Vauva kuoli hiihtoretkellä Saariselällä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901058865498_uu.shtml
Miettiikö kukaan muu samaa kuin mä... Paljonhan on ollut pakkasta?
Kommentit (61)
Ei jaksanut siinä pakkasessa hengittää. Voi että ihmiset on tyhmiä. Oma viihtyminen ja huvitus menee pienen vauvan edelle. Ei sitten voineet tätä talvea jättää menemättä hiihtoretkelle.
Lapin poliisi: "Hiihtoretki ei liity vauvan kuolemaan"
5.1.2009 15:17 (Päivitetty 5.1.2009 16:31)
Eli vasta päivitetyssä versiossa vaivaudutaan kertomaan että hiihtoretki ei liity vauvan kuolemaan. Alkuperäisessä uutisessa klo 15:17 tuosta ei ollut mainintaa.
Vauva oli isän selässä rinkassa hiihtoretkellä. Vauvan jalat paleltuivat pakkassäässä, ja ne jouduttiin amputoimaan.
Tätä uutta tapausta en lähde kommentoimaan, kun vielä ei tiedetä faktoja.
En tosiaankaan nyt väitä, että tähän äskettäiseen tapaukseen liittyisi mitään vastaavaa, mutta kyllä itse muistan tuon paleltumisjutun aina kun pohjoisessa talvella matkaillaan. Niin kauhea ajatus, ettei voi sanoin kuvailla...
Vähän järkeä!
10-15ºC välillä.. eli AP voit unohtaa ainakin sen mitä ajattelin.. mua alkoi lähinnä itkettämään tämä juttu.. ajatelkaa nyt niitä vanhempia, ei se kuolema aina tarkoita vanhempien väliinpitämättömyyttä!
Tuottamuksellisuus (esim. huolimattomuus) riittää.
Ja tässä sellaista(kaan) ei epäillä (paitsi av:lla tietysti).
Ei sitä varten tarvitse rikostutkintaa käynnistää, jos lapsi paleltuu vaatteiden vähyyden takia. Rikostutkintaa tarvitaan vain jos on syytä epäillä, että vanhemmat tekivät niin tahallaan.
Minä varmaan en.
Mutta vaikea sanoa yhtään mitään, kun ei tiedä miten oli puettu, kuinka kauan hiihtivät jne..
Osanotto vanhemmille.
Joka saatanan kerta, kun jonkun onnettoman ihmisen lapsi kuolee tai loukkaantuu, niin johan täällä on nämä av-idiootit syyttämässä vanhempia ja keksimässä omia tulkintojaan esim.poliisin toiminnasta.
Minä varmaan en.
Mutta vaikea sanoa yhtään mitään, kun ei tiedä miten oli puettu, kuinka kauan hiihtivät
Ei kovin pieniä vauvoja kannata ottaa pitkille hiihtoretkille kovaan pakkaseen.
Kai tämän nyt saa sanoa.
Niin kyllähän tuollainen pakkanen voi edesauttaa sitä.
Esim, jos lapsella on astma, sydänvika ja kätkytkuolemaakin se voi edesauttaa.
KÄTKYTKUOLEMAN riski on selvästi suurentunut kovaa pakkasilmaa hengittävillä vauvoilla.
Meillä neuvolassa painotettiin että ei vauvaa liian kylmään eikä liian kuumaan.
Itse olen orjallisesti noudattanut tuota 10 pakkasasteen rajaa vauvan hengitysilmassa. Sen takia minut on täällä haukuttu uusavuttomaksi ja laiskaksikin, kun en vie vauvaa ulos nyt kun pakkasta n. 18..Arvaa vaan onko tehnyt mieli laittaa vauva ulos nukkumaan, jotta saisi sen yhden vapaahetken päivässä..mutta terveys ensin. Joskus voi käydä huono tuuri. Sama kuin jättäisi aina välillä lapsen istumaan ilman turvaistuinta autoon.
KÄTKYTKUOLEMAN riski on selvästi suurentunut kovaa pakkasilmaa hengittävillä vauvoilla.
Meillä neuvolassa painotettiin että ei vauvaa liian kylmään eikä liian kuumaan.
Itse olen orjallisesti noudattanut tuota 10 pakkasasteen rajaa vauvan hengitysilmassa. Sen takia minut on täällä haukuttu uusavuttomaksi ja laiskaksikin, kun en vie vauvaa ulos nyt kun pakkasta n. 18..Arvaa vaan onko tehnyt mieli laittaa vauva ulos nukkumaan, jotta saisi sen yhden vapaahetken päivässä..mutta terveys ensin. Joskus voi käydä huono tuuri. Sama kuin jättäisi aina välillä lapsen istumaan ilman turvaistuinta autoon.
kätkytkuoleman riskiä.
Niin kauan kun kätkytkuoleman tarkkaa syytä ei tiedetä, mutta tiedetään, että pakkanen lisää riskiä pienillä vauvoilla, niin kai asiasta nyt saa keskustella. Ihan vain jotta vanhemmat olisi taas enemmän valveutuneita.
Kukaan ei siis ole syyttämässä näitä vanhempia mistään, koska tuskin osasivat odottaa tällaista. Traaginen tapahtuma oli ja suuri osanotto heille.
Sillä ne, jos mitkä perustuvat terveeseen järkeen.
Pienellä vauvalla lämmönsäätely ei toimi vielä kuten aikuisella.
Vierailija kirjoitti:
ei tossa sanottu, että se vauva ois siellä missään rinkassa ollut varsinaisella hiihtoretkellä mukana. On varmaan autolla viety jonnekin tupaan, siellä sisällä vaan nukkunut pois. Taitaa olla ihan käykytkuolema :(
Kätkykuolemat johtuvat siitä että länsimaissa vaan dumppaillaan vauvoja sinne tänne ja kohdellaan kuin esineitä. Vauva tarvitsee äidin läheisyyttä 24/7 ihan elintoimintojensa ylläpitämiseen.
Lapsen vanhemmat tappaneet* vauvan.
Ei se itsestään sinne lumikasaan mönkinyt kuolemaan.
Tämä kohta ei ollut alkuperäisessä uutisessa johon monet kommentoivat...hyvä että tämä pätkä on kuitenkin lisätty nyt jälkikäteen uutiseen...