Mua huvittaa noissa "pottailijoissa" ne
jotka ryntäilevät kuskaamassa sitä lasta sinne potalle ja vaihtavat ties monetko kusiset kuteet päivänaikana ja sitten kehuvat, että heidän nikojessiina on päiväkuiva jo 1v1kk ikäisenä.
Joo-o... Päiväkuiva tosiaan.
Kommentit (14)
Äidit kehuskelee lastensa "taidoilla", siitähän tuossa vain on kysymys.
Miksi on niin vaikea odottaa, että lapsi pääsee tiettyyn ikään (n.2v) että pottailu sujuu itsestään ilman harjoittelua?
Ja kun aika usein noilla touhuilla tuntuu saavan enemmän vahinkoa aikaan kuin hyötyä. Ensinnäkin kauhea vaiva ja tiedän monia joilla on sitten jäänyt vuosikausiksi jokin pissaamishäiriö. Eli niitä vahinkoja saattaa tulla vielä aika isonakin tai sitten ollaan yökastelijoita vielä ties miten pitkään.
1v2kk vanhana tyttö ei pidä enää pitänyt vaippaa, oli ollut jo kaksi kuukautta silleen, että pyys pissille ja vaippa kuiva.
Tosiaan 1v 2kk:n iässä otin sitten lapselta vaipan pois ja yhdet ulkona tulleet pissit ovat houssussa olleet
Osa ei myöskään suostu ymmärtämään että osalle lapsista kehittyy tuo pissahädän tunnistaminen myöhemmin kuin muille. Minäkin ajattelin opettaa 1-vuotiaani päiväkuivaksi mutta eipä siitä tullut mitään; nyt 2 vuotta oleva lapsi pissaa pottaan ehkä kerran päivässä, ei viesti hätäänsä.
vaan yksinkertaisesti se, että lapsen pissat ja kakat on huomattavasti helpommat siivota potasta kuin housusta. Jotkut myös ajattelee kustannuksia ja on iloisia jos vaippoja kuluu vähemmän. Itse en ole pottahysteerikko mutta kyllä vein taaperon potalle jos naamasta näki että kakka on tulossa. Miksi olisin antanut housuunsa paskoa?
Rauhoittukaa nyt, ei tässä ole mistään kuolemanvakavasta kyse.
että pikkulasta aletaan treenata potalle. Oppiihan se itsekin sitten kun oppii.
Ei meidänkään lapsilla ole kyllä housuja sisällä useinkaan, mutta ei lapsia patisteta potallekaan.Musta pissa lattialla ei ole mikään vaivalloinen siivottava. Tai kakka sohvalla.
Vaippaa en halua koko ajan pitää koska se hautoo varsinkin tuota pissatulehduksista lasta...
Mutta potalle treenaaminen kuulostaa ja tuntuu painostamiselta ja varsin vaivalloiselta, jos ja kun lapsi ei itse ole vielä valmis. Hullua istuttaa puolivuotiasta potalla! Mun kaveri aloitti sen jo noin varhain omilla lapsillaan.
Musta pissa lattialla ei ole mikään vaivalloinen siivottava. Tai kakka sohvalla.
juu, eihän siitä ole mitään vaivaa...
kyllä meillä vessassa kakitaan :-D
Hullua istuttaa puolivuotiasta potalla! Mun kaveri aloitti sen jo noin varhain omilla lapsillaan.
Itse olen 5 kk lähtien vienyt vauvan välillä potalle istumaan jos vaippa on ollut kuiva vaikka unien jäljiltä tai pitkän ajan päästä syömisestä ja pissit onkin tullu sitten useimmiten pottaan. Turhia reissuja ei ole montaa tehty ja poika nauttii potalla istumisesta. Tosin nyt muutama kuukausi myöhemmin ei malta istua vöyhöttämättä niin pottailut on jääneet vähemmälle kun pelkään pikku-ukon tulevan naamalleen alas laattalattialle.
Siskonsa kanssa toimin samoin ja alta vuoden ikäisenä ilmoitti kaupungillakin pissahädästä, etsittiin potta ja sinne tuli pissit. Joskus 10 kk tienoilla ei joinain päivinä kastunut kuin pari vaippaa. Tosin sitten neiti oppi kävelemään ja pottailut jäi vähemmälle (kuitenkin päivittäin) kunnes oikeasti opetettiin kuivaksi parivuotiaana.
...jotka kuvittelevat pottailun olevan jotenkin vaivalloista tai stressaavaa lapselle tai vanhemmille.
Meidän lapsemme ainakin ovat nopeasti hoksanneet että uloste on kivempi tehdä pottaan kuin vaippaan. Siksi heitä on potatettu kunhan ovat oppineet istumaan. Tuotosta on yleensä aina tullut pottaan. Joskus on pitänyt mennä kiireelläkin, kun se pikkulapsen pidätyskyky on niin olematon.
Lisäksi ärsyttävät ne ei-pottailijat, jotka luulevat että alle 2 v ei voi olla täyskuiva. Meillä ainakin on ollut jo 1,5-vuotias täysin päivä ja yökuiva vaikka asiaa miten päin katsoisi. Oli siis päivähoidossakin ilman vaippaa, eli kyse ei ole äidin aktiivisuudesta. Pari vahinkoa (pieni lirahdus pikkareissa) sattui ekan kuivan vuoden aikana, yövahinkoja ei koskaan.
että pikkulasta aletaan treenata potalle. Oppiihan se itsekin sitten kun oppii. Ei meidänkään lapsilla ole kyllä housuja sisällä useinkaan, mutta ei lapsia patisteta potallekaan.Musta pissa lattialla ei ole mikään vaivalloinen siivottava. Tai kakka sohvalla. Vaippaa en halua koko ajan pitää koska se hautoo varsinkin tuota pissatulehduksista lasta... Mutta potalle treenaaminen kuulostaa ja tuntuu painostamiselta ja varsin vaivalloiselta, jos ja kun lapsi ei itse ole vielä valmis. Hullua istuttaa puolivuotiasta potalla! Mun kaveri aloitti sen jo noin varhain omilla lapsillaan.
Miksi ihmeessä ekalla pitää treenata lukemista.? Oppii sit kun oppii tai ei ikinä. Lapsi opetetaan tunnistamaan pissahätä samalla tavalla kuin esim. opetetaan tunnistamaan erilaisia tunteita, kuten ilo, suru, häpeä, kateus jne.. SE ON VANHEMPIEN TEHTÄVÄ!
Meillä tyttö teki 1,5v ikäisenä viikon ajan kaikki kakat pottaan kun kannoin hänet sinne heti kun naamasta näky että nyt tulee. Ja tosiaan hairahduin yltiöpäiseen intoiluun jonka seurauksena tyttö ei enää sietänyt koko pottaa silmissään :/ Nyt vasta 2v1kk otettu potta taas aiheeksi ja tunnistaa itse sekä pissa- että kakkahädän. Nyt jo kolmatta päivää kuivana ilman että on tarvinnut itse muistuttaa potasta :)
ja HÄNEN lapsensa kyllä käyvät. Melkein itketti jo etukäteen, kun hän tuli lastensa kanssa vierailulle. Kun saattoi vain arvailla, mihin tällä kertaa pissataan tai kakataan; olohuoneen matolle, lasteni sänkyyn, aikuisten sänkyyn vai mihin. Ja sitten sitä taas ihmeteltiin, että mikä meillä ON niin kummallista, kun meillä aina käy näin ja kotona ei ollenkaan...huoh onneksi noi ajat on takanapäin...
...jotka kuvittelevat pottailun olevan jotenkin vaivalloista tai stressaavaa lapselle tai vanhemmille.
Miksi täytyy vouhottaa toisten ratkaisuista? Saako se kyseenalaistamaan omia, vai mikä siinä jaksaa niin kiinnostaa?
Itse olen napannut lapsiltamme pissejä ja kakkoja pottaan vauvaiästä saakka. Onko joku meriitti tai tavoiteltava tilanne, että lapsi kastelee tai likaa jokaisen hädän yhteydessä yhden vaipan? Eli joko roskis saa lisää täytettä tai pyykkikori pursuaa?
Olen joskus myös lukenut jonkun "asiantuntijan" kommentin, että "on lapsen oikeus asioida vaippaan niin kauan kuin haluaa" tms. Siis mitäh? Onko se joku mahtava etuoikeus, että saa vaippaansa kakkalastin painamaan tai märän, pullean vaipan? Jos lasta potatetaan vapaaehtoisuuden lähtökohdasta, väitän, että tilanteesta kärsii (jostain syystä) vain kateellinen ja ahdistunut ulkopuolinen.
Ei potalla käyminen ole mikään taito!
Itse olen lapsia laittanut potalle kun oppii istumaan. Mitä sitten? Minusta se on helpompi.
Ei tolla pääse kehumaan. Meillä se potalla käyminen on kaikkien lapsien kohdalla (no kakkonen halusi suoraan pöntölle) sujunut hyvin?
Äidit kehuskelee lastensa "taidoilla", siitähän tuossa vain on kysymys.
Miksi on niin vaikea odottaa, että lapsi pääsee tiettyyn ikään (n.2v) että pottailu sujuu itsestään ilman harjoittelua?