Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ehditte SILITTÄÄ???

Vierailija
26.11.2009 |

Olen kade niille, joilla riittää aikaa ja tarmoa hoitaa kotia!

Itse olen töissä iltaviiteen, sen jälkeen usein kaupan kautta kotiin, ruoanlaitto, koirat lenkille, pyykinpesua, imurointia...

Meillä on siis 3 lasta ja 2 koiraa, ja molemmat vanhemmat kokopäivätöissä.

Minua stressaa hirveästi ainainen sekasotku kotona (pyykkejä vuoritolkulla viikaamatta, saati että ehtisi silittämään), leluja siellä täällä...

Olen aika pedantti luonne, ja haluaisin että koti olisi aina tiptop.

En vain kertakaikkiaan pysty siihen, vaikka isommat lapset ja mies osallistuvat kotitöihin.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. päiväkodissa hoitotädit eivät halua pitää lapsia sylissä, jos heillä on silittämättömät ja likaiset vaatteet. Yleensä nimittäin ne, jotka eivät silitä ja siten huolehdi myös lapsensa huolitellusta ulkomuodosta, eivät juuri muutenkaan välitä puhtaudesta. Todella harvassa ovat poikkeudet (tosi voin vaan kuvitella, kuinka tällä palstalla kaikki ovat niitä poikkeuksia!)

Sääli on vaan kova niitä lapsia. Miettikää nyt, yksikin hoitotäti on sanonut, ettei halua ottaa tuota poika lähelle, kun on niin siivoton.

Vierailija
22/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jotain juhlavaatetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. päiväkodissa hoitotädit eivät halua pitää lapsia sylissä, jos heillä on silittämättömät ja likaiset vaatteet. Yleensä nimittäin ne, jotka eivät silitä ja siten huolehdi myös lapsensa huolitellusta ulkomuodosta, eivät juuri muutenkaan välitä puhtaudesta. Todella harvassa ovat poikkeudet (tosi voin vaan kuvitella, kuinka tällä palstalla kaikki ovat niitä poikkeuksia!) Sääli on vaan kova niitä lapsia. Miettikää nyt, yksikin hoitotäti on sanonut, ettei halua ottaa tuota poika lähelle, kun on niin siivoton.

likaisuus on ehkä eri asia, kuin silittämättömät vaatteet. Aika harva taitaa päiväkodissa päästä syliin, jos pitää olla silitetyt vaatteet.

Vierailija
24/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran pari viikossa otan muutaman tunnin silitysmaratonin. Silitan tyynyliinat,lakanat, keittiopyyhkeet, lasten pyjamat, kaikki.

Vaatteet pysyvat paremmassa kunnossa, eivat nukkaannu niin nopeasti ja nayttavat siisteilta. Teen taman yleensa lasten paivauniaikaan, joskus lapset silittavat omilla leikkisilitysraudoillaan omia juttujansa.

Pesen ja tyhjennan jaakaapinkin joka viikko ennen viikko-ostosten tekoa. Naa on mulle sellasia must-juttuja, muuten ei pysty rentoutumaan.

Vierailija
25/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joka ensimmäisenä vastasi ettei silitä.

Monet trikoovaatteet kärsivät silityksestä, ja minulla on puuvilla/puuvilla-lycra-trikoovatteita paljon.

Talvella pidän yleensä villapaitaa/muuta neulepaitaa, ne eivät myöskään tarvitse silitystä ja alla olevaa paitaa ei kukaan näe joten turha sitä on silittää

Kestävätkin siten paremmin.

TAi no, voihan olla, että teillä on vain keinokuituisia vaatteita.

Vierailija
26/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitäppä joskus tavallinen trikoopaita, niin huomaat eron.

missään kenelläkään ero siitä onko vaate silitetty vai ei. Nykyään vaatteet ovat sellaisia, joita harvemmin tarvitsee silitellä. Heti pukiessa päälle ne oikonevat.

Itse olen "silittäjä" ja silitän kaiken (alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta). Silitän 1,5-v:n nukkuessa päikkäreitä ja silloin isompi esim. katsoo dvd:tä tai piirtelee tms. tai silitän illalla lasten nukkuessa samalla kun katson tv:tä. Aloittaminenhan se aina vaikeaa on.

Vierailija
27/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus saatan jotain pöytäliinoja ja miehen kauluspaitoja silitellä, mutta en minä ala erikseen lakanoita tai muita silittelemään edes..

Jos mankeli löytyisi niin asia voisi olla eri, mutta eipä tuota jaksa :)

Vierailija
28/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tarkka ihminen ja kaikenlainen sotku harmittaa ja vaivaa. Eikä siihen auta toisten hienot neuvot, että älä stressaa. Minkä sille voit, että haluat paikkojen olevan kunnossa.

Minä myös silitän lähes kaiken meidän huushollissa. Minulla olisi toisinaan aikaakin, mutta kun tuo vähän alle 2 v häärii siinä mukana... vähän vaarallista puuhaa kuuman raudan kanssa.

Vierailija
29/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään muuta kun uudet verhot jos ne saa silittää.

meillä vasta esikoinen tulossa, että aikaa kyllä ois mut ei vois vähempää kiinnostaa.

Aivan turhaa silittää jotai lakanoita jotka rypyssä kun kerran käännät kylkeä..sen ajan voi käyttää johonkin hyödyllisempään..

Mun kaverin äiti silittää sukat ja alushousutkin..sillä näköjää on aikaa ja mielenkiintoa..jessus

Vierailija
30/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. päiväkodissa hoitotädit eivät halua pitää lapsia sylissä, jos heillä on silittämättömät ja likaiset vaatteet. Yleensä nimittäin ne, jotka eivät silitä ja siten huolehdi myös lapsensa huolitellusta ulkomuodosta, eivät juuri muutenkaan välitä puhtaudesta. Todella harvassa ovat poikkeudet (tosi voin vaan kuvitella, kuinka tällä palstalla kaikki ovat niitä poikkeuksia!) Sääli on vaan kova niitä lapsia. Miettikää nyt, yksikin hoitotäti on sanonut, ettei halua ottaa tuota poika lähelle, kun on niin siivoton.

Tuohon en usko! Että hoitotäti sanoo, että en mä sua ota syliin, kun sulla on vähän ryppyjä tuossa sun paidassa! On nimittäin väärällä alalla siinä tapauksessa tyyppi. Likaisuuden ymmärrän paremmin.

Eihän lasten vaatteista useimpia tarvitse edes silittää, esim. leggareita, sukkahousuja tai trikoopaitoja. Jotkut puuvillaiset mekot silitän tms. mutta en juuri muuta.

Olen myös kuullut, että naisten farkkuja ei pitäis silittää lainkaan, miesten vain. Ite tosin silitän farkkuni paitsi pillit, jotka siliää jalassakin.

Vierailija
31/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn töissä, josta kotiudun viiden aikaan ja vastaan pääsääntöisesti lasten kuskaamisesta harrastuksiin (= jokaisena arki-iltana). Meillä ei silitetä kaikkea, todellakaan, mutta silitän esim.

- lastenvaatteista: paidat, housut ja mekot.

- miehen paidat ja "khakihousut" yms.

- omat työvaatteeni (paitapuserot, trikoiset "toimistopaidat" ja silitystä vaativat housut ja hameet).

- Tyynyliinat silitän jos aikaa on, muuten viikkaan ne tiukasti kuivauspumpulämpiminä.

- keittiöpyyhkeet

- kankaiset lautasliinat.

Lakanoita en silitä vaan vedämme ne kuivausrummusta tiukaksi paketiksi, jossa ne siliävät hyvin. Pöytäliinat silitän vasta kun sellaisen syystä tai toisesta tarvitsen pöytään - mikä on harvoin.

Salaisuuteni on se, että silitän TV-ohjelmien aikana :) Silitän maanantaisin Diilin ja Täydellisten naisten ajan ja keskiviikkoisin Greyn Anatomian ajan. Olen kehittänyt rautaisen tekniikan jolloin ehdin sekä seurata ohjelmaa että silittää :)

Toinen salaisuuteni on se, että mieheni vastaa ruokahuollosta käytännössä täysin aina kun on kotona ja kun on matkoilla niin a) on tehnyt ruokaa valmiiksi jääkaappiin/pakkaseen b) oion eineksillä c) teen jotain todella simppeliä kuten spaghettia, keittoa jne. Näin jää aikaa kotitöihin.

Vierailija
32/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripustan paidat ja housut kosteina hengariin ja kodinhoitohuoneessa roikkumaan sille varatulle paikalle. Siliävät hyvin näin.

Silitän ainoastaan verhot,pöytäliinat ja kauluspaidat. Hameet vielä,meinasin unohtaa.

Lakanoita ja pussilakanoita en kyllä silitä. Vedän ne hyvin kuivausrummun jälkeen ja taittelen kauniisti.

Vierailija
33/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lapset, joilla ei ole viimisen päälle silitetyt vaatteet, on vaatteet puhtaammat. Syy: jos vaihtaa esim.2v paidan aina kun se likaantuu, menee niitä paitoja useampi päivän mittaan. Eikä sitä määrää kukaan kyllä silitä. Sitä huolella silitettyä kauluspaitaa taas voidaan pitää seuraavanakin päivänä, ettei mene kova työ hukkaan...

Vierailija
34/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ripustan paidat ja housut kosteina hengariin ja kodinhoitohuoneessa roikkumaan sille varatulle paikalle. Siliävät hyvin näin. Silitän ainoastaan verhot,pöytäliinat ja kauluspaidat. Hameet vielä,meinasin unohtaa. Lakanoita ja pussilakanoita en kyllä silitä. Vedän ne hyvin kuivausrummun jälkeen ja taittelen kauniisti.

Ja hassuinta on, että tuohon ripusteluun ei mene juurikaan vähempää aikaa kuin siihen, jos pyykin silittää.

Toki se on alussa aikaavievää ja kömpelöä, mutta taito karttuu ja nopeus paranee aika pian.

Itse silitän kaikki vaatteet alusvaatteita, pyyhkeitä ja kosteuskäsiteltyjä ulkovaatteita lukuunottamatta. Pesen pyykkiä pitkin viikkoa ja pinoan silittämättömät pinoon. Silitän nelisen kertaa viikossa, siten pino ei ehdi kasvaa kauheaksi.

Mutta toki tämä on asia, jossa kannattaa harrastaa priorisointia, jos kokee silittämisen kurjaksi työksi. Ei kukaan kuole tai edes kärsi, jos joutuu vetämään silittämättömät vaattee ylleen!

Mutta se on kyllä puppupuhetta, etteikö silitetyllä ja silittämättömällä vaatteella olisi eroa...

Vierailija
35/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lapset, joilla ei ole viimisen päälle silitetyt vaatteet, on vaatteet puhtaammat. Syy: jos vaihtaa esim.2v paidan aina kun se likaantuu, menee niitä paitoja useampi päivän mittaan. Eikä sitä määrää kukaan kyllä silitä. Sitä huolella silitettyä kauluspaitaa taas voidaan pitää seuraavanakin päivänä, ettei mene kova työ hukkaan...

Kaksivuotiaan paidan silittämiseen menee kenties 10 sekuntia. Höh!

Vierailija
36/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vihannut silittämistä enkä siksi silitä muita kuin juhlavaatteet, verhot ja pöytäliinat (vain juhlissa pöydässä). Turhaa energian hukkaa luonnon ja itseni kannalta :)

Muuten olen kyllä siisti, mutta mua ei vaan kiinnosta silittää, inhoan sitä ja jos pitääkin jotain silittää, niin yritän delegoida aina miehelle ja usein hän silittääkin sitten. Ostan sellaisia vaatteita jokapäiväiseen käyttöön, jotka on siistejä silittämättäkin.

Tiedän äitejä, jotka silittää lähes kaiken, mutta sitten koti on kuin lähtevä laiva muuten, ei mahdu edes kunnolla kävelemään, kun tavaraa joka paikka täynnä. Noh, mikä kullekkin on tärkeää....

Minä tykkään, että koti on siisti, mutta silittäminen ei musta tärkeää eikä tarpeellista.

Vierailija
37/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vaate silitetty vai ei?

esim jos kyse on lapsen trikoovaatteesta??

Vierailija
38/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina vihannut silittämistä enkä siksi silitä muita kuin juhlavaatteet, verhot ja pöytäliinat (vain juhlissa pöydässä). Turhaa energian hukkaa luonnon ja itseni kannalta :)

Muuten olen kyllä siisti, mutta mua ei vaan kiinnosta silittää, inhoan sitä ja jos pitääkin jotain silittää, niin yritän delegoida aina miehelle ja usein hän silittääkin sitten. Ostan sellaisia vaatteita jokapäiväiseen käyttöön, jotka on siistejä silittämättäkin.

Tiedän äitejä, jotka silittää lähes kaiken, mutta sitten koti on kuin lähtevä laiva muuten, ei mahdu edes kunnolla kävelemään, kun tavaraa joka paikka täynnä. Noh, mikä kullekkin on tärkeää....

Minä tykkään, että koti on siisti, mutta silittäminen ei musta tärkeää eikä tarpeellista.

Ja lapsillamme on aina siistit ja asianmukaiset vaatteet päällä.

Vierailija
39/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitän vain viikonloppuisin, perheessä on 4 alle 10v. lasta ja työssäkäyvät vanhemmat. Meillä on lapsilla niin paljon vaatteita, että riittää kun 1 krt viikossa silittää. Olen aina tykännyt silittää, ikkunanpesun jätän sitten muille...

Vierailija
40/46 |
26.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksivuotiaan paidan silittämiseen menee kenties 10 sekuntia. Höh!

+ ne omat paitasi, joita siihen soseeseen, maitotahroihin sun muuhun sotkeutuu useampi päivässä

+ miehen kauluspaidat joka päivä töihin (joka siis lähes ainoa mitä meillä silitetään vaatteista)

+ vauvan vaatteet (oi sitä puklubodyen määrää!)

+ isompien lasten vaatteet

t. se joka ei silitä lasten vaatteita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi