Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva tuli 1 kuukauden, enkä vieläkään osaa

Vierailija
25.11.2009 |

imettää mitenkään muuten kuin makuullani, lisäksi tarvitsen aina imetyksen tueksi rintakumin, hirvittää pääsenkö koskaan neljän seinän sisältä ihmisten ilmoille? Olenko aivan onneton tapaus?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en osannut imettää kuin istualtani vauva sylissä kolmen ekan kuukauden aikana. Olin sitten aika väsynyt siihen, kun yölläkin imetin vauvaa sohvalla istuen. Sitten opin sen makuullaan imettämisen.

Opit varmaan piankin imettämään myös sylissä. Varaa mukavasti tyynyjä ensin avuksi, että saat kyynärpäällesi tukea. Kokeile istuma-asentoa, kun vauva on suht' tyytyväinen ja anna hänelle makupaloja. Silloin ei ole hyvä hetki opetella, kun vauva on todella nälkäinen ja ehkä itsekin hermostut itkevästä vauvasta. Ota rauhallisesti.

Vierailija
2/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni makuullaan oli sitä paitsi ehdottomasti paras imettää, istuessa tuli usein niskat ja hartiat kipeiksi. Jospa kokeilisit sohvalla, otat ison tyynyn avuksi? Tuet kunnolla itseäsi ja vauvaasi sen avulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennä ainakin muutama viikko, että opin imettämään istuallaan. Rintakumia tuli käytettyä ainakin kuukausi. Eiköhän se siitä helpota ja vaikkei helpottaisi, lapsi kasvaa kuitenkin eikä hieman isompana nälkä tule enää niin yllättäen ja pärjää pidempiä aikoja syömättä. (Paitsi tiheän imun kausina.)

Ja yllättävän äkkiä tulee sekin päivä että lapselle voi syöttää kiinteitä.

Eli älä panikoi. Todennäköisesti homma lähtee sujumaan, kun annat sille aikaa ja yrität aina välillä uudestaan ilman kumia ja istuallaan.

Vierailija
4/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekasta sain jätettyä rintakumin pois n. 3 kuisena ja enää söikin tissiä se jälkeen kuukauden eli suurimmaks osaks vaan rintakumilla. 2. sitten syötin vain makuullaan, isorintaisena tuntui et istualtaan laps tukehtuu tisseihin kun ei riitä kädet kannattelemaan. Joskus yksittäisiä kertoja kannattaa kokeille syöttää "nelinkontin" vauvan päällä niin että rintaroikkuu suoraan alaspäin ja sama niin että vauvan leuka jää "rinnan alapuolelle" siis niin et vauva on "ylösalaisin" leuka rinnan "alapuolella" ja sama onnistuu myös kyljellään.

Vierailija
5/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten noi oikein auttaa siihen ap:n ongelmaan eli että pääsisi neljän seinän sisältä pois? Enpä todellakaan haluaisi nähdä sitä mammaa, joka imettää lastaan ravintolassa ollen nelin kontin lapsen päällä...

Rohkeasti nyt vain sohvalla (tyynyjen avustamana) opettelemaan vauvan imetystä istualtaan, kun vauva on rauhallinen.

Vierailija
6/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä rohkeasti apua neuvolasta,

ja varmasti joku läheisesi/kaverisi on ollut äiti, ja voisi auttaa sinua.

Kaikilla on ollut varmasti omat ongelmansa imetyksen kanssa, niitä ei kannata hävetä, vaan puhuu rohkeasti. Imetys ei ole itsestäänselvyys, vaan haastava projekti.

Mulla oli tyyny kyynärpään alla, ja tyyny vauvan alla, ja vauva tuli sitten siihen käden päälle.

Kun vauva kasvoi, huomasin että asentoni ei ollutkaan enää luonteva ja imetys rupesi vaikeutumaan kun vauva painoi enemmän.. mutta sain nyt kuitenkin imetettyä 6kk, jonka jälkeen vauva halusi itse lopettaa.

Vierailija
7/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetin lastani 11 kk ikäseksi ja koko ajan makuullaan. En oppinut (enkä pahemmin harjoitellut edes) muuten imettämään.

Rintakumi oli myös käytössä ja sen pois jääntiäe muista. Oisko ollu joskus n. 3 kk ikäisenä?!

Itse ratkaisin kotoa pois lähtemis ongelman niin, että annoin vauvalle silloin tuttipullosta jos oltiin jossain muualla.

Vierailija
8/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

makuuasennossa. Oli helpompaa ja säästi hartioita, kun vauvakin oli tosi isokokoinen. Minä myös syötin vauvan tuttipullosta muualla ollessani eli olin lypsänyt maitoa etukäteen pulloon. Kavereiden luona imetin esim.sohvalla pötkötellen.

Vierailija
9/9 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei sillä imetysasennolla ole niin nuukaa. Sitä mukaa kun vauva jäntevöityy, niin muutkin asennot helpottuvat.

Rintakumista sen sijaan kannattaa pyrkiä eroon. Monilla imetysaika lyhenee ja maitoa saa kerralla enemmän (parempi stimulaatio), joten imetys ei vie niin paljoa aikaa.

Itse tein niin, että nappasin sen rintakumin pois heti kun imu lähti käyntiin. Sitä kun tein pari päivää, niin kelpasi rinta ilman kumiakin heti alusta. Lansinohia vaan paljon. Ja rinnanpää kantsii steriloida maitotipalla aina imetyksen päätteeksi.