Loppuraskaana ei saa pitää käsiä ylhäällä kauaa,
koska se nostaa riskiä, että vauva sotkeutuu napanuoraan.
Kommentit (9)
Kuulostaa oudolta. Miten se voisi olla mahdollista? Miten käsien asento voisi vaikuttaa?
En usko tuohon.
saa hengittää yhtään nopeampaa kuin lepotilassa itse tai lapsi saa liikaa happea ;D
Ja jos erehdyt juoksemaan niin lapsi voi siitä ravistelusta saada vaurioita.... ;)
Tehokkaampaa olisi käskeä sikiötä olemaan heiluttemematta käsiään.
samaa.
Ja joku sen mulle joskus perustelikin vaan on päässy unohtumaan mikä niksi siinä oli.
tämä tuli puheeks siitä kun verhoja ajattelin vaihtaa ja siinä olis pitänyt pidellä vähä pitempää niitä käsiä ylhäällä. Ja nimenomaan loppuraskaus oli kyseessä.
koska se nostaa riskiä, että vauva sotkeutuu napanuoraan.
Mäki oon kuullu tämmöstä akkojen hupatusta, että viimeisillään raskaanaoleva ei sais esim. kurkotella ylähyllyltä mitään. Mitään tieteellistä pohjaahan tämmöselle väitteelle ei oo.
tietysti sitä napanuoran kaulan ympäri menoa tai napanuorakomplikaatiota on pelätty hirveästi, kun varsinkin edellä mainittu on melko yleistä. Eikä synnytyksessä ole juurikaan sitten voitu seurailla sikiön vointia.
Ihan ymmärrettävää sitten keksiä kaikenlaisia taikatemppuja pahaa vastaan.
Mun ex anoppi oli ihan vauhkona, jos kurkotin kuppia kaapista, olin sitten alku- tai loppuraskaudessa.
tuolille verhoja ripustamaan. Sieltä saattaa tippua.
Käsien ylhäälläpitokielto on silkkaa hölynpölyä =D
perää kuitenkin?
Minulla on tosi matalat paineet muutenkin ja raskaudessa olleet tositosi matalat, riittää nousta ylös tuolilta reippaasti niin silmissä sumenee tai kun nostin kädet ylös suihkussa hiukset pestääkseni niin valopalloja "kärpäsiä" vaan silmissä vilisi. Perustuuko tuo ap:n väite siihen, että veri kulkeutuu ainakin äidin aivoihin silloin heikommin kun nostaa kädet ylös (syntyy näköhäiriöitä kun veri ei kerkeä/pääse tarpeeksi nopeasti päähän), niin voiko samalla logiikalla sitten vauva saada hieman heikommin happea jos veri blokkaa ennen äidin aivoihin pääsyä? En kyllä siihen usko että vauva sotkeutuisi napanuoraan..
Tottahan toki!