"Minä olen aina niin yksinäinen kun ei ole leikkikaveria" 4,5v.
Mitäpä tekisitte:
Tyttö 4,5v on 2 vuotta nuoremman pikkuveljensä kanssa samalla perhepäivähoitajalla. Tänä syksynä lapsi on alkanut kotona valittaa kaverin puutetta. Hoitopaikassa oli ennen kaksi muuta tyttöä, mutta molemmat jäivät syksyllä pois ja nyt hoidossa kaikki muut lapset ovat poikia. Ilmeisesti ei synkkaa yhtä hyvin poikien kanssa, kun valitusta on nimenomaan tyttökaverin puuttumisesta.
Viikolla on lisäksi yksi harrastuspäivä, mutta sielläkin muut tytöt näyttää päiväkotikavereilta, jotka ovat jengiytyneet keskenään.
Meillä on kaveriperheitä, joita nähdään, mutta ei viikottain. Naapurustossa ei ole muita lapsia.
Meidän nuorempi lapsi on viihtynyt pph:lla erittäin hyvin ja luulen, että päiväkoti olisi nuoremmalle stressin paikka. Mutta vanhemmalle lapselle sieltä saattaisi löytyä niitä paljon kaivattuja tyttökavereita.
En oikein tiedä, onko tyttökaverin puute oikea ongelma vai onko kyse vain periaatteellisesta rutinasta. Meidän tyttö ei ole koskaan ollut yksinään leikkivää/viihtyvää sorttia, vaan koko ajan pitäisi olla jonkun tekemässä hänen kanssaan jotain. Toisaalta lapsi on kyllä ollut jotenkin paljon tyytymättömämpi koko syksyn, sen jälkeen kun hoitokaverit vaihtuivat.
Eli hakisitteko päiväkotipaikkaa vai keksittekö muuta ratkaisua?
Kommentit (19)
Nuorempi tietenkin jäisi sinne pph:lle. Hänhän kuuluu sinne ikänsä puolesta.
pph ja päiväkoti ovat aivan eri suunnissa, menisi tunti aamusta pelkkään eri paikkoihin kuskaamiseen ja toinen mokoma illalla hakemiseen. Lisäksi sisarukset ovat kuitenkin toisilleen tärkeitä, ei ole mielestäni hyvä ratkaisu erottaa.
ap
ottaa eroa joka tapauksessa. Pienempi on vielä taapero, isompasi alkaa lähetä eskaria. Tekee vain hyvää saada olla vähän omillaan.
Onhan heillä illat ja viikonloput aikaa olla yhdessä.
ottaa eroa joka tapauksessa. Pienempi on vielä taapero, isompasi alkaa lähetä eskaria. Tekee vain hyvää saada olla vähän omillaan.
mutta jos ovat erikseen, kyselevät aina toisen perään. Lisäksi se ei vaan käytännössä onnistu kuskaamisen kannalta.
ap
ei ne siellä päiväkodissakaan samaan ryhmään pääse.
Kylällä yksi pieni päiväkoti, ainoastaan eskarit eri ryhmässä.
ap
kunhan se pienen päivä ei ole kohtuuttoman pitkä. On aika rankkaa pärjätä ryhmässä, jossa on jopa kuusivuotiaita samassa!
Ja se pk-ryhmäkin lienee pienehkö jos joukossa myös alle 3-vuotiaita?
Ap kirjoittaa, että on 2-vuotias.
Ja jos päiväkodissa on yksi ryhmä kaikille, kyllä siellä silloin mennään niiden isoimpien ehdoilla.
Oma 2v 10 kk vanhani aloitti ryhmässä, jossa isoimmat olivat 5-vuotiaita ja kyllä hän sai pinnistellä, että jaksoi siellä.
Ryhmän koko oli yhteensä 29 lasta.
On se varmasti stressin paikka nuoremmalle hetkeksi, mutta nyt kaikki päivät tuntuvat olevan stressin paikka vanhemmalle, ja onko sekään oikein? Kyllä 4,5-vuotias kaipaa ja ansaitsee ikäistään leikkiseuraa.
Meillä lapset olivat 5 ja 2,5 siirtyessään päiväkotiin, ja nyt ovat siellä toista vuotta (vanhempi tosin jo eskarin puolella). Olen ollut sosi tyytyväinen myös nuoremman osalta, ja viihtymisen näkee selkeästi, koska niin hyvällä mielellä lähtee aamuisin.
Ihan älytöntä että 4 v. on perhepäivähoidossa. Suorastaan lapsen edun vastaista. Ryhmässä olemista ja kaverisuhteiden luomista pitää juuri tuossa iässä alkaa harjoittaa!
Ihan älytöntä että 4 v. on perhepäivähoidossa. Suorastaan lapsen edun vastaista. Ryhmässä olemista ja kaverisuhteiden luomista pitää juuri tuossa iässä alkaa harjoittaa!
Ap, meidän nyt 5-vuotias aloitti syksyllä pk:ssa ja kavereita on alkanut löytyä. On rauhallinen ja vetäytyvä lapsi, ja haluttiin antaa kasvaa rauhassa tutulla pph:lla "kypsäksi" päiväkotiin. Viime talvena (täytti 4 syksyllä) alkoi jutuissa vilistä kaverinpuute, kun hoitokaveri ei enää riittänyt vaan iltaisin ja viikonloppuisinkin kaipasi seuraa. Kerran huokaisi surullisena: "miksei minulla ole kaveria?" Nyt syksyllä on pk:sta löytynyt sitten kavereita ja ikääkin on sen verran, että kaverikyläilyt on jo käynnissä.
Molemmat viihtyvät melko varmasti tosi hyvin !
Pikkuvelikin kasvaa koko ajan, joten on kohta edessä joka tapauksessa.
Kylällä yksi pieni päiväkoti, ainoastaan eskarit eri ryhmässä. ap
mutta lapset ovat kotihoidossa. Tyttö on just tuon 4,5 vuotta, ja koko ajan on kotona tylsää. Ei osaa itse keksiä mitään leikkejä ja omatkin ideat alkavat olla lopussa. Lisäksi kun mukana häärää 1,5 vuotias pikkuveli, niin siinäpä ei paljon askarrella tai pelata nappulapelejä, kun pieni häärää seassa ja sotkee kaiken.
tyttö käy kerhossa, mutta muut päivät ovat alkaneet olla yhtä narinaa aamusta asti. Alan vakavasti harkita kohta päiväkotia osa-aikaisesti. Naapurustossa on kavereita, mutta päivällä nekin ovat hoidossa.
Teillä on kyllä käsittämättömän iso ryhmä. Suurin osa sisarusryhmistä on kooltaan alle 20.
29 lapsen ryhmässähän tarvitaan jo todella iso tilakin + monta hoitajaa.
Itse en ikinä laittaisi parivuotiasta lähemmäs 30 lapsen ryhmään.
Ap kirjoittaa, että on 2-vuotias. Ja jos päiväkodissa on yksi ryhmä kaikille, kyllä siellä silloin mennään niiden isoimpien ehdoilla. Oma 2v 10 kk vanhani aloitti ryhmässä, jossa isoimmat olivat 5-vuotiaita ja kyllä hän sai pinnistellä, että jaksoi siellä. Ryhmän koko oli yhteensä 29 lasta.
Esikoisen ryhmässä oli 27 2 - 5 -vuotiasta.
Pmassa kaupungissani sisarusryhmän kattokoko on 16 (yleensä 3 hoitajaa).
Esikoisen ryhmässä oli 27 2 - 5 -vuotiasta.
Jos tosissaan noin järjettömiä ryhmäkokoja on jossain. Kannattaisko miettiä paremmin ketä äänestää kuntavaaleissa?
Oma lapseni aloitti 2-vuotiaana 11 lapsen ryhmässä. On meillä kyllä veroprosenttikin suurempi kuin pk-seudulla.
Eli kyllä minä hakisin päiväkotipaikkaa. Silloin pääsee mukaan viskarikerhoon yms.
Nuorempi tietenkin jäisi sinne pph:lle. Hänhän kuuluu sinne ikänsä puolesta.