Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia, 3-15v, ei pueta juhliin juhlavaatteisiin? Rahastako kiinni vai mistä?

Vierailija
29.11.2009 |

Meillä on tänä vuonna ollut kahdet juhlat, häät ja ristiäiset, vieraina oltiin molemmissa. Mikä pisti silmään oli se, että molemmissa juhlissa meidän lapset olivat ainoat, joilla oli juhlamekot ja lakerikengät jalassa, ovat alle kouluikäisiä tyttöjä molemmat.

Ristiäisissä (ok, ne ovat rennompi juhla) oli pari teiniä, joilla oli farkut, sukat jalassa ilman juhlakenkiä tepastelivat juhlapaikalla, eikä ollut mitään siistiä puseroa, vaan college-paidat, joissa tyyliin joku ninja turtle tai vastaava. Siis ihan arkiasu!

Myös häissä, jossa aikuisilla miehillä oli tumma puku ja naisilla juhlapuku, oli joitain 6-12 -vuotiaita lapsia, jotka olivat aivan arkivaatteissa. On kyllä tosi nuijan näköistä, kun lapset repäistään häihin suoraan vaatteissa, joissa menevät kouluun tai tarhaan. Ihan farkku, lenkkari ja collegepaitalinjaa taas.

Olenko jotenkin tosi nipo tai kelkasta pudonnut, eli onko ihmisillä tapana, että lapsia ei enää juhliin pueta juhlavasti?

Yllätyin kyllä, luulin, että äidit nyt edes viitsisivät pojille jonkun utmman yksivärisen paidan ostaa, mutta ei, pitää olla jotain ninjaturtlescolitsia häissä...

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi hankkia mustia/vaaleita farkkuja ja kauluspaitaa/pikeepaitaa pojille. Tytöille nyt löytyy semmoistakin vaatetta mitä voi käyttää myöhemminkin jos ei raaski ostaa yhden kerran käyttövaatetta.

Vierailija
42/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas te muutamat mammat, jotka julistatte vihaavanne tiettyjä värejä, suoria housuja, kauluspaitoja jne. Vihatkaa ihan kaikessa rauhassa vaan, mutta ottakaa huomioon, jossain vaiheessa ne "juhlafarkuissa" esiintyvät lapsukaisenne ehkä tajuavat, että ovat tilaisuuteen nähden väärin pukeutuneita ja toivottavasti osaavat myös hävetä ennen muuta junttia - omasta mielestään radikaalia - äitiään. Maailman opetus on kova, siksi kannattaisi lapset opettaa tavoille jo pienestä pitäen kotona. Mutta eihän kauhalla voi vaatia, jos on lusikalla annettu.

Itse ole jo isoäiti-ikäinen, pula-ajan lapsi. Ei silloin olisi tullut mieleenkään mennä juhliin arkivaatteissa, ei edes kylään iltakahville. Vaikka kaikesta oli sodan jälkeen pulaa, silti jokaisella, niin aikuisella kuin lapsellakin, oli ns. pyhävaatteet, jotka vasta pitkien aikojen kuluttua siirtyivät arkikäyttöön, ellei sitten niitä annettu eteen päin pienemmille sukulais- ja tuttavalapsille, jos ne olivat vielä hyvässä kunnossa.

Kerronpa esimerkin: Olin joku 6-7-vuotias. Olin saanut isotädiltä tuliaisiksi kauniin vaaleanpunaisen mekkokankaan, josta äiti ompeli minulle kesäisen pyhämekon. Siitä tuli lempimekkoni ja käytin sitä niin kauan kuin se sopi minulle. Sitten pari-kolme vuotta nuorempi serkkuni peri sen. Kun se ei enää sopinut hänelle, niin edelleen hyvässä kunnossa ollut mekko jatkoi kiertokulkuaan serkkutytön sukulaiselle. Olin jo toisella kymmenellä, kun olin menossa kauppaan ja silmäni levähtivät suuriksi: pitäjältä tuli kirkolle linja-auto ja siitä astui muiden mukana ulos äiti pienen tyttärensä kanssa. Ja sillä tytöllä oli tuo alun perin minulle tehty mekko yllään. Oliko kolmas vai neljäs käyttäjä, en tiedä, mutta vieläkin mekko näytti ihan hyvältä. Se oli tehty laadukkaasta kankaasta ja sitä oli käytetty vain ns. parempana vaatteena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät vain osaa pukeutua. Koulun päättäjäisissä oli moni mies sortseissa ja jossain sandaaleissa. Noloa! Tuo on huonoa tapakäytöstä.

Vierailija
44/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin ap asustelet. Itse asun Espoossa, enkä kyllä tunnista kuvaamaasi ilmiötä. Kyllä kaikilla synttäreillä ja juhlissa missä ollaan käyty, on lapsilla ollut parempaa päällä. Pk:n juhlissa taisi joskus olla yksi poika, jolla jotkut räkäverkkarit.

Espoolaisen suht hyvän alueen kevätjuhlassa oli monta sandaalishortsi-isukkia. Moni lapsi oli nätisti puettu. Ne, jotka eivät olleet, erottuivat kyllä joukosta. Juhlavaatteita saa kirppikseltä, jos budjetti on pieni.

Vierailija
45/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä samaa asiaa joka juhlissa.

Omalle pojalle (5v) ja tytölle (11v) löytyy molemmille todella helposti kivat juhlavaatteet.

Vaaleansininen pikkutakki henkkamaukalta, kauluspaita ja rusetti samasta paikasta. Takki käytössä toista vuotta jo. Housuina chinot tai suorat housut. Chinoja saa kivoissa väreissäkin. Paitana kesäjuhlissa välillä lyhythihainen kauluspaita (Popin alesta) tai pellavapusero (lindexiltä). Kenkinä kirpparilta ostetut nahkakengät (4 euroa) tai henkkamaukan kanvaskengät tai crocsin purjehduskengät. Ristiäisiin ja mummon 75-vuotisjuhliin juhlavimmasta päästä. Kaverin/serkun synttäreille, vaarin synttärikahveille, vappujuhliin rennommasta päästä sään mukaan.

Tytölle olen ostanut parti eriväriset ballerinat (Prismasta 13 euroa pari) jotka sopivat viime vuonna hankittuihin pariin sifonkimekkoon (H&M ja kirpparilta Vilan mekko). Juhlan mukaan sopivat korut ja esim. vyö, sukkahousut/ohuet legginsit/paljain jaloin ja tukkaan kampaus. 

JOs nyt esim. häät olisi tänä kesänä, todennäköisesti hankkisin vielä astetta juhlavammat vetimet lapsille. MOnsoonilla on todella makeita juhlamekkoja 13-14 vuotiaan kokoon saakka, samoin pojille erilaisia pukuja monen tyylisenä ja värisenä. 

http://eu.monsoon.co.uk/eu/children/girls/dresses#pageSize=12&sort=newI…

http://eu.monsoon.co.uk/eu/children/boys/suiting-occasion#pageSize=12&s…

Vierailija
46/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

48:n lapset myös laittavat juhliin mielellään juhlavaatteet. Molemmille selitetään ja selitetty kuinka juhlissa kuuluu olla juhlavat vaatteet päällä. Se on osa sitä juhlimista. Samoin me vanhemmat puemme juhlavaatteet päälle.

Molemmat myös osallistuvat juhlavaatteiden valintaan. Enempi tietysti 5-vuotiaalle "sanellaan" mutta 11-vuotias jo itse osaa valita juhlavaatteet. 

Tyttären kevätjuhlassa ihmeissäni katselin tytön luokan poikien pukeutumista. Vähemmistössä oli edes siisteissä vaatteissa juhlivat pojat. Rikkinäistä ja likaista rönttävaatetta päällä ja risat ja linttaan astutut "crocsit" jalassa. Tosin eipä näiden poikien vanhempiakaan luokassa näkynyt. 

Vierailija
47/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

48:n lapset myös laittavat juhliin mielellään juhlavaatteet. Molemmille selitetään ja selitetty kuinka juhlissa kuuluu olla juhlavat vaatteet päällä. Se on osa sitä juhlimista. Samoin me vanhemmat puemme juhlavaatteet päälle.

Miten tuo on selitetty? "Juhlavaatteet laitetaan juhliin, koska juhlissa käytetään juhlavaatteita"?

Ei ole erityisen hyvä selitys. Vai puhutaanko perinteestä, perustelematta sitäkään sen tarkemmin?

Vierailija
48/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt vastaavaan. Pojillakin on vähintään siistit tummat farkut ja kauluspaita. Joo, uskon silti, etteivät kaikki välitä pukeutua asianmukaisesti.

Vierailija
49/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitä tasa-arvoa, mitään erottumista ei saa sallia ja myös juhlan pitää erota arjesta mahdollisimman vähän, mieluiten vain siten, että siellä on toisten tarjoamaa ilmaista ruokaa ja alkoholia. Näitä pitää sitten kiskoa kaksin käsin, jotta saa mahdollisimman hyvän hyötysuhteen. Suomalainen käy 99,99 %:sesti juhlissa lähinnä velvollisuudesta, kun ei kehdata jäädä poiskaan ja ei haluta suututtaa sukua. Jotta tuo velvollisuus olisi edes vähän miellyttävämpi, mennään pukeutumisen ja muiden asioiden suhteen yli siitä, mistä aita on matalin.

Vierailija
50/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on selitetty? "Juhlavaatteet laitetaan juhliin, koska juhlissa käytetään juhlavaatteita"?

Ei ole erityisen hyvä selitys. Vai puhutaanko perinteestä, perustelematta sitäkään sen tarkemmin?

Meillä ei paljoa selitellä. Juhliin puetaan juhlavaatteet, käytetään sanoja kiitos, anteeksi ja ole hyvä, ruoka syödään veitsellä ja haarukalla, pikkuleipiä ei rohmuta kahvipöydästä, kädet pestään ulkoa tullessa, ennen ruokailua ja vessassakäynnin jälkeen. Onhan näitä. Käytöstapoja.

Vierailija
51/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa katsos puhua miten sattuu niin pääasia että tulee ymmärretyksie lööklööpöllölöö niin samaa sovelletan vaatteisiin, että kunhan nyt ei palele niin harmaat college (anteeksi, golleke) housut on ok ja muista vielä että "minähän en muiden mielipiteistä välitä", se on tärkeää.

Vierailija
52/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ne vanhemmat jotka laitta leikki-ikäiselle valkoisen mekon ja hienot kengät. Pitääkö sitä lasta kiusata sen takia että vanhemmat pääsevät juhliin? Tavallista siistimmät, mutta leikkeihin kelpaavat vaatteet lapsille! (Miehelleni laitettiin 5-vuotiaana valkoinen puku(!) sukulaisen häihin ja sittenpä vahemmat huusivat kurkku suorana kun oli polvissa ruohoa. Huoh...)

Mä olen pitänyt tytöllä "sääntönä" että juhlaan mennään puhtaissa, siisteissä vaatteissa ja kampauksessa, virallinen osuus ollaan ihmisiksi. Ja kun vapaampi osuus alkaa ei vaatteilla ja leteillä ole enää väliä jos tulee tahra tms. Toki raja siinä riekkumisessakin on, ellei ole kyse lastenjuhlasta.

Vierailija
53/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nipotusta. Moni tuntee olonsa epämukavaksi juhlavaatteissa. Epämukavaa pönötystä. Miten juhlissa voi olla hauskaa, jos pitää esittää hienompas kuin on? Luulin, että nykyään oltaisiin jo päästy eropn tuollaisesta vanhanaikaisesta ajattelusta.

Pukeutukoot juhlatällinkiin ne, jotka haluavat, mutta ei siihen pidä pakottaa.

Vierailija
54/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nipotusta. Moni tuntee olonsa epämukavaksi juhlavaatteissa. Epämukavaa pönötystä. Miten juhlissa voi olla hauskaa, jos pitää esittää hienompas kuin on? Luulin, että nykyään oltaisiin jo päästy eropn tuollaisesta vanhanaikaisesta ajattelusta.

Joskus vain ihmisten on tehtävä asioita, jotka eivät välttämättä tunnu mukavalta. Esimerkiksi kesähelteillä rakennustyömailla ei tunnu mukavalta pukeutua suojavaatteisiin. Silti se pitää tehdä. Kyllä ihmisten on tajuttava, että aina ei saa sitä, mitä haluaa.

Vierailija
55/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän sitä mieltä, että lapset jotka leikkivät ja muuta säätävät siellä juhlissa, saavat tulla vähän arkisemmissakin vaatteissa. Sen ikäiset jotka osaavat olla (ja ihan itse ymmärtävät miksi) kuin aikuiset, niin laittavat kyllä ne juhlavaatteet. Jos nyt ei vielä 15 vuotiaanakaan ymmärrä miten juhlissa ollaan, niin se on heidän häpeä ja nämä nyt ovat poikkeuksia. Eli juhlavaatteet päälle.. vaikea selittää, mutta ehkä joku ymmärtää mitä ajan takaa.

Vierailija
56/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän sitä mieltä, että lapset jotka leikkivät ja muuta säätävät siellä juhlissa, saavat tulla vähän arkisemmissakin vaatteissa. Sen ikäiset jotka osaavat olla (ja ihan itse ymmärtävät miksi) kuin aikuiset, niin laittavat kyllä ne juhlavaatteet. Jos nyt ei vielä 15 vuotiaanakaan ymmärrä miten juhlissa ollaan, niin se on heidän häpeä ja nämä nyt ovat poikkeuksia. Eli juhlavaatteet päälle.. vaikea selittää, mutta ehkä joku ymmärtää mitä ajan takaa.

Eikö jo leikki-ikäiselle lapselle voi opettaa, että juhlat ovat juhlat, eivät mikään arkinen rymytilaisuus? Ja sitten itketään, kun isompana osata pukeutua, kun ei ole pienempänä otettu.

Meidän kahdella tytöllä (häiden aikaan 8- ja 10-vuotiaat) on ollut häissä päällä tällaiset puvut: http://www.sofiehouse.co/ball-gown-turquoise-blue-organza-ruffle-beaded…

Siitä huolimatta viihtyivät ja ei ollut mitään tarvetta päästä rymyämään. Hekin tajusivat, että juhlat ovat juhlat, joissa jutellaan ihmisten kanssa, syödään hyvin ja leikitään rauhallisia ja siistejä leikkejä.

Vierailija
57/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella tärkeää kun tulee tänne haukkumaan jonkin lapsen asua!

Entä jos äiti on ostanut puhtaat farkut ja college paidan. Se riittää

Vierailija
58/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus vain ihmisten on tehtävä asioita, jotka eivät välttämättä tunnu mukavalta. Esimerkiksi kesähelteillä rakennustyömailla ei tunnu mukavalta pukeutua suojavaatteisiin. Silti se pitää tehdä. Kyllä ihmisten on tajuttava, että aina ei saa sitä, mitä haluaa.

Suojavaatteita pitää käyttää turvallisuuden vuoksi, ei vanhoillisten perinteiden.

Miksi juhlissa, joissa minun käsittääkseni on tarkoitus olla mukavaa, pitää pukeutua tarkoituksella epämukavasti? En minä työnnä kaktusta hanuriinikaan vain koska "aina ei voi olla kivaa".

Vierailija
59/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojavaatteita pitää käyttää turvallisuuden vuoksi, ei vanhoillisten perinteiden.

Miksi juhlissa, joissa minun käsittääkseni on tarkoitus olla mukavaa, pitää pukeutua tarkoituksella epämukavasti? En minä työnnä kaktusta hanuriinikaan vain koska "aina ei voi olla kivaa".

Juhlavaatteet ovat epämukavia, jos niitä käyttää väärin tai ne ovat laaduttomia eivätkä hengitä. Ei suurin osa arkenakaan käytetyistä vaatteista ole mukavia, vaan niitä käytetään, koska muoti. Sinusta juhliin pitäisi ilmeisesti marssia verkkarit jalassa?

Vierailija
60/82 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jo leikki-ikäiselle lapselle voi opettaa, että juhlat ovat juhlat, eivät mikään arkinen rymytilaisuus? Ja sitten itketään, kun isompana osata pukeutua, kun ei ole pienempänä otettu.

Meidän kahdella tytöllä (häiden aikaan 8- ja 10-vuotiaat) on ollut häissä päällä tällaiset puvut: http://www.sofiehouse.co/ball-gown-turquoise-blue-organza-ruffle-beaded…

Siitä huolimatta viihtyivät ja ei ollut mitään tarvetta päästä rymyämään. Hekin tajusivat, että juhlat ovat juhlat, joissa jutellaan ihmisten kanssa, syödään hyvin ja leikitään rauhallisia ja siistejä leikkejä.

Et ole tosissasi tuon mekon kanssa? Ennemmin vaikka risoissa farkuissa linnanjuhliin, kuin tuollaisessa naamiaisasussa hääjuhlaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän