Annatteko te 6-7-vuotiaitten katsoa telkkarista uutiset ?
Mitä muuta tuonikäiset saavat katsoa?
Joku täällä kehui 6-vuotiaana jo katsoneensa Persianlahden sodasta kertovia uutislähetyksiä ja mielestäni taas tuonikäisen ei tarvitse sotajuttuja ja vastaavia nähdä ollenkaan.
Eli mielipiteitä kehiin.
Kommentit (52)
murhajuttuja. Eläindokkareita katsotaan ja mistää ajankohtaisohjelmista lapset eivät ole kiinnostunieta pätkääkään. Mielummin ne katsoo lastenohjelmia.
Radiosta kuuntelee mielellään uutisia.
On sen sorttinen lapsi, että ottaa asiat asioina eikä jää niitä vatvomaan. Haluaa tietää asioista, enemmän vaivaa, jos ei saa vastauksia.
6-v taas ei katso, on aivan eri tyyppinen. Häneltä varmaan menisi yöunet jos sotajuttuja näkisi.
Sanoisinkin tähän, että hyvin lapsikohtaista kelle sopii kelle ei.
sodat ja muut maailman ikävät asiat eivät ole lasten asioita.
meillä avataan telkkari vasta kun lapset on pantu nukkumaan kahdeksalta. Siivotaan ensin miehen kanssa yhdessä keittiö ja se homma on valmis yleensä puoli yhdeksältä kun uutiset alkaa.
Sitä ennen telkkari on saattanut olla auki pikkukakkosen ajan, jos ei ole harrastusilta. Heti lastenohjelman loputtua lapset napsauttavat automaattisesti telkun kiinni.
Uutiset ja muutkaan telkkariohjelmat eivät sovi kuusivuotiaille. Lapsuus kannattaa käyttää vähän paremmin kuin idioottiohjelmia ja ahdistavia uutisia töllöttämällä.
kiinnostaa eivätkä koe niitä yhtään ahdistavina. Kaikkia lapsia ei kiinnosta barbit ja autot...
Uutiset ja muutkaan telkkariohjelmat eivät sovi kuusivuotiaille. Lapsuus kannattaa käyttää vähän paremmin kuin idioottiohjelmia ja ahdistavia uutisia töllöttämällä.
kiinnostaa eivätkä koe niitä yhtään ahdistavina. Kaikkia lapsia ei kiinnosta barbit ja autot...
kun se sitä kiinnostaa? Aikuisen ei tarvitse miettiä onko jokin asia lapselle välttämättä hyväksi?
Mutta eri asia on, onko se lapselle hyvästä. Sama pätee aika moneen juttuun pienten lasten kanssa.
koska meillä telkkari oli auki, siis uutisia ei mitenkään salattu lapsilta ja aloin sitten oma-aloitteisesti seurata uutisia, varmaan just noin 6-vuotiaana. 7-vuotiaan katsoin jo melko säännöllisesti uutisia. Ei ole jäänyt traumaa, muistan toki mm. ikäviä juttuja, mm. Irma-tytön, joka tuotiin pahoin vammautuneena Bosniasta Britanniaan hoitoon. Minä olen aina ollut kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, nyt isompana kiinnostaa erilaiset kulttuurit, uskonnot ja kielet sekä matkailu.
ajantasalla maailman asiossa ja tiedostaa jo pienestä pitäen maailman epäoikeudenmukaisuus. Mitenköhän sota-alueilla asuvat lapset selviävät kun mammojen mukaan jo Suomen uutislähetykset (jotka eivät ole ollenkaan dramaattisia) traumatisoivat lapset eliniäksi...
koska meillä telkkari oli auki, siis uutisia ei mitenkään salattu lapsilta ja aloin sitten oma-aloitteisesti seurata uutisia, varmaan just noin 6-vuotiaana. 7-vuotiaan katsoin jo melko säännöllisesti uutisia. Ei ole jäänyt traumaa, muistan toki mm. ikäviä juttuja, mm. Irma-tytön, joka tuotiin pahoin vammautuneena Bosniasta Britanniaan hoitoon. Minä olen aina ollut kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, nyt isompana kiinnostaa erilaiset kulttuurit, uskonnot ja kielet sekä matkailu.
pienen lapsen katsoa sodassa silpoutuneita ihmisiä? Sitäkö ei opi tykkäämään ympäröivästä maailmasta jos ei näe pienestä pitäen kaikkea pahaa mitä ihminen toiselle tuottaa? minä peräänkuulutaan lapsuutta ja että annettaisiin lasten olla lapsia, eikä liian pienestä pitäen heille syötetäisi televisiosta ja muusta tuutista kaikkia sotajuttuja mitä maa päällään kantaa. Ei lapsen tarvitse sellaisista asioista tietää!
Ja meillä myös keskustellaan uutisista, tyttö 6 v tietää jo, että Barack Obama on Yhdysvaltain presidentti, että Benazir Bhutto joutui salamurhan uhriksi, ja vaikka mitä muuta. ;-) Ei ole häntä traumatisoinut, päinvastoin on kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista. Tykkää myös selata The Economist lehteä ja kysellä, mistä mikin juttu kertoo. Traumoja meilla on aiheuttanut vain elokuva Wizard of Oz (pelottava vihreanaamainen noita) ja Harry Potter -elokuva... ;-) Itse olen uutistoimittajan tytär, ja kyllä itsekin olen pikkulapsesta saakka uutisista vanhempieni kanssa keskustellut. Tärkeintä lieneekin se, että uutisia ei katsella "tyhjiössä" vaan että niistä puhutaan, ja lapsi saa kysyä mieltään askarruttavia kysymyksiä, silloin ei jää pelottamaankaan.
ajantasalla maailman asiossa ja tiedostaa jo pienestä pitäen maailman epäoikeudenmukaisuus. Mitenköhän sota-alueilla asuvat lapset selviävät kun mammojen mukaan jo Suomen uutislähetykset (jotka eivät ole ollenkaan dramaattisia) traumatisoivat lapset eliniäksi...
Pitääkö noin pienen todella olla ajantasalla maailman asioista? Miksi? Eikö lapsen pitäisi tehdä jotain muuta kuin tuijottaa televisiosta uutisia?
on muutenkin nykyään liian lyhyt, että alkaisin sitä vielä tällaisilla asioilla lyhentämään. Ehtivät oppimaan myöhemminkin.
puhuu keskenään kaikista uutistapahtumista (sodat, kouluampumiset, suuronnettomuudet) jotka on vähänkin isompia, eikö silloin ole parempi että uutisia on katsottu kotona ja keskusteltu vanhempien kanssa kuin että lapsi uskoo juoruhysteriaa ja kavereitten juttuja??
puhuu keskenään kaikista uutistapahtumista (sodat, kouluampumiset, suuronnettomuudet) jotka on vähänkin isompia, eikö silloin ole parempi että uutisia on katsottu kotona ja keskusteltu vanhempien kanssa kuin että lapsi uskoo juoruhysteriaa ja kavereitten juttuja??
Ei siihen uutisia tarvita. Sitä paitsi kouluikäisenkin on oltava nukkumassa jo iltauutisten aikaan saadakseen riittävästi unta. Ja alkuillasta on niin paljon muuta puuhaa (läksyt, harrastukset, kaverit, perheen yhdessä olo) etten ymmärrä missä vaiheessa niitä uutisia oikein lapset ehtivät vahtaamaan.
mutta monia lasten suosikkiohjelmia (tosi tv tai piirretyt) rajoitetaan.
Eivät ole erityisen innoissaan uutisista. Useimmiten ne ovat aika neutraaleja. Tottakai lasten reaktioita seurataan.
Lapset menevät meillä nukkumaan klo 21 ja kyllä sitä ennen ehtii uutisia tulla moneen otteeseen. Aika harvoin mitään erityisen raflaavaa. Ja jos tulee, tv:n voi onneksi sulkea siltä erää.
Minä en ala salaamaan tiedonjanoiselta lapselta asioita.
Lapsi ei koko aikaa tuijota uutisia, meillä katsotaan yleensä 2-3 kpl uutislähetyksiä päivässä, lapsi ei aina kaikkia.
Luemme myös paljon, lapsen suosikkikirjoja on Mitä missä milloin-kirjat, maailmanhistoriasta kertovat kirjat, karttakirjat ja muut maantiedeaiheiset kirjat. Ihan siis aikuisten kirjat, ei lapsille tehtyjä historiankirjoja yms.
Lisäksi katselemme elokuvia, erityisesti sellaisia joissa on jonkinlainen yhteiskuntapoliittinen sanoma. Meillä ei katsota jenkkihömppää.
Pitääkö noin pienen todella olla ajantasalla maailman asioista? Miksi? Eikö lapsen pitäisi tehdä jotain muuta kuin tuijottaa televisiosta uutisia?
Minä en ala salaamaan tiedonjanoiselta lapselta asioita.
Lapsi ei koko aikaa tuijota uutisia, meillä katsotaan yleensä 2-3 kpl uutislähetyksiä päivässä, lapsi ei aina kaikkia.Luemme myös paljon, lapsen suosikkikirjoja on Mitä missä milloin-kirjat, maailmanhistoriasta kertovat kirjat, karttakirjat ja muut maantiedeaiheiset kirjat. Ihan siis aikuisten kirjat, ei lapsille tehtyjä historiankirjoja yms.
Lisäksi katselemme elokuvia, erityisesti sellaisia joissa on jonkinlainen yhteiskuntapoliittinen sanoma. Meillä ei katsota jenkkihömppää.
kaikkea sitä näkee..
Katsomme myös television ajankohtais- ja dokumenttiohjelmia. Itsekin olen pienestä asti katsonut.