Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensviikolla käynnistykseen, miten "homma" menee? kokemuksia kaipaillaan

Vierailija
27.11.2009 |

Eli jyväskylään oon menossa. Lapsi on nyt viikon yli ja ensviikon tiistaina ois sairaalaan matka yliaikaisuuden vuoksi. Aikaa ei sinne varata sinne vaan mennään ja jäädään. klo 8-10 aikaan sinne pitää mennä. Miten päivä etenee ja milloin ruvetaan käynnistelemään? Neuvolatäti kertoi että voi seuraavana päivänä olla jo lapsi ja sitten sano että kattovat ehkä syntyykö itestään.. eli miten monta päivää kannattaa varata aikaa omassa mielessään että pääsee synnyttämään?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa päässä voin vain sanoa, että mulla käynnisteltiin oliko nyt 6 vai seitsemän kertaa, välillä tietty myös välipäiviä, ettei kai tuota nyt voi koskaan tietää..

Vierailija
2/9 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytystä varten.

Mulla oli esikoisesta pe yliaikakontrolli ja sovittiin maanantaiksi käynnistys. Viikonlopun aikana supisteli kyllä, mutta synnytys ei käynnistynyt itsestään. Maanantaina menin sairaalaan klo 8, kalvot puhkaistiin klo 9 ja synnytys käynnistyi klo 11 (ja 11 tunnin kuluttua vauva oli sylissä). Mun tapauksessani synnytys olisi varmaankin käynnistynyt itsestääkin parin päivän sisällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu Sinun ja vauvan tilasta kuinka kauan yrittävät käynnistystä. Toisilla onnistuu nopeasti ja toisilla ei lainkaan. Itselläni käynnistäminen ei onnistunut, joten tehtiin keisarileikkaus rv42+3, koska vauva oli jo niin iso ettei olisi muualta mahtunutkaan.

Vierailija
4/9 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikimaailmassa tuollaiseen suostuisi.

Mulla eka synnytys käynnistettiin, huonon ultraäänitutkimuksen seurauksena (mukamas liian vähän lapsivettä..). Käynnistely aloitettiin cytotec-tableteilla kohdunsuulle ja meni kolme päivää ennen kuin edes ulkosuu alkoi aueta. Sitten vasta saatiin juuri ja juuri kalvot puhki. MITÄÄN ei tapahtunut ennen oksitosiinitiputusta ja sekin jouduttiin nostamaan tosi isoksi. Seurauksena helvetilliset tuskat ja kokovastalokramppaus. No, epiduraalin älkeen lapsi syntyi nopeasti ja helposti. Kammo jäi kuitenkin.

Eka syntyi siis rv 41+6. Toka ja kolmas synnytys käynnistyivätkin spontaanisti rv 41+6 ja rv 42+1 ja olivat suorastaan miellyttäviä kokemuksia ekaan verrattuna. Rauhallisia ja ihania. Käynnistykseen nimua ei enää saa kuin oikeasti hyvistä lääketieteellisistä syistä.

Vierailija
5/9 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaa vaikka 4 päivää koko käynnistykseen, jos tulee jotai häikkää ne tuplaa annokset. Jos ei mitään problemoksia, kotiin odottaan.

Vierailija
6/9 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän on paha sanoa, vaikka käynnistäisivätkin, se riippuu paljolti sinun tilanteestasi. Tai siis kohdunsuun/kaulan tilanteesta. Jos kohdunsuu on lähtenyt avautumaan/pehmeä/kaulaa hävinnyt niin voivat piankin laittaa vaikka tipalle, ja ihan on tähtikuvioista kiinni koska sitten olisi lapsi maailmassa. Mahdollista on myös, ettei sinulla ole tapahtunut mitään "alakerrassa", paikat on kiinteät ja kiinni, jolloin tippaan ei laiteta koska epäkypsät paikat repeäisivät pahasti "pakkosynnytyksessä".. Tällöin mahdollista saada suun kautta + alakertaan pillereitä, toisille riittää parit pillerit, toiset joutuvat näillä menemään useita päiviä. Eli siis, vaikea sanoa.

Ja vielä, täällä etelässä ainakaan ei edes käynnistetä ilman hyvää syytä ennen kuin 42 rv täynnä. Kymmenen päivää yliaikaisena on yliaikaiskontrolli, ja silloin sovitaan käynnistyksen ajankohta joka kuitenkaan lähes koskaan ei ole sama päivä kuin yliakaiskontrolli.

Terv. kätilö

Vierailija
7/9 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt K-SKS:ssa vuonna 2005 käynnistettynä. Mulla tosin syynä oli hepatoosi ja viikot 38 ihan alussa. Menin tosiaan sairaalaan lähetteellä "ehkä toimitaan, ehkä ei", mutta tutkinut mieslääkäri oli tosi mukava ja empaattinen ja kysyi suoraan mitä olisin mieltä jos käynnistettäisiin nyt, littyen hepatoosiin. Kommentoi vielä että "sullakin on varmasti ollut ihan riitävän hankalaa ja mielestäni tämä vauva on ihan valmis myöhemmin mahdollisesti koittaviin riskeihin nähden".

Sain tabletin suun kautta aamupäivällä ja vauva syntyi ennen kuin vuorokausi vaihtui, 2900 g.

Vierailija
8/9 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynnistettiin 42+1 ja vauva oli kainalossa seuraavana päivänä. Käytössä oli koko arsenaali: cytotecit, oksitosiinit ja epiduraalit. Olihan se aika hurjaa (8 tuntia cytosec-supistuksia kunnes pääsin ilokaasulle, huh) mutta ei mulle mitään traumoja jäänyt. Toivon kuitenkin että seuraava käynnistyisi itsekseen, niin saisi senkin kokea.

Vierailija
9/9 |
28.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka yliaikaiskontrolli on nykyään vasta rv 42+0 (paitsi jos sattuu viikonlpulle, VOIDAAN siirtää päivää aikaisemmaksi..).