Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut 2-vuotiaat ei käy potalla?

Vierailija
25.11.2009 |

Ja nyt en tarkoita niitä, jotka kovaa vauhtia harjoittelevat mutta eivät vielä käy säännöllisesti itsenäisesti tai niitä joille on (ikään liittyen normaalisti) tullut takapakkia. Tarkoitan että onko tosiaan vanhempia, jotka eivät vielä tuonikäistäkään opeta potalle??? Olen esm täällä lukenut kommentin, että oppii kyllä aikanaan. Niin, miten voi oppia jos ei opeteta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan muiden lasten esimerkkia seuraamalla, kun ovat itse olleet valmiita, siina 3 v kieppeilla. Eli ovat itse sanoneet haluavansa kayda potalla/vessassa. Sitten oppiminen onkin kaynyt tosi nopeasti, ihan muutamassa viikossa ovat olleet paivakuivia, koska oma "herkkyyskausi" talle asialle on ollut paalla. Niin, tietysti tama onnistuu vain kodin ulkopuolisessa hoidossa (tai jos kotona on paljon eri-ikaisia lapsia)... ;-)

Vierailija
2/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä kyllä yritetään mutta toisinaan ei suostu lähellekkään pottaa ja toisinaa vain istahtaa pikaisesti kun housut on riisuttu ja toisinaan ei suostu että housut riisutaan. En väkisin ole akottanut sillä klme edellistä ovat kyllä aikaaan oppineet käymään potalla/pöntöllä ja vaiista on eroon päästy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se käy luonnostaan, ei tarvitse mitenkään ihmeemmin opettaa. Ja jos vähääkään olet lukenut lapsista, tiedät että lapset oppii matkimalla 7 ikävuoteen asti, sanallinen "opetus" on toissijaista, lasten on hankalaa mieltää asioita. "Ei kukko käskien laula".

Vierailija
4/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut että tuonne pissataan ja sitten jossain vaiheessa alkavat siellä käydä. Ikää on tuolloin kollut suunnilleen 2,5 v., joskus vähän enemmän. En ymmärrä miksi pitää mennä kiertoteitä kun voi kävellä suoraan...

Vierailija
5/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotiaan vaipattaminen kuulostaa omassa korvassani enemmän kiertotielle... Meidän lapsilta on otettu vaippa pois hiukan 1.5 vuoden jälkeen ja kerrottu että tossa on potta, sinne pissataan. Parissa viikossa ollaan päästy pissavahingoista eli lapsi on ollut päiväkuiva. Yövaippa jätetty pari kuukautta myöhemmin.

Vierailija
6/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kyllä pytyllä supistajan kanssa ;)

Vierailija
7/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman yli 2-vuotiasta on kehotettu potalle jo kauan, ja aluksi kävikin potalla mutta vain hoitopaikassa. Kotona istuu hetken mutta mitään pottaan ei tule, viime aikoina ei ole halunnut edes istua. Mitenkään väkisin en ole tätä yrittänyt, joten kaipa tässä täytyy vielä odotella.

Vierailija
8/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se käy luonnostaan, ei tarvitse mitenkään ihmeemmin opettaa. Ja jos vähääkään olet lukenut lapsista, tiedät että lapset oppii matkimalla 7 ikävuoteen asti, sanallinen "opetus" on toissijaista, lasten on hankalaa mieltää asioita. "Ei kukko käskien laula".

Jotkut pissaavat vaippaan öisin vielä tosi vanhoina, jopa yli 3-vuotiaina. Ei se silti sitä tarkoita, ettei päivällä voisi olla kuiva. Ja lapsille nimenomaan opetetaan potalla käyminen. Mun kuopuksella oli yöllä vaippa vielä 2,5-vuotiaana, mutta kyllä se päivällä oli kuiva n. 2-vuotiaasta alkaen (aika myöhään sekin). Ja kuivalla tarkoitan sitä, että lapsi itse tunnistaa, milloin on hätä ja tarve käydä potalla ja myös käy siellä eikä laske housuihin.

Vierailija
9/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vanhemmat ei opeta niin eihän ne sitten käy kun oppivat että tarkoitus on laskea alleen. ja näin luulee nykyvanhemmatkin valitettavasti. "aika on kypsä sitten kun lapsi ite menee potalle" -ei pidä paikkaansa. eipä meidän vanhempia ole vaipoissa pidetty kuin reilu vuotiaaksi. vaippayhtiöt saa "tutkimuksillaan" pitkäaikaiset asiakkaat. käy sääliksi näitä isoja vaippapyllyjä :(

Vierailija
10/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä se opetetaan ku se ei sinne suostu menemään??? Tuletko sinä meille pitämään sitä väkisin siinä paikoillaan koko päivän, josko sattuis vahingossa sit pottaan tuleen jotain? Kyllä mie raaskin sen vaipan ostaa ja jaksan vaihtaakkin niin kauan ku lapsi sitä tarvii.

Vierailija
11/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä harjoteltiin ja laitettiin,mutta nyt vasta yli 3v naksahti päässä ja nyt se toimii,ei siis mitää ressiä ennenkuin lapsi itse on valmis, muuta lapsett oppi alla 3v,jokainen oppii ajallaan.

Vierailija
12/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli noin 3 kertaa päivässä, muina kertoina kieltäytyy, enkä missään tapauksessa pakota käymään.

Vierailija
13/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole "pottailtu"

Eli tarkoitan, että ei ole harjoiteltu. Vaippa on vain jätetty pois ja sillä selvä. Sitä ennen ei ole kumpikaan käynyt potalla kuin pari hassua kertaa eikä sinne ole tullutkaan mitään.

Toinen oli päivä ja yökuiva laakista, ilman ainoatakaan vahinkoa 2v8kk (poika) ja tyttö 1v11kk. Tytölle tuli muutamia vahinkoja parin ekan viikon aikana kotona, mutta ei koskaan esim. kaupassa tai kylässä.

Kuopus nyt 1v7kk ja istunut kerran potalla, ei tullut mitään. Jätän vaipan pois tuossa 2v paikkeilla.

Esikoinen pissasi kolme kertaa vaipan läpi asti yöllä vielä tuolla samalla viikolla, kun yhtäkkiä jäi se vaippa pois eikä tullut öisinkään ainoatakaan vahinkoa. Sitä ennen ei suostunut edes keskustelemaan siitä, että kävisi potalla. Koitettiin siis noin 1kk välein että suostuuko potalle ja jatkettiin normaalisti vaipan kanssa, kun ei käynyt. En jaksanut todellakaan alkaa opettamaan jotain minkä tiesin käyvän luonnostaan, kun aika on sopiva. Ja näin se on mennyt.

Vierailija
14/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut pissaavat vaippaan öisin vielä tosi vanhoina, jopa yli 3-vuotiaina. Ei se silti sitä tarkoita, ettei päivällä voisi olla kuiva.

Meidän nelivuotias lorottaa vaippaan joka ikinen yö, ja kiivaasti väittää aamulla että ei ole pissinyt. Ei mitään yritystä yökuivuuteen.

Päivisin on ollut ilman vaippaa 2,5-vuotiaasta, kauhea jos olisi pitänyt päivällä käyttää vaippoja tähän saakka ja ties kuinka pitkään hamaan tulevaisuuteen.

Vierailija
15/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potta ollut vessassa ja kerrottu mitä sillä tehdään. Ihan vapaaehtoisesti saanu mennä istuksimaan, kukaan ei pyytänyt tai houkutellut. Pari kertaa jotain sinne sitte lorahtanukkin. Vaippa otettiin pois kun tyttö tuli itse kertomaan että "pissa tulee potalle", mentiin potalle ja toden totta, pissahan sinne pottaan tuli. Eiköhän ne kaikki vaipoista eroon pääse kun ovat valmiita. Itse en näe järkeä ruveta pottailemaan "turhan" taki jopa vuosi ennen kuin lapsi sitten edes oppii kuivaksi.

Vierailija
16/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lapset oppineet itsestään 2-vuotiaina.

Itse ovat halunneet pissata ja kakata pönttöön kun ovat olleet siihen valmiita.

Vaipat on voitu jättää kerralla kokonaan pois eikä vahinkoja ole tullut.

Olisin toki voinut tehdä pottailusta mahdottoman sirkuksen ja stressata itseäni asian kanssa vaikka kuinka paljon. En vain ole nähnyt sitä tarpeelliseksi.

Vierailija
17/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin oppii kuivaksi. Mulla ainakin tuttuja lähipiirissä, jotka ovat pissattaneet jotain puolivuotiastakin pyttyyn tai altaaseen mutta loppujenlopuksi kuivaksi on opittu aivan samoihin aikoihin kuin sellaiset jotka ovat alkaneet pottailla 2-vuotiaina. Mutta minun käsityksen mukaan se ei ole pelkästään siitä opettamisesta kiinni. Ja yleisimmin tytöt oppii nopeammin kuivaksi kuin pojat.

Itselläni kiinnostaisi kokeilla sellaisia kesto training pantseja, voisiko se vähän nopeuttaa sitä kuivaksioppimista. Kyllähän vaipat ovat nykyään niin kuivia ja imukykyisiä, mukavia lapselle, ettei se välttämättä tunne pissaista vaippaa epämukavaksi. Se ois kai pointti niissä training pantseissa, että tuntuu kosteelta ja epämukavalta kun on vähänkin pissaa.

Vierailija
18/18 |
25.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"aika on kypsä sitten kun lapsi ite menee potalle" -ei pidä paikkaansa. eipä meidän vanhempia ole vaipoissa pidetty kuin reilu vuotiaaksi. vaippayhtiöt saa "tutkimuksillaan" pitkäaikaiset asiakkaat. käy sääliksi näitä isoja vaippapyllyjä :(

ovakin kertoneet kuinka sitä pyykkiä tuli hirveästi kun lapsilla tuli pissavahinkoja pitkin päivää. Kesällä antoivat siitä syystä juoksennella ilman housuja. Kovasti ovat ihastelleet nykypäivän systeemiä ja helppoja vaippoja.

Omat lapseni ovat varmaan jotenkin omituisia kun ovat itse oppineet menemään pöntölle (ei missään nimessä potalle) 2-vuotiaina. Itse väittäisin että lapseni ovat olleet silloin 'kypsiä' ...vai onkohan heidät yöllä käynyt tonttu opettamassa ;D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi