Haluan lahjoittaa munasoluja..
En tiedä mistä pitäisi aloittaa ja mihin ottaa yhteyttä. Olen vain lukenut, että lahjoittajista on pulaa ja haluaisin auttaa. Kelpaanko luovuttajaksi, vaikkei ole omia lapsia? Mitä lahjoittajalta vaaditaan? Haluaisiko joku kertoa omasta kokemuksestaan? Toisaalta mietin, että pitäisikö luovuttaa vasta jos/kun joku oma läheinen tarvitsee vai ihan tuntemattomalle..
Saako luovuttaja tietää kenelle munasolu menee? Jotenkin haluaisin tietää. Ja olla valitsemassa kenelle soluni luovutan. Hirveästi mietityttää tämä asia..
Kommentit (41)
kun olet synnyttänyt ja saanut käsivarsillesi oman lapsesi:)
Luovutukseen liittyy myös terveydellisiä riskejä. Pahimmillaan lapsettomuutta ja hengenvaaraan joutuminen (hyperstimulaatio!). Suosittelevat, että omat lapset olisi jo saatuina, mutta antavat sinun päättää toisinkin eli saat ottaa nämä riskit lapsettomanakin.
Minä en luovuta omiani.
En aio hankkia omia lapsia, mutta oletan kuitenkin, että munasoluni ovat terveitä ja käyttökelpoisia ja toivoisin niistä olevan hyötyä edes jollekin. Joten lapsettomaksi tulemisen riski ei pelota.
Ja kyllä olin tosissani siitä, että haluaisin tietää kuka munasoluni saa, ja onko raskautuminen onnistunut. Se henkilön valinta meni ehkä liioittelun puolelle.. :D
Riittääkö elämäsi sisällöksi lapsettomuus, jos olisi mahdollista saada lapsia?
munasoluista on todella kova pula. En ole ikinä lukenut missään että luovutus voisi aiheuttaa lapsettomuutta, päinvastoin nyt pääset tutkimaan ilmaiseksi onko sussa jotain vikaa.
He ensisijaisesti toivovat jo synnyttänyttä, mutta on niin kova pula, että ei-synnyttäneetkin pääsee.
Punktio sattuu, oikeesti, mutta lahja minkä annat on jotain niin suurta, että sen takia suosittelen lämpimästi.
Mutta et voi osallistua valintaan. Sen tekee ammattilaiset, joten älä siitä huoli, hyvään kotiin alkiot menevät.
Mä aikoinaan olisin myös luovuttanut. Kävin kyselemässä ja lääkäri oli tosi outo, koko ajan kysyi oletko varma ja tämä on nyt tosi huono kun et ole synnyttänyt ja mene nyt kotiin ja mieti uudestaan. Tästä on n 15 vuotta aikaa. En sitten mennyt vaikka olisin halunnut. Nyt olen liian vanha. Ja nyt ei luovuttajia ajeta pois, päin vastoin, punainen matto levitetään.
Itselläni on pian 5kk vanha lapsonen joka sai alkunsa lahjasoluilla.Luovuttajana oli paras ystäväni.
Meidän klinikalla ei vaadita muuta kuin että on terve, alle 35.v.Omia lapsia toivovat olevan siinä mielessä että silloin voidaan olettaa että solut "toimivat" koska hoidot ei todellakaan ole halpoja sekä henkisesti hyvin rankkoja.
Tosta että luovutus voisi aiheuttaa lapsettomuutta en ole koskaan kuullut.
Kun luovuttaa soluja on saajalla(sekä lapsella tullessaan 18.v)oikeus tietää luovuttaja,mutta ei toisin päin.Aiemmin pystyi luovuttamaan anonyymisti,mutta nykyisin ei.Josta johtuen klinikoilla on kato luovuttajista.Spermakin tuodaan suurilta osin Tanskasta koska meillä ei luovuttajia.
Eikö ole ihanaa, että joku haluaa epäitsekkäästi auttaa lapsettomuudesta kärsiviä? Miksi täytyy heti pelotella riskeillä? Minusta ainakin hienoa, että joku ajattelee noin.
Itselläni on pian 5kk vanha lapsonen joka sai alkunsa lahjasoluilla.Luovuttajana oli paras ystäväni.
Meidän klinikalla ei vaadita muuta kuin että on terve, alle 35.v.Omia lapsia toivovat olevan siinä mielessä että silloin voidaan olettaa että solut "toimivat" koska hoidot ei todellakaan ole halpoja sekä henkisesti hyvin rankkoja.
Tosta että luovutus voisi aiheuttaa lapsettomuutta en ole koskaan kuullut.
Kun luovuttaa soluja on saajalla(sekä lapsella tullessaan 18.v)oikeus tietää luovuttaja,mutta ei toisin päin.Aiemmin pystyi luovuttamaan anonyymisti,mutta nykyisin ei.Josta johtuen klinikoilla on kato luovuttajista.Spermakin tuodaan suurilta osin Tanskasta koska meillä ei luovuttajia.
Olen luullut, että täällä vain ristiinluovutus on mahdollista.
Itä-Suomessa siis asutaan.Anteeks tyhmyyteni mutta mitä on ristiinluovutus?
hyperstimulaatiossa > lapsettomuus. Lapsetonta luovuttajaa kehoitetaan miettimään erityisesti, koska vasta lapsen itse saatuaan tajuaa ehkä, että on luovuttanut jotain hyvin tärkeää pois!!! Kaikkien pää ei sitä silloin kestä! Jotkut ovat katuneet ja pitäneet itseään ajattelemattomana jälkikäteen.
Itse olen lahjoittanut munasoluja hei esikoiseni jälkeen 23 vuotiaana. Sinun tulee olla synnyttänyt ja olisiko ollut alle 35vuotias tms..mutta riippuen tietysti klinikasta.
Et saa tietää kenelle munaolu lahjoitetaan, mutta Tästä hedelmöittyneellä lapsella on 18vuotiaana oikeus halutessaan selvittää solun alkuperä.
On hienoa kun ajattelet noin! Tsemppiä pohdinnalle!
Minut sai lahjoittamaan ystäväni lapsettomuuden tuskan seuraaminen. Olen erittäin tyytyväinen lahjoitukseen. Voin hyvin mielin ajatella että joku on saanut suuren lahjan nyt, ja minun ei tarvinnut kuin lahjoittaa muutama solu. Pienisuuri teko.
Meillä ainakin kehotettiin käymään koko porukka psykiatrin juttusilla.Emme katsoneet tarpeelliseksi koska olen puhunut luovuttajan kanssa asiasta jo n.10.v.Nyt sitten aika ja mies olivat ajankohtaisia.
Se on varmasti totta että kaikkien pää ei kestä ja asiaa mietittävä tarkkaan.
Miedän tapauksessa tapaamme luovuttajaa useamman kerran kuussa ja kunhan lapsi isompi että alkaa ymmärtää asioista.Tulee hän kuulemaan hänen luomistarinan.
Ennen kuin painun yöpuulle,tahdon kiittää teitä kaikkia jotka olette luovuttaneet soluja!
Olette antaneet jollekkin/joillekkin maailman suurimman lahja.Mahdollisuuden vanhemmuuteen.
Itä-Suomessa siis asutaan.Anteeks tyhmyyteni mutta mitä on ristiinluovutus?
että kukaan ei voi luovuttaa munasoluja suoraan toiselle henkilölle, vaan luovutetut munasolut lahjoitetaan eteenpäin ja tilalle otetaan klinikan pankista 'anonyymit' munasolut.
Hankkimalla lahjoittajan pääsee jonon ohi, kun lahjoittajan munasoluilla korvataa ne pankista otetut.
Ja käsittääkseni Suomessa suoraan luovuttaminen ei ole mahdollista (eli niin, että saisi suoraan esim. kaverinsa munasoluja).
No näin ainakin meille tehtiin.Että saatiin kaverilta solut.Niistä on tehty paperitkin että niitä ei saa antaa kenenkään muun käyttöö,käyttö oikeus vain meillä.
Harvinaisempaa kuulemma näin,mutta ei kukaan koskaan sanonut ettei niin voisi tehdä.Pyysivät vielä kaveria et voisiko luovuttaa anonyymisti heille koska kovin hedelmällinen(saatiin 21 alkiota).Mutta hän taas ei halunnut luovuttaa niin.
Olin yli 30 v, kunnes uskalsin ottaa yhteyttä biologiseen isääni, jolla on ollut koko ajan toinen perhe. Minulla on kaksi sisaruspuoltakin.
Se että isäni ei katsonut siittiöidensä perään tarkemmin oli minulle traumatisoivaa. En haluaisi tuottaa kenenellekään syntyvälle lapselle vastaavaa epävarmuutta. Halusin hyväksyntää biologiselta isältäni ja koettua yhteenkuuluuden tunnetta verisukulaisteni kanssa.
Olen itse vastuussa siitä, että en toista isäni virhettä.
T. Mies, jolla on vaimo ja lapsi. Lapsella on isä ja äiti. Vaimolla mies ja lapsi.
OIKEASTI siittämästään lapsesta, kuin lahjoittaa jollekkin ISÄLLE JA ÄIDILLE munasolu tai siittiö.. Äläpäs nyt tyttö rukka sekota kahta ihan eri asiaa..
Mielestäni ei ole yhdentekevää. Veri on vettä sakeampaa. Sukusoluilla ei pidä leikkiä. Biologinen vanhemmuus on pysyvää. Lapsella on halu selvittää biologiset juurensa. Voi olla vaikeaa ymmärtää, että miksi tietentahtoen halutaan lapsi, joka joutuu elämään erossa biojuuristaan 18 vuotta! Siis lapsella itsellään voi olla vaikeaa ymmärtää tätä. Maailma on pullollaan orpoja lapsia adoptoitavaksi!
17.
Minulla ei ole isää, ja paskaako edes välitän:D Ei ihan oikeasti kiinnosta tämä "latojuttu" ja minun isäpuoleni on oikea isäni! Mitä kiinnostavaa on siinä idiootissa?? Uh minun ihanat sukujuureni vai:D
Vaikka meillä luovutetut alkiot olemme silti lapsemme biologisia vanhempia.
Toivottavasti et ole tosissasi! ;-)