Imetyksestä; vaikuttaako äidin runsas sokerin syönti vauvan kokoon?
Olen nimittäin syönyt aivan valtavasti makeaa tämän imetyksen aikana, joka päivä herkkuja jne ja vauva on melkoinen michelin :) Eli onko vaikutusta sillä että syön paljon makeaa? Tai onko siitä muuta haittaa vauvalle?
Vauva on nyt 5kk ja täysimetyksellä.
Kommentit (3)
sanottiin mulle näin:
jos syöt voita niin vauva saa voita, jos syöt öljyä niin vauva saa öljyä...
Eli kyllä äidin ruokavaliolla on merkitystä imetyksen aikana. Terveellinen ruokavalio antaa vauvallekin kaiken tarpeellisen ja kasvaa normaalisti.
Ekan ja tokan kanssa soin herkkuja, rasvaa jne ihan estoitta. No, mina lihoin, tai en ainakaan laihtunut, vauva kasvoi keskikayraa. Kolmosen kanssa olen syonyt terveellisemmin, kolme ateriaa paivassa mutta ollut tarkka terveellisesta koostumuksesta, ja vauva kasvaa silti keskikayraa... eli en suoraan sanottuna usko etta vaikuttaa; yleensahan sanotaan etta aidinmaidon koostumus on aina (samalla yksilolla ainakin) suurin piirtein samanlainen, mutta jos aiti syo kovin huonosti, han itse jaa vaille jotain, vauva ottaa tarvitsemansa. Toisaalta tietysti jos aiti on oikeasti aliravittu, han ei edes tuota tarpeeksi maitoa vauvalle, mutta tama lienee Lansimaissa aika harvinaista (paitsi ehka anorektikkoaideilla tms).
joten lopetin n. kuukaudeksi ylettömän herkkujen mässäilyn ja siinä kuussa vauvalle ei tullut painoa kuin 350 grammaa. Muuten voi kyllä hyvin. Viime kuussa taas itsekurin puutteessa sorriun herkutteluun ja vauva kasvoi kilon.
En tosin tiedä onko näillä asioilla yhteyttä, vauva meilläkin 5kk ja täysimetyksellä (tosin viikon ajan nyt maistellut mustikkasosetta)