Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko säästäminen ja säästeliäisyys ainoa hyväksyttävä elintapa?

Vierailija
21.11.2009 |

Itse olen pihien ja hyvin vaatimattomasti elävien vanhempien lapsi ( pula-ajankasvatteja) eli kotoa opittu malli on " säästä, säästä, säästä äläkä missään tapauksessa käytä rahaa mihinkään kalliiseen, osta aina halvinta"

Oma mieheni on ihan eri maata, hänen mielestän rahaa pitää myös käyttää eikä oikein suostu säästämään pelkästään säästämisen takia. Häneltä olen oppinut mallin, jossa säästetään johonkin kohteeseen ( vaikka ulkomaanmatka, sohvakalusto tms. ) ja siten säästöjä käytetään koko ajan.

Tuolla alempaa luin kuinka monella 30-kymppisillä on kymmenien tuhansien säästöt ja asuntolainaa lyhennetään ylimääräisesti aina kuin mahdollista. Hoitovapaita varten on säästytty monta vuotta, mutta niihinkään säästöihin ei kosketa.

Minä sitten kipuilen tässä kahden mallin välissä; nauttiako nykyisestä leppoisasta rahankäytöstä ( kuukausittain menee 90€ rahastoon johon en koske) mutta muut tulot tulevat käyttöön yleensä viimeistään vuoden sisällä vai pitäisikö tehdä "niinkuin kaikki muutkin" ja yrittää kerätä säästöön koko ajan enemmän rahaa ( eli siis lopettaa kaikkien säästöjen käyttö)?

Onko kenelläkään muulla vaikeuksia päättää miten säästämiseen suhtautuu?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun rahaa tulee vain sen verran että se riittä vuokraan+ruokaan+pakolliset vaatteet, eikä tilillä ole rahaa kuin kerran kuussaa, niin siitä rahasta ei sitten tarvitse enää huolehtiakkaan kun sitä ei ole :)

Vierailija
22/22 |
21.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärinliinoissa ei ole taskuja ja joku ne rahat joskus kuitenkin johonkin käyttää.

Itse kuulun varmaan siihen piheimpään ja säästäväisimpään osaan ihmisiä monen mielestä. Omasta mielestäni taas haluan vain itse päättää mihin rahani käytän. Meillä kuljetaan kotona kirpparivaatteissa, syödään edullista ruokaa, tehdään monet sellaiset asiat itse mihin muut käyttävät palveluita, eikä tehdä heräteostoksia, käydä kahviloissa tai osteta sitä sun tätä hetken mielijohteesta.

Juu, ja siellä tileillä taitaa tosiaan maata tällä hetkellä lähemmäs se 50 000 euroa. Mutta ei se siellä siksi makaa, ettei sitä haluttaisi "mihinkään" käyttää. Meillä on iso ja komea talo, jossa on kiva asua, tykkäämme panostaa asumisen laatuun. Matkustamme kaukomatkoilla 1-2 kertaa vuodessa ja lähempänä pari kertaa vuodessa. Lapsillamme on aika kalliit harrastukset. Ajamme hyvillä, joskin vähän kuluttavilla ja järkevänkokoisilla autoilla jne...

Minusta pointti ei ole siinä, säästääkö vai ei, vaan siinä, että käyttää rahansa tietoisesti (ja suunnitelmallisesti) siihen, mihin haluaa ne käytä eivätkä rahat vain häviä jonnekin taivaan tuuliin ilman, että tiedostaa mihin ne käyttää. Meillä säästetään ja sijoitetaan osa rahoista ihan jo siksi, että haluamme säilyttää elintasomme vielä eläkkeelläkin ja mm. matkustella myös mikäli terveys sallii sitten kun aikaa on vielä enemmän. Jos sitten käy niin, että kuolemme aikaisemmin, niin lapsemme saavat isohkon perinnön eikä se raha mielestäni sittenkään hukkaan mene. Pahempi vaihtoehto minusta on se, että nyt törsäisimme hullun lailla kaikkeen turhaan ja sitten eläkkeellä ei olisi varaa ruokaan ja lääkkeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä