Miksi lapsia, 3-15v, ei pueta juhliin juhlavaatteisiin? Rahastako kiinni vai mistä?
Meillä on tänä vuonna ollut kahdet juhlat, häät ja ristiäiset, vieraina oltiin molemmissa. Mikä pisti silmään oli se, että molemmissa juhlissa meidän lapset olivat ainoat, joilla oli juhlamekot ja lakerikengät jalassa, ovat alle kouluikäisiä tyttöjä molemmat.
Ristiäisissä (ok, ne ovat rennompi juhla) oli pari teiniä, joilla oli farkut, sukat jalassa ilman juhlakenkiä tepastelivat juhlapaikalla, eikä ollut mitään siistiä puseroa, vaan college-paidat, joissa tyyliin joku ninja turtle tai vastaava. Siis ihan arkiasu!
Myös häissä, jossa aikuisilla miehillä oli tumma puku ja naisilla juhlapuku, oli joitain 6-12 -vuotiaita lapsia, jotka olivat aivan arkivaatteissa. On kyllä tosi nuijan näköistä, kun lapset repäistään häihin suoraan vaatteissa, joissa menevät kouluun tai tarhaan. Ihan farkku, lenkkari ja collegepaitalinjaa taas.
Olenko jotenkin tosi nipo tai kelkasta pudonnut, eli onko ihmisillä tapana, että lapsia ei enää juhliin pueta juhlavasti?
Yllätyin kyllä, luulin, että äidit nyt edes viitsisivät pojille jonkun utmman yksivärisen paidan ostaa, mutta ei, pitää olla jotain ninjaturtlescolitsia häissä...
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nipotusta. Moni tuntee olonsa epämukavaksi juhlavaatteissa. Epämukavaa pönötystä. Miten juhlissa voi olla hauskaa, jos pitää esittää hienompas kuin on? Luulin, että nykyään oltaisiin jo päästy eropn tuollaisesta vanhanaikaisesta ajattelusta.
Pukeutukoot juhlatällinkiin ne, jotka haluavat, mutta ei siihen pidä pakottaa.Joskus vain ihmisten on tehtävä asioita, jotka eivät välttämättä tunnu mukavalta. Esimerkiksi kesähelteillä rakennustyömailla ei tunnu mukavalta pukeutua suojavaatteisiin. Silti se pitää tehdä. Kyllä ihmisten on tajuttava, että aina ei saa sitä, mitä haluaa.
Suojavaatteita pitää käyttää turvallisuuden vuoksi, ei vanhoillisten perinteiden.
Miksi juhlissa, joissa minun käsittääkseni on tarkoitus olla mukavaa, pitää pukeutua tarkoituksella epämukavasti? En minä työnnä kaktusta hanuriinikaan vain koska "aina ei voi olla kivaa".
Juhlavaatteet ovat epämukavia, jos niitä käyttää väärin tai ne ovat laaduttomia eivätkä hengitä. Ei suurin osa arkenakaan käytetyistä vaatteista ole mukavia, vaan niitä käytetään, koska muoti. Sinusta juhliin pitäisi ilmeisesti marssia verkkarit jalassa?
Kyllä minä arkena pukeudun myös mukavasti, enkä vääntäydy väkisin vaatteisiin, joita en halua pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän sitä mieltä, että lapset jotka leikkivät ja muuta säätävät siellä juhlissa, saavat tulla vähän arkisemmissakin vaatteissa. Sen ikäiset jotka osaavat olla (ja ihan itse ymmärtävät miksi) kuin aikuiset, niin laittavat kyllä ne juhlavaatteet. Jos nyt ei vielä 15 vuotiaanakaan ymmärrä miten juhlissa ollaan, niin se on heidän häpeä ja nämä nyt ovat poikkeuksia. Eli juhlavaatteet päälle.. vaikea selittää, mutta ehkä joku ymmärtää mitä ajan takaa.
Eikö jo leikki-ikäiselle lapselle voi opettaa, että juhlat ovat juhlat, eivät mikään arkinen rymytilaisuus? Ja sitten itketään, kun isompana osata pukeutua, kun ei ole pienempänä otettu.
Meidän kahdella tytöllä (häiden aikaan 8- ja 10-vuotiaat) on ollut häissä päällä tällaiset puvut: http://www.sofiehouse.co/ball-gown-turquoise-blue-organza-ruffle-beaded…
Siitä huolimatta viihtyivät ja ei ollut mitään tarvetta päästä rymyämään. Hekin tajusivat, että juhlat ovat juhlat, joissa jutellaan ihmisten kanssa, syödään hyvin ja leikitään rauhallisia ja siistejä leikkejä.
Et ole tosissasi tuon mekon kanssa? Ennemmin vaikka risoissa farkuissa linnanjuhliin, kuin tuollaisessa naamiaisasussa hääjuhlaan.
Olen tosissani. Kyseessä oli häät, joissa oli puku koodi ja kaikilla naisilla oli maahan asti ulottuvat puvut päällä. Ei tuo puku ole mikään naamiaisasu, vaan ihan kunnon juhlamekko.
Minun suvussani sama arkivaatteiden käyttäminen juhlissa pätee myös aikuisiin - noloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän sitä mieltä, että lapset jotka leikkivät ja muuta säätävät siellä juhlissa, saavat tulla vähän arkisemmissakin vaatteissa. Sen ikäiset jotka osaavat olla (ja ihan itse ymmärtävät miksi) kuin aikuiset, niin laittavat kyllä ne juhlavaatteet. Jos nyt ei vielä 15 vuotiaanakaan ymmärrä miten juhlissa ollaan, niin se on heidän häpeä ja nämä nyt ovat poikkeuksia. Eli juhlavaatteet päälle.. vaikea selittää, mutta ehkä joku ymmärtää mitä ajan takaa.
Eikö jo leikki-ikäiselle lapselle voi opettaa, että juhlat ovat juhlat, eivät mikään arkinen rymytilaisuus? Ja sitten itketään, kun isompana osata pukeutua, kun ei ole pienempänä otettu.
Meidän kahdella tytöllä (häiden aikaan 8- ja 10-vuotiaat) on ollut häissä päällä tällaiset puvut: http://www.sofiehouse.co/ball-gown-turquoise-blue-organza-ruffle-beaded…
Siitä huolimatta viihtyivät ja ei ollut mitään tarvetta päästä rymyämään. Hekin tajusivat, että juhlat ovat juhlat, joissa jutellaan ihmisten kanssa, syödään hyvin ja leikitään rauhallisia ja siistejä leikkejä.
Et ole tosissasi tuon mekon kanssa? Ennemmin vaikka risoissa farkuissa linnanjuhliin, kuin tuollaisessa naamiaisasussa hääjuhlaan.
Kamala todella wt-asu!!! Menevätkö tyttösi naimisiin 12-vuotiaina??
Vierailija kirjoitti:
mitkä ovat juhlalenkkarit?
Hajosin tähän. :'D Sanotaan ettei suomalaiset osaa pukeutua, edes kunnioittaakseen juhlan järjestäjää ja juhlakalua.
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla paitsi suomessa tätä näkee. Suorastaan NOLOA.
No kyllä näkee, USA:ssa tullaan moniin juhliin ihan hirveissä rytkyissä.
Tajusiko sen isäkin hävetä? Vai äidinkö vaan piti hävetä?
Vierailija kirjoitti:
no tuohan on juuri sitä juhlavaa pukemista, jota näillä näkemilläni lapsilla ei ollut. Yhdellä pojalla oli muuten vielä huppari siellä häissä (sisällä), joissa viereisessä pöydässä istui nainen pitkässä iltapuvussa. Toivottavasti sen pojan äiti tajusi edes hävetä. Oli kuin eri tilaisuuten menossa se poika.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten jäätävän hirveä mekko...Oletteko romaneja?
Kyllä mun mielestä osa lastenkasvatusta pitäis olla ihan sekin miten erilaisiin tilainteisiin pukeudutaan ja opettaa nää pukukoodi asiat :D Eihän sitä muuten myöhemminkää hallitse ja ei siitä voi lapsia syyttää. En kyllä voi ymmärtää miksei juhliin pueta juhlavaatteita, siistejä juhlavaatteita löytää ihan muutamalla eurolla vaikka kirpparilta.
Kun uuden mieheni isä kuoli, hänen exänsä toi lapset, (8- ja 9-vuotiaat), pinkeissä kukkamekoissa ukin hautajaisiin. Lisäksi tulivat myöhässä keskikäytävää pitkin, ja ex-miniä istui lesken paikalle. Nolointa, mitä olen missään "juhlissa" nähnyt.
Meillä näytettiin kotona melkoista mallia. Esim pikkuveli stailattiin juhlia varten pölyiseen mustaan prätkä T-paitaan, farkkuihin, rikkinäisiin sukkiin ja hiukset laitettiin pystyyn. Joo, just sellanen juntti tauskitukka! Tää oli olevinaan hienoa pukeutumista.
Äiti myös veti aina pultit (itse kustantamastani) mustavalkoisesta, hieman punk-henkisestä mutta kuitenkin ihan siististä ja siveellisestä mekosta. "Ton näkösenä et lähe mihinkään!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosissani. Kyseessä oli häät, joissa oli puku koodi ja kaikilla naisilla oli maahan asti ulottuvat puvut päällä. Ei tuo puku ole mikään naamiaisasu, vaan ihan kunnon juhlamekko.
Tuo mekko on tarkoitettu amerikkailaisiin vähän vanhojen tanssien tapaisiin juhliin lukioikäisille.
Olisi aivan järkyttävää nähdä tuommoinen jollain pikkutytöllä päällä. Hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Juu olen pienten lasten äiti ja olen kuvitellut, että 15-vuotiaalle joutuu vielä kustantamaan ylöspidon eli ostamaan vaatteet, maksamaan kännykät, lomamatkat, ruoat jne. Hyvä että oikaisit, että tulevatkin jo toimeen omillaan.
PUKEA 15-vuotiastasi? Meinaatko, että antaa sinun tulla laittamaan pikkarit jalkaan, jne?
7
Eikö +7vuotiaay yleensä osaa pukea itse, :D
Pakotan lapset juhlavaatteisiin, koska mitä muuten muut ajattelisi. Riidellen lähdetään kaikkiin juhliin, mutta pääasia että juhlissa on tytöllä mekko ja pojalla kauluspaita ja rusetti kaulassa. Sukulaiset ei pääse arvostelemaan. Lapset vihaavat juhlia mutta siinähän murjottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä samaa asiaa joka juhlissa.
Omalle pojalle (5v) ja tytölle (11v) löytyy molemmille todella helposti kivat juhlavaatteet.
Vaaleansininen pikkutakki henkkamaukalta, kauluspaita ja rusetti samasta paikasta. Takki käytössä toista vuotta jo. Housuina chinot tai suorat housut. Chinoja saa kivoissa väreissäkin. Paitana kesäjuhlissa välillä lyhythihainen kauluspaita (Popin alesta) tai pellavapusero (lindexiltä). Kenkinä kirpparilta ostetut nahkakengät (4 euroa) tai henkkamaukan kanvaskengät tai crocsin purjehduskengät. Ristiäisiin ja mummon 75-vuotisjuhliin juhlavimmasta päästä. Kaverin/serkun synttäreille, vaarin synttärikahveille, vappujuhliin rennommasta päästä sään mukaan.
Tytölle olen ostanut parti eriväriset ballerinat (Prismasta 13 euroa pari) jotka sopivat viime vuonna hankittuihin pariin sifonkimekkoon (H&M ja kirpparilta Vilan mekko). Juhlan mukaan sopivat korut ja esim. vyö, sukkahousut/ohuet legginsit/paljain jaloin ja tukkaan kampaus.
JOs nyt esim. häät olisi tänä kesänä, todennäköisesti hankkisin vielä astetta juhlavammat vetimet lapsille. MOnsoonilla on todella makeita juhlamekkoja 13-14 vuotiaan kokoon saakka, samoin pojille erilaisia pukuja monen tyylisenä ja värisenä.
http://eu.monsoon.co.uk/eu/children/girls/dresses#pageSize=12&sort=newI…
http://eu.monsoon.co.uk/eu/children/boys/suiting-occasion#pageSize=12&s…
Meiltä löytyy 30 km säteellä s-market, k-supermarket, tokmanni
Päästäksemme luettelemiisi kauppoihin joista löytyy vaikka mitä ja miten halvalla joudumme menemään yli 100 km päähän.
Paikallisella kirpputorilla näkyy olevan (kalliilla hinnalla) vaatetta (rikkinäistä) 70 ja 80 luvulta
Vierailija kirjoitti:
Farkut, lenkkarit ja t-paita eivät kyllä millään ole juhlavaatteita vaikka olisivat kuinka uusia ja siistejä ja puhtaita. Edes liivien ja niittivöiden (taidan olla kalkkis mutten oikein käsitä että miten niittivöillä saisi juhlavuutta asuihin) kanssa :/
mutta omat lapseni ovat 5 ja 7-vuotiaat pojat ja en pue heitä nk.perinteisiin juhlavaatteisiin koska VIHAAN tummansinistä, pukuja&kravatteja lapsilla, poikien "juhlakenkiä", kauluspaita-suorathousut-yhdistelmää ja myös "siistejä neuleita tyyliin Gant. Lapsilla on juhlissa yleensä jotkut hyvät juhlalenkkarit (ei käytetä muualla että pysyvät tahrattomina:), mahdollisimman uudenkarheat farkut/housut (pidän siitä että leikkaukset/pesut ovat aikuisten trendejä noudattavia=näyttää hauskalta) ja silitetyt t-paidat (myös mahd. uudet ja stailit. Parina vuonna on ollut jotkut liivit paitojen päällä ja niittivyötä jne.
Joissakin piireissä tuo voi olla hyvinkin tyylikäs vaikkei itse ymmärtäisikään. Mutta en kyllä ymmärrä noitakaan vanhempia jotka lapsistaan muotinukkejakaan haluaa, ostetan kalliit hienot juhlavaatteet ja tiuskitaan koko ajan ettei sotketa kun kirppariarvo laskee. Ja jos pitää valita: laittaako rahat puoli vuotta käytettäviin säänkestäviin haalareihin vai pari kertaa vuodessa hienosteluihin niin suomalaiset ovat älykkäitä, ymmärtävät lastensa parhaan kun ap:n mielestä niitä rumia haalareita suosivat. Voihan sitä yrittää ulkoleikkejä niissä sievissä puolitakeissa ja housuissa mutta aika passiiviseksi seisoskeluksi menee. Omalla tyttärelläni ole 3-5 v prinsessavaihe, piti olla mekkoja koko ajan. Ja sai pitää, sukulaisten lapsilta löytyi vaikka minkälaista hörtylää, juhliin toin työreissuilta ulkomailta joitakin. Mutta oli myös ne haalarit, ja mekot päällä sai aina kiivetä myös puissa, ei tarvinnut varoa. Hyvin neiti on pärjännyt, on naisellinen, mutta ei pelkää olla aktiivinen ja käyttää omia aivojaan, lähti opiskelemaan hyvin miehistä akateemista alaa. Muistakaa nyt hyvät äidit, että lapset eivät ole tahdottomia nukkeja, heidän itsetuntoaan ja päätöksentekokykyä kannattaa tukea ja kehittäää pienestä. Pukeutuminen esim. teinivaiheessa voi ihan hyvin olla jo nuoren oma päätös vaikka äitiä ne valinnat ei miellyttäisikään. Ja sitä kompromissintekokykyä ja suvaitsevaisuutta voi harjoitella vaikka aikuisena vanhempanakin.
Suomalaisittain mistä tahansa vaatteesta saa juhlavaatteen kunhan sen eteen laittaa sanan juhla-, esim tuo juhlalenkkarit?
Ei se lapsi siitä traumatisoidu jos sille kertoo että juhliin kuuluu pukea juhlavaatteet. Täytyy olla sivistymättömät vanhemmat tai sit tosi tossu jos ei tällaista perusasiaa osaa lapsilleen opettaa. Epämukavuus on pelkkä tekosyy, sillä istuva ja hyvästä materiaalista valmistettu asu tuntuu taatusti mukavemmalta kuin yksikään hikinen pieruverkkari.
En itse pidä setämäisistä vaatteista pikkupojilla (eli tummat suorat housut, kraka jne). Mutta omalle pojalleni puin sellaiset hautajaisiin.
Muulloin lapsilla on juhlissa siistit vaatteet, eli ei trikoopaitoja tai verkkarit. Siistit kauluspaita ja esim chinot.
Eniten surettaa ne lapset, jotka tulevat omiin juhliinsa (esim kevätjuhlissa lähtevät kukitettiin) arkivaatteissa. Ei siististi pukeutuminen ole hienostelua vaan kunnioitusta, arjen ja juhlan erottamista pukeutumisesta. Ja jos kyse on omasta juhlasta niin... huh.
Olen ihmetellyt samaa. Tuttuni oli kerran suuttunut siitä kun hänen ystävänsä oli kysynyt että meneekö tutun lapsi taas arkivaatteissa juhliin. Mitä tuosta suuttumaan kun se oli aivan totta. He olivat olleet myös meillä juhlissa niin että lapsi oli täysin arkivaatteissa. Heillä on normaalisti rahaa.