Ei kai enää nykyaikana kellään avioparilla ole YHTEISTÄ tiliä?
Kommentit (86)
siirretään rahaa sivuun säästömielessä tai ns. pahan päivän varalle
erilliset tilit mutta yhteiset rahat. eikös se nyt ole seja sama miltä tililtä ne rahat maksaa vai onko rahat kahdella,yhdellä vai kolmella tilillä. sese vasta kaiken huippu onkin kun on omat ja yksi yhteinen...wwaaaat?!? onkose tosiaan niin vaikeeta pitää raha asiat koossa jos on eri tilit. meillä ainakin maksellaan ruokaa kellä nyt sattuu rahaa olemaan,samoin laskuissa. minulle myös yleensä ja rahaa ostaa esim.vaatteita,mies kun ei välitä itselleen mitään "turhaa" hankkia. käyttää farkutkin loppuun asti ennenkuin uudet ostaa ;) nojoo ei liittynyt asiaan. tuntuu että ne parit joilla yhteinen tili,luulevat olevansa parempi pari,parempi liitto,yhtenäisempi. en tajua miten se yhdistää..raha on vaan rahaa.
toinen tilinomistaja ei saa käyttää omia rahojaan sieltä tililtä??? Eihän se voi olla noin jos tili on kuitenkin myös tämän toisen nimissä. Itse kuitenkin koen "yhteisellä tilillä" sitä, että voi käyttää toisen tiliä kuten omaansa. Eli vaikka ei virallisesti olisi yhteinen tili, niin käytännössä on. Ja sitä en tajua, että joillakin on tosi tarkkaa, että jos toisella on vaikka tilillä rahaa 1000e ja toisella 50e, niin se toinen ei voisi ottaa sieltä toiselta tililtä rahaa joihinkin juttuihin, vaan molemmilla on "omat rahat". Se ei kyllä kuulosta avioliitolta.
Ei meillä ole ikinä ollut niin paljon rahaa, että oltaisiin voitu jakaa se kahdelle eri tilille. Kyllä kaikki menot on alusta lähtien täytynyt maksaa yhteiseltä tililtä, vaikka molemmat tienataan ihan hyvin. Ehkä tämä on meille helppoa siinä mielessä, että tienataan myös melkein saman verran, niin ei kumpikaan koe tulevansa "riistetyksi".
Asuntolaina ja talo on molempien nimissä, auto ja autolaina vain miehen, mutta yhteiseltä tililtä senkin lyhennykset menevät. Molemmilla on pankkikortti samalle tilille ja lisäksi kaksi luottokorttia.
Mä olen meidän perheen "talousvastaava", eli maksan kaikki laskut ja tarkkailen tilin, asuntolainan ja luottokorttien tilannetta ja infoan miestä, jos on saldot tiukilla ettei ostele mitään isompaa. Yhdessä ostetaan kaikki vähän suuremmat jutut eikä kumpikaan erityisesti tilitä toiselle mitään pikkuostoksia, tosin minä kyllä käytän meidän tiliä paljon suurpiirteisemmin kuin mies, joka kyselee enemmän, onko siellä rahaa :-) Minä taas tiedän itsekin koko ajan, ja tiedän mitä laskuja on milloikin tulossa. Miehelläkin on pankkitunnarit, mutta eipä se niitä oikeastaan koskaan käytä.
Ainoa huono juttu tässä on se, että lahjojen ostaminen toiselle ei oikein onnistu, kun rahat on molemmilta pois aina... mutta ei minusta riittävä syy perustaa erillisiä tilejä!
Tilillä olevien rahojen testamenttausjutuista en hirveästi huolehdi, joka kuukausi menee kaikki mitä tuleekin, joten eipä siinä nyt niin karmeasti ole testamentattavaa...
Ja kyllä asia näin todellakin on, kysy vaikka pankista tai perintöoikeuteen perehtyneeltä lakimieheltä.
Olen samaa mieltä siitä että täysin erilliset rahataloudet avioliitossa/ lapsiperheessä on outoa, mutta tämä ei sinänsä liity tileihin. Rahat voivat käytännössä olla yhteisiä, vaikka tilit eivät olisikaan, järjestelykysymys.
ihmisiä liikkeellä. Yhteinen tili jäädytetään, jos toinen kuolee. Asiaa ei pysty kiertämään millään tavalla. Näin tapahtuu myös rikosepäilyssä. Oma säästötili tai jotain kannattaa ehdottomasti olla. Tai vaikka käteistä kotona. Ihan sama, miten asian on hoitanut, mutta omaa rahaa pitää kummallakin olla. Elämää ei voi hallita. Kuka tahansa voi kuolla milloin tahansa.
Ja kyllä asia näin todellakin on, kysy vaikka pankista tai perintöoikeuteen perehtyneeltä lakimieheltä. Olen samaa mieltä siitä että täysin erilliset rahataloudet avioliitossa/ lapsiperheessä on outoa, mutta tämä ei sinänsä liity tileihin. Rahat voivat käytännössä olla yhteisiä, vaikka tilit eivät olisikaan, järjestelykysymys.
joka kuukausi siirtää rahaa toisen tilille, koska muuten ei ole oikeutta niihin jos yhtäkkiä kuolee?? Miten voi olla noin? Eikös avioliitossa kuitenkin katsota, että omaisuus on yhteinen jos ei ole avioehtoa? Entäs sellainen tilanne, että sijoitetaan iso summa rahaa johonkin, jos se on molempien nimissä ja toinen kuolee, eikö silloinkaan sillä toisella ole muka oikeutta siihen??? Eihän se voi olla noin.
jäädytetään vaan vähäksi aikaa, vaan onko rahat menneet forever?
puolison kuollessa se, että eloonjäänyt voisi vetää tilin tyhjäksi ja näin lasten lakiosa vaaraantuu.
Olen useasti ottanut asian puheeksi mieheni kanssa ja hänen mielestään ei missään nimessä.
Ok, meillä on ehkä hieman eri tilanne, kun minulla on kaksi isompaa lasta edellisestä liitosta ja olen tottunut huolehtimaan heistä monta vuotta itse.
Emme ole miehen kanssa aivan samaa mieltä siitä että mitä lapseni saavat ja mihin luluttavat rahansa, joten minä maksan heille kuukausirahaa ja kustannan muutenkin kaiken heihin liittyvän.
Lisäksi meillä on tästä talosta molemmilla oma laina jota maksamme. Siksi että mieheni jo omisti ennen tapaamistamme talon jota oli omalla perinnöllään maksanut. Varainsiirtoverot sun muut vältettiin tällä systeemillä.
Nyt olen kotona yhteisen lapsemme 1v kanssa ja minun oli pakko laittaa oma lainanmaksu tauolle joten maksan vaan korkoja. Tiedän, välillä se aiheuttaa katkeruutta, mutta on järkevää, koska miehellä on paljon pienempi korko joten hänen on hyvä nyt lyhentää lainaansa. Kohta tosin alkaa olla sellainen rahatilanne että hänkin joutuu maksamaan vaan korkoja.
Ja toisaalta mäkin haluan pitää jonkunlaisen itsenäisyyden tässä suhteessa.
Kun kaikki pakolliset laskut on hoidettu niin haluan käyttää rahani mihin käytän. Samoin tekee mieskin. Ei hän kysele minulta saako ostaa jotakin.
Minä maksan omani ja omien lasteni vakuutukset ja kännykkälaskut, myös nyt äippälomalla, sekä oman autoni vakuutukset ja kulut, hoidan myös kauppalaskut.
Mies hoitaa kaikki taloon menevät kulut, vakuutukset, jätemaksut, netin, sähkön, öljyn jne.
Jos meillä olis yhteinen tili niin luulen että siitä tulis kinaa että toinen on ostellut jotain toisen mielestä turhaa.
Toisaalta mies kyllä mielellään upottaa nyt omia rahojaan tähän pikkuiseen, edes paljoa kyselemättä mikä on hyvä :)
Molemmilla on kyllä käyttöoikeus toisen tiliin ja siihen rinnakkaiskortti. Näin on menty 10 vuotta ja varmaan mennään jatkossakin, koska hyvin on toiminut.
meilläkin on, mutta on mulla kyllä omakin tili.
Aika yleistä yhteisen tilin käyttö on yrittäjäperheissäkin ja joillakin ei edes muuta tiliä olekaan. Vanhemmillani ei koskaan ollut omia tilejä!
Käyttötili on minun nimissäni ja sinne menee minun palkkani. Molemmilla on tähän tiliin pankkikortti.
Säästötilille menee mieheni palkka ja sieltä hoidetaan laina sekä tarvittaessa siirretään rahaa käyttötilille. Tänne on molemmilla nettitunnukset, mutta vain miehelläni pankkikortti.
Molemmilla on visat ja tileillä on yleensä katetta niin, että jos jotain sattuisi niin omaan palkkaansa pääsee aina käsiksi.
Meille yhteinen tili oli ihan itsestään selvyys. Tosin meillä ei rahasta tulee koskaan riitaa, kun emme kumpikaan ole kovin tuhlaavaisia. En ole ikinä joutunut selittelemään miehelleni ostoksiani tai rahannostamisia. Kysymys on luottamuksesta enkä ymmärrä miksi olisin mennyt naimisiin ellen täydellisesti luottaisi mieheeni.
Minusta on tosi outoa, kun anopilla ja apella on 40 vuoden avioliiton jälkeenkin täysin "omat" rahat. Eivät edes tiedä, paljonko säästöjä toisella on tai paljonko saivat ennen palkkaa. Laskut ja ruokaostokset jakavat edelleen... Tosi kummallista myös mieheni mielestä, joka muuten ehdotti heti noita yhteisiä rahoja...
ja elämä on helppoa. On meillä omiakin tilejä, jos se vähentää ihemttelysi määrää...
Palkkatilien ei kannata olla yhteisiä, mutta niihin voi toki olla silti käyttöoikeus. Näin meille pankissa suositeltiin, tässä ketjussakin kerrotuista syistä.
Käyttötili on minun nimissäni ja sinne menee minun palkkani. Molemmilla on tähän tiliin pankkikortti. Säästötilille menee mieheni palkka ja sieltä hoidetaan laina sekä tarvittaessa siirretään rahaa käyttötilille. Tänne on molemmilla nettitunnukset, mutta vain miehelläni pankkikortti. Molemmilla on visat ja tileillä on yleensä katetta niin, että jos jotain sattuisi niin omaan palkkaansa pääsee aina käsiksi. Meille yhteinen tili oli ihan itsestään selvyys. Tosin meillä ei rahasta tulee koskaan riitaa, kun emme kumpikaan ole kovin tuhlaavaisia. En ole ikinä joutunut selittelemään miehelleni ostoksiani tai rahannostamisia. Kysymys on luottamuksesta enkä ymmärrä miksi olisin mennyt naimisiin ellen täydellisesti luottaisi mieheeni. Minusta on tosi outoa, kun anopilla ja apella on 40 vuoden avioliiton jälkeenkin täysin "omat" rahat. Eivät edes tiedä, paljonko säästöjä toisella on tai paljonko saivat ennen palkkaa. Laskut ja ruokaostokset jakavat edelleen... Tosi kummallista myös mieheni mielestä, joka muuten ehdotti heti noita yhteisiä rahoja...
Mutta tässä pari oikeaa syytä miksi yhteinen (käyttö)tili huono. Molemmilla ilmeisesti pankkikortti samaan tiliin? Jos toisen kortti katoaa, voi käydä niin, ettei toistakaan korttia voi käyttää. Jos toinen kuolee, tiliä ei pääse käyttämään ollenkaan ennen kuin tehty joku juttu (pesänselvitys?), voi kestää useamman viikonkin.
onko siinä sama homma, eli sitäkään ei voisi sitten käyttää? Onpas älytön juttu! Entä jos toinen on vaikka kotiäitinä ja toinen vaan töissä niin sen työssäkäyvän pitäisi maksaa tälle kotiäidille säännöllisesti rahaa hänen omalle tililleen, jotta olisi turva, jos sattuisi kuolemaan? Aivan järjetöntä.
Eli se maksaa jolla on rahaa. Eikö tuossa yhteistilissä ole vaarana tilinylityskin, jos molemmat ostavat samana päivänä jotain kalliimpaa. Tai tulee nostoraja täyteen? Tai jos toinen sekoaa ja lähtee nuoremman mukaan ja vie kaikki rahatkin, näitähän saa lukea. Tai jos toinen kuolee ja tiliä ei voi käyttää. En ymmärrä miksi pitäisi olla yhteinen tili (paitsi jo mies on pihi idiootti)
että perheellä on kolme tiliä.siis KOLME! on omat ja yksi yhteinen. sitten tältä yhteiseltä tililtä maksetaan yhteiset menot. siis mitä?! onko se niin vaikeaa ´pitää ne omat tilit ja sieltä tasapuolisesti maksella,eikai se nyt niin justiinsa ole jos toinen maksaa yhden laskun "enemmän" tms.jo kerta yhteisiä rahat ovat?? naurettavaa mielestäni...meillä ainakin se maksaa jolla rahaa sillä hetkellä-