Rasittava "monisairas" työkaveri.
Meillä on töissä hieman alle kolmekymppinen nainen jolla on ilmeisesti kaikki maailman mahdolliset sairaudet. Päivittäin tulevat esiin hänen valittavissa puheissaan ja kaikkien pitäisi mukautua näihin "sairauksiin" ja ottaa ne huomioon.
Hänellä "on" mm. astma ja laktoosi-intoleranssi. Hän "on" myös allerginen lähes kaikille ruoka-aineille ja kosmetiikalle ym. Kuulema ei voi käyttää lähes mitään ehkäisyä miehensä kanssa kun kaikista tulee jotakin sivuvaikutuksia, ainoastaan kumiallergisten kondomit käyvät (juu,tuollaistakin kertoo). Lisäksi hänellä "on" lukuisia muitakin rajoitteita eikä voi tehdä sitä ja tätä kun hänellä heikko selkä ja yliliikkuvat nivelet ja plaa plaa.
Jotenkin alkaa rasittaa tuo. Siis mainittakoon ettei hänellä ole yhdestäkäään sairaudesta/vaivasta LÄÄKÄRIN DIAGNOOSIA! On itse tuon kertonut, "hän vain itse tietää ja lääkärit ovat väärässä". Tiedän että allergiat ym. sairaudet ovat todella ikäviä ja vaikeuttavat ihmisen elämää. Mutta tuo kun lähes joka päivä hänelle ilmenee jokin uusi vaiva joka tulisi työkavereiden ottaa huomioon. Esim. emme saisi käyttää hajustettuja tuotteita kun hän on hajuille yliherkkä, tai pitäisi hommata erityisruokavalion mukaista tarjottaavaa hänen lukuisiin "allergioihinsa", ja hän ei voi tehdä tiettyjä tehtäviä "sairauksiensa" takia. Ja asiahan olisi siis täysin eri jos hänellä olisi vaivoihinsa diagnoosit.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan "monisairaaseen"?
Kommentit (36)
Minulla oli opiskeluaikana kurssikaverina tuollainen jokapaikan moniallergikko marmattaja sinkku, jolla oli AINA joku vaiva tai kaikki ahdisti muuten vaan ja itketti. Ilmeisesti oli jotenkin masentunut ja huomionkipeä ja yritti pilata muidenkin elämän mahdollisimman tehokkaasti omalla sekaantumisellaan. Suuri ongelma taisi olla, ettei hän saanut pidettyä sitä miestä, jonka olisi halunnut - jätkä ei varmaan kestänyt tätä ongelmavyyhtiä. Yritettiin moneen otteeseen sanoa hänelle, että hakisi apua, mutta ei vaan... Häntä ei kiinnostanut muiden asiat, jos ne oli hyvin, vaan kaikilla olisi pitänyt mennä ainakin yhtä huonosti kuin hänellä. En ollut koskaan hänen parhaimpia ystäviään, mutta läheltä jouduin kuulemaan tätä ongelmakasaa.
Niin kyllähän tuon voisi passittaa mielenterveydellisistä syistä sairaseläkkeelle helposti. Ei tuollainen valittaminen ole tervettä. Vie muiden työpaikat mokoma.
että se on oikeasti hankala, jos ei olla saatu selville mille lisäaineelle on allerginen. Meillä on semmoinen tilanne nyt. Poika sai ensimmäisen kerran oireita mansikkajäätelöstä (eikä siis ole allerginen mansikalle) sen jälkeen on tullut oireita mm. Estrellan sipseistä, kolmesta muustakin jäätelöstä (rommirusina, mango, päärynä) sekä lähes kaikista karkeista mitä on päässyt maistamaan.
Ei olla lääkärissä ravaamisesta huolimatta löydetty sitä yhdistävää tekijää näiden kaikkien aineiden välillä (joita siis on enemmän kuin nuo mainitsemani). Pitää yrittää vältellä parhaansa mukaan ja olla selvillä siitä mitä lapselle on tarjottu missäkin, jotta sen mahdollisen reaktion aiheuttajan saisi selville.
Mutta tuskin tässä tapauksessa nyt on kyse samasta kuin meillä.
Niin kyllähän tuon voisi passittaa mielenterveydellisistä syistä sairaseläkkeelle helposti. Ei tuollainen valittaminen ole tervettä. Vie muiden työpaikat mokoma.
vai yksi henkilökö tuota hokee että sairaseläkkeelle sairaseläkkeelle ja vielä muka helposti? Katsos kun tämä valittaja kykenee kuitenkin olemaan töissä ap:n riesana. Haluaisinpa nähdä sen lääkärin joka laittaa ihmisen sairaseläkkeelle sillä perustella että hän on työyhteisön mielestä rasittava. Tai siis pitkä prosessihan se on ja sisältää kuntoutusta jne. Että unohda nyt jo ääliö se sairaseläke.
Mulla on sukulainen joka on kärsinyt vuosikymmeniä masennuksista eikä pysty olemaan töissä ja ihan testeissäkin on todettu ettei ole työkyinen. SILTI psykiatri totesi ettei mitään edellytyksiä sairaseläkkeelle. Että revi siitä. Ihan naurettava tämä keskustelu näiltä osin.
Harvoinpa missään on sitä otettu huomioon, se vaan tuntuu unohtuvan. Eikä se mua oikeestaan haittaa, tosi vähän mitään herkkuja muutenkaan syön, eli jos jää palaveripulla saamatta, ni ei oo päivä pilalla :)
Ja toi tuoksuyliherkkyys on kyl kurja juttu! Mun pomolla on se ja alkoi aina aivastelemaan mun hajuvedestä. Vaihdoin merkkiä kun selvisi, että aivastelu johtuu mun hajuvedestä ja se aivastelu ja niiskuttelu loppui. Sanoin että kiva kun saatiin se näin helposti järjestettyä, mutta eipä pomo kiitellyt tms, ihan kun ei olisi tajunnut, että olin hänen takiaan luopunut lempparituoksustani :(
Ei olla lääkärissä ravaamisesta huolimatta löydetty sitä yhdistävää tekijää näiden kaikkien aineiden välillä (joita siis on enemmän kuin nuo mainitsemani).
Meidän lapsille tulee välillä aivan epäloogisesti yliherkkyysoireita, lähinnä suun kirvelyä ja suun ympäristön ihottumaa. Nuoremmalle sitä aiheuttaa välillä esim. pastakastike. Kastikkeen kaikkia ainesosia tyttö pystyy kuitenkin syömään erikseen ilman oireita.
Isommalle taas tällaista aiheuttaa tuore mandariini ja tuore tomaatti, mutta hänelläkin vain joskus.
Uskon että jos tämä olisi varsinaista allergiaa, oireet tulisivat joka kerta.
Kyllä minä tunnen monia jotka ovat päässet sairaseläkkeelle selkäkipujen vuoksi. Vaikka kyse on pelkästä skolioosista tai reumasta.
Ja varo ketä kutsut taulapääksi. Menikö jakeluun?
Tässävaiheessa sinuna pyytäisin äkkiä anteeksi töykeää käytöstä enennkuin otan yhteyttä ylläpidolle ja tämä selvitetään.
Ei olla lääkärissä ravaamisesta huolimatta löydetty sitä yhdistävää tekijää näiden kaikkien aineiden välillä (joita siis on enemmän kuin nuo mainitsemani).Meidän lapsille tulee välillä aivan epäloogisesti yliherkkyysoireita, lähinnä suun kirvelyä ja suun ympäristön ihottumaa. Nuoremmalle sitä aiheuttaa välillä esim. pastakastike. Kastikkeen kaikkia ainesosia tyttö pystyy kuitenkin syömään erikseen ilman oireita.
Isommalle taas tällaista aiheuttaa tuore mandariini ja tuore tomaatti, mutta hänelläkin vain joskus.
Uskon että jos tämä olisi varsinaista allergiaa, oireet tulisivat joka kerta.
mutta oireet tulevat aina niistä samoista ruuista, vaikka oltais pidetty taukoa ja yritetään uudelleen. Aina kun poika syö mansikkajäätelöä niin koko iho on täynnä pieniä punaisia pilkkuja. Samaten muidenkin aineiden kohdalla. Asian selvittäminen on kuitenkin kesken ja toivon, että jokin selvyys saadaan. Lääkäri on ollut sitä mieltä, että voi olla jonkun kahden lisäaineen yhdistelmä, joka sitten laukaisee tämän reaktion, varmuutta tosin ei ole.
Vaikka kyse on pelkästä skolioosista tai reumasta.
Ja skolioosi tai reuma on "pelkkä" :DDDD. Eli siis mielestäsi joku epämääräinen "allergia" tms. selvittämätön asia (joka ei siis voi olla kovin paha) on vakavampi ja eläkkeen pääsyn arvoinen kuin reuma tai niin vääntynyt selkäranka ettei pysty tekemään töitä.
Mitä tulee taulapäisyyteen, I rest my case :DDDD.
Noh, provohan sinä olet muutenkin, että...
Vaikka kyse on pelkästä skolioosista tai reumasta.
Ja skolioosi tai reuma on "pelkkä" :DDDD. Eli siis mielestäsi joku epämääräinen "allergia" tms. selvittämätön asia (joka ei siis voi olla kovin paha) on vakavampi ja eläkkeen pääsyn arvoinen kuin reuma tai niin vääntynyt selkäranka ettei pysty tekemään töitä.
Mitä tulee taulapäisyyteen, I rest my case :DDDD.
Noh, provohan sinä olet muutenkin, että...
Saat luvan avata keskustelun jossa voimme jatkaa tätä riitaa. Minä jatkan vaikka koko päivän sillä kutsuit minua taulapääksi. Keskustelun avauksen sopiva nimi voisi olla Kaksintaistelijattaret EV
se olisi syy ja hyvä syy kun lintsaa töistä ilman minkäänlaista oikeaa vaivaa!
Ei työnantajan tarvitse tuollaista katsella
jos olisit itse pomo niin kehtaisitko antaa potkut ihan tosta noin vain
en ehkä monisairaaseen mut mieheni työpaikalla on henkilö joka on sairas joka lauantai kun hänellä olisi töitä tai sitten ihan viikollakin.
Joko on kuume tai kurkku kipeä tai yskä tai nuha tai kerran oli jalka nyrjähtänyt :D
kyse siis sellaisesta 40-50 vuotiaasta miehestä jolle tämä työ on ihan vakityö.
En ymmärrä sitä miksei pomo tällaiselle anna potkuja.
Mutta siksi minä en olekkaan pomo ja kaikki rakastavat minua.
kertomalla kaiken yksityiselämästään. Liikaa ei tarvitse alistua kuuntelemaan. Vaihda vaikka sujuvasti puheenaihettas silloin, kun näistä vaivoista aletaan vatvoa. Ja koko ajan vaihtuvia allergioita ei tarvitse ottaa työkavereiden huomioon pullatarjoiluissa, jokainen hoitaa itse sen, mitä voi syödä.
Mutta siksi minä en olekkaan pomo ja kaikki rakastavat minua.
voisit ap kirjoittaa yhdestä mun kaverista, paitsi että hän on sinkku. Tuo valittaminen on niiiin rasitavaa ja taustalla on kyllä henkisiä ongelmia. Mun on ollut ihan pakko vähentää yhteydenpitoa tämän ihmisen kanssa, koska hän on ihan mahdoton energiasyöppö ja ei pysty puhumaan mistään muusta kuin omista ongelmistaan.
Eihän siinä ole järkeä kituuttaa raihnaista ihmistä töissä kun on terveitä jonossa odottelemassa töihinpääsyä. saatana