Miten paljon miehesi osallistunut lapsenne hoitoon vauva-aikana?
Jäi ihmetyttämään toisesta ketjusta lukemani, ettei miehet muka vapaaehtoisesti hoitaisi lapsiaan ja että onko mieheni sitten joku poikkeus kun hän on hoitanut meidän lapsia ihan oma-alotteisesti, välillä myös hoitanut yösyötöt, jos minä en oo muutamaan yöhön saanut nukkua kunnolla. Onko tämä siis oikeasti harvinaista ja että miehet kiinnostuu yleensä lapsista vasta kun ovat isompia?
Kommentit (17)
kuin minäkin, ellei enemmän, koska antaa minun nukkua aamulla pidempään, kun olen yleensä yösyöttöjen takia vähän aamu-unisempi kuin hän. Vaihtaa vaipat ja leikittää, vaunuilee ja kylvettää. Eli ihan perushommia mitä nyt lapsen kanssa tehdään.
Toisen ja kolmannen kohdalla on ehkä viitisen kertaa vaihtanut vaipat / vauva, ei muuta. Kyllä sitten isompien lasten kanssa joskus jotain tekee
Tokan kanssa vähän enemmän ja nyt kolmannen kanssa taas enemmän. Mutta lähinnä hoitaa kyllä isompia lapsia. Yösyöttöihin ei ole koskaan osallistunut koska imetän, aamulla jään usein viikonloppuisin nukkumaan pidempään vauvan kanssa ja mies nousee isompien kanssa.
kuin minä. Ellei jopa enemmän,koska hoitaa kylvetykset ja iltapuurotkin. Lapsi juuri 1-vuotias ja on hoitanut alusta asti.
on osallistunut oma-alotteisesti paljon eikä ole kaihtanut edes pahimpien kakkavaippojen vaihtamista tai mitään muutakaan sellaista. Yhdessä ja yhteisestä päätöksestä tämä lapsi on hankittu joten yhdessä hoidetaan ja kasvatetaan.
Vauva on vauva vain kerran, semmoinen mies joka ei osallistu menettää todella paljon.
Keskimmäistä hoiti puolet öistä ja paljon päivisinkin. Ja jos mä hoidin vauvaa, mies hoiti esikoisen, joka oli 1v3kk, kun keskimmäinen syntyi.
Kuopus oli ihan vauvana enemmän mun projekti, mut kyllä mies häntäkin hoiti tarvittaessa. Kuopuksen vauva-ajan jälkeen on kotona ollessaan hoitanut lapsia jopa enemmän kuin minä. Tosin mies on reissuhommissa eli ei ole niin paljon kotona.
Meillä kolme lasta, nuorin 4kk. Aina on mies osallistunut ihan samalla tavalla kuin minäkin :).
Yösyötöt hoitaa tämän vauvan kohdalla melkein itsekseen omasta tahdostaan, vaikka käy päivätöissä!!
Leikkii, kylvettää, laittaa nukkumaan, tekee ruokaa, vaihtaa vaippoja ja kaikkea muutakin, mitä isät - ja äidit - tekevät. :)
Mies on vaihtanut vuoden ikäiselle vaipat ehkä 10 krtaa. JA muu aktiviteetti samaa luokkaa.
Vähän parantanut tapojaan, mutta minä en aikuista pakota. No, oma oli valintani ) :
..sairastaessa enemmän kotona kuin minä, koska saattoi tehdä työtä joustavammin yrittäjänä. Tarkoitti sitten sitä, että hän teki paperitöitä iltaisin. Tämä koski aikaa, kun lapsi oli yli 3 vuotta, koska olin siihen asti kotona. Mutta hoiti vauva-aikanakin hyvin.
hienosti mies osallistunut kaikkeen mahdolliseen.
Sektion jälkeen olin n.3kk todella kipeä jollion hän joutui jo alusta ottaan paljon vastuuta. Sen jälkeen hänelle tuli töistä lomautukset ja on aina osallistunut paljon kaikkeen mahdolliseen. Ja uskon että se vain lisääntyy kun poikamme tuosta kasvaa!
Eli kyllä osallistuu lapsien hoitoon silloin tällöin. Yleensä pienimmät (8kk, 3v ja 4v)ovat jo nukkumassa kun isä tulee töistä, joten aika jää todella vähiin. Isompien lasten kanssa kyselee päivän kuulumiset. Yösyöttöjä ei ole hoitanut, koska olen imettänyt niin pitkään. Vaipan vaihtaa vauvalle iltaisin, jos on tarve.
Mielestäni osallistuu ihan riittävästi.
Voikun meilläkin olis noin.
Meillä on väännetty aiheesta lastenhoito niiiin monta kertaa. Hommat aina luisuu siihen, että mies yrittää luistaa mahdollisimman paljon vauvanhoidosta. Ja jos jotain tekee, niin naama norsun v:llä. Sitten mulla palaa jossain vaiheessa käämit totaalisesti. Sitä ennen mä oon yrittänyt vihjailla ensin nätisti. Mutta kun se ei auta. Vasta kun hommat on siinä pisteessä, että mä räjähdän täysin, se ymmärtää, että vastuuta pitää olla molemmilla. Sitten se taas lupaa, että tsemppaa ja koko rumba alkaa alusta.
Ja mä en oo myöskään oppinut vissiin mitään, kun toinen lapsi on tulossa. Esikoinen kaks vee. Jotenkin se mies sai mut vakuutettua, että on enemmän mukana. Mutta nyt ei oikein jaksa uskoa... Halusin siis itsekin tota toista lasta, mutta halusin sen nimenomaan tasavertaiseen parisuhteeseen. En tähän semi-yh-tilanteeseen...
Töistä tullessaan tulee ottamaan heti vaavin syliin ja hoitaa pienimmän koko illan.
Mikä parasta (tästä joku repii taas pelihousunsa..) mieheni, työssä käyvä, hoitaa kaikki yösyötöt ja vaipan vaihdot yöllä.
Minä kun olen muuten ihan sairas jos joudun heräilemään. Aivoni eivät toimi, olen pinna kireällä, epävarma ja ahdistunut jos olen joutunut heräilemään öisin.
Mieheni herää ja nukahtaa heti takaisin. Hän itse on ehdottanut tällaista ratkaisua kun oli niin huolissan minun voinnistani. En olisi ihan näin pitkälle mennä yö-jakojen kanssa, mutta täytyy myöntää että näin on paras.
Lapsia meillä on kaksi. Esikoinen on jo 9v.
Fifty- fifty. Vanhemmuus on vastuun jakamista.
Esim. meillä on mieheni hommaa kylvettää vauvat vuodenikään, vasta sitten minä alan kylvettää ja monta muutakin hommaa. Hoitaa myös öisin, vaikka vauva vielä täysimetyksellä, eikä huoli pulloa.
Mutta ai niin, mieheni ei olekkaan suomalainen, vaan eräästä Afrikan maasta. :)
Esikoista mies hoisi lahes yhta paljon kuin mina, varsinkin kun alussa mentiin osittaisimetyksella. Viela kakkosenkin kanssa oli hyvin aktiivisesti mukana, tosin keskittyi myos esikoiseen koska imetin (kakkonen ei saanut korviketta). Nyt kolmosen kanssa mina teen lahes kaiken, koska a) imetan ja b) meilla on kaksi isompaa leikki-ikaista, ja mies keskittyy sitten heihin. Ei ole viela (vauva nyt 7 kk) vaihtanut edes yhtaan vaippaa talle kolmoselle (vaihtaa sen sijaan lahes kaikki kakkosen vaipat edelleen, ihan ok tyonjako minun puolestani...). Eli ainakin meilla on ollut ihan taysilla mukana alusta saakka noin periaatteessa, nyt olosuhteiden pakosta hiukan vahemman taman kolmosen kanssa.
mutta oma mieheni on ollut todella paljon mukana 1-vuotiaan lapsemme hoitamisessa. Ihan vauva-aikoina ja vielä nykyäänkin minä oon se, joka herään, mutta päivisin hän leikkii ja osallistuu vauvan hoitoon aika lailla saman verran kuin mitä itsekin. Unelmamies! :) ja lisää lapsia haluaisi.