Kertokaa mielipiteitä tästä erimielisyydestä.
Miehellä ja minulla omat autot, kuitenkin sinänsä yhteiset. Miehellä uudempi ja minulla 20 vuotta vanha. Joskus (n. 5 ktr/vuosi) joudun tekemään pidemmän työmatkan(300km) ja mieluummin lähden tällä paremmalla autolla.
Miehen autosta oli tuulilasin pyyhkijät ihan puhki, toisessa jopa se kumi jo repsottaa. Ostin aikoinaan uudet sulat ja mies vaihtoi niistä vain toisen. No toisesta ehtisi hävitä kaikki kiinnityssysteemit, kun sitä sitten seuraavan kerran ajatteli asentaa.
No mies jatkoi rikkinäisellä sulalla ajamista. Minä päätin ystävällisesti ostaa uudet sulat. Ostin ne noin 2 kk sitten ja sen jälkeen olen useamman kerran pyytänyt asentamaan uudet sulat. Huomasin asian viimeksi n. 1,5 kk sitten kun tein matkan autolla ja edelleen pyyhkijät pyyhki huonosti. Kysyin oliko vaihatnut, ja ei kuulemma ollut ehtinyt.
Nyt olen huomenna taas lainaamassa autoa ja pyytänyt noin viikon verran, että nyt ennen tätä matkaa ystävällisesti vaihtaisi sulat uusiin. Aamulla kysyin, että oletko sulat jo vaihtanut, niin sitten tuli ilmoitus, että toinen sulka, jonka olen ostanut onkin väärä. Mies sanoi, että oli kuulemma heti silloin sanonut , että se on väärä. Jos on sanonut, niin minä en ole sitä kuullut ja käynyt vaihtamassa uuteen.
Ihmettelin, että miksi et ole sanonut uudestaan? Ja miksi et ole kertaakaan sanonut, kun olen sen 10 kertaa muistuttanut asiasta, että vaihto ei onnistu, koska sulka on väärä?
Ihmettelin asiaa ja mies sanoi, että se on minun vika, miksi niitä sulkia ei ole vaihdettu. Minun vika siis se, että sulka on väärä. Vitutti kyllä tuollainen kiittämättömyys ja oman vastuun väistäminen. Ja syyn viertittäminen minun päälle.
Minusta periaate on se, että se joka autolla ajaa, niin voisi huolehtia niistä sulistankin. Minä hyvää hyvyyttäni ostin sulat ja nyt onkin minun vika kun ne on väärät. Sulkapaketin takana oli kyllä ihan maininta, että käy nimeomaan kyseisen autoon, mutta on silti liian pitkä.
Mies ei omasta mielestään ole tehnyt mitään väärää. Minusta olisi aluperin voinut itse huolehtia sulista. Minusta olisi voinut uudestaan selkeästi mainita, että sulka on väärä tai peräti käydä itse vaihtamassa sen uuteen. Minusta olisi voinut vaihtaa sulat heti eikä vasta kahden kuukauden kuluttua.
Raha on muutenkin tiukassa ja varmaan ihan turha mennä enää 2 kk jälkeen vaihtamaan sulkaa uuteen. En edes tiedä, minkä vaihtaisin/ostaisin tilalle ja en kehtaa mainita, että ostosta on jo 2 kk aikaa, eikä kuittiakaan enää ole tallessa.
Mitä mieltä? Kertokaa rohkeasti näkemyksenne, meinaan näyttää tämän viestin kyllä miehelle.
Kiitos vaivannäöstä.
Kommentit (48)
Kyse on koko ajan ollut miehen autosta, jota joudun noin 5krt/vuodessa lainaamaan pidemmän työmatkan takia.
Eli siitähän juuri oli kyse, kun ärsyttää, ettei mies hoida autoaan.
Tiedän kyllä turvallisuussysteemit sun muut, mutta meillä molemmat hoitaa oman ajokkinsa. Koti on yhteinen, toisin kuin autot.
Mutta aamulla en ehdi niitä vaihtamaan, koska lähden töihin klo 7.30 - 8.00. Ja illalla mies tulee autonsa kanssa noin klo 20.00 - 21.00 kotiin. En näe mitään syytä, että miksi minun pitäisi mennä vaihtamaan illalla kun on lasten nukuttamiset ym. tehty niin sen jälkeen vielä miehen autoon pyyhkijän sulat. Etenkin kun mies varmasti osaa ne itsekin vaihtaa ja voi vaihtaa ne päivällä.
Omaan autooni vaihdan ne silloin kun ehdin ja auto on yleensä samassa paikassa kuin minäkin.
Miehen auto on taas aina siellä missä mieskin on.
En siis pysty viemään autoa korjaamolle, koska silloin kun minä autolla ajan, niin olen ihan vieraassa kaupungissa. Minulla ei ole uudessa kaupungissa tietoa huoltopaikoista ja toisekseen en sen työpäivän aikana ehtisi viemään autoa huoltoon.
Ja onhan paljon asioita, jotka eivät itseä häiritse, mutta niitä on vain tehtävä esim. yleisen turvallisuuden vuoksi. Ei se voi olla syy tekemättä mitään, kun ei se minua häiritse, eihän?
Toisaalta jos joku minulle jatkuvasti jostakin huomauttelisi, niin kyllä itse vähän miettisin, että miksiköhän en asiaa ole hoitanut, että siitä joudutaan noinkin monta kertaa kysymään.
Mä en kanssa oikein ymmärrä tätä. Kuinka kukaan viitsii edes pyytää toistuvasti jotakuta tekemään jonkun homman. Minusta se ainakin kuulostaa nalkuttamiselta ja nousee karvat pystyyn jos toinen toistuvasti jostain huomauuttelee. Varsinkaan kun se ei itseä häiritse. Jos siis olisin ap, niin vaihtaisin sulat itse. Jos taitoa ei löydy, niin mene autokorjaamoon/huoltoasemalle ati pyydä vaikka apua naapurin reiskalta ja joku siellä vaihtaa sen sulan. Turha nyt tuollaisesta on riidellä. Se on kuitenkin vain pyyhkijänsulka.
sellaisen, ettet sillä aja? Siis auton iänhän tuolta jo luinkin, oma autoni on 21vuotta vanha ja sillä voisin kyllä tuon matkan taittaa tarvittaessa.
teidän kannattaisi nyt miehen kanssa lyödä viisaat päänne yhteen ja ratkaista yhdessä miten kannattaisi toimia ja ratkaista sulkien vaihto autoon. Olettehan aikuisia ja osaatte ajaa jopa autolla. Riidan sopiminen ja anteeksipyytäminen puolin ja toisin ei varmasti ole mitään avaruusmatematiikkaa. Syyllistä on turha hakea, se ei vie tilannetta eteenpäin.
400km suuntaansa ja mukana on pari muuta työkaveria, niin uudempi auto on turvallisempi ja mukavampikin ajaa isoilla teillä. On muutenkin isompi auto, minulla on pienempi ja sen kanssa ei ole kiva jaa rekkojen seassa, kun heittelee jo pienemmästäkin tuulesta.
Miehen työmatka on sama muuten kuin minulle eli 40km/suunta.
Ja myös sekin, että auto on yhteinen ja minä sen olen makasnut kokonaisuudessaan.
Mikä sitten tekee omasta autostasi
sellaisen, ettet sillä aja? Siis auton iänhän tuolta jo luinkin, oma autoni on 21vuotta vanha ja sillä voisin kyllä tuon matkan taittaa tarvittaessa.
300-400 km/suunta eli yhteensä 600-800km päivässä.
Niin ja sekin on vielä se yksi syy, että minun autossani ei toimi typakan sytytin ja kun ajetelen vieraissa kaupungeissa, niin navigaattori on ehdoton. Siihen tarvitse virtaa juuri tuosta tupakansytyttimestä.
Omaani en ole sitä korjannut. Joskus kysyin hintaa, mutta en viitsinyt maksaa, kun en sitä niin usein kuitenkaan tarvitse.
400km suuntaansa ja mukana on pari muuta työkaveria, niin uudempi auto on turvallisempi ja mukavampikin ajaa isoilla teillä. On muutenkin isompi auto, minulla on pienempi ja sen kanssa ei ole kiva jaa rekkojen seassa, kun heittelee jo pienemmästäkin tuulesta. Miehen työmatka on sama muuten kuin minulle eli 40km/suunta. Ja myös sekin, että auto on yhteinen ja minä sen olen makasnut kokonaisuudessaan.
Mikä sitten tekee omasta autostasi sellaisen, ettet sillä aja? Siis auton iänhän tuolta jo luinkin, oma autoni on 21vuotta vanha ja sillä voisin kyllä tuon matkan taittaa tarvittaessa.
ymmärrän kyllä. Ajattelinkin että syy olisi jotakuinkin tuollainen, kysyin silti.
Ongelma on aika pieni, siis hoitaa, en tarkoita että huonot pyyhkijät olisivat pieni ongelma.
Jos on sovittu että lainaat autoa jne ja olet sanonut pyyhkijöistä ja jopa hommannut uudet, niin kun mies tulee kotiin, niin odottelisin häntä pyyhkijät kourassa ovella tai jotain muuta. Oletan kuitenkin että huonot pyyhkijät haittaavat myös miestäsi ja jos eivät niin on kyllä hieman kumma.
Oletko lukenut ollenkaan minun vastauksia.
Minä teen ihan samoja hommia autooni ja kotonakin kuin mies.
Vaihdan autoni renkaat, sulat, öljyt/suodattimet jne. itse. Jos näitä töitä siis niä miellät miesten työksi.
Minusta tämä on enemmän periaate, että jokainen voisi hoitaa omansa. Ja toisaalta ärsyttää miehen epäkiitollisuus, kun olen sulat hänen autoonsa ostanut, niin minun pitäisi ne vielä paikalleenkin laittaa.
Mutta siis jo luet aikaisemmat kitjoitukset, niin miten olen jakanut miesten ja naisten töihin?