Mitä mieltä? Meillä on töissä tulossa jättikokoinen projekti -
ja olen aloittanut projektin valmistelutyöt.
Vastaan tuon jättiprojektin kaikesta (siis kaikesta) esitutkimuksesta ja analysoinnista. Asioita johtava henkilö on kehunut työtäni ja on vienyt niitä asioita eteenpäin.
Suuren projektimme organisaatio on vielä rakentamatta. Mutta valmistelutyötä siinä tehdään koko ajan. Kysyin yksi päivä organisaation rakenteesta. Kysyin että mikä laatikko tästä osuu minulle.
Hän vastasi että hän näkee että minä en olisi missään laatikossa vaan isona hahmona tuolla taustalla. Siitä muutaman viikon kuluttua hän kertoi, että näkee minut yhtä suuressa roolissa kuin itsensä. Nauroimme rooleille "good and bad guy" ja tilanne vaikutti olevan ok.
Tänään kävimme taas syvemmin asioita läpi ja yritin urkkia projektiorganisaatiota löytääkseni yhteistyökumppaneita. Hän sanoi että näkisi minut (monille tosi iso rooli, mutta minulle nöyryytys) erään osa-alueen kehityspäällikkönä. Ja jos haluan, saisin siihen toisenkin osa-alueen päällikkyyden. En järkytykseltäni osannut sanoa mitään.
Naamastani näki että olin järkyttynyt. Yritin peittää sitä parhaani mukaan. Tämä mies kysyi että haluanko myös sen toisen osa-alueen siihen. En vastannut, koska en pystynyt. Kyse oli siis todella peanuts verrattuna siihen mitä olen nyt tehnyt ja mistä on aikaisemmin puhuttu. Vastasin vain että hän kai tietää parhaiten missä minusta on eniten hyötyä.
Olin todella järkyttynyt ja vi**uuntunut. Kyse oli isosta asiasta, siis todella suuresta, ja teen koko ajan projektinjohdon tehtäviä aiheeseen liittyen. Ja minulle on kevääksi sovittu projektijohtajan työtehtäviä.
Nyt illalla olen miettinyt että oliko tämä sittenkin testi. Oliko tämä testi siitä, miten kestän painetta ja vastoinkäymisiä? Kyse ei ole mistään pikkuprojektista vaan kyseessä on kymmenet miljoonat eurot.
Olen todella hämilläni. Jos minulle tosiaan kaavaillaan niitä tehtäviä mistä hän mainitsi, otan yhteyden aakkosissa ensimmäiseen headhunteriin. Mutta jos tämä olikin testi? Miten suhtaudun.
Otin asian rauhallisesti ja jätin kommentoimatta. Sen jälkeen jatkoin strategian mukaista asioiden käsittelyä, kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Onko täällä ketään, joka toimisi ylemmissä johtotehtävissä ja osaisi lukea näitä merkkejä? En kaipaa keittöpsykologiaa vaan kovan yritysmaailman pelaajien kommentteja.
Kommentit (6)
Ymmärrän hyvin pointtisi ja ketutuksesi. Työskentelen itse myös tosi isoissa hankkeissa ja kokemukseni pohjalta sanoisin että ainoa oikea tapa toimia nyt on se että maanantaina menet ko hankkeesta päättävän henkilön puheille ja kerrot suoraan näkökulmasi. Siis sen millaisessa tehtävässä haluaisit toimia. Ilmaise myös selkeästi että sinulla EI ole kiinnostusta toimia ehdotetussa tehtävässä.
Ei kannata keskittyä arvailemaan mitä joku ajattelee sinusta tai testataanko sinua. Päämäärätietoiset ihmiset kertovat itse avoimesti mitä haluavat niin ettei asia jää arvailujen varaan. Jos hän arvostaa työpanostasi, hän varmasti ottaa toiveesi huomioon ja katsoo sopivampaa hommaa. Jos ei sopivaa hommaa ala löytyä, olet vapaa etsimään haasteita muista firmoista. Älä tee asiasta monimutkaisempaa kuin se on alkamalla naiselliseen peliin joka todennäköisesti ei johda mihinkään positiiviseen kannaltasi.
Tuli oikein kylmät väreet kun luin viestiäsi, koska tuntui niin tutulta. Kuvittelin myös saavani ison haasteen eräästä erittäin suuresta projektista mutta sitten sainkin juuri kaksi pienempää palasta. (Joku varmasti olisi ollut ikikiitollinen niistäkin mutta musta olisi ollut isompaan). Nyt sitten projektin osan päällikkönä näen kokoajan tiettyjä virheitä itse isossa projektissa ja sellaisia virheitä, jotka itse olisin ehkä voinut välttää. En toki niistä nurise mutta hampaiden välisessä kihisee. En halunnut itse vaihtaa työpaikkaa, koska palkkani on kuitenkin erittäin hyvä. Parempi kuin monella minua projektissa korkeammalla oleva. Projekti on päättymässä ja jännittää mitä seuraavaksi -- jos en saa kiinnitystä parempiin hommiin on pakko nostaa kytkintä.
Minkälainen henki teidän firmassa on? Voidaanko siellä testata ihmisiä näin. Mielestäni tuo on erittäin epäeettistä ja huonoa johtamista, jos näin tehdään.
Meillä ei, koska pelätään, että he lähtevät välittömästi niin kuin sinäkin ilmeisesti olet tekemässä.
Voisitko kysyä jossain vaiheessa, miksi näin tehtiin?
Alkaa tuntua siltä että nyt minua on jymäytetty. En vain missään olosuhteissa olisi uskonut että niin voisi käydä.
Tunnen yrityksemme hyvin, ja henki on keskimääräisesti huono. Mutta yksikkö, jossa nyt työskentelen, on minulle uusi enkä tunne tuota projektin omistajaa kuin muutaman kuukauden ajalta.
Te olette siis sitä mieltä että nostan kissan pöydälle? Tuo ei ole mitään "testaamista"?
Eli heti maanantaina otan esille organisaation. Minun olisi pitänyt tehdä se jo tänään, mutta olin liian järkyttynyt sanoakseni yhtään mitään. Harmittaa. Olisi heti pitänyt ssanoa, että en halua kehityspäällikön paikkaa vaan sitä, mitä olen jo tehnyt.
En ole vielä kykenevä ajattelemaan järkevästi. Olen aivan sekaisin. Harmittaa vain ihan kamalasti, jos tämä oikeasti menee näin. Pidän yrityksestämme, mutta en voi jatkaa jos asiat menee tuolla tavoin.
Vielä siis kysyn, että onko teitä ketään testattu tuolla tavoin? Onko se missään määrin tässä tapauksessa realistinen vaihtoehto?
ap
En ymmärrä tuota testausajatusta. En missään nimessä usko että joku kävisi tuollaista naurettavaa peliä. Mulle on käynyt vähän vastaavasti eli meinasin joutua organisaatiomuutoksessa hommaan joka tuntui itsestäni selkeästi väärältä ja vähemmän merkittävältä kuin halusin. Toimin tuolloin itse juuri kuten neuvoin yllä ja lopputulos oli se että sain juuri toivomani paikan. Vaikutti siltä kuin projektista vastaava henkilö ei olisi osannut ennen keskusteluamme ajatella asiaa kuten itse näin, ja oli ihan aidon ymmärtävä näkökulmani suhteen. Eli suoruutta ja selkärankaisuutta peliin.
Munkin mielestä tuo testaaminen kuulostaa oudolta ajatukselta. Minusta nimenomaan testataan sillä, että saa tehdä vaativia tehtäviä eikä niin, että ajetaan sivuraiteelle ja katsotaan miten reagoi. Yleensähän jengi reagoi lähtemällä muihin hommiin joko talon sisällä tai ulkopuolella.
Muut ovat oikeassa, hyviä hommia saa niitä vaatimalla ja pyytämällä. Omaa asemaansa on ajettava. Jos jää odottelemaan, niin saa yleensä armopaloja, niin kuin sinä nyt saitkin.
Mä en myöskään ymmärrä mitä menetät nostamalla kissan pöydälle. Jos ylin johto ei ymmärrä ajatustasi, niin sitten se ei ole sulle oikea paikka. Jos taas perustelevat nuo tehtävät sillä, että et ole riittävän osaava tai kokenut koko projektin johtoon, niin saat ainakin palautetta ja voit keskustella. Oma mielipiteesi voi silti olla oikea. Ja jos tuntuu, että johdolla on validit pointit, niin sitten taas kehityspäällikön hommassa ei ole mitään vikaa.
2
No kyllä mun mielestä toi kuulostaa ihan välistävedolta tai että sä olet vähän sivuraiteella.
Oma kokemus on se, että projektinjohto sovitaan yleensä heti kärkeen, koska yleensä se projekti tulee vähän johtajansa näköiseksi ja miehitys hänen mieltymystensä mukaan.
Sun olisi pitänyt olla suorassa keskustelussa projektin omistajan (siis sen kenen rahat on alunperin) kanssa ja sitä kautta puskea itsesi parempiin asemiin.
Ja tuollainen all around manageri ilman suoraa johtajuutta on tosi huono pesti. Susta tulee helposti glorifioitu assari sille kundille.
Soitot headhuntereille vaan maanantaina.