Mistä tietoa, minkä ikäinen voi olla yksin kotona tai minkä ikäinen voi olla hoitamassa lapsia?
Olen yrittänyt löytää aiheesta tietoa netistä, mutta en nyt löytänyt luotettavaa lähdettä. Olisi kiva tietää, mikä on se virallinen ikäraja lapselle, jonka voi hyvillä mielin jättää kotiin ilman pelkoa siitä, että tulee syytetyksi heitteillejätöstä. Tao minkä ikäinen voi olla hoitamassa nuorempia lapsia, ettei tule siinäkään syytettä heitteillejätöstä? Haluan tietää! Toki tiedän, että kaikki ovat yksilöitä ja että se pitää ottaa huomioon, mutta mistä ylipäätään luotettavaa tietoa aiheesta?
Kommentit (23)
Mutta esim. lain mukaan alle 10 v. lapsen sairastuessa vanhempi saa jäädä häntä hoitamaan. Eli siitä vanhemman kai sitten oletetaan pärjäävän yksinään.
"Ei 15v voi olla 3h yksin kotona, sitä pelottaa!"
Monet tietysti ip-hoidossa, mutta eivät kaikki.
Maalaisjärkeä osaan kyllä käyttää, kyse ei ole siitä. Av-mammojen kilpahuudantaa en nyt tästä aiheesta kaipaa. Ja tiedän, että monet ekaluokkalaiset ovat yksin kotona, mutta se ei tarkoita sitä, että niin oikeasti saisi olla. Onko lastensuojelua tuntevia paikalla? Miten asianlaita faktallisesti on?
Maalaisjärkeä osaan kyllä käyttää, kyse ei ole siitä. Av-mammojen kilpahuudantaa en nyt tästä aiheesta kaipaa. Ja tiedän, että monet ekaluokkalaiset ovat yksin kotona, mutta se ei tarkoita sitä, että niin oikeasti saisi olla. Onko lastensuojelua tuntevia paikalla? Miten asianlaita faktallisesti on?
ei siihen ole laissa määriteltyä ikärajaa, valitettavasti joudut ihan maalaisjärjellä sen päättelemään.
Vanhin lapsistamme saa halutessaan joskus (16 v) vahtia sisaruksiaan muutamia tunteja esim. illalla, koska on kasvanut heidän kanssaan ja tietää tasan tarkaan miten heidän kanssaan ollaan, miten heitä voi rauhoitella ja lapset luottavat häneen. Sen sijaan naapurin 16- tai edes 18-vuotiasta en pyytäisi lapsenvahdeiksi, koska heillä ei ole kokemusta pienistä lapsista eivätkä varmaan haluaisi pienempiään hoitaakaan.
Yksin jätän esim. pariksi tunniksi sen ikäisen lapsen, joka haluaa olla yksin ja jonka tiedän pärjäävän, esim. ei hätäänny helposti ja osaa soittaa puhelimella ohjeita. Harva ekaluokkalainen kykenee tähän, 8-9-vuotias jo paremmin.
Kyllä sinä pystyt sen itse järkeilemään, voiko lapsesi olla yksin. Minä jätän 7-vuotiaan pojan pariksi tunniksi yksin kotiin, kännykän kanssa, mutta jos hän ei halua jäädä, niin silloin ei tarvitse jäädä. 5-vuotiasta en jätä milloinkaan yksin. 9- vuotias suorastaan viihtyy välillä yksin kotona, samoin 11-vuotias. Keskenään nuo kolme vanhinta ovat joskus olleet monta tuntia ja menneet nukkumaankin ilman minua, kun olen vuorotöissä. Kännykällä saa apua tarvittaessa. Ruokaa eivät saa laittaa muuten kuin lämmittämällä mikrossa.
Minusta tuon ikäiset ovat liian pieniä menemään itsekseen nukkumaan ja 11-vuotiaalle on liian suuri vastuu huolehtia pienemmistään, esim. 5-vuotiaasta.
Kyllä sinä pystyt sen itse järkeilemään, voiko lapsesi olla yksin. Minä jätän 7-vuotiaan pojan pariksi tunniksi yksin kotiin, kännykän kanssa, mutta jos hän ei halua jäädä, niin silloin ei tarvitse jäädä. 5-vuotiasta en jätä milloinkaan yksin. 9- vuotias suorastaan viihtyy välillä yksin kotona, samoin 11-vuotias. Keskenään nuo kolme vanhinta ovat joskus olleet monta tuntia ja menneet nukkumaankin ilman minua, kun olen vuorotöissä. Kännykällä saa apua tarvittaessa. Ruokaa eivät saa laittaa muuten kuin lämmittämällä mikrossa.
Minusta on aika surullista, että 11-vuotias on vastuussa toisista...
Minusta tuon ikäiset ovat liian pieniä menemään itsekseen nukkumaan ja 11-vuotiaalle on liian suuri vastuu huolehtia pienemmistään, esim. 5-vuotiaasta.
Just luin lestadiolaisperheestä jossa 12-vuotias vahti olikos se nyt seitsemää pienempää sisarustaan jonkin aikaa, omasta tahdostaan.
Meidän 11-vuotias osaa oikein hyvin pestä 5-vuotiaan hampaat, lukea iltasadun ja peitellä sänkyyn. Ja tämä tapahtuu ehkä kerran vuodessa, kun mieskin on työmatkalla ja minulla iltavuoro. Mistään pysyväisjärjestelystä ei ole kyse. Sekin näissä asioissa on otettava huomioon. En tietenkään vaatisi noin nuorelta, että hoitaisi kaiket illat pikkusisaruksiaan.
Just luin lestadiolaisperheestä jossa 12-vuotias vahti olikos se nyt seitsemää pienempää sisarustaan jonkin aikaa, omasta tahdostaan.
Meidän 11-vuotias osaa oikein hyvin pestä 5-vuotiaan hampaat, lukea iltasadun ja peitellä sänkyyn. Ja tämä tapahtuu ehkä kerran vuodessa, kun mieskin on työmatkalla ja minulla iltavuoro. Mistään pysyväisjärjestelystä ei ole kyse. Sekin näissä asioissa on otettava huomioon. En tietenkään vaatisi noin nuorelta, että hoitaisi kaiket illat pikkusisaruksiaan.
onko lapsuuden onnellisuuden mittari se, ettei koskaan joudu katsomaan sisarustensa perään.
ei ollut aikuisia huolehtimassa, mutta en kuuna päivänä väittäisi sen olevan oikein enkä tekisi samaa lapselleni.
En luule, että kukaan kyttää ja osaan tehdä omat päätökseni. Mutta haluan faktaa!
Toinen jättää neljävuotiaan jne... Kyllä tuohon lastensuojelu puuttuisi. Onko siis paikalla lastensuojelua tuntevia? Tiedän, että on ollut tilanteita, joissa esim vanhemmat jättäneet 12-vuotiaan topakan ja pärjäävän hetkeksi katsomaan pienempää. Ovat omalla maalaisjärjellään ja lapsen tuntemuksellaan toimineet näin ja nähneet sen sopivaksi. Tässäkin tapauksessa lastensuojelu oli puuttunut tilanteeseen ja saaneet syytteen heitteillejätöstä. Eli siis, mistä löydän faktaa???
ap
Tätä kaipaan, selkeää faktaa. Tiedätkö mikä tuo raja on Suomessa?
ap
itsenäisyyskään. Oletteko lukeneet mistään tutkimuksista, kuinka yksinäisiä ja onnettomia monet suomalaislapset ovat? Miten meidän yhteiskunnassa varhainen itsenäistyminen on ihanne ja vaatimuskin? Minusta lapsen ei tarvitse kantaa vastuuta sisaruksistaan, teini-ikäinen voi sen jo tehdä omasta vapaasta tahdostaan, mutta nuoremmalle ei sellaista vastuuta tulisi antaa, vaikka lapsi haluaisikin.
onko lapsuuden onnellisuuden mittari se, ettei koskaan joudu katsomaan sisarustensa perään.
Tätä kaipaan, selkeää faktaa. Tiedätkö mikä tuo raja on Suomessa?
ap
Laita ajatuksesi sitten tänne av-mammojen tuomaroitavaksi, eiköhän se siitä valkene.