Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatteko te 6-7-vuotiaitten katsoa telkkarista uutiset ?

Vierailija
27.11.2009 |

Mitä muuta tuonikäiset saavat katsoa?

Joku täällä kehui 6-vuotiaana jo katsoneensa Persianlahden sodasta kertovia uutislähetyksiä ja mielestäni taas tuonikäisen ei tarvitse sotajuttuja ja vastaavia nähdä ollenkaan.

Eli mielipiteitä kehiin.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman muuta saa katsoa. Meillä tosin on vasta vauva, mutta olemme tätä asiaa miettineet ja tulleet siihen tulokseen, että näihin asioihin on hyvä tutustua jo pienestä lähtien. Maailma on todella julma ja me emme halua lastamme pumpulissa kasvattaa. Lapset kuulevat kuitenkin kavereilta kaikenlaista jo päiväkodissa. On paljon parempi että näihin asioihin tutustutaan yhdessä vanhempien kanssa. Lapselle pitää selittää mistä on kyse ja kertoa asiasta. Tärkeää on että lapsella on turvallinen ympäristö jossa näihin asioihin tutustutaan.

opettaa katsomaan kaikkia väkivaltauutisia ja sodista kertovia juttuja, eihän muuten voi kasvaa kunnolliseksi aikuiseksi. Ihmettelen vaan miksi lapset saavat kuunnella ja katsella murhajuttujen ja soetin puimista, mutta sitten piirrettyjen nkanssa olla kauhean tarkkoja. Ja miksi teidän mielestä 6v pitää tietää jo sodista ja toisten tappamisesta oikeassa elämässä jotain? Sekä on pumpulissa kasvattamista jos ei tiedä?

Vierailija
42/52 |
27.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumpulissa kasvattaminen on sitä että suojelee lasta kaikilta ikäviltä ja pahoilta asioilta joita televisiosta tulee. Kannanottoni ei poista sitä että lapseni ei katsoisi myös lastenohjelmia, totta ihmeessä katsoo. Niitäkin katsotaan yhdessä. (Kantani perustuu suoraan siihen kun eräs minun raskas ystäväni ei anna lapsiensa katsoa mitään aikuisille suunnattua. Heidn nuorin lapsi on monesti mennyt paniikkiin päiväkodissa siitä kun joku siellä puhuu kuinka ihmisiä tapetaan. Tämä ko poika lapsi on niin herkkä että ei osaa käsitellä asiaa. Tarviiko näin pienen osata käsitellä tappamiseen liittyviä asioita? Ei se minustakaan kovin mukavalta kuulosta että pitäisi, mutta on tuokaan vaihtoehto ei minusta ole hyvä että kun suojataan kaikelta eikä keskustella näistä asioita, aiheuttaen vielä niin suuria myllerryksiä pienen pojan mielessä. Tämän me haluamme välttää. Ja itse olen pienestä pitäen katsonut uutisa ja 6 v jo kauhuleffoja enkä tosiaan ole mitenkään niistä traumatisoitunut.)

aiheuttanut kun et ihan täyspäiseltä vaikuta.

Vaikka minä olen pienenä saanut katsoa kauhuleffoja, ei se tarkoita että minä antaisin oman lapsen katsoa niitä. Kasvatusmetodeja on kovin erilaisia ja tuo oli minun näkemykseni asiaan. Tuolla tuskin pystyt määrittelemään olenko täysipäinen vai ei. Jokainen toimii oman lapsensa parhaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy tuota 12-vuotiasta

Minusta uutiset saa muualtakin kuin televisiosta. Ei siihen television uutisilähetyksiä tarvita! Netistä, lehdestä, radiosta. En itsekään katso enää oikeastaan uutisia televisiosta. Löydän uutiset muualtakin.

Vierailija
44/52 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta uutiset saa muualtakin kuin televisiosta. Ei siihen television uutisilähetyksiä tarvita! Netistä, lehdestä, radiosta. En itsekään katso enää oikeastaan uutisia televisiosta. Löydän uutiset muualtakin.

Jos ei saa lupaa katsoa telkkarista uutisia, niin luuletko että sitten saa ne netistä katsoa?

Vierailija
45/52 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi puolustellaan, että lapsenkin pitää saada katsoa (kun ei aikuinen itse viitsi laittaa telkkaa kiinni ja haluaa itse tuijottaa kaikki roskaohjelmat).

Kenellekään ei ole hyvästä käyttää koko iltaansa TV:n ääressä. Tehkää niiden lastenne kanssa jotain ihan oikeasti sen sijaan että koette asiat ja elätte elämäänne median kautta.

Vierailija
46/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa lupaa katsoa telkkarista uutisia, niin luuletko että sitten saa ne netistä katsoa?

En itsekään katso uutisia netistä. Vaan mieluummin luen.

Vierailija
47/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten olisi aika outoa, jos kategorisesti kieltäisin lapsiani katsomasta uutisia.

Mutta katsomme niitä yhdessä ja juttelemme järkyttävistä asioista. Lapset ovat jo pienestä pitäen tajunneet sen, että sotia on maailmassa, muttei onneksi missään lähellä.

Itse asiassa aivan pienet lapset eivät koe tv-uutisia väkivaltaisiksi, koska niissä ei näytetä konkreettista väkivaltaa! Jos jutuissa puhutaan spiikissä vaikkapa sodasta ja kaatuneista, ei pieni lapsi ymmärrä, mistä on kyse.

Väkivallaksi pieni lapsi kokee sen, kun jossain Salkkareissa (meillä täysboikotissa) joku näyttelijä vetää konkreettisesti toista nyrkillä näköön...

PS: on toki aiheita, joita sensuroimme. Kun Jokelassa ja Kauhajoella ammuttiin, emme muutamaan päivään katsoneet uutisia kotona lasten kanssa. Kerroimme, mitä oli tapahtunut, mutta minusta lasten on turha velloa kovin yksityiskohtaisesti kouluammuskeluissa.

Eli niissä tapauksissa väkivalta tuli "liian lähelle" ja vaaransi lasten perusturvallisuudentunnetta.

Juttelimme kuitenkin siis asiasta, koska kouluikäiset lapset kuulivat joka tapauksessa noista uutisista koulussa, joten oli hyvä juttelun avulla tarkistaa, millaisia käsityksiä heille oli jäänyt tapahtuneesta ja pelottiko asia heitä kovasti.

Vierailija
48/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa netistä katsoa myöskään uutisia. Ja ei meidän 14-vuotiaskaan katso uutisia. Mutta aamun lehtiä lukevat varsinkin viikonloppuisin kun on enemmän aikaa. Ja esim.Tiede-lehdestä tykkäävät kaikki ,ja tulee meille kaikenmoisia muitakin lehtiä ettei tässä varsinaisessa uutispimennossa olla!

Vierailija
49/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ollut esim. kouluampumisia, silloin olen kieltänyt ( tai siis ollaan vain katsottu muita kanavia) Olen itse kertonut asian pääpiirteissään, mutta yksityiskohdat olen sensuroinut. Ja jossain muissakin kohden, jos on hyvin järkyttävistä tapahtumista kyse.

Vierailija
50/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa aivan pienet lapset eivät koe tv-uutisia väkivaltaisiksi, koska niissä ei näytetä konkreettista väkivaltaa! Jos jutuissa puhutaan spiikissä vaikkapa sodasta ja kaatuneista, ei pieni lapsi ymmärrä, mistä on kyse. Väkivallaksi pieni lapsi kokee sen, kun jossain Salkkareissa (meillä täysboikotissa) joku näyttelijä vetää konkreettisesti toista nyrkillä näköön...

Olen huomannut saman niinä kertoina, kun lapseni (2 ja 4v.) ovat sattuneet vahingossa näkemään tv:stä väkivaltaa. Jotain ampumista ei lapsi edes ymmärrä, jos ei nyt sitten ole joku spagettiwestern-tyylinen tapaus, jossa lähikuvassa toinen saa osuman ja kuolee (eikä sellaisia tietysti koskaan uutisissa näe). Pelkkä ase kädessä tulittaminen kaukaisuuteen ei ole pienestä lapsesta väkivaltaa.

Mutta kun ovat pari krt nähneet jonkun ohjelmapuffin, jossa vetäistään turpaan/tönitään/huudetaan, niin sekös järkyttää lasta!

Lapsi ei siis miellä väkivaltaa täysin samalla lailla kuin me aikuiset.

Vierailija
51/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä noin pienten lasten pitää ylipäätään katsoa telkkaria? Oli ne sitten uutisia tai ohjelmapuffeja. Mitä hyötyä lapselle tuijottamisests on?

Saman ajan voisi käyttää vapaaseen leikkiin (kehittää), askarteluun ja piirtämiseen, pelien pelailuun perheenjäsenten kanssa, liikuntaan, ulkoiluun ja harrastuksiin.

Monet kommentoivat tälläkin palstalla muissa ketjuissa, miten aika ei riitä siivoamiseen, kotitöihin, kotiruoan valmistamiseen ja varsinkaan koko perheen kiireettömään ruokailuun yhdessä. Johtuiskohan se liiasta TV:n tuijottamisesta? Laskekaapa, montako tuntia siihen menee.

Voisi tehdä isälle ja äidillekin hyvää pistää telkkari kiinni ja puuhata niiden lasten kanssa jotakin ihan oikeasti. Uutiset voi katsoa lasten nukkumaanmenon jälkeen.

Itse asiassa aivan pienet lapset eivät koe tv-uutisia väkivaltaisiksi, koska niissä ei näytetä konkreettista väkivaltaa! Jos jutuissa puhutaan spiikissä vaikkapa sodasta ja kaatuneista, ei pieni lapsi ymmärrä, mistä on kyse. Väkivallaksi pieni lapsi kokee sen, kun jossain Salkkareissa (meillä täysboikotissa) joku näyttelijä vetää konkreettisesti toista nyrkillä näköön...

Olen huomannut saman niinä kertoina, kun lapseni (2 ja 4v.) ovat sattuneet vahingossa näkemään tv:stä väkivaltaa. Jotain ampumista ei lapsi edes ymmärrä, jos ei nyt sitten ole joku spagettiwestern-tyylinen tapaus, jossa lähikuvassa toinen saa osuman ja kuolee (eikä sellaisia tietysti koskaan uutisissa näe). Pelkkä ase kädessä tulittaminen kaukaisuuteen ei ole pienestä lapsesta väkivaltaa. Mutta kun ovat pari krt nähneet jonkun ohjelmapuffin, jossa vetäistään turpaan/tönitään/huudetaan, niin sekös järkyttää lasta! Lapsi ei siis miellä väkivaltaa täysin samalla lailla kuin me aikuiset.

Vierailija
52/52 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä uutisissa ole pitkään aikaan ollut mitään "sotajuttuja". Jonkin verran juttuja rauhanturvaajista, jolloin kuvamateriaalina on aavikkomaisemaa, mutta enimmäkseen uutisissa kohutaan työttömyydestä, lamasta, politiikasta ja talousmaailmasta. Harvemmin nuo saa pientä lasta edes vilkaisemaan telkkaria. En nyt ihan pienielle lapsille suosittele uutisiakaan, mutta enemmän olen huolissani esim. mainoskanavien lastenohjelmista ja esim. muumien uusimmat jaksot ovat meidän 2- vuotiaalle liikaa (menneet ihan animeksi).

Itse kyllä muistan esim. persianlahden sodan uutisointia. Itse uutiset ovat hämärän peitossa ja minulla oli pitkään harhaluulo, että persianlahti on oma maansa jossain Kreikan ja Italian välimaastossa:D Olin kuitenkin noin 8 vuotias noihin aikoihin. Tarkimmin mieleeni on kuitenkin jäänyt keskustelut isäni kanssa aiheesta. Se kuinka hän selitti kuinka kulttuurierot voivat jokus aiheuttaa todella suuria kiistoja ja sitä kautta jopa sotia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme