Vauva kuoli hiihtoretkellä Saariselällä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200901058865498_uu.shtml
Miettiikö kukaan muu samaa kuin mä... Paljonhan on ollut pakkasta?
Kommentit (61)
ennen asiantuntijoita. Todennäköisin kuolinpaikka on tietenkin kotona, mutta voihan se kuolema tulla myös reissussa, jos niikseen sattuu. Mammat nyt vain malttaa mielensä ja odottaa että lääkärit ja patolokit selvittää asian.....
kuka tarvitsee kuolinsyy tutkijaa kun vauva-palstalta löytyi jo syy ja tuomiokin :)
Vauva oli isän selässä rinkassa hiihtoretkellä. Vauvan jalat paleltuivat pakkassäässä, ja ne jouduttiin amputoimaan.
Tätä uutta tapausta en lähde kommentoimaan, kun vielä ei tiedetä faktoja.
Ei sitä varten tarvitse rikostutkintaa käynnistää, jos lapsi paleltuu vaatteiden vähyyden takia. Rikostutkintaa tarvitaan vain jos on syytä epäillä, että vanhemmat tekivät niin tahallaan. Ja se on onneksi kuitenkin aika harvinaista! Ja tässä tapauksessa on ollut selvää (poliisin mukaan), ettei sellaisesta ole ollut kyse. Siitä huolimatta voi olla niin, että vanhemmat ovat olleet tyhmiä, mutta siitä ei ketään rikosoikeudelliseen vastuuseen saa...
Varmasti käynnistettäisi rikostutkinta jos vanhemmat olisivat esim. pukeneet lapsen liian kevyesti ja hän olisi kuollut paleltumiseen.
Miksei kysymyksessä voi olla kätkytkuolema? Miksi täytyy ensimmäiseksi syyllistää vanhemmat? Itsekin olen kotoisin pohjoisesta ja vauva on ollut paljon pienempänä nukkumassa paljon kovemmilla pakkasilla hyvin peiteltynä ja lämpimissä vaatteissa. Kyllä normaalijärjellä varusteltu ihminen osaa pukea lapsensa myös koviin pakkasiin. Missä sanottiin, että lapsi on ollut kantorepussa? Entäs jos hän on ollut suojattuna vaikkapa ahkiossa? Itselleni tuli kyllä ihan ensimmäiseksi mieleen kätkytkuolema, joka nyt vaan sattui tapahtumaan pahassa paikassa...
Surullista.
Itse pidin aikoinaan lämpömittaria vaunuissa nähdäkseni todellisen lämpötilan. Ei siellä vaunun sisällä ollut kuin muutama pakkasaste. (vaunut suojattu sadesuojalla sekä kuomun edessä hengittävä tuulisuoja, vauva haalarissa& lämpöpussissa)
jos et ymmärrä eroa vaunuissa nukuttamisen ja hiihtoretken välillä? Meidän vauva nukkui viime talvena vaunuissa jopa yli 20 asteen pakkasessa, mutta yllätys yllätys, vaunujen sisällä olleen lämpömittarin mukaan pakkasta vaunujen sisällä oli vain 5 astetta. Ja hengitysilma on lämmistä, koska harso suojaa vaunujen suuaukkoa.
Eikös tälläkin palstalla usein ulkona nukuttajat rehvastele parinkymmenen asteen pakkasilla, että silloin vauva vasta hyvin nukkuukin.
pohjoisen olosuhteista ja tavoista tietämättömien kannattaa ehkä jättää arvailut olosuhteita paremmin tunteville. Pulkan saa myös lämpimäksi taljoilla/lampaankarvalla tai sitten vaunun kopan voi vaikkapa nostaa siihen kyytiin, jos ei nyt mitenkään kovaa aio hiihtää, vaan pikemminkin "hiihtelee" hitaasti ja nauttii maisemista.
että jos pieniä pakkasrajoja uskoo, ei pohjoisen talvessa pystyisi vauvaa lainkaan nukuttamaan ulkona. Viikkokaupalla saattaa olla parikymmentä astetta. Kyllä itse olen nukuttanut, mutta tietysti pukenut extralämpimästi ja käynyt useammin lasta katsomassa/kokeillut, että onko kylmissään. Mutta noin pariakymmentä olen kyllä pitänyt itselleni rajana...
Jos vauva kuolisi hypotermiaan niin ilman muuta poliisi suorittaisi tutkinnan.
Mutta tässä tapauksessa poliisi ei epäile rikosta, joten epäilevät luultavasti kätkytkuolemaa.
Lakatkaa nyt korpit nokkimasta vanhempia kun ette tapauksesta mitään tiedä.
Kyllähän se samalla tavalla tutkitaan. Ei vanhempia epäillä rikoksesta, vaikka kuolinsyy olisikin hypotermia. Ellei nyt sitten ihan ilkosillaan ole vauvaansa tieten tahtoen pitäneet.
Tiedoksi vaan että Lapissa on yleisesti tapana nukuttaa tuon ikäisiä (ja pienempiäkin) jopa 30 asteen pakkasessa, eikä sitä kyllä kukaan ihmettele tai kyseenalaista. Enkä ole kuullut, että koskaan olisi vauva pakkaseen kuollut kylmyyteen! Oli sitten hiihtoretki tai mikä hyvänsä retki, pulkassahan se vauva yleensä kulkee eikä siinä mitään kummallista ole, taljaa vaan alle ja lämpimästi päälle. Älkää nyt samantien alkako vanhempia syyllistämään, olisi se voinut tapahtua missä tahansa missä oli vähemmänkin pakkasta.
On tapauksia (tiedän ainakin yhden meidän asuinalueelta useampi vuosi sitten), että vauva kuollut kylmyyteen. Ei rattaissakaan välttämättä ole tarpeeksi lämmintä, koska hengitettävä ilma on kylmää.
Mitä hemmettiä te oikeen vauhkootte, ennen kuin syy on oikeesti selvinnyt!?
pitää laittaa se harso siihen eteen ja vaunu suojaa tosi hyvin. Eli lasta pidetty noissa tapauksissa kylmässä liian kauan ja liian vähissä vaatteissa. jos tosia ovat, mitä vähän kyllä epäilen. Ellei kyseessä joku sairas vanhempi, kuten yhden jutun muistan aikanaan lukeneeni jostain psyykkisesti sairaasta äidistä.
en myöskään menis vanhempia syyllistämään- tuota ei kellekään toivo. Paljon myös saariselällä hiihtäneenä olen kyllä ihmetellyt miten vanhemmat uskaltavat laittaa pieniä lapsia ahkioihin- jo siksi että kokemattomalle kujettajalle se ei näytä kovin turvalliselta. Ja toisaan on suomessa kuljetettu iät ajat lapsia ihan missä on saatu kulkemaan, mutta nykyään ihmiset eivät osaa enää ottaa huomioon luonnonoloja jotka voi olla todella kovat noilla korkeuksilla. Että joku muotipipo ei riitä vaan pitää olla oikeesti villaa ja kerroksia ja vindstopperia. Ja hiihtäjä pysyy lämpimänä kovallakin pakkasella kun liikkuu, mut paikallaan olevat lapset kylmettyy moninverroin nopeammin.
Osaanotto vanhemmille.
Puhumattakaan käsittämättömän typeristä ihmisistä.
Muuta en sano.
Sun kommenttien perusteella lukeudut myös itse niihin??
" Lääkärinlausunnon mukaan kuolema oli LUONNOLLINEN. Sillä, että kuolema tapahtui hiihtoretkellä, EI OLLUT VAIKUTUSTA tapahtuneeseen, toteaa rikosylikomisario Jukka Haataja Lapin poliisilaitokselta."
Mitä ette tästä ymmärrä?
Kyllä tämä ketju alkaa olla se viimeinen pisara että palstailu loppu. Kiitos ja näkemiin.
Pitääköhän lähteä hakemaan 2kk ikäinen tuolta ulkoa sisälle nukkumaan. Nyt vedellyt hirsiä 3,5h ja ulkona pakkasta -16.
Varmasti käynnistettäisi rikostutkinta jos vanhemmat olisivat esim. pukeneet lapsen liian kevyesti ja hän olisi kuollut paleltumiseen.