Osaako yleensä1,5-vuotiaat rakentaa duploilla?
Siis yhdistellä palikoita toisiinsa. Mun isommat lapset on (mun mielestä) aika kehittyneitä legorakentelijoita, 4-vuotias rakentelee yli 5-vuotiaille tarkoitettuja, ja 6-vuotias yli 8-vuotiaille tarkoitettuja sarjoja. Mietin vaan että onko tyttökin hyvä rakentamaan ikäisekseen, leikkii myös pikkulegoukoilla (purkaa niitä ja vaihtelee niille hattuja). vai onko se jo tässä iässä tavalista?
Kommentit (7)
mä olen kuunnellut kun tuon ikäiset rakentaa jo nuppipalapelejä, mitä mun tyttö taas ei osaa, eikä edes viitsi yrittää. Mutta ei kai se haittaa, eikös keskittynyt legoilla rakentelu aja saman asian?
ap
Meilläkin leikitään paljon legoilla ja kyllähän se kehittää hahmottamista ja muuta. Nuppipalapelit oli hetken innostus.
Ei millään tuollaisella ole sinänsä erityistä arvoa, pääasia, että lapsi saa harjoitella hinomotoriikkaa ja hahmottamista jotenkin, oli se sitten kivien pinoamista tai astianpesukoneen ruokailuvälinekorin tyhjentämistä.
Meillä tyttö teki alta 2 v jo tavallisia palapelejä ja poika nyt 2 v tekee just ja just nuppipelejä eikä edes aina saa niissä palasia paikoilleen.
Legoista poika sen sijaan tykkää ja leikkii jo niillä ihan pienillä legoilla. On tietysti ottanut mallia siskostaan. Sisko ei edes noin pienenä saanut pikkulegoja vaan teki duploja.
Ainakin näin kahden lapsen kokemuksella tuntuu et esikoinen oppi vähän eri asioita kun puuhaili lähinnä vanhempien seurassa ja nyt pojalla onkin isosisko jonka kanssa leikkii enemmän.
mä olen kuunnellut kun tuon ikäiset rakentaa jo nuppipalapelejä, mitä mun tyttö taas ei osaa, eikä edes viitsi yrittää. Mutta ei kai se haittaa, eikös keskittynyt legoilla rakentelu aja saman asian? ap
kun pieni ryhmä lapsia teki palapelejä.
tältä näytti:
- 1,5-vuotias teki taitavasti nuppipalapelin, jossa n.20 palaa
- 2-vuotias teki 5-palaista nuppipalapeliä, eikä meinannut millään saada paloja paikalleen
- 3-vuotias teki samaa nuppipalapeliä, kuin tuo ensimmäinen 1,5-vuotias, ja se oli hänelle liian vaikea
- toinen 3-vuotias teki "tavallista" palapeliä, jossa oli 40 palaa todella taitavasti
Lapset siis paljonkin eri tasoisia, mutta esimerkiksi nämä kaikki lapset aivan normaalisti kehittyneitä, aivan tavallisia lapsia :)
lapsen leikeistä ja kehityksestä
http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/1-2vuotias.php?dir=/la…
Ohjaa vaan legoilla leikkimiseen. Ovat kehittäviä ja turvallisia (kun ei enää niele pieniä paloja) leluja.
ei tehnyt vielä 2-vuotiaana minkäänkarvasta nuppipalapeliä..
Tosin osasi tehdä 9kk ikäisenä 6 palikan tornin ja 2,5 vuotiaana 30-40 palan palapelejä... Dublot ei kiinnostaneet ennenkun nyt 3,5-vuotiaana, mutta pikkulegoilla alkoi rakennella heti kun uskalsin antaa pojalle niitä käyttöön...
Et ihan mikä nyt sattuu ipanaa kiinnostamaan...
Ainakin meillä ja tuttavapiirissä. Sellaiset lapset, joilla vanhempia sisaruksia esimerkkinä on jo tosi taitavia.