Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elätkö Sofi Oksasen Suomessa?

Vierailija
24.11.2009 |

"En osaa sanoa positiivista Suomesta"

Sofi Oksanen haukkuu suomalaiset Tanskan televisiossa.

Kirjailija Sofi Oksanen tekee Tanskan televisiossa omalaatuista matkailunedistämistyötä. Sunnuntai-iltana nähdyssä ja edelleen kakkoskanavan nettisivuilta löytyvässä Deadline-ajankohtaisohjelmassa Oksanen kertoo käsityksiään suomalaisten sielunmaisemasta.

- Suomalainen unelma on omakotitalo järven rannalla kaupungin keskellä, kaksi lasta, kultainen noutaja ja vene. Sen unelman takana juodaan paljon viinaa ja käytetään paljon väkivaltaa, Oksanen sanoo ohjelman aluksi.

Väkivaltaa ja masennusta

Oksanen antaa synkän kuvan asehullusta ja itsemurhia tekevästä, vaimojaan hakkaavasta suomalaismiehestä.

- Lehdissä onkin koko ajan juttuja kuinka aviomies tai ex-poikaystävä on tappanut vaimonsa tai ex-tyttöystävänsä.

Oksasen mukaan suomalaisnaiset tulevat helposti tapetuiksi.

- Jopa EU on huomauttanut Suomea, että asian eteen ei tehdä tarpeeksi.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofi_Oksanen&lt" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofi_Oksanen&lt">http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofi_Oksanen&lt</a>;/a&gt;

Oliko muuta??

vakuuttunut, että Sofi Oksasella on kaksoiskansalaisuus, koska Wikipedian tiedot eivät aina ole tarkkoja. Aivan sama, mikä hänen kansalaisuutensa on, hän on kuienkin syntynyt Suomessa aikana, jolloin kaksoiskansallisuutta ei ole ollut. Mun pointti on kuitenkin se, että on ehkä maailman naurettavinta käskeä Suomen kansalaista lähtemään takaisin johonkin toiseen maahan, tai kutsua suomalaista henkilöä jonkin toisen maan kansalaiseksi sen takia, että hänen toinen vanhempansa on jostain toisesta maasta.

Hei, mä oon lukenut kaikki Sofi Oksasen kirjat, kai mä nyt tiedän, että hän korostaa virolaisia juuriaan. Mutta ärsyttää vaan suunnattomasti se, että jos joku (vaikka vain puoliksi) ulkomaalaistaustainen sanoo jotain negatiivista Suomesta, niin heti alkaa ausländer raus -meininki. Se on vaan niin naurettavaa!

Mua ärsyttää suunnattomasti se, että Suomea saa muka mollata vapaasti kun ei ole kokonaan suomalainen. Ja jos asiasta huomauttaa on tietysti rasisti. Mä olen ylpeä maastani, ja ejokaisessa maassa niitä ongelmia on. Sanoisin ttä Virossa paljon enemmän ja vakavampia, mutta erilaisia, mutta ei tainnut Gootti niistä mainita. Se, että kirjoittaja täällä vetää herneet palkoineen nessuunsa kun kyseenalaistin Oksasen suomalaisuuden, on minusta naurettavaa. Jotain kiitollisuutta ja nöyryyttä nyt kuitenkin pitäis olla Oksasellakin.Tai sit vaan muuttaa pois jos niin ahdistaa.

Vierailija
42/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalaiset ei pysty ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan maataan ja kulttuuriaan kohtaan. Monessa muussa maassa ihan hyväksyttävää, että kritisoidaan epäkohtia ja sosiaalisia ongelmia. Ja jopa ulkomailla. Täällä halutaan tuuduttautua uskoon, että on aina lottovoitto syntyä Suomeen. Pienikin kritiikki herättää hirveän polemiikin ja jopa rasistisia reaktioita. Hävetys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvi alistua ottamaan vastaan kaikkea paskaa mitä JOKU keksii suoltaa!

Vierailija
44/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon vaan, että kyllä se on aina yhtä ihanaa palata Suomeen, jossa kaikki toimii ja jossa ihmiset voivat olla hiljaa, jos niin tahtovat ja yksin jos niin tahtovat. Liikenne sujuu liikennesääntöjen mukaisesti eikä tarvitse kokoajan esittää tekopirteää. En ikinä vaihtaisi kansalaisuutta tai edes kansanluonnetta.

Vierailija
45/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon vaan, että kyllä se on aina yhtä ihanaa palata Suomeen, jossa kaikki toimii ja jossa ihmiset voivat olla hiljaa, jos niin tahtovat ja yksin jos niin tahtovat. Liikenne sujuu liikennesääntöjen mukaisesti eikä tarvitse kokoajan esittää tekopirteää. En ikinä vaihtaisi kansalaisuutta tai edes kansanluonnetta.

Vierailija
46/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suomalaiset ei pysty ottamaan minkäänlaista kritiikkiä vastaan maataan ja kulttuuriaan kohtaan. Monessa muussa maassa ihan hyväksyttävää, että kritisoidaan epäkohtia ja sosiaalisia ongelmia. Ja jopa ulkomailla. Täällä halutaan tuuduttautua uskoon, että on aina lottovoitto syntyä Suomeen. Pienikin kritiikki herättää hirveän polemiikin ja jopa rasistisia reaktioita. Hävetys.

että me kaikki ei olla toisten hakkaajia. Mä en halua että mä ja mun perhe leimaudutaan väkivaltaisiksi jonkun Sofi Oksasen puheissa. Sofi ehkä puhuu jonkun suulla, mutta ei ainakaan mun. Sofi olisi voinut aloittaa kritisoimisen jossain muualla kuin Tanskan reissulla. Että ei tässä voi muuta kuin ihmetellä Sofin motiiveja.

Vierailija
47/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta sofi oksasella on oikeus arvostella molempia kotimaitaan kotimaanaan, eipä arvon av-mammat nostaneet samanlaista melua kun saivat puhdistuksen luettua, aikamoista arvostelua siinä oli sofi oksasen toista kotimaata kohtaan.

Vierailija
48/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta sofi oksasella on oikeus arvostella molempia kotimaitaan kotimaanaan, eipä arvon av-mammat nostaneet samanlaista melua kun saivat puhdistuksen luettua, aikamoista arvostelua siinä oli sofi oksasen toista kotimaata kohtaan.

Saksaan ja kertokoot siellä saman tarinan. Mitä sitä kotimaan asioita kotimaassa purkamaan kun sen voi tehdä raflaavasti jossain muussa maassa.

Vierailija
49/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun joku uskaltaa kertoa saman asian ulkomailla, niin jo ollaan maanpetturina kivittämässä...

Vierailija
50/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän tuo minun lapsuudenperhettäni kuvaa. No ketään ei kyllä tapettu. Itse meinasin tappaa itseni. Silti mua joskus ärsyttää, kun vain haukutaan Suomea, joidenkin nyt vaan on pakko asua täälläkin. Tai siis ettei sitä noin vain muuteta jonnekin Sveitsiin missä vain syödään iloisesti juustoa ja suklaata.

Vierailija
51/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuota suomalaisten väkivaltaisuutta täällä kauhisteltu iät ja ajat. Nyt kun joku uskaltaa kertoa saman asian ulkomailla, niin jo ollaan maanpetturina kivittämässä...

olla. Lähinnä arvostelukyvyn puutetta.

Vierailija
52/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos tuo asia on täyttä totta.

Mun mielestä olisi vain hienoa, jos ulkomailla nostettaisiin esille tämä asia, ehkä oikeasti asiaan havahduttaisiin Suomessakin viimein.

Vrt. Pisa-tutkimus kertoi koko maailmalle että monessa ns. sivistyneessä maassa koulutus on tosi surkeaa. Nämä maat alkoivat oikeasti tehdä asian hyväksi toimenpiteitä.

Vierailija
53/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkivaltarikoksista.

Mistä muusta tämä kertoo kuin juuri siitä, että Suomessa väkivaltaa vähätellään eikä sitä pidetä ollenkaan niin tuomittavana asiana kuin vaikkapa omaisuusrikoksia.

Vierailija
54/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on kuitenkin että vakivaltaiset kuolemat ovat jyrkässä laskussa verrattuna 60-70lukuihin. Nyt niistä vain raportoidaan herkemmin.

Oksasella tuskin on kovin laajaa kokemusta elämästä kehä 3 ulkopuolelta. Tuskin tuolla tukkapehkolla marjametsässä viihdytään.

Tietynlainen tunnelinäkö niillä jotka ikänsä astuvat vain asfaltilla.

Ymmärrettävää kyllä, jollei Oksanen revi otsikoita parjaamalla Viroa niin sitten suomalaisia. Julkisuus se on mikä myy.

Vierailija
55/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kyllä hänelle sydänsuomalaisten elämä on ihan tuttua.

Ja faktahan suomalaisten väkivaltaisuus on, ei se ole mitään mutua. Mutta toki 50-luvulla perheväkivalta oli vielä huomattavasti yleisempää ja raaempaa.

Totuus on kuitenkin että vakivaltaiset kuolemat ovat jyrkässä laskussa verrattuna 60-70lukuihin. Nyt niistä vain raportoidaan herkemmin. Oksasella tuskin on kovin laajaa kokemusta elämästä kehä 3 ulkopuolelta. Tuskin tuolla tukkapehkolla marjametsässä viihdytään. Tietynlainen tunnelinäkö niillä jotka ikänsä astuvat vain asfaltilla. Ymmärrettävää kyllä, jollei Oksanen revi otsikoita parjaamalla Viroa niin sitten suomalaisia. Julkisuus se on mikä myy.

Vierailija
56/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottahan se on. Tosin puhuu lähinnä keltaisen median antamaa kuvaa Suomesta, iltalehden lööppejä niinkuin tuossa ylempänä oli eli Suomen arkea kuitenkin.

On silti hyvä muistaa, että väkivaltaa sekä perheväkivaltaa on kaikissa yhteiskuntaluokissa, kaikissa maissa. Suomi vaan on kait ainoita maita joka jakaa tuon tiedon kanslaisilleen keltaisen median avulla. Miksi ihmeessä? Ainakaan täällä etelämmässä Eurooppaa tuollaisista ei kirjoteta minkään valtakunnan mediassa, paitsi jos kyseessä on sarjarasikaaja/murhaaja niin että ihmisten tulee olla varuillaan.

Vierailija
57/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiria on 2 ja ne on isoja, venettä ei ole mutta muita kulkupelejä on, viinalla emme läträä, väkivaltaa ei ole vaan ollaan onnellinen, ahkera perhe.

Kovin lohduton on Sofin Suomi-kuva.

Vierailija
58/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tavallaan ja tavallaan en. Aika karkea yleistyshän tuo suomalaisesta sielunmaisemasta on, mutta ei sinällään epätosi. Ennen kaikkea se on tietysti Sofi Oksasen käsitys suomalaisuudesta, enkä ihmettelisi sitäkään, että olisi tarkoituksella karrikoinut. Vaikuttaa olevan hyvä markkinoimaan itseään. :)

Toki Suomessa on hirveästi perheväkivaltaa ja juoppoja, mutta eipä unohdeta sitä, miten paljon täällä on pehmoisiä, jotka puhuu ja pussaa. Eikä unohdeta sitäkään, että mä en täällä tarvitse isäni lupaa tiettyjen virallisten sopimusten solmimiseen, kuten joissakin EUROOPAN maissa olen tarvinnut. Suomalaisuutta tämäkin.

Ja mitä vikaa on unelmissa, vaikka ne olisivatkin poroporvarillisia?

Vierailija
59/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koiria on 2 ja ne on isoja, venettä ei ole mutta muita kulkupelejä on, viinalla emme läträä, väkivaltaa ei ole vaan ollaan onnellinen, ahkera perhe.

Kovin lohduton on Sofin Suomi-kuva.

puhuiko mielestäsi sofi sitten juuri TEISTÄ?

Vierailija
60/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten nähdä siinä että suomi keikkuu kyseenalaisten tilastojen kärjessä maailmanlaajuisesti?

suomalaisten on kyllä todella vaikea ottaa vastaan minkäänlaista kritiikkiä koskaan.

en onneksi enää tosiaan asu suomessa, siellä on ihan kiva käydä lomalla sukulaisten luona mutta onneksi ei tartte enää elää niin henkisesti raskaassa ja ahdistavassa yhteiskunnassa.

ei sovi meille.

Musta se että asioista nähdään yksinomaan negatiiviset puolet omanlaistaan kapeakatseisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi