Kertokaa mielipiteitä tästä erimielisyydestä.
Miehellä ja minulla omat autot, kuitenkin sinänsä yhteiset. Miehellä uudempi ja minulla 20 vuotta vanha. Joskus (n. 5 ktr/vuosi) joudun tekemään pidemmän työmatkan(300km) ja mieluummin lähden tällä paremmalla autolla.
Miehen autosta oli tuulilasin pyyhkijät ihan puhki, toisessa jopa se kumi jo repsottaa. Ostin aikoinaan uudet sulat ja mies vaihtoi niistä vain toisen. No toisesta ehtisi hävitä kaikki kiinnityssysteemit, kun sitä sitten seuraavan kerran ajatteli asentaa.
No mies jatkoi rikkinäisellä sulalla ajamista. Minä päätin ystävällisesti ostaa uudet sulat. Ostin ne noin 2 kk sitten ja sen jälkeen olen useamman kerran pyytänyt asentamaan uudet sulat. Huomasin asian viimeksi n. 1,5 kk sitten kun tein matkan autolla ja edelleen pyyhkijät pyyhki huonosti. Kysyin oliko vaihatnut, ja ei kuulemma ollut ehtinyt.
Nyt olen huomenna taas lainaamassa autoa ja pyytänyt noin viikon verran, että nyt ennen tätä matkaa ystävällisesti vaihtaisi sulat uusiin. Aamulla kysyin, että oletko sulat jo vaihtanut, niin sitten tuli ilmoitus, että toinen sulka, jonka olen ostanut onkin väärä. Mies sanoi, että oli kuulemma heti silloin sanonut , että se on väärä. Jos on sanonut, niin minä en ole sitä kuullut ja käynyt vaihtamassa uuteen.
Ihmettelin, että miksi et ole sanonut uudestaan? Ja miksi et ole kertaakaan sanonut, kun olen sen 10 kertaa muistuttanut asiasta, että vaihto ei onnistu, koska sulka on väärä?
Ihmettelin asiaa ja mies sanoi, että se on minun vika, miksi niitä sulkia ei ole vaihdettu. Minun vika siis se, että sulka on väärä. Vitutti kyllä tuollainen kiittämättömyys ja oman vastuun väistäminen. Ja syyn viertittäminen minun päälle.
Minusta periaate on se, että se joka autolla ajaa, niin voisi huolehtia niistä sulistankin. Minä hyvää hyvyyttäni ostin sulat ja nyt onkin minun vika kun ne on väärät. Sulkapaketin takana oli kyllä ihan maininta, että käy nimeomaan kyseisen autoon, mutta on silti liian pitkä.
Mies ei omasta mielestään ole tehnyt mitään väärää. Minusta olisi aluperin voinut itse huolehtia sulista. Minusta olisi voinut uudestaan selkeästi mainita, että sulka on väärä tai peräti käydä itse vaihtamassa sen uuteen. Minusta olisi voinut vaihtaa sulat heti eikä vasta kahden kuukauden kuluttua.
Raha on muutenkin tiukassa ja varmaan ihan turha mennä enää 2 kk jälkeen vaihtamaan sulkaa uuteen. En edes tiedä, minkä vaihtaisin/ostaisin tilalle ja en kehtaa mainita, että ostosta on jo 2 kk aikaa, eikä kuittiakaan enää ole tallessa.
Mitä mieltä? Kertokaa rohkeasti näkemyksenne, meinaan näyttää tämän viestin kyllä miehelle.
Kiitos vaivannäöstä.
Kommentit (48)
Sillä aikaa menisin vaikka kahville.
Kuvittelit saavasi täältä melkoisen puolustuskirjeenvaihdon jonka sitten olisit voinut voitonriemuisesti näyttää miehellesi todistaaksesi kuinka oikeassa olit.
Oletkos muuten nyt näyttänyt tätä ketjua miehellesi? Voisin vaikka lyödä vetoa ettet ole, sen verran tuli sinulle lunta tupaan. =D
Mitä mieltä? Kertokaa rohkeasti näkemyksenne, meinaan näyttää tämän viestin kyllä miehelle. Kiitos vaivannäöstä.
Ei taida mies nähdä tätä viestiketjua vahingossakaan...
Tämä vaan vaikutti sellaiselta klassiselta av-tapaukselta, jossa kirjoittaja kertoo jonkun pikkuongelman ja kun sen on muutama vastaaja tuominnut ihan älyttömäksi aiheeksi riitaan, niin AP jatkaa kertomalla tipoittain lisää yksityiskohtia ja lopulta paljastuukin joku perhehelvetti, jossa alkuperäisellä riidalla ei enää ole mitään merkitystä.
En oikeastaan kuvitellut mitään. Halusin vain tietää, että miten muilla toimittaisiin.
Selkeästi osa odottaisi samaa (ja ottaa samanlainen saamattomuss päähän) ja osa taas pitää miestä pienenä lapsena, jonka ei tarvitse tehdä yhtään mitään mitä ei halua. Minä en ajattele niin.
En ole vielä ehtinyt näyttää viestiä mihelle, mutta voin näyttääkin. Ei se muuta minun käsityksiä vaikka tulisi lunta tupaan eli on eri tavallakin ajattelevia.
Minusta aikuisilla on erinäisiä velvollisuuksia, jotka tulee hoitaa.
Ihan mielenkiinnosta: teetkö sinä kaiken sen, mitä miestä ei nyt vain huvita tehdä? Jokainen toki tavallaan, ei varmaan ole oikeaa ja väärää. Minä en nyt vain ole mieheni äiti enkä palvelija/kodinhoitaja. Enkä odota mieheni olevan minulle sellainen.
Kuvittelit saavasi täältä melkoisen puolustuskirjeenvaihdon jonka sitten olisit voinut voitonriemuisesti näyttää miehellesi todistaaksesi kuinka oikeassa olit. Oletkos muuten nyt näyttänyt tätä ketjua miehellesi? Voisin vaikka lyödä vetoa ettet ole, sen verran tuli sinulle lunta tupaan. =D
samoin jos haluan verhotangot seinään niin laitan ne itse, minähän ne sinne haluan eikä mies.
Mies auttaa sitten sellaisissa asioissa mitä en oikeasti osaa enkä pysty nopeasti oppimaan (kuten sulkien vaihdon voi opetella) tai mihin en kykene (kuten todella painavien tavaroiden nosto)
Joskus harvoin kun tulen maininneeksi että jotain pitäisi tehdä, vaikka tyyliin "pitäisi tuo tietokone eheyttää ja järjestää uudestaan" niin mies toteaa että sitten ei muuta kuin tekemään se (ja mies on meillä se it-nörtti, minä en). Ei ala paapoa minua ja tehdä puolestani asioita jotka kykenen itse tekemään. Neuvoo jos en jotain osaa, mutta tietää että pärjään itsekin hyvin pitkälle.
Onneksi minusta ei lapsena kasvatettu avutonta ja kädetöntä
ojennat laskun miehelle. Simple as that. Tuosta nyt kannata kuukausien ongelmaa tehdä. Jos ongelmat on tuota tasoa niin hyvinhän teillä menee.
Ihan mielenkiinnosta: teetkö sinä kaiken sen, mitä miestä ei nyt vain huvita tehdä? Jokainen toki tavallaan, ei varmaan ole oikeaa ja väärää. Minä en nyt vain ole mieheni äiti enkä palvelija/kodinhoitaja. Enkä odota mieheni olevan minulle sellainen.
kun hän ei saanut yhtään mitään aikaiseksi. Aikani tein, sitten kun kyllästyin asiaan lopullisesti oli helppo helppo tehdä päätös.
Mutta... en siltikään ymmärrä miksi teet yksistä sulkien vaihdosta niin suuren numeron. Ja toinen juttu, miksi ihmeessä haluat jakaa hommat miesten ja naisten töihin?
Niin mä en oo kädetön ja osaan tehdä monia asioita paremmin kuin mieheni. Tiedän myös tekniikasta paljon enemmän kuin mieheni, sillä olen tekniikan DI ja mieheni "vain" ohjelmointi nörtti. Mutta nörttini ei ole kädetön (rakentanut yhden omakotitalon kanssani pitkästä tavarasta). Mieheni vain lupasi laittaa ne tangot, joten kyse ei ole osaamattomuudesta vaan siitä, että lupaukset voisi pitää tai sitten sanoa, etä laita itse....
samoin jos haluan verhotangot seinään niin laitan ne itse, minähän ne sinne haluan eikä mies. Mies auttaa sitten sellaisissa asioissa mitä en oikeasti osaa enkä pysty nopeasti oppimaan (kuten sulkien vaihdon voi opetella) tai mihin en kykene (kuten todella painavien tavaroiden nosto) Joskus harvoin kun tulen maininneeksi että jotain pitäisi tehdä, vaikka tyyliin "pitäisi tuo tietokone eheyttää ja järjestää uudestaan" niin mies toteaa että sitten ei muuta kuin tekemään se (ja mies on meillä se it-nörtti, minä en). Ei ala paapoa minua ja tehdä puolestani asioita jotka kykenen itse tekemään. Neuvoo jos en jotain osaa, mutta tietää että pärjään itsekin hyvin pitkälle. Onneksi minusta ei lapsena kasvatettu avutonta ja kädetöntä
Älä katsele enää tuollaista vätystä. KErro jos meno ei parane niin pitää etsiä mies, jolta hommat onnistuu...
mieheen tepsi usein sama kuin koiranpentuun... Kun kerrankin tekee mitä pyydetään, kehutaan (ylitse vuotavasti) miten hienosti tehty ja miehen kohdalla muistat kehua tutuille, että kyllä sun mies hoitaa asiat!
Ainakin se tepsii paremmin kuin iänikuinen nalkuttaminen ja valitus!!
Kukapa nyt ei kehuista pitäisi ja haluaisi tuntea olevansa tärkeä ja osaavansa!
Miehen autolla ajan yleensä vain ihan vieraassa kaupungissa ja työasioissa. En silloin ehdi korjaamolle ja vieraasta kuapungista en sitä ehtisi etsimään.
Mä ajaisin huoltoon ja pyytäisin vaihtamaan sulat. Sillä aikaa menisin vaikka kahville.
Minäkään en näe syytä, miksi minun pitäisi paapoa miestä asiassa, jonka itse kykenee tekemään.
En ole siis pyytänyt tekemään mitään sellaista, joka minun kuuluisi tehdä.
ps. Minä ole meillä se tietokone-expertti. siihenkään en pyydä miehen apua. Jos en ongelmaa pysty ratkomaan, niin menen toisen ammattilaisen luokse.
Niin ja minua ei ole kasvatettu kädettömäksi ja avuttomaksi, jos minuun tuolla lauseella viittasit.
Olen 17-vuotiaana muuttanut pois kotoa ja sitä ennen hoitanut kaiken vaatteiden pesusta, kaupassa käynnistä lampun vaihtoon noin 8-vuotiaasta asti, kun kuningas alkoholi alkoi viemään vanhempiani. Samalla hoidin pienempien sisarusten hoidonkin.
Ei ala paapoa minua ja tehdä puolestani asioita jotka kykenen itse tekemään.
Tosi törkeää käytöstä ja lapsellista mutta niin tuttua :) Minä en todellakaan huoltaisi mieheni autoa jos hän ei sitä tee. Mutta ymmärrän että haluat sen olevan kunnosaa kun tarvitset autoa itse.
Osta itsellesi parempi auto niin ei tarvitse lainata mieheltäsi, jos siis rahatilanne sallii. Ja miksi ihmeessä tankkaat hänen autoaan, varsinkin jos ei edes huomaa sitä?
Olet tainut hemmotella miehen pilalle ja hän pitää sinua ja tekojasi itsestään selvyytenä,
kun tietää että osaat kaiken minkä hänkin.
Luulen että miesten pitää saada päteä, olla parempia jossain kuin naiset ja auttaa/suojella heitä. Nykyään ollan niin tasavertaisia että roolit on menneet ihan sekaisin ja varmaan siitä syystä tämmöisiä riitoja syntyy.
Vielä kun tienaatkin enemmän nin taitaa ukko olla aika nujerruksissa.
Keskustelun paikka taas!
Hoidan auton isommat rempat, siis varaan huoltoajan ja sitten katsotaan, että kuka auton ehtii viemään ja hakemaan. Joka tapauksessa maksan ne huollot. Tässä kuussa tein autoon juuri 500 euron rempan.
Vaihdatat sulat huollossa ja ojennat laskun miehelle. Simple as that. Tuosta nyt kannata kuukausien ongelmaa tehdä. Jos ongelmat on tuota tasoa niin hyvinhän teillä menee.
vaihtaisinkin itse (siksi että se häiritsisi minua ja minä haluan ne sulat vaihdetuksi) ei se tarkoita sitä, että paapoisin miestäni tai pitäisin häntä pienenä lapsena.
Meillä on omat autot joista huolehditaan itse, tietenkin tarvittaessa joissakin korjaustöissä toinenkin auttaa, mutta jos autoja lainaillaan ja joku häiritsee lainaajaa niin siitä vaan korjaamaan jos toista se pikkujuttu ei haittaa.
En tiedä, oletko se, joka tuosta paapomisesta kirjoitti alunperin. Mutta kirjoitaja sanoi, ettei odota, että mies paapoo häntä ja tekee asian, jonka hän itsekin kykenisi tekemään. Tämä nimenomaan menee myös toisinpäin. Ei kai mieskään odota, että minä alan paapomaan häntä, jos sen itsekin pystyy tekemään.
Toisaalta tuolla periaatteella, että se tekee, jota asia häiritsee on juuri se, mitä en ymmärrä. Sillähän juuri antaisin miehelle taas valinnanvapauden, että tee se mitä huvittaa. Eihän kannata häiriintyä mitään, niin ei tarvitse tehdäkään mitään.
Ja jos sulan metaaliosa raapii ikkunan pintaa, niin pelkkä äänen ja syntyvien naarmujen häiritseminen ei riitä perusteeksi, jolloin pitäisi reagoida. Kyse on ihan turvallisuudestakin ja se ei ole minulle mikään pikkuasia, kuten joillekin vissin on? Jos pyyhin pyyhkii huonosti, niin et näe eteesi kunnolla. Jos sulan metaaliosa raapii ikkunan pintaa, niin naarmut myös häiritsevät näkyvyyttä ja täten muiden turvallisuutta. Tarpeeksi kun metalli raapii ikkunaa, niin se joudutaan vaihtamaan ja sekös halpaa on. Ja miksi se joudutaan vaihtamaan, siksi kun asianomaista ei ole kiinnostanut hoitaa asiaa aikaisemmin. Toki tuulilasin hinta ei niin häiritse, kun ei sitä itse joudu maksamaan.
Ja apua annetaan puolin jos toisin. Minusta minä olen auttanut asiaa jo sillä, että olen kahdesti ostanut ne sulat, enkö olekin. Mikä on miehen apu? Eikö sekin kuulusi olla molemminpuolista eikä vain yksipuolista?
Meneekö teillä tosiaan kotona asiat niin, että se tekee, jota asia häiritsee?
Siis se siivoaa, jota sotku häiritsee?
Se pesee pyykit, jota likaiset vaatteet häiritsee?
Se käy kaupasta hakemassa ruokaa, jota jääkaapin tyhjyys häiritsee?
jne.
vaihtaisinkin itse (siksi että se häiritsisi minua ja minä haluan ne sulat vaihdetuksi) ei se tarkoita sitä, että paapoisin miestäni tai pitäisin häntä pienenä lapsena. Meillä on omat autot joista huolehditaan itse, tietenkin tarvittaessa joissakin korjaustöissä toinenkin auttaa, mutta jos autoja lainaillaan ja joku häiritsee lainaajaa niin siitä vaan korjaamaan jos toista se pikkujuttu ei haittaa.
En tiedä, oletko se, joka tuosta paapomisesta kirjoitti alunperin. Mutta kirjoitaja sanoi, ettei odota, että mies paapoo häntä ja tekee asian, jonka hän itsekin kykenisi tekemään. Tämä nimenomaan menee myös toisinpäin. Ei kai mieskään odota, että minä alan paapomaan häntä, jos sen itsekin pystyy tekemään.
Toisaalta tuolla periaatteella, että se tekee, jota asia häiritsee on juuri se, mitä en ymmärrä. Sillähän juuri antaisin miehelle taas valinnanvapauden, että tee se mitä huvittaa. Eihän kannata häiriintyä mitään, niin ei tarvitse tehdäkään mitään.
Ja jos sulan metaaliosa raapii ikkunan pintaa, niin pelkkä äänen ja syntyvien naarmujen häiritseminen ei riitä perusteeksi, jolloin pitäisi reagoida. Kyse on ihan turvallisuudestakin ja se ei ole minulle mikään pikkuasia, kuten joillekin vissin on? Jos pyyhin pyyhkii huonosti, niin et näe eteesi kunnolla. Jos sulan metaaliosa raapii ikkunan pintaa, niin naarmut myös häiritsevät näkyvyyttä ja täten muiden turvallisuutta. Tarpeeksi kun metalli raapii ikkunaa, niin se joudutaan vaihtamaan ja sekös halpaa on. Ja miksi se joudutaan vaihtamaan, siksi kun asianomaista ei ole kiinnostanut hoitaa asiaa aikaisemmin. Toki tuulilasin hinta ei niin häiritse, kun ei sitä itse joudu maksamaan.
Ja apua annetaan puolin jos toisin. Minusta minä olen auttanut asiaa jo sillä, että olen kahdesti ostanut ne sulat, enkö olekin. Mikä on miehen apu? Eikö sekin kuulusi olla molemminpuolista eikä vain yksipuolista?
Meneekö teillä tosiaan kotona asiat niin, että se tekee, jota asia häiritsee?
Siis se siivoaa, jota sotku häiritsee?
Se pesee pyykit, jota likaiset vaatteet häiritsee?
Se käy kaupasta hakemassa ruokaa, jota jääkaapin tyhjyys häiritsee?
jne.vaihtaisinkin itse (siksi että se häiritsisi minua ja minä haluan ne sulat vaihdetuksi) ei se tarkoita sitä, että paapoisin miestäni tai pitäisin häntä pienenä lapsena. Meillä on omat autot joista huolehditaan itse, tietenkin tarvittaessa joissakin korjaustöissä toinenkin auttaa, mutta jos autoja lainaillaan ja joku häiritsee lainaajaa niin siitä vaan korjaamaan jos toista se pikkujuttu ei haittaa.
vaan se joka kirjoitti juuri tuon lainaamasi tekstin.
Tiedän kyllä turvallisuussysteemit sun muut, mutta meillä molemmat hoitaa oman ajokkinsa.
Koti on yhteinen, toisin kuin autot.
Mä en kanssa oikein ymmärrä tätä. Kuinka kukaan viitsii edes pyytää toistuvasti jotakuta tekemään jonkun homman. Minusta se ainakin kuulostaa nalkuttamiselta ja nousee karvat pystyyn jos toinen toistuvasti jostain huomauuttelee. Varsinkaan kun se ei itseä häiritse.
Jos siis olisin ap, niin vaihtaisin sulat itse. Jos taitoa ei löydy, niin mene autokorjaamoon/huoltoasemalle ati pyydä vaikka apua naapurin reiskalta ja joku siellä vaihtaa sen sulan.
Turha nyt tuollaisesta on riidellä. Se on kuitenkin vain pyyhkijänsulka.
Mutta ap on oikeassa. Jos opettaa siihen, että ensin pyydetään tekemään jotain pitkään ja sitten tehdään itse niin sehän oppii vaan ettei mitään tarvi tehdä.