Onko kaikilla ratsastustalleilla käytäntö, että tunnille tulija pistää
hevosen itse kuntoon, joskus harjaamista myöten? Olen aloittamassa ratsastusta uudelleen sitten lapsuusaikojen, mutta ajanpuutteen ja käytännön ongelmien vuoksi tuntuu oudolta maksaa tunnista paljon ja hoitaa hevonen itse ratsastuskuntoon. Mitä jos ei halua/osaa?! Muutamia talleja lähiseudulla tsekanneena toi käytäntö tuntuu vallitsevan, mutta ei kai kaikkialla?
Kommentit (44)
että tallitytöt kokevat paljon seksuaalista ahdistelua talleilla.
Kaikenlaiseen joutuvat alistumaan, että saavat hoitaa niita hevosia.
ehkä nyt ei niillä talleilla, joissa on vain tyttöjä (mutta sellaisilla olen harvoin itse ollut).
Sinä sitten kieltäisit liikuntarajoitteisilta ratsastuksen? Hohhoijaa...
Minusta ratsastukseen liittyy myös tuo huoltopuoli, mutta jos jonkun on siitä mahdotonta suoriutua, en toki menisi ratsastusta kieltämään sellaiselta henkilöltä. Alkuperäisestä viestistä ei vaan käynyt ilmi, että oli kyse terapiasta.
haluavat nimenomaan maksaa siitä ratsastustunnista ja hevosen valmistelu ja "jälkihoito" ei kuulu pakettiin. Useimmilla isoilla talleilla ei ole kyllä tarvettakaan, koska joka hevosella on päähoitaja, apuhoitaja, apuhoitajan varahoitaja ja varahoitajan sijainen...lisäksi tuntihepat yleensä vähintään sen pari-kolme tuntia peräkkäin käytössä ja joko saat hevosen käyttöön valmiina maneesissa tai jätät sen seuraavalle ratsastajalle valmiina. Eli ainakin toisesta päästä tuntia on hoitotoimet pois.
Mulla itsellä ainakin on aika sen verran kortilla, että todellakaan en halua käyttää koko iltaa siihen ratsastusreissuun. Matka tallille vie melkein tunnin/suunta, ratsastukseen se tunteroinen ja vielä jos joutuisi molemmista päistä lisäämään sen väh. puol tuntia hevosen valmistelua tai varusteiden poistoa ja hevosen siistimistä tunnin jälkeen, menisi reissuun helposti reilu 3h. Mulla sitä aikaa ei ole mutta onneksi ei ole tarviskaan, maksan pelkästä ratsastustunnista ja se riittää. Leirit, vaellusratsastukset ym. antaa sitten sitä muuta hevostelua, jota näissä arkitunneissa ei ole. Aikuiset ihmiset ei muutenkaan yleensä ole niin vailla sitä hepan lellimistä ja paijaamista, kuin ne teinihoitajat ovat, suotakoon se siis heille.
asia ei ole noin, että töitä teetettäisiin tallitytöillä - vaan pikemminkin niin, että lapset/teinit, jotka eivät viihdy kotona, hengaavat tallilla ja tekevät itse ajasta merkityksellistä (ja kuvittelevat olevansa korvaamattomampia kuin ovatkaan).
Tosiasiassa niiden teinien paimentaminen on aikamoista työtä tallille, vaikka teinit eivät itse sitä tajuakaan (ainakaan vielä). Toki nyt on poikkeuksiakin, huonosti hoidetuista paikoista, joissa lapset ostaa viikkorahoilla heinää tms.
Olen itse ollut ratsastuskoululla tallityttönä 11-vuotiaasta n. 13-14v saakka, sen jälkeen hoidin yksityishevosia ja ratsastin niitä. Kun jälkikäteen mietin, niin meidän esipuberteettien vellova ja meluava lauma tuskin tälle ratsastuskoululle mitään varsinaista lisäarvoa antoi. Päinvastoin, hirveä duuni katsoa, ettei kersat tee tyhmyyksiä hevosten kanssa ja kiusaa toisiaan hengiltä. Aina vähän väliä joku sai tallikiellon huonon käytöksen vuoksi.