Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elätkö Sofi Oksasen Suomessa?

Vierailija
24.11.2009 |

"En osaa sanoa positiivista Suomesta"

Sofi Oksanen haukkuu suomalaiset Tanskan televisiossa.

Kirjailija Sofi Oksanen tekee Tanskan televisiossa omalaatuista matkailunedistämistyötä. Sunnuntai-iltana nähdyssä ja edelleen kakkoskanavan nettisivuilta löytyvässä Deadline-ajankohtaisohjelmassa Oksanen kertoo käsityksiään suomalaisten sielunmaisemasta.

- Suomalainen unelma on omakotitalo järven rannalla kaupungin keskellä, kaksi lasta, kultainen noutaja ja vene. Sen unelman takana juodaan paljon viinaa ja käytetään paljon väkivaltaa, Oksanen sanoo ohjelman aluksi.

Väkivaltaa ja masennusta

Oksanen antaa synkän kuvan asehullusta ja itsemurhia tekevästä, vaimojaan hakkaavasta suomalaismiehestä.

- Lehdissä onkin koko ajan juttuja kuinka aviomies tai ex-poikaystävä on tappanut vaimonsa tai ex-tyttöystävänsä.

Oksasen mukaan suomalaisnaiset tulevat helposti tapetuiksi.

- Jopa EU on huomauttanut Suomea, että asian eteen ei tehdä tarpeeksi.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on julmetusti perhe- ja parisuhdeväkivaltaa ja alkoholismia. Ja miksi ihmeessä kirjailijan pitäisi tehdä matkailunedistämistyötä???

suomalainen mies väkivallalla uhannut (olen 30 paremmalla puolella). Mun lähipiirissä on yksi perhe jossa on ollut alko -ja väkivaltaongelma. Muut perheet on ihan normaaleja perheitä. Kyllähän se tiedetään että kaikilla ei asiat ole hyvin, mutta vähän ihmetyttää Sofi Oksasen piirit missä se pyörii jotta se voi puhua noin... :p ap

moni kakku päältä kaunis...on uskomatonta mitä kaikkea ns. normaalien perheiden kulissien takana tapahtuukaan.

olla se että löytyy perheitä joiden kulisseissa ei tapahdu yhtään mitään vaikka joku niin haluaisi uskoakin ;)

ihan lasten puolestakin luulisi kaikkien toivovan että ns.normaalit hyvät perheet myös ovat näitä kulissien takanakin.Ikävä kyllä itselläni on lapsuuden kodista omakohtaisia kokemuksia,ja ihan liikaa ystävien,ns.parempien perheiden lapsien koettelemuksista :S

Vierailija
2/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että Oksanen nosti kissan pöydälle, mutta Suomessa nainen on miestään väkivaltainen yhtä paljon, mitä mies on naistaan kohtaan. Tästä on ihan tutkimuksia. Joten miksi Oksanen puhuu vain miesten tekemästä väkivallasta, kun pitäisi puhua kaikesta väkivallasta? Mutta hänhän on feministi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheitä tapetaan, mutta on täällä nyt sentään jokunen perhe joita ei ole tapettu eikä tullakaan tappamaan.

Vierailija
4/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on julmetusti perhe- ja parisuhdeväkivaltaa ja alkoholismia. Ja miksi ihmeessä kirjailijan pitäisi tehdä matkailunedistämistyötä???

Vierailija
5/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat niin kamalan huolissaan siitä miltä näyttävät ulkomaisten silmissä.

Ehkä olisi syytä vihdoin herätä siihen, että Suomessa perheväkivalta on paljon yleisempää muihin EU-maihin verrattuna. Ei se ketään hyödytä, että yritetään antaa muulle maailmalle todellisuutta silkoisempaa kuvaa.

Vierailija
6/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen mies väkivallalla uhannut (olen 30 paremmalla puolella). Mun lähipiirissä on yksi perhe jossa on ollut alko -ja väkivaltaongelma. Muut perheet on ihan normaaleja perheitä. Kyllähän se tiedetään että kaikilla ei asiat ole hyvin, mutta vähän ihmetyttää Sofi Oksasen piirit missä se pyörii jotta se voi puhua noin... :p

ap

Vierailija
7/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei minunkaan tuttavapiirissäni tuollaista tehdä. Kyllähän tuon silti kaikki tietää, suomalaiset tappavat toisiaan muita EU-kansalaisia enemmän.

Vierailija
8/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omanlaistaan kapeakatseisuutta.

Vierailija
9/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

elän sofi oksasen suomessa. 2 lasta, omakotitalo, komeat kulissit, henkistä väkivaltaa käyttävä narsisti mies

Vierailija
10/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaankin todellinen liian monelle. Yksikin on jo liikaa.

Mutta silti en tunnista Oksasen Suomea siitä missä itse elän. Omassa lähipiirissäni ei ole tietääkseni ollenkaan tuollaisia perheitä. Yhden parin tiedän, jossa oli masennusta ja jonkin verran perheväkivaltaa, mutta hekin erosivat ja mieskin tajusi, ettei tullut tehtyä ihan oikein. Tämä onkin ainoa. Alkoholisteja ei tule mieleen tuttavapiiristä, kaukaisemmista tutuista muutama.

Emme elä mielestäni mitenkään poikkeuksellisissa piireissä. Meillä on paljon tuttavia eri piireistä. Emme ole uskonnollisia, joka selittäisi alkoholiongelmien vähyyttä. Tämä on minulle se tavallinen Suomi.

Vierailija
11/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. Asenteet on paljolti sitä, että "miksi siedät tuollaista" vaikka ei rahkeet riitä lähtöön ja muuten on hyvä mies, niin ei paljon tuttaville puhuta että pari kertaa kuussa tulee litsaria kun stressaa ja ottaa pari liikaa, tai että jos ei anneta niin sitten otetaan. Ei se kaikki perheväkivalta ole sitä että joka kerta joutuu sairaalahoitoon.

Vierailija
12/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko hän mukana luomassa myyttiä, jota käyttää oman markkinointinsa tarkoituksiin. Hänhän on kirjailija joka tunnetaan yhteiskunnallisilla tragedioilla mässäilystä. Katsotaanpas: seuraava kirja ei taidakaan olla enää Stalinin ajan Virosta vaan perhehelvetistä jossain.

Ei siinä mitään, hyvähän se on, että asiasta puhutaan. Mutta näitä tekotaiteellisia alkoholivälkivaltakertomuksia on myös jo nähty, eikä vain muutamaa...

Vierailija
13/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun Suomessani naiset harjoittavat perheväkivaltaa, eivät niinkään miehet. Otos on tietenkin pieni, mutta aika pieni se varmaan on muillakin, jotka puhuvat siitä, minkä itse tuntevat. Minun Suomessani myös naiset ovat alkoholisteja ja tuhoavat perheensä erittäin perinpohjaisesti.

Vierailija
14/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta en ollenkaan.

Mä en ole feministi, olen tasa-arvon kannattaja. En halua ottaa osaa sellaiseen aatteeseen, joka jo nimellään sulkee toisen sukupuolen pois. Ymmärrä, että feminismi on ollut todella tarpeellinen aate, mutta nyt sen pitäisi uudistua nykyajan asenteita ja ilmapiiriä vastaavaksi, ja lopettaa tuo miesten syyttely, jota mielestäni Oksanenkin tässä harrastaa.

Eniten mua risoo se, että julkisuudessa on sallittua puhua vain miesten harjoittamasta perheväkivallasta. Feministien mukaan naisten väkivalta on niin paljon vähäisempää, ettei siitä kannata edes puhua. Kilin kellit, sanon minä! Jos naisia vastaan käytettäisiin jotain tuonkaltaisia argumentteja, niin maailma suunnilleen pysähtyisi.

Ymmärrän, että Sofi Oksasen unelmat ja haaveet ovat varsin erilaisia, kuin suurimman osan suomalaisista. Silti minusta kummatkaan haaveet ovat aivan yhtä arvokkaita. Se, että joku on yleisempää ja keskiluokkaisempaa, ei tee siitä huonompaa.

Mitä tuohon väkivaltaan ja alkoholiin suomalaisen unelman takan tulee, niin ei se ole kuitenkaan kaikkien todellisuus. Esim. omassa suvussani ei ole kumpaakaan juuri esiintynyt, vaikka sukuni ei ihan ongelmatonta olekaan.

Siinä olen samaa mieltä, että suomalaisia miehiä vaivaa usein puhumattomuus (myös meillä kotona...), ja se on asia, jolle olisi hyvä tehdä jotain. Kuitenkin koen Oksasen puheessa olevan syyttelyn makua: miehet sitä, miehet tätä. Mielestäni tämä on sekä miesten että naisten aiheuttama ongelma.

Mun mielestä tuo lausunto kertoo aika paljon Oksasen mielenmaisemasta: ehkä vierauden tunteesta kotimaansa valtakulttuuria kohtaan, ehkä pessimismistä ja ymmärtäväisyyden puutteesta.

Voin sanoa, että itsekin poikkean aika paljon ns. valtakulttuurista, mutta haluan silti ymmärtää ja tulla toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Mun Suomi ei ehdottomasti ole Sofi Oksasen Suomi, mulla on paljon valoisempi kuva elämästä.

Vierailija
15/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittuneena siksi, että tuo on niiin totta, niin totta.

Hän on kirjailija, joka tarkkailee koko ajan. Pystyäkseen kirjoittamaan. Ottakaa huomioon, että hän pystyy näkemään elämämme aivan toiselta kantilta kuin me sysisuomalaiset.

Kyllähän hän kehuikin suomalaisia. Saimme pojot rehellisyydestämme.

Ihan hyvä, että joku vähän pöllyttää!

Vierailija
16/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen mies väkivallalla uhannut (olen 30 paremmalla puolella). Mun lähipiirissä on yksi perhe jossa on ollut alko -ja väkivaltaongelma. Muut perheet on ihan normaaleja perheitä. Kyllähän se tiedetään että kaikilla ei asiat ole hyvin, mutta vähän ihmetyttää Sofi Oksasen piirit missä se pyörii jotta se voi puhua noin... :p

ap

moni kakku päältä kaunis...on uskomatonta mitä kaikkea ns. normaalien perheiden kulissien takana tapahtuukaan.

Vierailija
17/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohta tuosta pitää paikkansa minun kohdalla, meillä on kaksi lasta.

Vierailija
18/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiakin yksi liikaa. Koira on belgi, ei kultsu. Viiniä juodaan kohtuullisen usein, muttei humalatilaan asti. Väkivaltaa ei meidän perheessä, suvussa eikä tuttavapiirissä ole mutta silti tunnistan hyvin tuon Oksasen Suomen. Se on olemassa, surullista kyllä.

Suomi johtaa väkivaltatilastoja. Jostain luin, että maamme on väkivaltaisempi kuin Usa. Väkivalta kohdistuu täällä juuri niihin läheisiin ja rakkaisiin ihmisiin eli on aika tiukasti siellä kotiseinien sisällä. katuväkivaltaa on yllättäen vähemmän, vaikka siihen niin paljon mediassa huomiota kiinnitetäänkin.

Olisiko vielä takaumaa kärsimästämme sodasta, josta miehet tulivat traumatisoituneina ja vammautuneina, eivätkä juuri mitään henkistä apua saaneet. Nyt sitten äiden isien pojat ja poikien pojat jatkavat opittua perintöä osaamatta katkaista sitä.

Vierailija
19/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalainen mies väkivallalla uhannut (olen 30 paremmalla puolella). Mun lähipiirissä on yksi perhe jossa on ollut alko -ja väkivaltaongelma. Muut perheet on ihan normaaleja perheitä. Kyllähän se tiedetään että kaikilla ei asiat ole hyvin, mutta vähän ihmetyttää Sofi Oksasen piirit missä se pyörii jotta se voi puhua noin... :p ap

olla se että löytyy perheitä joiden kulisseissa ei tapahdu yhtään mitään vaikka joku niin haluaisi uskoakin ;)

Vierailija
20/68 |
24.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että mihin Oksanen meitä suomalaisia vertaa vai pohtiko vain yleisellä tasolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän