Ei kai enää nykyaikana kellään avioparilla ole YHTEISTÄ tiliä?
Kommentit (86)
Näin vältetään juuri tilanteet, että esim. aviopuolison kuollessa yht'äkkiä ollaan ilman tiliä ja toimivaa pankkikorttia jne.
t. rahoitusalan ammattilainen
Näin vältetään juuri tilanteet, että esim. aviopuolison kuollessa yht'äkkiä ollaan ilman tiliä ja toimivaa pankkikorttia jne.
t. rahoitusalan ammattilainen
täydet käyttöoikeudet, jolloin käyttöoikeudet tiliin myös jatkuvat vaikka kuolema toisen korjaisikin.
Eriasia on tileissä jossa toisella on vain käyttöoikeus tiliin, eikä näin tili ole kokonaan yhteinen.
ja josta maksetaan mökinrakennuslaskut ja lainan lyhennykset. Tai-ehtoinen siksi, että kumpi hyvänsä voi laskut hoitaa.
Molemmilla on omat palkkatilit ja arvo-osuustilit.
itse asiassa on kaksikin. Olen kotona lapsen kanssa, olis vähän nuijaa sanoa miehelle jos haluat että on ruokaa pöydässä, anna mulle 20 euroa.
Yhteiset rahat ovat olleet alusta asti ja näin jatketaan, toivottavasti elämämme loppuun asti.
juuri näin meilläkin ajatellaan.
Ja lisäksi olen saanut ajatukselleni vahvistusta juuri ko. ystävättäreltäni, joka vahtaa miehensä raha-asioita sieltä yhteiseltä tililtä yhtenään, mikä mielestäni ei ole reilua.
siltä maksetaan asuntolaina.
Käyttötilit kummallakin erikseen, kuitenkin.
Mä taidan olla nyt se "alistettu" vaimoparka joka lapsilisillä ja kodinhoidon tuella ostaa perheelle ruokaa...Näin on nykyisin mutta aikaisemmin olin se joka käytti rahaa huolettomammin(töissä ollessani kun sitä piisasi). Siksi ymmärrän ettei mies halua että hänen palkkansa olisi minun käytettävissäni. Tietysti on vähän kurjaa pyytää sitten toiselta rahaa jos lapsille pitää ostella jotain kalliimpaa vaatetta kun minä nekin ostot hoidan. Mutta en valita. Ei meilläkään mies mitenkään holtittomasti tuhlaa toivottavasti. Jotain elektroniikkaa ja vaatteita. Mä en vissiin tartte kun oon "vaan" kotona.
Olin tyytyväinen tilanteeseen mutta ehkä vähän rupes nyt korpeemaan kun luin tän ketjun...
omat joita minä käytän sekä yhteinen raksatili (tosin jo tyhjentynyt:) Mies ei tiedä edes oman tilinsä saldoa.
yhteinen tili jossa molemmat tilinomistajia, näin siis jotta toiselle jotain tapahtuessa jää toiselle oikeus tiliin automaattisesti. Tämä on pankissa selvitetty että ei ole porsaanreikiä. Lisäksi omat sijoitusrahastot ja yhteinen tuottotili. Koen tämän helpoimpana tapana. Tienaamme suunnilleen yhtä paljon ja rahankäyttötapa samankaltainen. En kysele jos jotain ostan eikä mieskään, isommat toki sovitaan yhdessä (satojen eurojen jutut) mutta esim vaatteet ja muut vastaavat, ravintolalaskut tms eivät kaipaa selvittelyjä. Luotamme toisiimme raha-asioissa 100%.
Yhteiset rahat ja tili on ollut jo siitä saakka kun muutettiin opiskeluaikana yhteen asumaan.
Myös sijoitusasunnot, ok-talo, tontit yms kertynyt omaisuus on ostettu aina molempien nimiin puoliksi.
Osakkeet ja rahastot on molemmilla erikseen, kun niitä ei kai saa kahden nimiin laitettua?
Olen nyt ollut muutamia vuosia kotona hoitamassa lapsiamme ja käytän rahoja aivan kuten ennenkin. Isommissa ostoksissa olemme aina jutelleet ja sopineet yhdessä, mutta ainakin alle 1.000 euron hankintoja pidämme normaalikuluina. Isompina hankintoina pidämme ehkä jotain sohvakaluston, auton, kokoperheen lomamatkan hankintaa, mutta niistähän keskustellaan etukäteen siksikin, että hankittava asia miellyttäisi molempia (lomamatkan ajankohta ja kohde, sohvakaluston tyyli ja materiaali tms) eikä sinänsä raha-asiana.
yhteinen tili ja yhteiset rahat. On ollut niin kauan kun ollaan yhdessä asuttu. En voi tajuta miten joillain pidetään "omat" rahat vaikka ollaan naimisissa ja on lapsiakin. Miten se on mahdollista?!
mutta molemmilla on myös omat tilit.
Yhteiseltä tililtä on helppo hoitaa yhteisen elämän kulut.
jos toinen tilinOMISTAJA kuolee, tili jäädytetään. Tästä ei tehdä poikkeuksia.
t. se pankkialan ihminen, joka todellakin tietää miten tämä asia on (omapa on vikanne jos ette usko)
Usein yhteisissä tileissä molemmilla on täydet käyttöoikeudet, jolloin käyttöoikeudet tiliin myös jatkuvat vaikka kuolema toisen korjaisikin. Eriasia on tileissä jossa toisella on vain käyttöoikeus tiliin, eikä näin tili ole kokonaan yhteinen.
mutta omaisuus yhteinen, koska ei ole avioehtoa. Käytännössä olisi siis ihan sama, vaikka olisi yhteinen tilikin.
Ei kai nykyään avioparit sitä ja tätä yhdessä- teemasta.... Eilen oli ketju, jossa päiviteltiin, ettei kai avioparit nykyaikana käy enää yhdessä kaupassa. Nykyajan avioliitonko muka pitäisi olla sellainen, jossa puolisot eivät tee mitään yhdessä? Se varmaan korjaisi nämä meidän avioerotilastot kerralla! Ei kai muuten avioparit enää nykyään harrasta seksiä yhdessä, ei kai!?
erilliset tilit mutta yhteiset rahat. eikös se nyt ole seja sama miltä tililtä ne rahat maksaa vai onko rahat kahdella,yhdellä vai kolmella tilillä. sese vasta kaiken huippu onkin kun on omat ja yksi yhteinen...wwaaaat?!? onkose tosiaan niin vaikeeta pitää raha asiat koossa jos on eri tilit. meillä ainakin maksellaan ruokaa kellä nyt sattuu rahaa olemaan,samoin laskuissa. minulle myös yleensä ja rahaa ostaa esim.vaatteita,mies kun ei välitä itselleen mitään "turhaa" hankkia. käyttää farkutkin loppuun asti ennenkuin uudet ostaa ;) nojoo ei liittynyt asiaan. tuntuu että ne parit joilla yhteinen tili,luulevat olevansa parempi pari,parempi liitto,yhtenäisempi. en tajua miten se yhdistää..raha on vaan rahaa.
Meillä ainakin näin on, eikä lasketa kuka mitäkin maksaa. Tiliasia ja rahojen yhteisyys ovat kaksi eri asiaa!