmakuoppien aikana? Minua neuvottiin, että: "no, pidä kiinni siitä lapsesta".
juuri palasimme matkalta ja sylivauvalle tuli ennen lähtöä happinaamari ja oma turvavyö
Olen lentänyt nyt reiluu 4 vuotta noin 5 kertaa vuodessa FInnairilla, Sasilla ja BA:lla sylilasten kanssa. Meille jaetaan lähtiessä ainoastaan turvavyö sekä muovipakkaukseen pakattu kellertävä pelastusliivi. Happimaskithan on siellä katossa piilossa ja räpsähtävät alas kun paineet laskee, miten sinne saisi irtomaskin edes kiinni?
Meille lähtöselvityksessä annetaan aina ylimääräinen paikka ja kerran lentoemäntä sanoi sen olevan sitä varten, että sylilapsikin saa oman happimaskin jos tulee tarve sitä käyttää.
vaikka olisi mertakin alla, niin miettikää millaisia aaaltoja siellä tod. näk. on. onnistuuko sinne pakkolasku oikeesti????
kyllä se on aika se ja sama onko happinaamaria pakkolaskussa. ilmanpaineen muuten laskiessa tietysti käytät naamaria vuorotellen vauvan kanssa.
koska reittilennot harvemmin ovat täysiä toisin kuin lomalennot, jotka monesti myydään viimeistä paikkaa myöten.
Meille lähtöselvityksessä annetaan aina ylimääräinen paikka ja kerran lentoemäntä sanoi sen olevan sitä varten, että sylilapsikin saa oman happimaskin jos tulee tarve sitä käyttää.
Jos tullaan ryminällä alas niin kuollaan kuitenkin.
Happinaamaria ei, mutta selitys edellä.
Reittilennoilla on tosiaan yleensä noita ylipaikkoja, lomalennoilla ei.