onko tyypillisät, että 3,5 vuotias osaa kirjoittaa nimensä, sekä sanan "äiti"
Minulla ei oikein ole vertailukohtaa samanikäisistä lapsista, enkä välttämättä nyt kehtaa mennä muilta äideiltä kyselemään, että onko lapseni oppinut kovin aikaisin tuon taidon. Olisi mukavaa jos täällä saisi vähän vihiä tyypillisestä iästä milloin lapsi oppii kirjoittamaan sanoja.
Poika siis ihan itse vaan otti kynän ja kirjoitti nimensä. Mangneeteilla on osannut kirjoittaa
nimensä, äidin, isän veljen nimen jo vajaa kolmevuotiaasta, En edes tiedä kuinka kauan on mahtanut osata tuon kirjoittamisen, en vain ole koskaan olettanut, että jo voisi osata.
Kiitos kovasti.
Kommentit (28)
Vaikeaahan se voi olla jos on nimeksi osunut vaikka Maksimilian-Aleksanteri mutta eiköhän suuri osa Mateista ja Maijoista osaa nimensä reilu 3-vuotiaana kirjoittaa?
Tottakai on niitäkin joita se ei voisi vähempää kiinnostaa vielä eskarissakaan, mutta ei tuo siis todellakaan mitään harvinaista ole.
Eikö juuri 3-5-vuotiailla ole joku herkkyyskausi lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa?
"Oikeasti" kirjoittamaan ja lukemaan oppiminen voi tuosta kyllä vielä kestää. Nimensä ja sisaruksen nimen + äiti/isä tyyliin meillä oppivat molemmat kirjoittamaan n.3-vuotiaana; oikeasti kirjoittamaan esikoinen oppi 4,5-vuotiaana, lukemaan 5,5-vuotiaana, kuopus lukemaan 5-vuotiaana ja kirjoittamaan 5,5-vuotiaana.
Itse opin kirjoittamaan 6-vuotiaana ja lukemaan vasta ekalla, 7-vuotiaana. Mieheni oppi 5-vuotiaana.
Lukemaan oppi vasta 13 vanhana. Pienestä pitäen vihanut koulunkäyntiä ja numeroita sekä kirjaimia. Kaksi muuta nuorempaa on täysin erilaisia. Nuorin 3v piirtää jo kirjaimia. 5v lukee sujuvasti, hän oppi itsestään lukemaan.
en minä ainakaan löytänyt ketjusta ketään muuta kuin oman kirjoitukseni, missä 3 vuotias oli oppinut lukemaan ja kirjoittamaan.
Mutta tiedän muitakin 3 vuotiaita, jotka osasivat lukea muutaman tavun sanoja ja samoin kirjoittaa. En pitänyt asiaa erikoisena. Ja en edes lukenut lapsille erityisen paljon.
Poika, joka oppi lukemaan vasta 6 vuotiaana, osasi kyllä nimensä "matkia" 4 vuotiaana. Se kai hyvin tavallista, vaikka ei mielestäni meinaa, että osaa kirjoittaa.
Tällä hetkellä kun tyttö ja poika ovat päälle 10 vuotiaita, asia on tasaantunut. Kumpikin ovat kovia lukemaan. Tyttö kirjoittaa enemmän ja on matemaattisesti lahjakas. Samoin englanti näkyy olevan helppoa ja sanat jäävät mieleen.
Pojalla koulu menee hyvin ja on hyvä äidinkielessä ja reaaliaineissa. Matikka ja kielet vaativat enemmän työtä.
Joten en koe, että 3 vuotiaana jos osaa nimensä jäljentää (tai jopa oikeasti lukea, kuten oma tyttö osasi), osoittaisi mitään erityislahjakkuutta. Se vain sattui herkkyysvaihe olemaan silloin ja jostain syystä kirjainten merkitys aukesi toiselle aiemmin kuin toiselle. Kummallekaan asiaa ei opetettu.
5-vuotisneuvolassa. En tiennyt että osaa, ja on semmoinen tyyppi jota on vaikea alkaa opettaa... Pari kuukautta sen jälkeen huomasin, että osaa muutenkin kirjoittaa ja lukea.
on tosi kiinnostunut numeroista ja kirjaimista. Ei vielä kirjoita niitä, mutta tunnistaa ja luettelee numeroita ykkösestä kymmeneen ja myös monia kirjaimia.
Olen pähkäillyt, että onko tämä jotenkin erikoista, kun muut samanikäiset ei ole kiinostuneita asiasta.
Totta, jos nimi on Aexander tai Nea, on aika eri taito osata. Ja taito kirjoittaa oma nimi on eri asia kuin ymmärtää kirjoittamista. Se että osaa kirjoittaa NEa, on kuin taito osata piirtää auto, tietyt viivat tietyssä kohtaa. Se että ymmärtää, mitä kirjaimet on ja mitä muuta niillä voi tehdä, kuten että osaa kirjoittaa ei tai auto tai kissa, on jo sitten ihan eri taitotaso.Joka tapauskessa varmaa on se, että lapsi on kiinnostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta. Se on loistava alku elämälle. Vaikuttaa paljon myös, annetaan lapselle mahdollisuuksia kirjoittamisee ja lukemiseen.