Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elätkö Sofi Oksasen Suomessa?

Vierailija
24.11.2009 |

"En osaa sanoa positiivista Suomesta"

Sofi Oksanen haukkuu suomalaiset Tanskan televisiossa.

Kirjailija Sofi Oksanen tekee Tanskan televisiossa omalaatuista matkailunedistämistyötä. Sunnuntai-iltana nähdyssä ja edelleen kakkoskanavan nettisivuilta löytyvässä Deadline-ajankohtaisohjelmassa Oksanen kertoo käsityksiään suomalaisten sielunmaisemasta.

- Suomalainen unelma on omakotitalo järven rannalla kaupungin keskellä, kaksi lasta, kultainen noutaja ja vene. Sen unelman takana juodaan paljon viinaa ja käytetään paljon väkivaltaa, Oksanen sanoo ohjelman aluksi.

Väkivaltaa ja masennusta

Oksanen antaa synkän kuvan asehullusta ja itsemurhia tekevästä, vaimojaan hakkaavasta suomalaismiehestä.

- Lehdissä onkin koko ajan juttuja kuinka aviomies tai ex-poikaystävä on tappanut vaimonsa tai ex-tyttöystävänsä.

Oksasen mukaan suomalaisnaiset tulevat helposti tapetuiksi.

- Jopa EU on huomauttanut Suomea, että asian eteen ei tehdä tarpeeksi.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on julmetusti perhe- ja parisuhdeväkivaltaa ja alkoholismia. Ja miksi ihmeessä kirjailijan pitäisi tehdä matkailunedistämistyötä???

Ja kyllä, muuallakin maailmassa (kuten Virossa) on samanlaisia ongelmia, mutta mielestäni se ei ole mikään syy olla nostamatta meidän maassamme olevia ongelmia esille, "no kun muutkin"...

Tosin väkivalta on myös suomalaisten naisten ongelma, ei vain miesten. Nykyään naisetkin hakkaavat miehiä ja/tai "kasvattavat" lapsia käyttämällä eriasteista väkivaltaa.

Itse en sikäli elä "oksasen suomessa", että mieheni ei ole suomalainen. Itse tosin kyllä vallankin olen.

Vierailija
22/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

v*tuttaa tollanen virolainen, joka voittaa jostakin ihmeellisestä syystä Finlandia-palkinnon, ja sit vielä kulkee maailmalla haukkumassa Suomea. Ei helevetti, ny takasi Viroon ja äkkiä. Ja palkintorahat pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että mihin Oksanen meitä suomalaisia vertaa vai pohtiko vain yleisellä tasolla.

ja se kuvittelee olevansa suurikin yhteiskunnallinen vaikuttaja joten ei tuo varmaan vertaa meitä yhtään mihinkään. Kunhan aukoo suutansa jotta ihmiset tietäisivät että onnelliset suomalaiset perheet hakkaavat perheen sisällä toisiaan innolla.

Vierailija
24/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

v*tuttaa tollanen virolainen, joka voittaa jostakin ihmeellisestä syystä Finlandia-palkinnon, ja sit vielä kulkee maailmalla haukkumassa Suomea. Ei helevetti, ny takasi Viroon ja äkkiä. Ja palkintorahat pois.

Sofi Oksanen ei ole virolainen.

Vierailija
25/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Virossa sitten ole alkoholiongelmia ja väkivaltaa? Mietin vain, että mihin Oksanen meitä suomalaisia vertaa vai pohtiko vain yleisellä tasolla.

että Oksanen olisi verrannnut Suomea Viroon. Mistä sä tämän nappasit?

Vierailija
26/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vertasi Tanskaan, jossa nuo asiat ovat vähän paremmalla tolalla.

.

Voihan sitä puhua asioista myös absoluuttisesti, siis olla vertaamatta mihinkään.

Vierailija
27/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofi Oksasen kansallisuus on virolaissuomalainen. Se riittää ainakin mulle että se on virolainen.

Vierailija
28/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöttää.

En ole juurikaan samaa mieltä hänen kanssaan.

Ikään kuin väkivaltaa ei muualla olisi: kunniamurhat ja sukuelinten silpomiset jne...

Vierailija
29/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisten asenteesta näkee, miten oikeassa olenkaan: "ei meillä tuollaista..." Hei miettikää nyt: koska viimeksi näitte lööpin, jossa ei olisi sellaista että joku tappoi/pahoinpiteli jonkun?? Ja vieläpä hyvin usein uhrina on nainen..!

Vierailija
30/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinnanjuontikissa nuo Tanskalaiset, joten ei ihme, että tuollaiset aiheet nousivat esille haastattelussa.

Asun kyllä samassa Suomessa Oksasen kanssa, meillä ei kotona juoda ja räyhätä, mutta kyllähän tuollaista elämäntapaa paljon täällä näkee. Ei SUomi ja suomalainen elämäntapa ole yhteneväinen, mutta noin keskimäärin SUomessa juodaan hyvin paljon ja ollaan väkivaltaisia, ei siitä pääse mihinkään.

Vierailija
31/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofi Oksasen kansallisuus on virolaissuomalainen. Se riittää ainakin mulle että se on virolainen.

että Oksasella on kaksoiskansalaisuus? (Siis itse en tiedä, joten en mene sanomaan siitä mitään.) Sofi Oksasen isä on suomalainen ja äiti virolainen, hän on kasvanut Suomessa ja hänen äidinkielensä on suomi. En halua mollata Oksasta, mutta virontaitoisena voin sanoa, että hän puhuu viroa aika...huonosti. Siis en halua mollata, mutta tämä on totuus. Jos tämä tekee hänestä virolaisen, ei suomalaista, niin en voi kuin nostaa kädet pystyyn, ja sanoa, että sun logiikkas yrittää ihan täysin mun käsityskykyni. Voi tietenkin olla, että olet vain tyhmä.

Vierailija
32/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka muuallakin olisi sitä. Länsimaaksi Suomessa on paljon väkivaltaa ja alkoholinjuontitilastossa olemme kärkisijalla. Tottahan toki Suomea voi euroopan kontekstissa (mihin haluamme kait samaistua?) luonnehtia siten Oksasen tavoin.

Vierailija
33/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mulla on yksi saksalainen esi-isä?

Kysyy nimim. "Joudunko nyt muuttamaan "takaisin" Saksaan?"

Vierailija
34/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
35/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sanonut muistaakseni myös, että ei koe olevansa suomalainen.

Vierailija
36/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökohtaisesti minua ei yksikään mies ei ole väkivallalla uhannut, mutta tunnen kaksi miestä jotka ovat vaimonsa tappaneet, kumpikaan ei tosin teon tehdessään ollut humalassa, toinen varmastikin krapulassa.

Hyssytelemällä ja silmät sulkemallako suuri osa teistä haluaa Sofi Oksasen totuuden sanat ohittaa, mitäs teillä on peitettävänä?

Vierailija
37/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhutaan negatiiviseen sävyyn ja sanotaan, että ei voi yleistää. Ei voikaan yleistää, mutta kunpa muistaisitte tämän saman, kun yritätte yleistää esim kaikki somalialaiset samaan muottiin.

Vierailija
38/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuitenkin tiedetään, että valtaosa perheväkivaltatapuksista ei koskaan tule muiden tietoon.

Vierailija
39/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofi_Oksanen" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofi_Oksanen">http://fi.wikipedia.org/wiki/Sofi_Oksanen</a&gt;

Oliko muuta??

vakuuttunut, että Sofi Oksasella on kaksoiskansalaisuus, koska Wikipedian tiedot eivät aina ole tarkkoja. Aivan sama, mikä hänen kansalaisuutensa on, hän on kuienkin syntynyt Suomessa aikana, jolloin kaksoiskansallisuutta ei ole ollut. Mun pointti on kuitenkin se, että on ehkä maailman naurettavinta käskeä Suomen kansalaista lähtemään takaisin johonkin toiseen maahan, tai kutsua suomalaista henkilöä jonkin toisen maan kansalaiseksi sen takia, että hänen toinen vanhempansa on jostain toisesta maasta.

Hei, mä oon lukenut kaikki Sofi Oksasen kirjat, kai mä nyt tiedän, että hän korostaa virolaisia juuriaan. Mutta ärsyttää vaan suunnattomasti se, että jos joku (vaikka vain puoliksi) ulkomaalaistaustainen sanoo jotain negatiivista Suomesta, niin heti alkaa ausländer raus -meininki. Se on vaan niin naurettavaa!

Vierailija
40/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyssytelemällä ja silmät sulkemallako suuri osa teistä haluaa Sofi Oksasen totuuden sanat ohittaa, mitäs teillä on peitettävänä?

Mulla on hyvä mies :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi