Koirarotu allergiseen perheeseen; villakoira, pumi, muita rotuvaihtoehtoja?
Kiitollinen olisin kokemuksistanne!
Kommentit (20)
allergiavapaa. Itselläni on vehnäterrieri joka kuuluu rotuun josta sanotaan, että se olisi vähemmän allergisoiva mutta astmainen äitini ei kestä olla koiramme lähellä vaan on saanut siitä astmakohtauksen.
Tibellä pohjavilla ja pitempi turkki päällä.
Itselläni rasitusastma ja lapsena taiveihottuma.
Miehellä heinänuha.
Koira ei aiheura ongelmia.
Mutta vieraillessani mäyräkoiraomistajaperheen luona sekä novaskotiannoutajaien saatika kissojen, niin heti alkoi hengitys vinkua ja ahdistaa. Nämä vain käytännön esimerkkinä, ei mitään kyseisiä rotuja vastaan.
taetta että mikään sopii, mutta on mahdollista olla allerginen vain tietyille roduille (ihan OIKEASTI). Toisille ei välttämättä. Näin minulla.
mutta on edesvastuutonta ja itsekästä ottaa koira kokeeksi kun jo ennakkoon tietää, että perheessä on allergiaa!!!
Voi testata ennalta, onko allerginen tietylle rodulle. Ottaa hoitoon esim jos mahdollista tms. Kyllä sen huomaa jos on allerginen.
mutta on edesvastuutonta ja itsekästä ottaa koira kokeeksi kun jo ennakkoon tietää, että perheessä on allergiaa!!!
Kyselee allergisen lapsen äiti, jolla ollut 2 koiraa (ennen lapsia).
ja muutimme saman katon alle. Mies oli allerginen kaikelle karvaiselle. Nyt meillä on kissa, koira ja kani, eikä miehellä mitään allergiaoireita. Koira tuli pentuna, joten ilmeisesti siedätys tehosi, eli allergeeneja oli ensin vähemmän kuin isosta koirasta. Mies meni entisen koirani kanssa aivan tukkoon. Nykyisin voidaan käydä paikoissa joisa on kaksi tai kolme sisäkoiraa ennen ei ollut puhettakaan.
vaan sillä voi leikkiä.
Entäs kun se koira-parka joutuu lähtemään ja joutuu taas uuteen kotiin?
Ihmiset ovat edesvastuuttomia!
Ennen kuin ottaa koiran voi kokeilla onko sille allerginen, haloo? Siinä ei kenenkään terveys kärsi eikä koirakaan.
vaan sillä voi leikkiä.
Entäs kun se koira-parka joutuu lähtemään ja joutuu taas uuteen kotiin?
Ihmiset ovat edesvastuuttomia!
taetta että mikään sopii, mutta on mahdollista olla allerginen vain tietyille roduille (ihan OIKEASTI). Toisille ei välttämättä. Näin minulla.
vaan koiran hilsetyypistä ja siitä kuinka paljon sitä irtoaa, eli voi olla allerginen toiselle saman rodun koiralle ja toiselle ei.
vaikkei allergia heti näkyisikään sehän on vaan koira ja senhän voi sitten viedä piikille jos sattuisi, että testi menee pieleen. Eivät kaikki allergiat ilmene heti vaan pidemmällä altistuksella vaikka olisi ennakkoon allergienen kuten itse olen. Höpsis...voiko joku oikeasti olla noin tyhmä!!!
As simple as that. Koirat eivät ole mitään leluja, joita voi kokeilla, sopiiko tämä tai ehkä sittenkin tämä.
Ahaa, en minä vaan piikille veisi, sinusta en tiedä. Minulla oli kyllä varapaikka tiedossa koiralle. Ei tarvittu. Ja nykyään on niin paljon allergioita, että tuolla asenteella kenenkään ei kannattaisi ottaa koiraa. Rauhoitu!!
vaikkei allergia heti näkyisikään sehän on vaan koira ja senhän voi sitten viedä piikille jos sattuisi, että testi menee pieleen. Eivät kaikki allergiat ilmene heti vaan pidemmällä altistuksella vaikka olisi ennakkoon allergienen kuten itse olen. Höpsis...voiko joku oikeasti olla noin tyhmä!!!
Koira PIIKILLE koska omistaja on allerginen...
Allergeenejä on hilseen lisäksi mm. koiran syljessä ja muissa eritteissä. Ei siis kannata sokeasti miettiä vaan tuota hilse-asiaa! Kaikista koirista kuitenkin lähtee hilsettä (koska niillä on iho) ja muita eritteitä. Ja kuten jo monet on täällä sanoneet, mikään koirarotu ei ole takuuvarmasti sopiva allergiselle! Myös yksilölliset erot rodun edustajien sisällä on täysin mahdollisia. Esim. eräs ystäväni ei saa omista koiristaan mitään oireita, mutta minun koiristani saa ja kaikki ko. koirat ovat samanrotuisia.
Kokemuksesta tiedän myös, kuinka kamalaa on luopua pennusta, kun perheeseen tulee allergiaa! Olin 8-vuotias, kun jouduimme antamaan 4,5-kuisen pennun uuteen kotiin. Allergia puhkesi täysin yllättäen erääseen perheenjäseneen... Oli siinä äidillä lapsille (minulle ja 6v veljelleni) selittämistä, miksi näin kävi ja monet itkut itkettiin :(
Mulla on italian vesikoira, omaa koiraa siedän, en muita niin hyvin.
Jos aikuinen kokeilkaa, jos lapsi, älkää.
Aikuinen tehköön terveydelleen mitä haluaa, mutta lasten terveydellä ei pidä leikkiä.
Itse olen koira-allergikko ja koira (tai parikin) minulla on ollut yli 15-vuotta. Vasta nyt syksylä aloin saada oireita, astman puhkeaminen on paljon mahdollista. Nyttemmin myös toinen lapsemme (6kk) herkistyi koiralle, joten koiralle haetaan nyt uutta kotia.
Jos allerginen perhe koiran ottaa, niin siitä on oltava valmis luopumaan päivänä minä hyvänsä. Harva kykenee...
sopii allergiselle perheelle, meillä ei aiheuttanut ongelmia.